Thoracalt facetsyndrom


blanco
 Share

Recommended Posts

Jeg står i den uheldige situation at have pådraget mig en ret irriterende rygskade, der har holdt mig væk fra træning i snart to uger nu og jeg føler ikke umiddelbart nogle tegn på, at det skulle være tæt på at gå væk, faktisk har jeg en ret klar fornemmelse af, at det ikke kommer til at gå væk af sig selv :dry:

Skaden kom i første omgang af dødløft, og blev siden revet op under en gang chin-ups.

Jeg har været ved læge og fået stillet diagnosen ”thoracalt facetsyndrom” (hvad det så end betyder), men jeg aner selvfølgelig ikke om det er korrekt diagnostiseret, kun at det i hvert fald ikke tog ham ret lang tid at komme frem til (efter at jeg har hørt mange med dårlige erfaringer fra alment praktiserende læger, er min tillid ikke så forfærdelig stor) :raisebrow:

Smerterne sidder i den øverste del af ryggen til højre for rygsøjlen (lægen skriver: ” smerter sv.t. til hø. For Th 5. Stadig problemr/dysfunktion”) og skulle være forårsaget af muskler som spænder omkring det område, hvor der er noget galt.

Hvis der er nogen med en idé om, hvad det kunne være, hvad jeg selv kan gøre (forebyggende og akut) og om det er et job for en fysioterapeut eller en kiropraktor (jeg er nemlig lidt i tvivl om, hvem af de to, der er bedst til netop det her), ville jeg være meget glad, hvis I gad skrive et par hjælpende ord.

Jeg vil meget gerne i gang med træningen igen hurtigst muligt. :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

tak for svaret :smile:

Smertestillende har jeg også fået anbefalet, men jeg har bare aldrig nogensinde taget smertestillende tabletter før af nogen art, så jeg ville være lidt ærgerlig over at være nødt til det nu, men hvis det er en meget god idé, såå måske alligevel.... :dry:

Jeg frygter lidt, at kiropraktorens manipulation bare giver tilbagefald, det har jeg i hvert fald fået at vide af nogle med dårlige erfaringer, men som det står nu, vælger jeg nok kiroen alligevel og håber på det bedste.

Link to comment
Share on other sites

Er du "låst" i dit bevægemønster? (Kan du bevæge dig frit?)

Er der nogen stillinger hvor det ikke gør ondt? (Nævn alle)

Hvad gør det bedre/værre? (Ligge/stå, bevæge/ro)

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan som sådan godt bevæge mig frit, men langt de fleste bevægelser gør ret ondt. Selv dybe vejrtrækninger kan trække i det, især da det lige var revet op.

Det mindst smertefulde er nok når jeg ikke bevæger mig (står/sidder ret eller ligger ned helt uden bevægelse), så mærker jeg ikke rigtig noget til det. Når jeg skal lave smertefulde bevægelser hjælper det ofte at spænde op i maven ligesom under squat.

Det der gør mest ondt er bevægelser der trækker i latten, som når armene er strukket helt frem (og også det at trække dem tilbage). Et lat spread er fx noget af det mest umulige, da det trækker utroligt lige om til der, hvor det gør allermest ondt.

Der er ikke rigtig noget, som gør det bedre, synes jeg. Udover at holde det i ro, men den bedring går så langsomt, at det næsten føles som status quo.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det virkelig er et facetledssyndrom vil det være en god idé som armoured female er inde på at besøge en fys eller kiropraktor. Tror lige netop dit problem vil have godt af manipulation/mobilisering. Det er dog ikke sikkert den fys eller kiropraktor finder det passende da de måske slet ikke finder et facetledssyndrom. 2 uger uden forbedringer er lidt lang tid for et facetledssyndrom.

Link to comment
Share on other sites

Svært at sige - men facetleds syndrom synes jeg ikke det lyder som. (Her ville du nok være specielt besværet i nogle retninger, og stort set uden smerte i andre.)

Jeg ville nok opsøge en fysioterapeut, og komme igang med nogle øvelser.

Mulige skader: Discusproblematik (dog ikke så hyppig øverst i ryggen), fibersprængning i trapz osv.

Måske vil en manipulation gøre dig smertefri - du må prøve dig frem :smile:

Link to comment
Share on other sites

"overfys " Jørgen :laugh: >

Hvorfor skulle facetledssyndrom kun give smerter i nogen bevægeretninger. Synes der normalt siges at smerterne næsten er konstante, dog med en vis bedring vet LET bevægelse samt let bedring i løbet af dagen? Er dog enig i at det ikke lige lyder som et typisk facetledssyndrom. Det er ikke så typisk udfor femte thorakal hvirvel (Th5) og bedringen kommer som sagt normalt hurtigere.

Link to comment
Share on other sites

Det fatter jeg heller ikke :wink: Samtlige mindst 20 facetledssyndromer jeg har haft (gab!) gav smertebetinget bevægelsesindskrænkning i alle retninger, dog mest i den retning de mest påvirkede muskler trak.

