sødemiddel


Freja
 Share

Recommended Posts

Jeg er begyndt at spise/drikke meget sødemiddel, jeg drikker en del cola light og spiser cirka en halv liter fromage frais med sødemiddel blandet i om dagen. Fordi jeg indtager så meget af det, vil jeg gerne høre om det kan være skadeligt i de mængder? Nogen der har hørt om nogen bivirkninger eller andet?

:smile: Freja

Link to comment
Share on other sites

Jeg er begyndt at spise/drikke meget sødemiddel, jeg drikker en del cola light og spiser cirka en halv liter fromage frais med sødemiddel blandet i om dagen. Fordi jeg indtager så meget af det, vil jeg gerne høre om det kan være skadeligt i de mængder? Nogen der har hørt om nogen bivirkninger eller andet?

:smile:  Freja

<{POST_SNAPBACK}>

NEJ!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er begyndt at spise/drikke meget sødemiddel, jeg drikker en del cola light og spiser cirka en halv liter fromage frais med sødemiddel blandet i om dagen. Fordi jeg indtager så meget af det, vil jeg gerne høre om det kan være skadeligt i de mængder? Nogen der har hørt om nogen bivirkninger eller andet?

:smile:  Freja

<{POST_SNAPBACK}>

Der er mange myter om sødemidler - men meget få, hvis nogle, indikationer fra seriøse undersøgelser, der tyder på væsentlige problemer.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret Arne. Jeg har læst begge dele. Jeg har læst at det kan skade men samtidig også læst at det ikke kan. Da jeg ikke er nogen ekspert på området ved jeg ikke hvad jeg skal forholde mig til. Men hvis der ikke er bevist at det skader kan jeg vel rolig fortsætte mit store sødemiddelforbrug.

Link to comment
Share on other sites

Har læst et eller andet sted at sødemidlet i cola er stabilt ved lave temperature, men når det opvarmes til over 24 grader, og det er jo varmere end det i maven, begynder det at omdannes til formaltehyd som er giftigt...

spørgsmålet er bare om det virkelig er gået levnesmiddelstyrelsens opmærksomhed forbi :dry:

Link to comment
Share on other sites

Aspatram kan give DAMP til dine børn og gøre dig hyper....

De andre skulle efter sigende være kræft framkaldene i større mængder....

<{POST_SNAPBACK}>

Har du nogle kilder til at bekræfte de påstande?

Hvis det var tilfældet så havde vi med 110% garanti hørt en masse om det.

Link to comment
Share on other sites

kan ikke huske kilden, men er sikker på jeg har læst det.... jeg skal nok lede, når jeg får tid..

jeg bliver selv hyperaktiv af light sodavande...

<{POST_SNAPBACK}>

Nu har der jo været en del skrækhistorier om aspartam i en masse useriøse blade. Men som Arne skriver er der stadig ikke bevist nogle problemer med stoffet, på trods af utallige undersøgelser.

Jeg har også læst en hel del steder at aspartam nu kunne være skyld i en helt masse, men det har alt sammen været gætterier fra useriøse folk.

Jeg er selv storforbruger af light cola men har aldrig mærket nogle bivirkninger.

Edited by JokerX
Link to comment
Share on other sites

Over 20 years have elapsed since aspartame was approved by regulatory agencies as a sweetener and flavor enhancer. The safety of aspartame and its metabolic constituents was established through extensive toxicology studies in laboratory animals, using much greater doses than people could possibly consume. Its safety was further confirmed through studies in several human subpopulations, including healthy infants, children, adolescents, and adults; obese individuals; diabetics; lactating women; and individuals heterozygous (PKUH) for the genetic disease phenylketonuria (PKU) who have a decreased ability to metabolize the essential amino acid, phenylalanine. Several scientific issues continued to be raised after approval, largely as a concern for theoretical toxicity from its metabolic components--the amino acids, aspartate and phenylalanine, and methanol--even though dietary exposure to these components is much greater than from aspartame. Nonetheless, additional research, including evaluations of possible associations between aspartame and headaches, seizures, behavior, cognition, and mood as well as allergic-type reactions and use by potentially sensitive subpopulations, has continued after approval. These findings are reviewed here. The safety testing of aspartame has gone well beyond that required to evaluate the safety of a food additive. When all the research on aspartame, including evaluations in both the premarketing and postmarketing periods, is examined as a whole, it is clear that aspartame is safe, and there are no unresolved questions regarding its safety under conditions of intended use.

smider lige abstractet ind fra den artikel stubbe refererer til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv drukket MEGET cola-light mens jeg var under kur (1½L cola-light om dagen..) Uden at jeg kunne se jeg tog mere på pga. det e.l. Det eneste jeg kan mærke er at når jeg får noget sødt ind i munden.. Ja.. Så får jeg lyst til noget mere! Og Man (jeg) bliver træt af kun at få tørsten til det søde stillet af cola-light, også er chancen for at man køber noget slik noget større end hvis man helt holder sig fra det. Også er det også dyrt! Pt. drikker jeg "kun" cola-light fre/lør/søn.

Har vænnet mig til at drikke vand/the i dagligdagen.

