Eksakt sving m. katabolisme og anabolisme!


heliotropen
 Share

Recommended Posts

Old Qua:

Du har vist ikke forstået, hvad jeg mener eller har ikke læst mine links.

The problem: digestion and metabolism revisited

Although Part 1 of this series discussed digestion of protein in great detail, we need to examine what happens after AAs are released from the gut and into the portal vein (the vein which takes all ingested nutrients, except for fatty acids, into the liver). As amino acids move into the portal vein, their first stop is in the liver. This is referred to as the hepatic 'first pass'.

With the exception of fat and cholesterol, the metabolism of most nutrients occurs initially in the liver. With the exception of the BCAAs, which are metabolized primarily in muscle, the degrading enzymes for all other AAs are found in highest concentrations in the liver (21) and up to 58% of all AAs ingested may be oxidized in the liver upon first pass (22). Feeding has long been known to stimulate AA oxidation in liver, especially when AA in excess of requirements is consumed (21). AA oxidation will be discussed in greater detail in Part 4.

Even when AAs are infused, the majority (70-75% of total) of AAs are absorbed by the splanchnic bed (liver, etc) with the remainder (25-30%) being absorbed by the muscle (23). In contrast, muscle absorbs 65-70% of the total BCAA infused (23).

http://www.thinkmuscle.com/articles/mcdonald/protein-03.htm
Our analysis indicates that amino acids are the major fuel of liver, i.e., their oxidative conversion to glucose accounts for about one-half of the daily oxygen consumption of the liver, and no other fuel contributes nearly so importantly.

http://www.thinkmuscle.com/articles/mcdonald/protein-03.htm

Splanchnic tissues accounted for approximately 70% of the total body amino acid nitrogen disposal; splanchnic uptake was greatest for the glucogenic amino acids but also included significant quantities of branched-chain amino acids. In contrast, leg amino acid uptake was dominated by the branched-chain amino acids. Based on the measured leg balance, body skeletal muscle was estimated to remove approximately 25-30% of the total infused amino acid load and approximately 65-70% of the infused branched-chain amino acids.
http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/...ract/250/4/E407

Men som der står:

Feeding has long been known to stimulate AA oxidation in liver, especially when AA in excess of requirements is consumed

Det interessante i denne kontekst er derfor, hvor stor denne oxidering vil være, hvis vi antager, at behovet times og doseres helt perfekt, som jeg skrev i ovenstående. Her er det nok sandsynligt, at en større andel af proteinen vil benyttes til muskelopbygning. Men stadig er dit bud på 200 gram for lavt sat, hvilket er det, som jeg har forsøgt at pointere :wink:

Helio:

Ja, det skal du jo sige..... Og så lige pludselige en dag, så SMÆK, så får jeg den lige i hovedet. :4signme::4jumpy:

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Helio:

Ja, det skal du jo sige..... Og så lige pludselige en dag, så SMÆK, så får jeg den lige i hovedet. 

Chicken :poking: ..... ej, lover ikke at drille dig med det ugh, som sagt er det et emne hvor jeg på det sidste selv er kommer meget i tvivl. - Faktisk er jeg kommet mere og mere i tivl jo mere jeg roder op i mine gamle notater, og jo mere jeg sætter mig ind i omkring emnet. - Men det er jo nok et meget typisk problem for os med alzheimer tendenser :laugh: .... Hvad var det nu jeg ville skrive :laugh::blink::raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Ugh:

The problem: digestion and metabolism revisited

Although Part 1 of this series discussed digestion of protein in great detail, we need to examine what happens after AAs are released from the gut and into the portal vein (the vein which takes all ingested nutrients, except for fatty acids, into the liver). As amino acids move into the portal vein, their first stop is in the liver. This is referred to as the hepatic 'first pass'.

With the exception of fat and cholesterol, the metabolism of most nutrients occurs initially in the liver. With the exception of the BCAAs, which are metabolized primarily in muscle, the degrading enzymes for all other AAs are found in highest concentrations in the liver (21) and up to 58% of all AAs ingested may be oxidized in the liver upon first pass (22). Feeding has long been known to stimulate AA oxidation in liver, especially when AA in excess of requirements is consumed (21). AA oxidation will be discussed in greater detail in Part 4.

Even when AAs are infused, the majority (70-75% of total) of AAs are absorbed by the splanchnic bed (liver, etc) with the remainder (25-30%) being absorbed by the muscle (23). In contrast, muscle absorbs 65-70% of the total BCAA infused (23).

