Vægtløftere vs. sprintere??


Guest Slettet_020112
 Share

Recommended Posts

Olympiske vægtløftere skulle være hurtigere end sprintere på de første 30 meter. En undersøgelse lavet way back. Emnet har tidligere været oppe at vende. Jeg mener, bl.a. Thomas J har postet noget i den forbindelse!?

Hatfield skulle også ha' omtalt det....

Jeg kan dog ikke finde det nogen steder!?!? Findes undersøgelsen - eller er det en and??

<{POST_SNAPBACK}>

-------------------------------------------------------------------------------------

Din påstand passer ikke;læs bogen "træningens idrætlære",kan lånes på biblioteket.Der er meget grundlæggende teknik i forbindelse med at løbe en 100 m sprint.Ligeledes husk at træning er specifik, når vi tale træning på højt niveau.

En stærk styrkeløfter i ringen mod en professionel bokser.Strykeløftern ryger i gulvet meget hurtig,hvorfor, teknik,udvikling af nervesystem,bevægelsesmønster m.m.

Det er ligeledes påvidst videnskabligt i ovenstående nævnte bog,at det er sprintere som verdens hurtigeste reaktionstider i forhold til et startsignal.

Jeg ved ikke hvor du har dine oplysninger fra,men de er direkte forkerte.

Hilsen Mads

<{POST_SNAPBACK}>

Med alt respekt - jeg tror ikke du har fattet hvad diskussionen går ud på! :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvis Siff og Hatfield siger det, så ER der noget om sagen, Inter,.

Du mener ligesom, da Siff talte om sarkoplasmatisk hypertrofi :wink:

Ellers spændende tråd. Jeg tror, uden at vide ret meget specifikt om vægtløftere kontra sprintere, at SquatF. har en god point. At det måske forholdt sig sådan en gang, da sprintere muligvis ikke gjorde sig så meget i vægttræning, men at det ikke nødvendigvis forholder sig sådan længere.

Om ikke andet er det jo et godt argument for at lave vægttræning som sprinter, hvilket de som nævnt gør i stor stil. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er måske ved at være på tide at vi får lidt ekspertbistand her... (:laugh:)

Jeg har i de sidste otte år trænet side om side med nogle af Danmarks bedste sprintere. Jeg er meget stærk i mine ben, og også nogenlunde eksplosiv. (Kan dog ikke sammenlignes med en vægtløfter i verdenseliten.)

Jeg kan følge med folk, der har løbet to sekunder hurtigere end mig på 100 meter, på de første 30 meter!

Den mest eksplosive bevægelse i sport er hiv'et i et træk! Det har jeg set biomekaniske analyser på... Da jeg desværre ikke har det elektronisk ej heller en scanner kan jeg ikke scanne det ind.

Man skal ikke tage fejl af, hvor meget styrke betyder. Kan en vægtløfter løbe nogenlunde fornuftigt, så kan det da ikke udelukkes at han kunne følge med en sprinter på op til 50 meter, men så er det også ved at være slut!

Til Mads: Reaktion og eksplosivitet har INTET med hinanden og gøre! Og begynde at trække boksere ind i diskussionen er direkte tåbeligt, da man på INGEN måde kan sammenligne boksning med kraftidræt... Boksere er stærke, men sammenlignet med sprintere og vægtløftere, så er boksere altså ikke atleter... (Der er naturligvis undtagelser!)

Konklusion: En vægtløfter ville måske nok kunne følge med en sprinter på op til 50 meter. (30, hvis han ikke kan løbe ordentligt!) Igen kan der være undtagelser på folk, der kan holde længere. Men jeg kan jo nævne som eksempel på eksplosivitet: Verdensrekorden i stående længdespring med tobens afsæt er 3,71 meter. Det er en vægtløfter, der har den. Verdensrekorden for sprintere er 3,60...

En vægtløfter, der skulle have løbet 10 sekunder på 100 meter... Jeg vil naturligvis ikke nægte at det skulle være muligt, men ifølge de danske sportskommentatorer skulle Dennis Rommedahl kunne løbe 10,2 på 100 meter. Det er kun hvis det er ned ad bakke, i medvind og 95 meter! Så man skal ikke tro på ALT hvad man hører...

