Ændring i MAX puls?


Waits
 Share

Recommended Posts

Jeg startede i september 2004 at løbe med pulsur efter et halvt års pause fra løberiet.

Min max puls var efter flere uafhængige afprøvninger

- Max puls : 206! (jeg er 28)

- Hvile puls: 60

Jeg havde lige tabt mig rigtig meget pga. sygdom, men har nu taget på igen, ca 13 kilo.

jeg har netop idag testet puls igen:

Max puls: 194

Hvile puls: 52

Maxpulsen blev testet efter 10 min opvarming og så ellers op af en 500 meter lang bakke (god hældning) med alt hvad den kunne trække (og en 8 kilo rygsæk på ryggen) stoppede først da mine ben syrede væk under mig, ikke mere luft og jeg smagte jern i munden.

efter 10 minutters pause og let løb prøvede jeg igen på flad strækning. Samme resultat:194.

Løber omkring 50 km om ugen. Kan se at min gennemsnitspuls falder og falder fra hver gang (hvilket jo er meget naturligt) men jeg føler jeg giver den mere og mere gas hver gang.

- Hvordan kan min max puls falde så meget? det burde da ikke være muligt. (det er det samme puls ur jeg har brugt.)?

- Er det normalt at man bliver mere og mere smadret i kroppen når man forsøger at holde den samme gennemsnitspuls?

- kan rygsækken have nogen indvirken på målingen maxpulsen?

- kan det være pga. vægt forøgningen?

Link to comment
Share on other sites

Det er helt normalt at din maxpuls falder når din kondi forbedres.

Rygsækken kan have en lille indvirken da den muligvis gør at dine muskler syrer til inden dit kredsløb er maksimalt belastet.

Vægtøgningen kan også have en indflydelse. Nu skriver du ikke om du har vægttrænet, men hvis du har taget 13 kg på er maks 3-4 af dem muskelmasse og du har derved fået mere at slæbe på og derfor samme problem som med rygsækken.

Q

Link to comment
Share on other sites

Tusinde tak for svaret. Det giver jo god mening i mine øre.

Ok, så den ekstra vægt gør at jeg ikke rigtig kommer helt op i det røde felt, selvom jeg er helt død?

Jeg ved ikke hvad min fedt procent er men det er helt tydeligt at der kommet meget mere masse på også. Jeg har taget 7 kilo oven på over min normal vægt (65). og man kan stadig se mine mavemuskler, så fed er jeg bestemt ikke blevet. 5-6 måneders HST og masser af mad kan gøre underværket.

Jeg troede dog ikke at maxpulsen ændrede sig (andet end den falder lidt med alderen)

Jeg må ud igen uden rygsæk og give den gas, og så tjekke igen.

Edited by Waits
Link to comment
Share on other sites

Jeg troede dog ikke at maxpulsen ændrede sig (andet end den falder lidt med alderen)

Max pulsen vil falde lidt med kredsløbstræning. Primært fordi hjertet bliver større og ikke behøver at slå så mange gange, for at pumpe den samme mængde blod ud. Håber at det giver mening?

Link to comment
Share on other sites

Man er altså født med en makspuls. Den falder ikke fordi man kommer i bedre form, og ens hjerte vokser overhovedet ikke fordi ens form bliver bedre.

Hvis du trækker din alder fra 220 har du din ca. maxpuls (som godt kan variere med op til 4 slag den ene eller anden vej)

Altså: 220-28=192 slag i minuttet. (ca)

Jeg har trænet cardio (herunder pulsspinning) i 2½ år hos en instruktør der er uddannet i pulsspinning. Derfra har jeg mine oplysninger.

Link to comment
Share on other sites

Maxpuls:

Der er store individuelle forskelle i den maksimale pulsfrekvens per person (+/- 20 slag/min.) og den maksimale pulsfrekvens falder med alderen (ca. 1 slag/år) uanset om man træner eller er passiv.

Kilde: Menneskets fysiologi/Schibye, Klausen et al.