Tror du misforstår dette materiale lidt, de taller om STEROIDER, de aminosyre de referere til er de aminosyre som Steroidet er bygget af!!

AAS= Anabolske Androgen Steroider

Edited by Old Qua
Link to comment
Share on other sites

Lad os bare blive enig om det er for lidt :) - men det er jo en mindre fejl der kan ske for den bedste. Så lad os ikke kneppe fluen på det punkt :bigsmile:

- jeg kan prøve at skrive til nikolaj (GB) om han har en "amino acid score" eller "chemical score" på den alm viking :)

Link to comment
Share on other sites

Ugh:
The problem: digestion and metabolism revisited

Although Part 1 of this series discussed digestion of protein in great detail, we need to examine what happens after AAs are released from the gut and into the portal vein (the vein which takes all ingested nutrients, except for fatty acids, into the liver). As amino acids move into the portal vein, their first stop is in the liver. This is referred to as the hepatic 'first pass'.

With the exception of fat and cholesterol, the metabolism of most nutrients occurs initially in the liver. With the exception of the BCAAs, which are metabolized primarily in muscle, the degrading enzymes for all other AAs are found in highest concentrations in the liver (21) and up to 58% of all AAs ingested may be oxidized in the liver upon first pass (22). Feeding has long been known to stimulate AA oxidation in liver, especially when AA in excess of requirements is consumed (21). AA oxidation will be discussed in greater detail in Part 4.

Even when AAs are infused, the majority (70-75% of total) of AAs are absorbed by the splanchnic bed (liver, etc) with the remainder (25-30%) being absorbed by the muscle (23). In contrast, muscle absorbs 65-70% of the total BCAA infused (23).

Tror du misforstår dette materiale lidt, de taller om STEROIDER, de aminosyre de referere til er de aminosyre som Steroidet er bygget af!!

AAS= Anabolske Androgen Steroider

<{POST_SNAPBACK}>

steroider bliver ikke syntetiseret ud fra aminosyrer, men kolesterol.

Jeg har noget mere, men jeg skal lige finde artiklen.....

Link to comment
Share on other sites

INC, håber som sagt du gir dit bud; selv om jeg synes der er lavet rigtig gode indlæg indtil nu, så tror jeg ikke hele sandheden repræsenteres; Jeg håber ihvertfald du kan opklare mysteriet på de punkter hvorpå du er "ekspert" og på andre give et kvalificeret gæt :w00t:

Her er feks nogle af de ting John Beradi kommer ind på i denne artikkel:Precision Nutrition

Muscle Protein Composition

the myofibrillar protein vs. contractile protein

sarcoplasmic protein and mitochondrial protein.

the cell's metabolic machine

Effects of a Single Bout of Resistance Exercise

Glycogen Depletion

Decreased Net Protein Balance (Protein Breakdown > Protein Synthesis)

protein status

Resting Metabolic Rate

Blood Cortisol Concentrations

Acute-Phase Response (part 1)

-

Increased skeletal muscle blood flow

Increased anabolic hormones

Acute-Phase Response (part 2)

muscle damage repair

protein synthesis

stored substrate

increased muscle-water content

Protein Turnover and Muscle Signaling

tissue turnover

Transcription

muscles respond to the exercise signal

the insulin-signaling pathway.

nucleus stimulation

Interactions Between Resistance Exercise and Nutrition - What to Consume to get Hyoooge!

Total daily energy intake.

high energy input

tissue turnover energy "price"

hypermetabolism

tissue turnover in response to under eating

Recovery Nutrition

the provision of liquid nutrients

What to Sip pre and post worckout

Pre and Mid-Workout Benefits

Rapid provision of fuel

Maintenance of blood glucose

Maintenance of muscle glycogen

Increased muscle blood flow

Increased insulin concentrations

More positive protein balance

Post-Workout Benefits

Decreased post-exercise cortisol concentrations

Increased insulin concentrations

Rapid glycogen replenishment

Stimulation of protein synthetic pathway

protein status

Anabolic hormone changes

Prevention of free radical damage

Rapid ATP/PC recovery

M.V.H

Helio

Link to comment
Share on other sites

jeg snakkede med mette hansen ude på BBH om det og hun ville prøve at finde noget om det til efter weekenden. (og jeg er absolut ikke kost ekspert).

<{POST_SNAPBACK}>

Takker INC :4thumbup:

og jeg er absolut ikke kost ekspert

I know, derfor må du gerne give DIT bud alligevel :tongue:

Ej når det er sagt, så handler det jo ikke bare om kost...

