Vægtløftere vs. sprintere??


Guest Slettet_020112
 Share

Recommended Posts

Olympiske vægtløftere skulle være hurtigere end sprintere på de første 30 meter. En undersøgelse lavet way back. Emnet har tidligere været oppe at vende. Jeg mener, bl.a. Thomas J har postet noget i den forbindelse!?

Hatfield skulle også ha' omtalt det....

Jeg kan dog ikke finde det nogen steder!?!? Findes undersøgelsen - eller er det en and??

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Olympiske vægtløftere skulle være hurtigere end sprintere på de første 30 meter. En undersøgelse lavet way back. Emnet har tidligere været oppe at vende. Jeg mener, bl.a. Thomas J har postet noget i den forbindelse!?

Hatfield skulle også ha' omtalt det....

Jeg kan dog ikke finde det nogen steder!?!? Findes undersøgelsen - eller er det en and??

<{POST_SNAPBACK}>

Det lyder da næsten lidt usandsynligt, synes jeg :raisebrow:

Den undersøgelse ville jeg da også gerne se.

Link to comment
Share on other sites

Olympiske vægtløftere skulle være hurtigere end sprintere på de første 30 meter. En undersøgelse lavet way back. Emnet har tidligere været oppe at vende. Jeg mener, bl.a. Thomas J har postet noget i den forbindelse!?

Hatfield skulle også ha' omtalt det....

Jeg kan dog ikke finde det nogen steder!?!? Findes undersøgelsen - eller er det en and??

<{POST_SNAPBACK}>

Det lyder da næsten lidt usandsynligt, synes jeg :raisebrow:

Den undersøgelse ville jeg da også gerne se.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor lyder det usansyneligt ?? Det er jo gang på gang blevet påvist at olympiske vægtløftere er de mest eksplosive atleter i verden.

Link to comment
Share on other sites

Skriv en mail til Hatfield. Måske ved han mere. Her er hvad han selv siger om det:

Pound for pound, Olympic weightlifters have a greater level of speed-strength than any other class of athletes in all of sport. This fact was made very clear during a massive scientific expedition carried out on the athletes at the Mexico City Olympics in 1964. Sports scientists found that Olympic lifters were able to both vertical jump higher than any class of athletes (including the high jumpers), and run a 25 yard dash faster than any class of athletes (including the sprinters).
Link to comment
Share on other sites

Olympiske vægtløftere skulle være hurtigere end sprintere på de første 30 meter. En undersøgelse lavet way back. Emnet har tidligere været oppe at vende. Jeg mener, bl.a. Thomas J har postet noget i den forbindelse!?

Hatfield skulle også ha' omtalt det....

Jeg kan dog ikke finde det nogen steder!?!? Findes undersøgelsen - eller er det en and??

<{POST_SNAPBACK}>

Det lyder da næsten lidt usandsynligt, synes jeg :raisebrow:

Den undersøgelse ville jeg da også gerne se.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor lyder det usansyneligt ?? Det er jo gang på gang blevet påvist at olympiske vægtløftere er de mest eksplosive atleter i verden.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvordan er det påvist??

Link to comment
Share on other sites

100m løbere er i højere grad i besiddelse af sprint udholdenhed.

100m er langt :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Netop. For selvom de olympiske vægtløftere er bedre til at udvikle kraft hurtigt, og dermed klarer sig godt på de korte afstande, så er de ikke istand til at holde den hastighed, på samme måde som 100 meter løberne er det.

Link to comment
Share on other sites

tja, nu er kevin Leverone ikke nogen vægtløfter, men han kan da løfte ret tungt.

på bodybuilding.com lå der en gang et filmlink til en 60meter han løb mod en af de bedste 60meterløbere(baggrunde derfor var at Kevin havde proklameret at han var den hurtigste mand i verdenen)

Kevin fik selvfølgelig smæk, men det var ikke på de første 30meter, her løb de lige op

Link to comment
Share on other sites

Olympiske vægtløftere skulle være hurtigere end sprintere på de første 30 meter. En undersøgelse lavet way back. Emnet har tidligere været oppe at vende. Jeg mener, bl.a. Thomas J har postet noget i den forbindelse!?