VH

Ulrik

Link to comment
Share on other sites

Man er altså født med en makspuls. Den falder ikke fordi man kommer i bedre form, og ens hjerte vokser overhovedet ikke fordi ens form bliver bedre.

Hvis du trækker din alder fra 220 har du din ca. maxpuls (som godt kan variere med op til 4 slag den ene eller anden vej)

Altså: 220-28=192 slag i minuttet. (ca)

Jeg har trænet cardio (herunder pulsspinning) i 2½ år hos en instruktør der er uddannet i pulsspinning. Derfra har jeg mine oplysninger.

<{POST_SNAPBACK}>

Må desværre rette dig og din instruktør. Hjertet er en muskel, der ved intens aerob træning over en længere periode vil vokse sig større.

Man siger rigtigt at maxpulsen ikke som sådan er trænerbar, MEN alle undersøgelser peger på, at den falder med 3-7% når man går til at blive "meget" trænet.

Hva årsagen er til dit kæmpe pulsudsving skal jeg dog ikke kunne sige, synes det lyder ret drastiskt.

Link to comment
Share on other sites

Må desværre rette dig og din instruktør. Hjertet er en muskel, der ved intens aerob træning over en længere periode vil vokse sig større.

Man siger rigtigt at maxpulsen ikke som sådan er trænerbar, MEN alle undersøgelser peger på, at den falder med 3-7% når man går til at blive "meget" trænet.

Hva årsagen er til dit kæmpe pulsudsving skal jeg dog ikke kunne sige, synes det lyder ret drastiskt.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig - og jeg vil gerne tilføje, at den nok mest gængse forklaring på tendensen til faldet er, at det større og tungere hjerte har mere inerti.

Link to comment
Share on other sites

Man kan så tilføje at hjertet kræver meget intens træning i mange år, før den vokser af betydning. En længere periode er ikke nok, medmindre vi snakker patologiske tilfælde. Derved KAN makspulsen falde hos nogen, men sjældent mere end nogle få procent......

For yderligere information kan den bog Ulrik henviser til anbefales da den er ganske letlæselig :smile:

Edited by Buc
Link to comment
Share on other sites

Man er altså født med en makspuls. Den falder ikke fordi man kommer i bedre form, og ens hjerte vokser overhovedet ikke fordi ens form bliver bedre.

Jeg har trænet cardio (herunder pulsspinning) i 2½ år hos en instruktør der er uddannet i pulsspinning. Derfra har jeg mine oplysninger.

<{POST_SNAPBACK}>

Så skal du have dine penge tilbage, for det er simpelthen lodret forkert.

Både hvilepuls, maxpuls og størrelsen/styrken af hjertemuskulaturen er ikke statiske størrelser, idet de kan påvirkes af vedvarende træning.

Link to comment
Share on other sites

Man er altså født med en makspuls. Den falder ikke fordi man kommer i bedre form, og ens hjerte vokser overhovedet ikke fordi ens form bliver bedre.

Jeg har trænet cardio (herunder pulsspinning) i 2½ år hos en instruktør der er uddannet i pulsspinning. Derfra har jeg mine oplysninger.

<{POST_SNAPBACK}>

Så skal du have dine penge tilbage, for det er simpelthen lodret forkert.

Både hvilepuls, maxpuls og størrelsen/styrken af hjertemuskulaturen er ikke statiske størrelser, idet de kan påvirkes af vedvarende træning.

<{POST_SNAPBACK}>

Lodret forkert er det nu næppe...... Hvilepulsen og hjertets påfyldnings- og tømningsgrad er ret nemt at ændre, men hjertets størrelse og makspulsen kræver mere træning end 99% herinde kan klare med en almindelig dagligdag ved siden af træning :wink:

Link to comment
Share on other sites

Der er i dag enighed om at det er et normalt fænomen at maxpulsen falder når man kommer i bedre form. Hjertet kan også vokse rent fysisk som følge af træning, men ændringen i maxpuls optræder så hurtigt at det næppe kan relateres til hjertestørrelsen.