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor den magiske y-faktoren i stedet for noget seriøst og brugbart?  :bigsmile:

Det vil tage en del tid før der er dannet et kilo muskelvæv, hvorfor man skal en del dagscykluser igennem anabol/katabol.

<{POST_SNAPBACK}>

Stubbe, fordi vi snakker teori, hvis formål er at afsløre nogle biokemiske processer! :4smartass:

Men håber da du tør gi dit bud alligevel :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor den magiske y-faktoren i stedet for noget seriøst og brugbart?  :bigsmile:

Det vil tage en del tid før der er dannet et kilo muskelvæv, hvorfor man skal en del dagscykluser igennem anabol/katabol.

<{POST_SNAPBACK}>

Stubbe, fordi vi snakker teori, hvis formål er at afsløre nogle biokemiske processer! :4smartass:

Men håber da du tør gi dit bud alligevel :tongue:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvilke biokemiske processer prøver du at afsløre?

1)

a. 1200-2000 kJ

b. 800-1200 kJ

2)

Jeg kan ikke helt finde ud af hvor mange processer din "super"mand har sat ud af spillet.

3)

Der skal vel ca 400-600 gram kulhydrat til dannelse af et kilo muskelmasse.

Link to comment
Share on other sites

Tak for budene Stubbe - de lå tættere på mine egne end dem der indtil nu er nævnt,- men lad os nu se hvad der ellers bydes på, hvis andre altså tør give et bud:4thumbup:

Nogen begrundelser for dine bud? :4smartass: evt nogle gode links til pubmed abstracts du benytter. :w00t:

Ang, 2.) Så kunne jeg osse spørge om hvor meget protein der efter træningen ville kræve at bygge 5, 10, 20 eller 100 gram rent muskelmasse, y-faktoren vil så BLA. være den faktore der tillader at antage, at forholdet mellem disse mængder holder universielt. - Men problemer er jo, at en hvis mængder protein først bruges optil vi når "tissue turnover" altså altså selve det du kan kalde "muscle damage repair", DEREFTER hvad det etc kræver, at bygge yderligere 5,10, 20 eller 100 gram muskelmasse,- alt efter hvad vi antager kroppen er villig til at bygge oven på stimulis. - Ved ikke om det forklarede y-faktoren,- må indrømme den ikke beskrives så nemt :laugh:

Wuzz;

Er det korrekt forstået at formålet med at "afsløre disse biokemiske processer" er at det skal resultere i nogle konkrete anvisninger på kost og/eller træning ?

Det kan jeg ikke på nuværende tid svare på - derfor kan jeg heller ikke direkte svare på Stubbes første spørgsmål - beklager. - Bare se det som rent teori - hvor i så tilgengæld får lov at proppe vores fantasi supermand med alt det billige sukkerstads og maltodextrin i vil, og altså ikke behøver tage hensyn til mine normale holdninger! :tongue:

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Der er lavet en masse studier på aminosyre/kulhydrat tilskud lige efter træning og så at sige alle er lavet på fastende forsøgspersoner!

Det er bare at søge på pubmed.

Dr. Jack Lemon har lavet mange respekterede forsøg på området.

Jeg kan ikke søge på undersøgelser her fra da, det er bag en corporate firewall..

<{POST_SNAPBACK}>

lemon J giver ikke nogen hits relateret til metabolisme?.... en masse om ansigtsoperationer og dertil hørende problemer.

Link to comment
Share on other sites

Der er lavet en masse studier på aminosyre/kulhydrat tilskud lige efter træning og så at sige alle er lavet på fastende forsøgspersoner!

Det er bare at søge på pubmed.

Dr. Jack Lemon har lavet mange respekterede forsøg på området.

Jeg kan ikke søge på undersøgelser her fra da, det er bag en corporate firewall..

<{POST_SNAPBACK}>

lemon J giver ikke nogen hits relateret til metabolisme?.... en masse om ansigtsoperationer og dertil hørende problemer.

<{POST_SNAPBACK}>

INC, søg på lemon PW ;) må være ham han snakker om, ved han bla har lavet en masse forsøg med John Beradi, min ynglingsforfatter, så må være det han tænker på. Mener dog han "udelukkende" forskede i selve protein issuedet ved turnover.

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Hehe ja Jack Lem(m)on er skuespiller, så det må være en fortalelse :wink:

Men med hensyn til, hvor meget der skal til for at få gang i proteinsyntesen, så tror jeg, at det er minimale mængder, som vi snakker om. De undersøgelser, der er lavet på fastende individer, såsom "kakaoundersøgelsen", finder et respons ved et meget beskedent indtag (under 100 kcal), og de gamle drenge fra forsøget var ikke magiske mænd, som dem, vi beskæftiger os med i denne teoretiske konstruktion.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...t_uids=11507179

Link to comment
Share on other sites

Der er lavet en masse studier på aminosyre/kulhydrat tilskud lige efter træning og så at sige alle er lavet på fastende forsøgspersoner!