Link to comment
Share on other sites

Mon ikke 100 meterløberne i dag træner så meget eksplosiv vægttræning, at de har indhentet vægtløfternes forspring på det punkt? Når Sif og Hatfield har udtalt sig om denne undersøgelse er den helt sikkert god nok, men den er jo over 40 år gammel. Den er jo rent faktisk fra en tid, hvor atleter i andre sportsgrene kun lavede lidt eller slet ingen vægttræning. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Lige præcis! :wink:

Rent faktisk kan man også se en synlig forskel på benmuskulaturens størrelse på sprinterne idag kontra sprinterne på sort/hvide film.

Link to comment
Share on other sites

Mon ikke 100 meterløberne i dag træner så meget eksplosiv vægttræning, at de har indhentet vægtløfternes forspring på det punkt? Når Sif og Hatfield har udtalt sig om denne undersøgelse er den helt sikkert god nok, men den er jo over 40 år gammel. Den er jo rent faktisk fra en tid, hvor atleter i andre sportsgrene kun lavede lidt eller slet ingen vægttræning. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er ret sikker på at den forskel man "måske" viste i den pågældende undersøgelse i 60´erne, stort set er udjævnet idag, pga. den de store forandringer i træningsmetodik. Men det beviser jo så bare pointen. At eksplosiv vægttræning, og i særdeleshed de olympiske løft, øger evnen til at udvikle kraft hurtigt med stor effektivitet.

Link to comment
Share on other sites

Mon ikke 100 meterløberne i dag træner så meget eksplosiv vægttræning, at de har indhentet vægtløfternes forspring på det punkt? Når Sif og Hatfield har udtalt sig om denne undersøgelse er den helt sikkert god nok, men den er jo over 40 år gammel. Den er jo rent faktisk fra en tid, hvor atleter i andre sportsgrene kun lavede lidt eller slet ingen vægttræning. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er ret sikker på at den forskel man "måske" viste i den pågældende undersøgelse i 60´erne, stort set er udjævnet idag, pga. den de store forandringer i træningsmetodik. Men det beviser jo så bare pointen. At eksplosiv vægttræning, og i særdeleshed de olympiske løft, øger evnen til at udvikle kraft hurtigt med stor effektivitet.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu har jeg aldrig selv hørt om den pågældende undersøgelse før, men Paul Anderson skulle have vundet flere væddemål med sprinterne på det amerikanske OL-hold i 56 ved at slå dem på en 40 yards sprint. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Olympiske vægtløftere skulle være hurtigere end sprintere på de første 30 meter. En undersøgelse lavet way back. Emnet har tidligere været oppe at vende. Jeg mener, bl.a. Thomas J har postet noget i den forbindelse!?

Hatfield skulle også ha' omtalt det....

Jeg kan dog ikke finde det nogen steder!?!? Findes undersøgelsen - eller er det en and??

<{POST_SNAPBACK}>

-------------------------------------------------------------------------------------

Din påstand passer ikke;læs bogen "træningens idrætlære",kan lånes på biblioteket.Der er meget grundlæggende teknik i forbindelse med at løbe en 100 m sprint.Ligeledes husk at træning er specifik, når vi tale træning på højt niveau.

1. Der står intet om emnet i idrættens træningslære.

2. Idrættens træningslære?!?! Det er en gammel grundbog på gymnasieniveau.. Come on..

3. Træning er specifik, ja! 100m løbere er hurtige på 100m, vægtløftere er de mest eksplosive atleter i verden, da de udelukkende træner råstyrke og eksplosivitet.

Hvis din tanke skulle holde ville Ben Johnson have domineret igennem hele hans karriere for der var INGEN der kunne røre ham i starten. INGEN!

Ben dominerede dog først da hans sprintudholdenhed blev udviklet til et fornuftigt niveau.

En stærk styrkeløfter i ringen mod en professionel bokser.Strykeløftern ryger i gulvet meget hurtig,hvorfor, teknik,udvikling af nervesystem,bevægelsesmønster m.m.
Og en bokser vil tabe et styrkeløftstævne til en løfter i samme vægtklasse. Din pointe?
Det er ligeledes påvidst videnskabligt i ovenstående nævnte bog,at det er sprintere som verdens hurtigeste reaktionstider i forhold til et startsignal.