En af de hurtigere tilpasninger i hjertet er, at det bliver bedre til at fylde sig og bedre til at tømme sig. Dette betyder også at hjertet skal kontrahere sig over en længere arbejdsvej og arbejde mod en større byrde i hvert slag. Det virker derfor rimeligt at dette kan koste nogle få slag på toppen, hvilket dog rigeligt opvejes af den større slagvolumen.

Variationsbreden på tommelfingerreglen 220-alder er ikke +/- 4 slag, men snarere +/- 30 slag. Formlen giver absolut kun et slag på tasken.

Link to comment
Share on other sites

Så blev det sat på plads :smile:

Dog er jeg lidt nysgerrig over tidshorisonten hvornår man kan se faldet i makspulsen? For under den undervisning jeg fik nogle år tilbage var det efter lang tids træning det ville ske, altså over en årrække.

Link to comment
Share on other sites

Så blev det sat på plads :smile:

Dog er jeg lidt nysgerrig over tidshorisonten hvornår man kan se faldet i makspulsen? For under den undervisning jeg fik nogle år tilbage var det efter lang tids træning det ville ske, altså over en årrække.

<{POST_SNAPBACK}>

Min max puls har ikke ændret sig i små 4 år nu. Og den er blevet testet - ligger på 187. Da jeg testede den første gang var jeg 24, og efter formlen "skulle" den være 196, altså 9 slag fra... Og den er stadig det samme!

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

Maxpulsen er nok en mere variabel størrelse end de fleste regner med. De fleste vil f.eks. også kunne observere en dag til dag variation på adskillige slag - faktisk op til 10 slag under normale forhold. For det meste kan man forklare det med forskydninger i væskebalancen, temperaturforhold etc., men ikke altid.

Ligeledes vil et fald i maxpulsen - enten som følge af alder eller træning - være udtalt hos nogen og næsten usynligt hos andre.

Link to comment
Share on other sites

Man er altså født med en makspuls. Den falder ikke fordi man kommer i bedre form, og ens hjerte vokser overhovedet ikke fordi ens form bliver bedre.

Jeg har trænet cardio (herunder pulsspinning) i 2½ år hos en instruktør der er uddannet i pulsspinning. Derfra har jeg mine oplysninger.

<{POST_SNAPBACK}>

Så skal du have dine penge tilbage, for det er simpelthen lodret forkert.

Både hvilepuls, maxpuls og størrelsen/styrken af hjertemuskulaturen er ikke statiske størrelser, idet de kan påvirkes af vedvarende træning.

<{POST_SNAPBACK}>

Lodret forkert er det nu næppe...... Hvilepulsen og hjertets påfyldnings- og tømningsgrad er ret nemt at ændre, men hjertets størrelse og makspulsen kræver mere træning end 99% herinde kan klare med en almindelig dagligdag ved siden af træning :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

prøv at læs hvad der bliver skrevet:

1. "Man er altså født med en makspuls. Den falder ikke fordi man kommer i bedre form"

ad1. Det er lodret forkert (jvf. idrætsfysiologi)

2. "ens hjerte vokser overhovedet ikke fordi ens form bliver bedre"

ad2. Det er også lodret forkert (jvf. fænomenet "forstørret hjerte" hos f.eks. cykelryttere og idrætsfysiologi)

Begge påstande er fuldstændige i modstrid med hvad man ved om idrætsfysiologi i dag. Du kan enten låne nogle bøger om emnet eller Google det hvis du ikke føler dig overbevist.

Link to comment
Share on other sites

Runners high--- Morten Z har nu svaret på mit spørgsmål og de bøger jeg har om emnet har ikke fremhævet det som ting der sker over night. Jeg har lært noget af Morten, og måske kunne jeg have lært noget af dig, men den overlegne tone i dit indlæg gør ikke at man gider lytte.