Det er bare at søge på pubmed.

Dr. Jack Lemon har lavet mange respekterede forsøg på området.

Jeg kan ikke søge på undersøgelser her fra da, det er bag en corporate firewall..

<{POST_SNAPBACK}>

lemon J giver ikke nogen hits relateret til metabolisme?.... en masse om ansigtsoperationer og dertil hørende problemer.

<{POST_SNAPBACK}>

INC, søg på lemon PW ;) må være ham han snakker om, ved han bla har lavet en masse forsøg med John Berardi, min ynglingsforfatter, så må være det han tænker på. Mener dog han "udelukkende" forskede i selve protein issuedet ved turnover.

M.V.H

Helio

<{POST_SNAPBACK}>

nu er Berardi heller ikke lige det navn der *host host* giver flest pubmed ernærings hits, faktisk ingen.... (var der nogen der sagde bogus)

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

et af de mest kendte eksempler på en regulator af proteinsyntese og generel overskuds-underskuds metabolisme er mTOR kinasen, som vides at være hæmmet af AMPK og stimuleret af aminosyrer. Det betyder at nettoenergistatus vil påvirke hvor meget aminosyre der skal til at producere en given mængde muskel.

Se et glimrende review her

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...t_uids=14977422

Den artikel jeg håber på at få efter weekenden er et gammlet forsøg hvor nogle BB'ere er delt op i to grupper, som får en isokalorisk (underskuds)diæt fordelt over 2 eller 5 måltider om dagen. Her vises det at dem med 5 måltider om dagen, havde en mindre reduktion i LBM. Der kædes den overordnede energimetabolisme sammen med proteinsyntese eller degradation via en mekanisme som kunne beskrives med mTOR kompleksets funktion.

Link to comment
Share on other sites

nu er Berardi heller ikke lige det navn der *host host* giver flest pubmed ernærings hits, faktisk ingen.... (var der nogen der sagde bogus)

Inc comrade, tror lige jeg har fundet problemet, du er en helvedes dårlig searcher :laugh::laugh::laugh::tongue: (just kidding) (du burde dog vide hvem personen er, om jeg så havde smidt et ekstra r i hans navn eller ej)!

Nok er han af mange uvidene stærkt undervurderet, men han har nu ikke opnået hans PHD i biokemi, uden grund ;)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...t_uids=12831698

Nok vil det være blandt det eneste du finder om ham på medline (bortset fra hans isues om energisystemer (sprint) og prohormoner - men det gør ikke studiet mindre interessant.

Snakker vi netop om kongerne inden for "timing and type of protein and amino acid" i forbindelse med trænings respons og muskelvækst, så er de to herre netop hvad jeg vil kalde selvsamme. - Finder jeg det iøvrigt lidt sjovt, at du ikke ved, med dit eget speciale taget i mente (det er trods alt protein syntese det handler om, når det kommer til sagen) :tongue: - du ka ta det!

Din sidste post gør så at jeg tilgiver dig overstående INC,- ikke mindre end genialt er det. Problemet med lemon og Beradi er netop at de "kun" fokucere (ikke at forveksle med arbejder, og ved noget om) proteiner og aminosyre, og ikke hele issuet. - Husk at lade os få del i den anden undersøgelser. - Når det er sagt,- så er det tydeligt der er ting de undersøgelser du nævner ikke tager højde for,- men jeg vil lade den ligge for nu. - Men det forekommer faktisk fra nogle af Beradis undersøgelser bag Biotest Surge. - Mere om det senere - vil lige læse lidt op om det du har smidt, kan være det er mig der husker forkert, eller har misforstået noget. - Takker for dine som altid gode indlæg !

- By the way INC, har du adgang til hele artiklen på det abstract du linker til?

UGH, i min glemsomhed har jeg helt glemt at tænke på cacao undersøgelsen, vil lige se lidt nærmere på den. Udemærkedet post du smider der :4thumbup: og kom så lige med det bud ikke :poking:

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

my bad... jeg kan huske jeg søgte for et par måneder siden uden at finde noget... Nogen gange er søgemaskinen på pubmed altså bare mærkelig (f.eks. giver navnet rennie ofte intet, selv om han (MJ Rennie) altså har lavet mange ting). Når det så er sagt så er 3 publikationer for en Ph.D. altså stort set minimum for hvad man kan præstere og så stadig slippe afsted med at score en Ph.D....