Hatfield skulle også ha' omtalt det....

Jeg kan dog ikke finde det nogen steder!?!? Findes undersøgelsen - eller er det en and??

<{POST_SNAPBACK}>

-------------------------------------------------------------------------------------

Din påstand passer ikke;læs bogen "træningens idrætlære",kan lånes på biblioteket.Der er meget grundlæggende teknik i forbindelse med at løbe en 100 m sprint.Ligeledes husk at træning er specifik, når vi tale træning på højt niveau.

En stærk styrkeløfter i ringen mod en professionel bokser.Strykeløftern ryger i gulvet meget hurtig,hvorfor, teknik,udvikling af nervesystem,bevægelsesmønster m.m.

Det er ligeledes påvidst videnskabligt i ovenstående nævnte bog,at det er sprintere som verdens hurtigeste reaktionstider i forhold til et startsignal.

Jeg ved ikke hvor du har dine oplysninger fra,men de er direkte forkerte.

Hilsen Mads

Link to comment
Share on other sites

Olympiske vægtløftere skulle være hurtigere end sprintere på de første 30 meter. En undersøgelse lavet way back. Emnet har tidligere været oppe at vende. Jeg mener, bl.a. Thomas J har postet noget i den forbindelse!?

Hatfield skulle også ha' omtalt det....

Jeg kan dog ikke finde det nogen steder!?!? Findes undersøgelsen - eller er det en and??

<{POST_SNAPBACK}>

-------------------------------------------------------------------------------------

Din påstand passer ikke;læs bogen "træningens idrætlære",kan lånes på biblioteket.Der er meget grundlæggende teknik i forbindelse med at løbe en 100 m sprint.Ligeledes husk at træning er specifik, når vi tale træning på højt niveau.

En stærk styrkeløfter i ringen mod en professionel bokser.Strykeløftern ryger i gulvet meget hurtig,hvorfor, teknik,udvikling af nervesystem,bevægelsesmønster m.m.

Det er ligeledes påvidst videnskabligt i ovenstående nævnte bog,at det er sprintere som verdens hurtigeste reaktionstider i forhold til et startsignal.

Jeg ved ikke hvor du har dine oplysninger fra,men de er direkte forkerte.

Hilsen Mads

<{POST_SNAPBACK}>

De er direkte forkerte fordi du har en bog som siger således ??? Når en anerkendt mand som Fred Hatfield henviser til en undersøgelser som viser modsat, så burde man måske lige pakke den arogante holdning væk, indtil nogen har haft chancen for at undersøge det nærmere. Lad os se om DBM får et svar af Hatfield. Han er jo iøvrigt ikke den eneste som har sagt det. Mel Siff snakkede om nøjagtigt det samme da han stadigvæk levede.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Olympiske vægtløftere skulle være hurtigere end sprintere på de første 30 meter. En undersøgelse lavet way back. Emnet har tidligere været oppe at vende. Jeg mener, bl.a. Thomas J har postet noget i den forbindelse!?

Hatfield skulle også ha' omtalt det....

Jeg kan dog ikke finde det nogen steder!?!? Findes undersøgelsen - eller er det en and??

<{POST_SNAPBACK}>

-------------------------------------------------------------------------------------

Din påstand passer ikke;læs bogen "træningens idrætlære",kan lånes på biblioteket.Der er meget grundlæggende teknik i forbindelse med at løbe en 100 m sprint.Ligeledes husk at træning er specifik, når vi tale træning på højt niveau.

En stærk styrkeløfter i ringen mod en professionel bokser.Strykeløftern ryger i gulvet meget hurtig,hvorfor, teknik,udvikling af nervesystem,bevægelsesmønster m.m.

Det er ligeledes påvidst videnskabligt i ovenstående nævnte bog,at det er sprintere som verdens hurtigeste reaktionstider i forhold til et startsignal.

Jeg ved ikke hvor du har dine oplysninger fra,men de er direkte forkerte.