Men man skal aldrig sige aldrig - har netop haft en yngre mand på afd. med rygsmerter i 8 år (og deraf følgende fys+kiropraktorshopping i lige så lang tid), som viste sig at have en forsnævring på urinlederen :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Det er lidt smådyrt at prøve sig frem mellem behandlere, men jeg tror jeg kigger ind hos en fys i næste uge så.

Er du ham gutten der træner med Cola?

Hvis du er, så er det i hvert fald ikke et sundt dødløft for ryggen du laver i den video jeg har set.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, det er ikke mig :wink:

Link to comment
Share on other sites

"overfys " Jørgen  :laugh: >

Hvorfor skulle facetledssyndrom kun give smerter i nogen bevægeretninger. Synes der normalt siges at smerterne næsten er konstante, dog med en vis bedring vet LET bevægelse samt let bedring i løbet af dagen? Er dog enig i at det ikke lige lyder som et typisk facetledssyndrom. Det er ikke så typisk udfor femte thorakal hvirvel (Th5) og bedringen kommer som sagt normalt hurtigere.

<{POST_SNAPBACK}>

Overfys? Det bruger vi ikke hér :tongue: (Jeg havde ikke set dit indlæg da jeg postede mit, så det skulle ikke ses som en "overruling" )

Min holdning er, at diagnosen "facetledssyndrom" er ligeså forslidt som "iskias" (som jeg stadigvæk ser som diagnose fra læger :blink: )

Mange kalder det segmentdysfunktion idag, og det gør jeg også. (Man er vel McKenzie mand :laugh: )

Uden at gå ind i diskussionen om manipulations effekt/manglende effekt, vil jeg sige, at man kan forsøge det som behandling een gang, og hjælper det ikke, kunne man gå mere "konservativt" til værks: Smertebestemte mobiliseringsøvelser.

Jeg har selv haft "facetledssyndrom" (Og nu siger jeg ikke det ord mere), dog uden at opsøge behandler. Idag ville jeg have opsøgt en behandler som kunne manipulere først, og hvis det ingen effekt havde - en McKenzie terapeut - fys som kiro.

Altså: Hænder på, og tag den derfra :smile:

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Jørgen>

Så det nu heller ikke som nogen "overruling" - vi postede vores indlæg næsten samtidig så havde heller ikke set dit svar. Titlen "overfys" fik du bare fordi du vist er den eneste uddannede herinde blandt alle "stud.fysserne". Men "fys.vejl" kan også blive din titel :laugh:

Mht topic: Det vides som så mange andre rygproblemer ikke hvad der sker ved segmentdysfunktion vel? Har hørt teorier om at det er ledkapsel der kommer i "klemme", at facetleddene kommer til at "stå forkert" osv. Ved du noget om det?

Link to comment
Share on other sites

Hej Lau

Jeg har en lidt splittet holdning (No pun intended) til rygproblematikker.

På den ene side har jeg lært forskellige undersøgelses/behandlings metoder, som gør at man kan sætte ind med tests og behandling, når man tror at vide hvad problemet er. Det være sig manuel terapeuterne eller McKenzie folkene.

Så langt så godt.. Men så kommer jeg f.eks på den her temadag om rygforskning, hvor nogle af landets ypperligste indenfor rygbehandling er til stede.

Her var der f.eks. en forsker fra rygcentret i Ringe, som sagde at de ikke kunne finde en valid testmetode til rygproblemer. Ikke en manuel ihvertfald :wink:

80% af alle teorier om hvorfra rygproblemer stammer, kan ikke verificeres på røntgen, ct eller MR.

Så - når en behandler stiller diagnosen "facetledssyndrom" (som skulle betyde at en flig af kapslen kommer i klemme i facetleddet), siger man altså noget om hvilke strukturer man mener smerten/problemet stammer fra.

Og det tror jeg ikke på at man kan. (Altså vide det :wink: )

Segment dysfunktion er vist bare en anden måde på at sige: Det er hér problemet er, og der er en dysfunktion. (Ikke i McKenzie sprog selvf.)

Link to comment
Share on other sites

Ja folk med low back pain kan sjældent få af vide hvad der er galt. De skal allesammen bare træne, ikke stoppe på arbejdet, og lære at "cope" smerten. Om det er stabilitetstræning, decideret styrketræning for f.eks. erector spinae, glut max. osv eller mckenzie øvelser er vist næsten ligemeget. Alle programmer giver fremgang.

Personligt håber jeg dog på at der efterhånden bliver mere sikkerhed omkring manuelle tests så vi kan forklare pt. og os selv hvad der egentlig er problemet. Selvom det måske er ligegyldigt for behandlingen har jeg det bedst med at vide hvad f.....! der er galt.

Forresten så jeg for ikke så længe siden en journal med mr-skanning cervikalt. Der var nævnt at pt. havde "modiske forandringer grad 2" (tror jeg nok det var). Så den med de modiske forandringer kommer der måske mere om i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Forresten så jeg for ikke så længe siden en journal med mr-skanning cervikalt. Der var nævnt at pt. havde "modiske forandringer grad 2" (tror jeg nok det var). Så den med de modiske forandringer kommer der måske mere om i fremtiden.

<{POST_SNAPBACK}>

Cervikalt? Jeg troede at de kun var observeret i lænden?

Jeg PM'er dig lige.. :smile:

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share