Varmeafgivelse


Michael Soerensen
 Share

Recommended Posts

En spinninginstruktør udtalte at det er vigtigt at "trappe ned" efter spinningtime, og hvis man stadig havde det varmt efter at have været i bad, ja så har man heller ikke "trappet" nok ned.

Jeg er selvfølgelig ikke et øjeblik i tvivl om at dette er noget sludder, men jeg kom til at tænke på noget andet i den forbindelse.

Når musklen trækker sig sammen forbrændes ATP, og reaktionen danner varme (eller...?). Men hvor kommer varmen fra når man netop har gennemført et hårdt træningspas og sveder som en gris, selvom musklerne er helt i ro?

Link to comment
Share on other sites

En spinninginstruktør udtalte at det er vigtigt at "trappe ned" efter spinningtime, og hvis man stadig havde det varmt efter at have været i bad, ja så har man heller ikke "trappet" nok ned.

Jeg er selvfølgelig ikke et øjeblik i tvivl om at dette er noget sludder, men jeg kom til at tænke på noget andet i den forbindelse.

Når musklen trækker sig sammen forbrændes ATP, og reaktionen danner varme (eller...?). Men hvor kommer varmen fra når man netop har gennemført et hårdt træningspas og sveder som en gris, selvom musklerne er helt i ro?

Når musklerne arbejder, kræver de mere energi, og kroppen sætter

derfor forbrændingen af maden i vejret.

Når træningen er slut, er forbrændingen stadig høj, og energien omsættes derfor til varme i stedet for arbejde.

Lyder det ikke som en god forklaring ?

Køber du ikke bare den ?

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Nu kan jeg ikke kemien bag forklaringen, hvis det var det du mente.

Men som Henning siger, er din forbrænding en del højere efter træningen end den er normalt..Hvilket selvfølgelig også manifesterer sig i større varmeafgivelse fra kroppen.

Når du forbrænder ATP afgives der også varme, og der afgives meget varme, i det kroppen ikke er særlig effektiv til at bruge energien på at arbejde

Du må jo tænke på at kroppen reélt set kun udnytter ca. 20% af den indtagne energi til at arbejde med, lige som en almindelig benzinmotor.. Resten fiser ud som varme - Dog er noget af varmen selvfølgelig nødvendig for at holde kropstemperaturen oppe, men det kunne sagtens være udnyttet meget bedre.

Edited by PlayboY
Link to comment
Share on other sites

Nu kan jeg ikke kemien bag forklaringen, hvis det var det du mente.

Men som Henning siger, er din forbrænding en del højere efter træningen end den er normalt..Hvilket selvfølgelig også manifesterer sig i større varmeafgivelse fra kroppen.

Når du forbrænder ATP afgives der også varme, og der afgives meget varme, i det kroppen ikke er særlig effektiv til at bruge energien på at arbejde

Du må jo tænke på at kroppen reélt set kun udnytter ca. 20% af den indtagne energi til at arbejde med, lige som en almindelig benzinmotor.. Resten fiser ud som varme - Dog er noget af varmen selvfølgelig nødvendig for at holde kropstemperaturen oppe, men det kunne sagtens være udnyttet meget bedre.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu udnytter en almindelig benzinmotor nok lidt mere end 20% :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nu kan jeg ikke kemien bag forklaringen, hvis det var det du mente.

Men som Henning siger, er din forbrænding en del højere efter træningen end den er normalt..Hvilket selvfølgelig også manifesterer sig i større varmeafgivelse fra kroppen.

Når du forbrænder ATP afgives der også varme, og der afgives meget varme, i det kroppen ikke er særlig effektiv til at bruge energien på at arbejde

Du må jo tænke på at kroppen reélt set kun udnytter ca. 20% af den indtagne energi til at arbejde med, lige som en almindelig benzinmotor.. Resten fiser ud som varme - Dog er noget af varmen selvfølgelig nødvendig for at holde kropstemperaturen oppe, men det kunne sagtens være udnyttet meget bedre.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu udnytter en almindelig benzinmotor nok lidt mere end 20% :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Nope

Elbiler har én stor styrke. De er uovertrufne, når det gælder om at omsætte energi til bevægelse med en virkningsgrad på 87 procent. Man får altså megen transport for en given mængde energi. Til sammenligning udnytter en benzinbil kun omkring 15 procent af den kemiske energi i benzinen til at få hjulene til at rulle

Miljøministeriet

Edited by Lillefrø
Link to comment
Share on other sites

det med at trappe ned er IKKE bare noget sludder. Det handler om at du for ophobet en del affaldsstoffer i kroppen under træning og man ved at trappe ned .... rulle af efter en gang spinning.... for fjernet dem fra musklerne og derved bedre restituere.