Hilsen Mads

<{POST_SNAPBACK}>

De er direkte forkerte fordi du har en bog som siger således ??? Når en anerkendt mand som Fred Hatfield henviser til en undersøgelser som viser modsat, så burde man måske lige pakke den arogante holdning væk, indtil nogen har haft chancen for at undersøge det nærmere. Lad os se om DBM får et svar af Hatfield. Han er jo iøvrigt ikke den eneste som har sagt det. Mel Siff snakkede om nøjagtigt det samme da han stadigvæk levede.

<{POST_SNAPBACK}>

Og Poul Krebs, dansk VL'er, fortalte en lille historie til mig om en der havde verdensrekorden i OL løft, lavere vægtklasser, der samtidig kunne løbe 100 meter på 10 sekunder :smile:

Iøvrigt er danske bøger sgu ikke altid af meget - har set flere "idrætsbøger" på bib. om "træning". De påstod at 6 reps var det MAGISKE tal, at man ikke skulle spise mere fordi man trænede og bla bla bla...

Hvis Siff og Hatfield siger det, så ER der noget om sagen, Inter,.

Link to comment
Share on other sites

Iøvrigt, så er det da rigtigt at man ikke bliver verdensmester i 100 meter løb, ved at træne de olympiske løft. Men det er der da heller aldrig nogen som har påstået. Jeg kan dog så afsløre at man heller ikke bliver verdensmester i 100 meter løb, ved kun at træne 100 meter løb. Specificitet er kongen et langt stykke af vejen, men alle os som ved hvordan toppen indenfor verdenseliten i 100 meter løb træner, ved også at de bruger mange timer på eksplosiv vægttræning. Hvorfor ?? Fordi det virker. Og det kan man jo netop se på de olympiske vægtløftere. De er ekstremt hurtige på korte afstande. Uden egentlig at træne sprinttræning. De vinder dog aldrig over en 100 meter løber, da de ikke har den specifikke træning, og ikke har styrke-udholdenheden. Men det er heller ikke pointen. Pointen er at de olympiske løft øger ens start-styrke og eksplosive styrke dramatisk. Noget som 100 meter løberne trækker meget på de første 10-30 meter.

Link to comment
Share on other sites

Mon ikke 100 meterløberne i dag træner så meget eksplosiv vægttræning, at de har indhentet vægtløfternes forspring på det punkt? Når Sif og Hatfield har udtalt sig om denne undersøgelse er den helt sikkert god nok, men den er jo over 40 år gammel. Den er jo rent faktisk fra en tid, hvor atleter i andre sportsgrene kun lavede lidt eller slet ingen vægttræning. :smile:

Link to comment
Share on other sites

TJ - Hvorfor lyder det usansyneligt ?? Det er jo gang på gang blevet påvist at olympiske vægtløftere er de mest eksplosive atleter i verden.
Nu siger jeg jo blot at det lyder 'lidt' usandsynligt.
PT Poul -100m løbere er i højere grad i besiddelse af sprint udholdenhed.

100m er langt 

Ja, men der er jo også teknikken og reaktionsevnen at tage højde for.

Old Qua - tja, nu er kevin Leverone ikke nogen vægtløfter, men han kan da løfte ret tungt.

på bodybuilding.com lå der en gang et filmlink til en 60meter han løb mod en af de bedste 60meterløbere(baggrunde derfor var at Kevin havde proklameret at han var den hurtigste mand i verdenen)

Kevin fik selvfølgelig smæk, men det var ikke på de første 30meter, her løb de lige op

Tænkte nok at det eksempel, ville blive nævnt. Er det efterhånden ikke lidt fortærsket ? Jeg husker at set klippet. Og bevares, det var da meget sjovt. Og det bevidnede da også at BB'er godt kan flytte sig. Men det fremstod jo ikke ligefrem særligt videnskabeligt.

---

Men det bliver da spændende at se om der kommer noget brugbart svar på DBM's mail.. Iflg diskussionen på DD, tyder det jo på at selv Johnny Pullups, ikke kunne finde frem til noget gyldigt.

Hvis undersøgelsen er fra 64, kunne det måske også være interessant at tage i betragtning i hvilket omfang sprintere og vægtløftere siden da.

( Edit - nå, var vist lige længe nok om at få skrevet mit indlæg :sleeping: )

Edited by jhax
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share