Dette skal ikke tages som andet end at hvis du har noget at byde ind med, så kan det gøres i et andet sprog :smile:

Edited by Buc
Link to comment
Share on other sites

og de bøger jeg har om emnet har ikke fremhævet det som ting der sker over night

Så er de bøger måske svagt forældet. Jeg læste for ikke lang tid siden på hjerteforeningens hjemmeside den folder de har udgivet omkring hjertet og motion, og der stod vist så vidt jeg husker ret tydeligt at idrætsgrene, hvor venstre ventrikel er trykbelastet (vægtløftning, styrkeløft, roning og i mindre grad også cykling), giver anledning til en fortykkelse af venstre ventrikel. Og det sker vist ret hurtigt. Dog holder hypertrofien sig som regel indenfor referencerammen for hvad der er normalt. Det tager mange års træning, før man kan registrere hypertrofi som nærmer sig eller overskrider grænsen for en patologisk fortykkelse af venstre ventrikel. Men faktum er at der kunne registreres forandring i venstre ventrikel efter kort tids træning. Kan dog ikke huske specifikke tal.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

At man laver en makspuls-test en dag er ikke ensbetydende med at resultatet faktisk er éns makspuls. Dagsformen (og for kvinder også cyklus) og ydre forhold er meget betydende for den pulsværdi man får.

Man vil kunne se, at ens pulsværdier falder med bedre form - man kan fx løbe hurtigere ved en given gennemsnitspuls. Så det er meget normalt at opleve faldende pulsværdier.

Men hvis der er tale om et fald på mange slag i løbet af relativt kort tid, vil jeg gætte på at makspulsen ikke er faldet, men éns evne til at nå den lige præcis den dag har været dårlig.

Mizzrasmussen

Link to comment
Share on other sites

Så er de bøger måske svagt forældet.

Thomas

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er slet ikke uenig i at den jeg litteratur jeg besidder ikke er up to date. Min viden er nu korrigeret og jeg har lært noget nyt, hvilket er en dejlig fornemmelse :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvor er det skønt at lære noget. Og se hvor meget uenighed og myter der er.

Jeg har netop testet maxpuls igen i dag, uden rygsæk eller bakker (dog oven på et par øl igår) og idag sagde den 197. Jeg følte godt nok ikke jeg helt ramte toppen, men kunne tilsidst bare ikke mere og var for rød i hovedet.

Jeg tror jeg har lært at med det plastic ur (polar's det næstbilligste, for hvem gider det billigste?) jeg bruger, så må jeg tage til takke med ikke at få den præcise værdi og så sige at den ca ligger mellem 194 og 206. Det har bare en hel del betydning hvis man træner AT.

Jeg tester igen i morgen og ser hvad den så siger, så får I en update.

Link to comment
Share on other sites

Et fald på 9 pulsslag (206 til 197) på ½ år virker trods diskussionen om hurtigere/langsomme tilpasninger voldsom. Som Morten Z. nævner er vi langt fra ens så afvises kan pulsfaldet måske ikke, men er under alle omstændigheder næppe udtryk for et generelt faldniveau.

Erfaringerne er vel også at test af max.puls ikke altid er en enkelt sag og forudsætter grundig forberedelse, optimal udførelse og tilstrækkelig restitution.

Det er fx. et velkendt fænomen at høj belastning/kraftudfoldelse pr. repetition medfører en hurtigere udtrætning af muskulaturen, således af max.grænsen for kraftudfoldelsen ikke bestemmes af den maksimale iltoptagelse, men af bl.a. muskelstyrken, anaerob kapacitet mv.

Omvendt vil en noget lavere belastning pr. repetition muliggøre en højere frekvens, hvor det i højere grad er den maksimale iltoptagelse, der sætter grænser for kraftudfoldelsen og ikke specifikke muskelrelaterede kapacitetsgrænser.

Et godt eksempel på ovenstående er cykeltræning, hvor det kan være vanskeligt at ramme max.pulsen ved tunge tråd (og lav kadance), men lettere ved høj kadance og noget mindre tungt tråd. Belastningen skal selvfølgelig heller ikke være alt for lav, men på et afbalanceret niveau.

Hvordan dette konkret kan have indfyldelse i dine test (da der som nævnt er mange andre faktorer, der kan spille ind) kan være svært at vurdere uden konkret kendskab til din testmetode og udførelse. Umiddelbart giver en vægtforøgelse dog en væsentligt højere skridtbelastning. Kombineret med test på bakker (og yderligere vægt i rygsæk) kan det muligvis medvirke til at du ikke så let når din maks.puls selv om testene udføres på samme måde som tidligere. Med andre ord forudsætningerne i testene er ikke ens.