Link to comment
Share on other sites

Kroppen sætter sin termostat efter arbejdsintensiteten. Hvis du virkelig går til den vil kroppen forsøge at holde en temperatur på 38-39 grader. Temperaturstigningen skyldes IKKE at kroppen ikke kan komme af med varmen, men er altså et resultat af en præcis styring af varmeafgivelse ift. varmeproduktion.

Hvis du stopper træningen brat, vil kroppen nu sætte termostaten umiddelbart til 37 grader og der er derfor en masse overskudsvarme der skal afleveres - du sveder efter badet.

Hvis du har brugt de sidste minutter i træningstimen på at køre med lavere intensitet, vil kroppen i denne fase måske sigte på en temperatur på f.eks. 37,7 grader. I denne sidste fase vil du stadig svede en masse, men det skyldes til dels at kroppen afleverer ophobet varme fra de 39 grader ned til de 37,7 grader. Når du går i bad efter nedtrapningen mangler du altså kun at aflevere meget mindre ophobet varme - og voila! - du sveder ikke efter badet.

Hvad var det sagde du ikke var et øjeblik i tvivl om? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kroppen sætter sin termostat efter arbejdsintensiteten. Hvis du virkelig går til den vil kroppen forsøge at holde en temperatur på 38-39 grader. Temperaturstigningen skyldes IKKE at kroppen ikke kan komme af med varmen, men er altså et resultat af en præcis styring af varmeafgivelse ift. varmeproduktion.

Hvis du stopper træningen brat, vil kroppen nu sætte termostaten umiddelbart til 37 grader og der er derfor en masse overskudsvarme der skal afleveres - du sveder efter badet.

Hvis du har brugt de sidste minutter i træningstimen på at køre med lavere intensitet, vil kroppen i denne fase måske sigte på en temperatur på f.eks. 37,7 grader. I denne sidste fase vil du stadig svede en masse, men det skyldes til dels at kroppen afleverer ophobet varme fra de 39 grader ned til de 37,7 grader. Når du går i bad efter nedtrapningen mangler du altså kun at aflevere meget mindre ophobet varme - og voila! - du sveder ikke efter badet.

Hvad var det sagde du ikke var et øjeblik i tvivl om?  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

At det ikke var vigtigt at trappe ned :smile:

Men uanset. Som jeg ser det kunne man lige så godt sidde bomstille på en stol de sidste par minutter efter træning og vente til at kroppen har avgivet den ophobede varme fra de 39 grader. Når man så har nået ca. 37 grader kan man gå i bad uden at svede bagefter.

Dette var så "ophobet" varme, men den varme jeg i udgangspunktet tænkte på var den ekstra varmeafgivelse som man nogengange kan mærke længe efter et træningspas.

>Lillefrø:

Nu findes der sikkert flere former for virkningsgrader, men playboy snakkede om at en del varme fiser ud igen. Altså må vi næsten her snakke om termisk virkningsgrad, og så er jeg ret sikker på man når en del højere end 20%. Jeg gætter på 60-70%, men er ikke sikker.

Desuden er det nok tvivlsomt om det er rimeligt at sammenligne kemiske virkningsgrader i en forbrændingsmotor med en elbil. Gør man det må man ihvertfald tage følgende i betragtning: Elbilen får jo sin strøm fra et kulkraftværk som absolut heller ikke opererer med 100% virkningsgrad. Ved elbilen er der altså tab i 2 led: Kraftværket og elbilen. Forbrændingsmotoren har kun tab i bilen.

Edited by Michael Soerensen
Link to comment
Share on other sites

det med at trappe ned er IKKE bare noget sludder. Det handler om at du for ophobet en del affaldsstoffer i kroppen under træning og man ved at trappe ned .... rulle af efter en gang spinning.... for fjernet dem fra musklerne og derved bedre restituere.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvad for nogen affaldsstoffer taler vi om og hvorfor vil jeg hurtigst muligt have dem ud af muskelcellerne? Jeg synes den med affaldsstofferne generelt kommer lidt for automatisk og har en mistanke til at det måske er en myte?

Edited by Michael Soerensen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share