Og, et par hundrededele betyder squ ikke meget ifht. en vægtløfters overlegne acceleration.

Desuden ved vi ikke om pågældende test blev lavet med startsignal? Flyvende start etc..

Det vi taler om er rene fysiske atributter ikke tekniske detaljer i de enkelte grene.

Du skrev i en anden tråd at du skrev phd om muskelfysiologi. HVad skriver du præcist phd om, hvilket fag/institut etc.?

Link to comment
Share on other sites

Olympiske vægtløftere skulle være hurtigere end sprintere på de første 30 meter. En undersøgelse lavet way back. Emnet har tidligere været oppe at vende. Jeg mener, bl.a. Thomas J har postet noget i den forbindelse!?

Hatfield skulle også ha' omtalt det....

Jeg kan dog ikke finde det nogen steder!?!? Findes undersøgelsen - eller er det en and??

<{POST_SNAPBACK}>

sprintere laver jo selv vægtløftning, så det holder nok ikke helt.

Link to comment
Share on other sites

Olympiske vægtløftere skulle være hurtigere end sprintere på de første 30 meter. En undersøgelse lavet way back. Emnet har tidligere været oppe at vende. Jeg mener, bl.a. Thomas J har postet noget i den forbindelse!?

Hatfield skulle også ha' omtalt det....

Jeg kan dog ikke finde det nogen steder!?!? Findes undersøgelsen - eller er det en and??

<{POST_SNAPBACK}>

sprintere laver jo selv vægtløftning, så det holder nok ikke helt.

<{POST_SNAPBACK}>

Det gjorde de jo, så ikke i 1964. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Desuden ved vi ikke om pågældende test blev lavet med startsignal? Flyvende start etc

Jeg mener at have læst der var tale om (relativ) "flyvende" enkel start. Men er ikke 100%.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er også hvad jeg har hørt.

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart også min antagelse.

Efter at have læst alle interventins posts igennem er det kun 10% af dem der ikke er decideret fejlbehæftet. Ingen anvender fagtermer, flere af dem afslører ingen viden omkring videnskabelig metode, hvordan man leverer referencer etc..

Selv jeg der ikke har haft videnskabsteori endnu, kan gennemskue der er noget der ikke stemmer.

Link to comment
Share on other sites

Du skrev i en anden tråd at du skrev phd om muskelfysiologi. HVad skriver du præcist phd om, hvilket fag/institut etc.?

I think we got ourself a new MS on our hands :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Nu får i den præcise quote:

Hejsa Hulk!

De bliver kortere, men også tungere og stærkere.Derfor er det vigtig at vide hviken målsætning man arbejder udfra.

Hilsen Mads

P.S. Vil gerne give en videnskablig forklaring på ovenstående

Hilsen Mads,læser Phd indenfor området.

Jeg syntes ikke vi skal disse MS. Han kunne slå op i sin Science and practice of strength training og Supertraining.

Havde pænt styr på sin teori og konstruerede sætninger med en vis elegance.

+Han havde en pæn fanskare. Intervention har stadig lang vej at gå!

ps: Læste hele den gamle afslørelsestråd igennem. The drama, the broken dreams, shattered beliefs, a fallen leader, revenge, pity, the mighty zeus speaks (MZ) and MOL will never ever be the same again.

The Day MOL's innocense was so brutally stolen away :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Det er lidt sjovt at man har været på mol så længe at de gammel kendte ting bliver der stille spørgsmåltegn ved igen. Det er måske sundt nok, men også lidt underholdendende :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, og så er du endda et helt år bagud ;)

Har i øvrigt ikke fået noget svar fra Dr. Squat endnu - venter spændt!! :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Olympiske vægtløftere skulle være hurtigere end sprintere på de første 30 meter. En undersøgelse lavet way back. Emnet har tidligere været oppe at vende. Jeg mener, bl.a. Thomas J har postet noget i den forbindelse!?

Hatfield skulle også ha' omtalt det....

Jeg kan dog ikke finde det nogen steder!?!? Findes undersøgelsen - eller er det en and??