Ud fra din testbeskrivelse ser det for mig heller ikke ud til at testudførelsen er optimal. 10 min. opvarmning vil nok for de fleste være for lidt selv om dette selvfølgelig afhænger af indholdet af de 10 min. Generelt bør du udføre 1-2 forudgående intervaller i meget højt tempo før du kan forvente at udføre en optimal max.test. Som der nævnes kan man heller ikke forvente at en elkelt test virker den maximale puls (bl.a. pga. dagsudsving). Prøv derfor flere testforsøg, men det er dog samtidig vigtigt at du er næsten fuldt udhvilet.

Det er ikke nok at blive forpustet og rød i hovedet. Hvis du derimod næsten brækker dig eller det sortner for øjnene er du derimod tæt på max.pulsen. Men pas lidt på max.-test af puls bør udføres med omtanke og kan være meget hård kost (og forudsætter man kan sige sig fri for diverse kredsløbsrelaterede sygdomme).

M.h.t. din oplevelse af at blive mere smadret ved samme gns.puls end tidligere er dette meget normalt specielt hvis man går for hurtigt frem med løb. Dine muskler og kondition forbedres klart hurtigere end dine led og sener. Hvis du samtidig er en af dem der hver gang løber hurtigst muligt vil du let føle dig smadret (og klart have en større skadesrisiko). Med højere fart følger også typisk større skridtlængde og dermed en væsentligt højere nedslagsbelastning når foden rammer jorden. En faktor der desværre forøges med større vægt. Dette kan derfor næppe direkte tilskrives en evt. lavere max.puls (og dermed en højere pulsbelastning ved samme gns.puls-værdi).

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener absolut ikke at det forholdsvis store fald i makspulsen virker urealistisk!

Nu er det efterhånden LANG tid siden jeg har trænet lidt/ikke i en længere periode. Men for en tre år siden efter 3 uger uden træning (pause om efteråret) kunne jeg godt klemme maks. op på ca. 193 bpm. I dag er maks. nærmere 182 bpm.

Link to comment
Share on other sites

Hvor er det skønt at lære noget. Og se hvor meget uenighed  og myter der er.

Jeg har netop testet maxpuls igen i dag, uden rygsæk eller bakker (dog oven på et par øl igår) og idag sagde den 197. Jeg følte godt nok ikke jeg helt ramte toppen, men kunne tilsidst bare ikke mere og var for rød i hovedet.

Jeg tror jeg har lært at med det plastic ur (polar's det næstbilligste, for hvem gider det billigste?) jeg bruger, så må jeg tage til takke med ikke at få den præcise værdi og så sige at den ca ligger mellem 194 og 206. Det har bare en hel del betydning hvis man træner AT.

Jeg tester igen i morgen og ser hvad den så siger, så får I en update.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du træner AT vil jeg lige henkaste en bemærkning om, at det nok er en god idé at få testet den af via en Conconi-test frem for at tilnærme dig den via din maxpuls. Jeg mener at have skrevet detaljeret om Conconi-testen (det er dén, Polar bla. har med i deres software som en af de officielle tests). Kort fortalt går det ud på at man kører/løber/ror/bevæger sig samme distance mange gange, og hver gang øger modstanden/hastigheden etc. Pulsen stiger så selvfølgelig, og tiden det tager at tilbagelægge distancen falder (for det meste). Til sidst kan man bare ikke øge modstanden/tempoet etc. og så stopper man.

Derefter kigger man på puls over tid, og så leder man efter "knækket". Et sted på kurven vil der være et knæk. Dette knæk definerer AT. Og efter hvad jeg har forstået på folk der ved noget om det, kan AT godt variere uanset maxpuls.

Conconi er en meget berømt cykellæge (vistnok en doping-bølle) og testen er generelt anerkendt som en god måde at finde AT på :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share