Snakker vi netop om kongerne inden for "timing and type of protein and amino acid" i forbindelse med trænings respons og muskelvækst, så er de to herre netop hvad jeg vil kalde selvsamme. - Finder jeg det iøvrigt lidt sjovt, at du ikke ved, med dit eget speciale taget i mente (det er trods alt protein syntese det handler om, når det kommer til sagen)  - du ka ta det!

for det første så tvivler jeg ret meget på at de er hvad man kalder konger indenfor ernæringsvidenskab. Det er faktisk meget sjovt: der er et udtalt skel mellem de her netguruer og så de egentlige videnskabs folk, og generelt meget lidt overlap mellem de to grupper. Generelt så kan man vel sige at netguruerne ofte er udemærkede i deres teori omend ofte lige lovlig spekulative og de har næsten aldrig lavet særligt meget internationalt kendt forskning. Det kan godt være at de berardi og lemon er bigshots indenfor ernæring, men jeg tvivler nu på det udfra deres antal publikationer. Folk der er bigshots (eller bare dygtige folk på vej til at blive bigshots) bliver gjort til professorer på deres egen afdeling hvilket ofte får deres publikationstal til at eksplodere fordi de kommer på som co-authors på alle deres bachelor-, speciale- og Ph.D. studerendes projekter. Derfor tvivler jeg på at de blandt fysiologer og medicinere er anset som kongerne indenfor ernæringsteori.

For det andet er det de arbejder med jo ernæringsfysiologi og ikke biokemi (det bliver ikke biokemi af at de kan lave stabile isotop forsøg) per se, og da jeg iøvrigt ikke har nogen speciel interesse indenfor ernæring, kender jeg dem ikke. derfor.

og selvfølgelig har jeg adgang til det jeg linker til... men man må jo ikke dele det på et offentligt forum, jf. copyright og så videre.

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Lemon har et helt hav af publikationer, både på pubmed, og alle andre steder såfremt du altså søger rigtigt. - Der kan næppe stilles meget tvil til at han er en rigtig videnskabs mand, medmindre man skal til at hive pensummer ud fra de amerikanse biokemi timer.

Ang Beradi, så har han ihvertfald VÆRET hvad du kan kalde seriøst videnskabs mand, - nu er han så faktisk en rimelig kendt person, og altså ikke bare en eller anden internet guro. - Med den kontekst du nævner, så kan du jo osse sende MZ på pension med det samme, for den type mennesker findes åbenbart ikke? :laugh:

Indtil videre har jeg fået tjekket op påfølgende, der altså kan verificeres:

Dr. Berardi earned his Ph.D. in Kinesiology (with a specialization in Exercise and Nutritional Biochemistry) from the University of Western Ontario.
Throughout his education, he has received training in divergent disciplines including his Health Science, Philosophy, Psychology undergraduate studies at Penn State and Lock Haven Universities, Exercise Physiology masters training at Eastern Michigan University, and strength and conditioning certification through the National Strength and Conditioning Association.

As a result of this broad educational base, Dr. Berardi’s knowledge extends beyond the bounds of physical preparation and nutrition alone.

Dr. Berardi is no stranger to the demands of elite athletics, having been successful in a number of sports including:

Power lifting (squat 650, deadlift 600, bench 430)

Track and field (AAU nationals in 100m and 200m)

Rugby (medaled @ national under 21 championships)

Bodybuilding (1st place at the 1995 Mr. Jr. USA)

Hvis du kendte lidt til hvilke klienter, og personer der siger god for ham, ville du nok næppe ytre som du gør ;)

- Det skal dertil siges at manden har udgivet flere puplikationer end de fleste. - De 3 abstracts er alle resultater af de års forskning han har stået bag.

At manden så idag, på baggrund, af alt dette er blevet selvstændig, og tjener kassen, bla. står bag produtet surge, skriver for t-mag og meget andet, kan man vel næppe brebejde manden for - han har bidraget med sin del. - Selvfølgelig er han kommerciel, men at sammenligne ham med en simpel net guro, den holder næppe.

Når det er sagt så har jeg ikke sagt jeg ser ham som en konge inden for ernæring i almindelighed, men altså inden for "post workout" - ernæring!

Når alt det er sagt, så er det åbenbart endnu en diskussion hvor vi ikke bliver enige :) - Så lad os gemme den til en anden gang, eller i det mindste en anden tråd, og komme tilbage til det tråden omhandler :)

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share