<{POST_SNAPBACK}>

-------------------------------------------------------------------------------------

Din påstand passer ikke;læs bogen "træningens idrætlære",kan lånes på biblioteket.Der er meget grundlæggende teknik i forbindelse med at løbe en 100 m sprint.Ligeledes husk at træning er specifik, når vi tale træning på højt niveau.

En stærk styrkeløfter i ringen mod en professionel bokser.Strykeløftern ryger i gulvet meget hurtig,hvorfor, teknik,udvikling af nervesystem,bevægelsesmønster m.m.

Det er ligeledes påvidst videnskabligt i ovenstående nævnte bog,at det er sprintere som verdens hurtigeste reaktionstider i forhold til et startsignal.

Jeg ved ikke hvor du har dine oplysninger fra,men de er direkte forkerte.

Hilsen Mads

<{POST_SNAPBACK}>

De er direkte forkerte fordi du har en bog som siger således ??? Når en anerkendt mand som Fred Hatfield henviser til en undersøgelser som viser modsat, så burde man måske lige pakke den arogante holdning væk, indtil nogen har haft chancen for at undersøge det nærmere. Lad os se om DBM får et svar af Hatfield. Han er jo iøvrigt ikke den eneste som har sagt det. Mel Siff snakkede om nøjagtigt det samme da han stadigvæk levede.

<{POST_SNAPBACK}>

--------------------------------------------------------------------------------------------

Hejsa!

Det kan være at vægtløftere har visse potentialer i forhold til hurtig kraft udvikling,men det at løbe hurtig er ikke "kraft" alene,men i ligeså høj grad den rette løbeteknik.

Løbeteknik skal trænes helst inden man er 15 år,hvis en spinter ikke har trænet det i en tidlig alder bliver han aldrig rigtig hurtig.

Hvis din påstand var rigtig, ville vægtløftere kunne deltage i de største atletik stævner, og tjene de penge som ikke er indenfor vægtløftningssporten?!

Det er et fri fora,hvor en vis kammertone er nødvendig,så jeg henstiller til at ord som "arrogant" undlades.

Hilsen Mads

Link to comment
Share on other sites

Det kan være at vægtløftere har visse potentialer i forhold til hurtig kraft udvikling,men det at løbe hurtig er ikke "kraft" alene,men i ligeså høj grad den rette løbeteknik.
Er der nogen som har påstået andet ???
Løbeteknik skal trænes helst inden man er 15 år,hvis en spinter ikke har trænet det i en tidlig alder bliver han aldrig rigtig hurtig.

Det er simpelthen noget vås. Jeg går udfra du kan underbygge det med videnskabelige undersøgelser, når du postulerer noget sådant ??

Hvis din påstand var rigtig, ville vægtløftere kunne deltage i de største atletik stævner, og tjene de penge som ikke er indenfor vægtløftningssporten?!
Nej, det ville de ikke. Som det er blevet nævnt 117 gange i den her tråd, så har de ingen chance for at følge med, når de kommer udover de første 10-30 meter. Vægtløfterne er trænet til at udvikle kraft ekstremt hurtigt, på kort tid. Når de skal lave et stykke arbejde som også kræver styrke-udholdenhed, så kan de slet ikke være med.
Det er et fri fora,hvor en vis kammertone er nødvendig,så jeg henstiller til at ord som "arrogant" undlades.

Hvis jeg mener et ord som arrogant beskriver din måde at skrive på, så bruger jeg det selvfølgelig ligeså meget som jeg har lyst til.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Du skrev i en anden tråd at du skrev phd om muskelfysiologi. HVad skriver du præcist phd om, hvilket fag/institut etc.?

I think we got ourself a new MS on our hands :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Måske er det bare hans lillebror, i hvert fald en spændende karaktér:

400 meter løber

PhD-studerende

Løber 5 km på 14:01

Løber halvmarathon på 1,15 (Véd ikke om det er 1 time og 15 minutter eller 1 time og 9 minutter)

Hedder vist både alex & mads

Sindbad

Edit: Glemte at skrive, at løbetiderne naturligvis er træningstider!!!

Edited by Sindbad
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share