Me hvis du kan holde dig til sødemiddel uden at få lyst til "den rigtige vare" så er der jo ingen problemer.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jeg er selv storforbruger af de kunstige "Light"-sødemidler. Det er da muligt, at det er skadeligt i så store mængder, som jeg indtager. Men det er nu engang min måde at undgå for meget sukker på.

Jeg vil fortælle om en ide, som jeg foreløbig har skrevet 40-45 breve/emails om til aviser, kostvejledere og sodavandsfabrikanter.

Min ide er en KOMBISØDET, SUKKERREDUCERET sodavand. De findes allerede på markedet, men er endnu ikke slået igennem for alvorlig.

Man blander simpelthen 50 % sukkersødet sodavand med 50 % kunstig sødet "Light"-sodavand. På denne måde halveres sukkermængden.

De personer, der ikke kan lide den kunstige smag af sødme i en almindelig "Light"-sodavand - og som samtidig ikke ønsker for meget sukker - kan så vælge sådan en cola.

venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

Projekt Smørhul har endnu ingen økonomiske interesser.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jeg er selv storforbruger af de kunstige "Light"-sødemidler. Det er da muligt, at det er skadeligt i så store mængder, som jeg indtager. Men det er nu engang min måde at undgå for meget sukker på.

Jeg vil fortælle om en ide, som jeg foreløbig har skrevet  40-45 breve/emails om til aviser, kostvejledere og sodavandsfabrikanter.

Min ide er en KOMBISØDET, SUKKERREDUCERET sodavand. De findes allerede på markedet, men er endnu ikke slået igennem for alvorlig.

Man blander simpelthen 50 % sukkersødet sodavand med 50 % kunstig sødet "Light"-sodavand. På denne måde halveres sukkermængden.

De personer, der ikke kan lide den kunstige smag af sødme i en almindelig "Light"-sodavand - og som samtidig ikke ønsker for meget sukker - kan så vælge sådan en cola.

venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

Projekt Smørhul har endnu ingen økonomiske interesser.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er bange for at det ikke bliver den store succes jeg er selv en af dem der ikke kan fordrage aspartam og det nytter altså ikke noget at fortynde det med almindelig sukker det smager stadig af BIIIIP.

Link to comment
Share on other sites

Hej Lillefrø. :smile:

Det er selvfølgelig rigtigt, at der er en del mennesker, som vil foretrække en almindelig sukkersødet fremfor en kombisødet, sukkerreduceret sodavand.

Personlig mener jeg da også, at en almindelig sukkersødet kan være lige så "sund" som en med mindre eller intet sukker. Det er nemlig mere sammensætningen af ens kost og så mængden af det enkelte levnedsmiddel, som har betydning. Derfor kan der godt indgå en lille mængde sukkersødet cola i en sund kost.

Men for en person som mig, der drikker MEGET sodavand til daglig, kan en kombisødet sodavand, hvor sukkermængden er halveret, være en god løsning.

Jeg tror så meget på ideen med en kombisødet, sukkerreduceret cola, så jeg foreløbig har skrevet cirka 40 breve/emails om denne ide til ernæringsvejledere, medier og sodavandsfabrikanter. Og jeg bliver ved, indtil at det lykkes. :wink:

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

Projekt Smørhul har endnu ingen økonomiske interesser.

Edited by Jan Projekt Smørhul
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg så en båndet udsendelse i dag. Firmaet Montsano (staveplade?) der har patent på Aspartam, og der blandt andet udvikler round-up ukrudtsmidler - hævder den dag i dag at deres "Agent Orange" brugt i Vietnam (og i mildere udgaver i landbruget førhen) ikke er giftigt, det giver allerhøjst lidt udslet :laugh:

I øvrigt nogen der ved om det passer at direktøren for FDA (federal drug administration) og kolleger der blåstemplede Aspartam i sin tid, efter deres afgang blev ansat i Monsanto der har patent på Aspartam?

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Hep!

Se hvad I kan finde om aspartam på www.mercola.com - ganske fornuftig side.

Hvis du bruger sødemiddel i kaffen, eller lign. så køb noget Stevia - kan købes i visse helsekostforretninger - det er planteudtræk og ikke noget kemisk gøgl!

Men vær forsigtig med doseringen, da det er ca. 300 gange sødere end alm. sukker :blink:

Link to comment
Share on other sites

Du kunne jo også droppe både sukker og sødemidler. Efter en kort periode på ca. 30 dage vil du sandsynligvis ikke savne den søde smag overhovedet.

Det er dumt at udtale sig skråsikkert om forskellige nærings- og tilsætningsstoffers eventuelle skadevirkninger. Nye undersøgelser ændrer konstant på vores syn på disse. Men som jeg ser det, er et stort forbrug af enkelte nærings- og tilsætningsstoffer sandsynligvis ikke sundt...

Link to comment
Share on other sites

Hep!

Se hvad I kan finde om aspartam på www.mercola.com - ganske fornuftig side.

Hvis du bruger sødemiddel i kaffen, eller lign. så køb noget Stevia - kan købes i visse helsekostforretninger - det er planteudtræk og ikke noget kemisk gøgl!

Men vær forsigtig med doseringen, da det er ca. 300 gange sødere end alm. sukker  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Og fordi det er et planteudtræk så er det sikkert?

Come on..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share