Arnes log


Arne
 Share

Recommended Posts

Eftermiddagstræning d. 7/8

Eftermiddagstræningen var nær blevet til aftentræning. Alle de interessante diskussioner på MOL jeg ikke kunne holde tastaturfingerene fra - men arbejdet skal jo gøres... I må altså holde op med at føre gode diskussioner i arbejdstiden - alle sammen B)

Nå træningen..

Cykeltur Hvidovre-Jersie Strand -Roskilde - Rødovre, ialt 62 km. Gennemsnitsfart 27,5 km/t. Genemsnitspuls 162, maxpuls på turen 171.

Jeg kunne måske nok havet givet den 5 % mere, har stadig ikke helt fundet mit niveau på de halvlange distancer.

Eftermiddagstræningen får godkendet 3 dansende bananer...

Samlet en go træningsdag med dejligt mange km ve fornuftig intensitet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 723
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Morgentræning 8/8 - enter the dark side

2 træning med 5x5 - jeg tror jeg bliver rigtigt glad for at træne 5 gange 5. Den større volumen tiltaler mig. Før trænede jeg efter anvisningerne i "MZ´s esensen af et godt styrkeprogram" , det har tjent migt godt, men det her er federe og klart mere ebergikrævende hvilket også passer mig godt.

Vi blet lukke ind lidt senere end normalt, så jeg måtte undlade MP og træk til bryst. Dagens menu:

5x5x60kg squat

5x5x50kg BB rows

5x5x45kg bænkpres

1x4x70kg dødløft

4x5x65kg dødløft

Squat gik fint, det sidset sæt var faktiske det letteste, så 5 kg på her næste gang.

BB rows kunne jeg netop gennemføre, så det er også den rigtige vægt lige nu, det samme gælder bænkpres hvor 5 gentagelse i de to sidste sæt kun lige gik hjem.

Dødløft har jeg tabt meget i på toppen af skalaen. Jeg har vedligeholdt hjemme med 60 kg, så jeg er god til at løfte 60 kg mange gange, men jeg er langt fra mit april max på 120 kg - mon ikke jeg kommer hurtigt der op ad?

En dejlig træning som jeg virkelig nød - "The dark side" er fristende!

Morgentræningen får 5 x :banana:

Nu er der påtvunget træningspause til lørdag morgen.

Link to comment
Share on other sites

Hej Arne, jeg kom til at tænke på noget... det kan godt være jeg er totalt fatsvag og alle andre allerede har regnet det ud, men jeg kom til at tænke på om dit citat for neden ..." med tålmodighed... osv.." er en metafor for din egen forvanling ? En forvandlig der tager tid, men er værd at vente på ...

Venlig hilsen Bear

Link to comment
Share on other sites

Træning d. 10/8

5x5x22,5 kg Miltary press

5x5x30 kg Barbel Curls

Side laterals ? kg

DB Shrugs ? kg

22,5 km cykel, 31 km/t

Gad ikke rigtigt, men njoget skulle jeg lave... I morgen skald er køres laaaangt.

Link to comment
Share on other sites

Arbejde, andre forplitigelser og varmen har betydet, at det denne dag kun er blevet til en tur på 32 km, kørt med en gennemsnitsfart på 28 km/t.

Ok - men for kort - men det må man ind imellem leve med.

Link to comment
Share on other sites

Morgentræning d. 12/8 - Enter the darkside…

Endnu en omgang 5x5 – vægten i de enkelte øvelse er ved at være på plads.

Jeg har ikke sat vægten op i squat- jeg arbejder i stedet på at få mere dybde.

Med den træningstid jeg har til rådig mandag og torsdag morgen, er det ikke realistisk, at nå mere end 4 øvelser i 5x5. Jeg supplere så med Rotor Cuff øvelser, Miltary pres og evt. lidt tricepstræning og curls hjemme.

Dagens menu:

5 x 5 x 60 kg Squat

5 x 5 x 50 kg BB rows

5 x 5 x 45 kg Bænkpres

2 x 5 x 70 kg Dødløft

3 x 5 x 65 kg Dødløft

Jeg var endnu ikke klar til at gå op på 70 kg i dødløft – prøver nok igen næste mandag.

Jeg må endnu engang konstatere at det er FEDT at løfte jern....

Denne træning får 5 x :banana:

Link to comment
Share on other sites

Aftentræning d. 12/8

Vejret sagde indendørs, kroppen sagde - skal jeg virkelig?. Hjernen sagde ja det skal du!

Det blev til roning i CII selvfølghelig:

1500 m opvarmning efter 2.30/500m

5 x 1000 m efter 2.00/500m med 4 min blød roning imellem (ca 2.35-2.40/500m

2000 m efter 2.15/500m

5 min afkøling

I alt ca 11000 m. det var ikke vandvittigt hårdt - det var det sidst jeg lavede 1000 m intervaller - så det var en rar konstatering.

En middeltræning til 2,5 x :banana:

Link to comment
Share on other sites

”Mandagsstatus – skrevet på en møgdag af en tirsdag”

Sandhedens time – mødet med vægten denne morgen

Der er ingen tvivl om at jeg for 2 uger siden havde tabt mig pænt i forhold til seneste vejning – sådan er det bare IKKE mere. Jeg er tilbage på kun 200 g under seneste vejning. Det er simpelt noget L…. og jeg er simpelthen så rasende på mig selv lige nu.

Som altid er der intet mysterium i det. Vi taler om det man i IT-branchen kalder en ”Fejl 40”, fejlen sidder 40 cm fra skærmen – erstat det her med tallerkenen.

Jeg har i diskussion med min pragtfulde diætist (det er altså ikke hjælp jeg mangler – bare disciplin) rekonstrueret hvad jeg har spist på det seneste. Det er grum erkendelse der kommer ud af det. Da jeg tabte mig voldsom i starten var der 1000 % disciplin med kosten – jeg har det seneste år påstået, at jeg var i stand til at se mere afslappet på det – at jeg har en god fornemmelse for hvordan jeg skal regulere, at bla bla osv. NOT SO!

I sær i de seneste uger hvor jeg er begyndt at vægttræne igen har mellemmåltiderne og spisningen efter træning taget en forkert drejning. For meget og forkert – bl.a. alt for meget hvidt brød. I stedet for at øg proteinindtaget har jeg spist flere hurtigere kulhydrater. Min krop er lynhurtig til at deponere det mindste lille energioverskud som fedt.

Jeg har på det seneste ”planlagt” efter at spise mit dagsforbrug – træning. Der er så bare røget 500-1000 ”skjulte” Kcal på i små portioner i løbet af dagen.

Jeg er gået i en af de ældste fælder i ABC´en om vægtab – sådan er det.

Når jeg NU er færdig med at klynke over det - hvad så?

Så skal jeg fortsat glæde mig over mit genvundne helbred – det bruger jeg lige 5 minutter til, tilsvarende bruger jeg på at glæde mig over at jeg er tæt på at være i mit livs form konditionsmæssigt, så er det om at komme videre.

Der skal nu 100% disciplin og planlægning. Jeg skammer mit lidt over min kræsenhed – det er en af grundene til at jeg ikke har skrevet så meget om kost i denne log. Jeg vil lige genoverveje om jeg ikke skal begynde at føre kostlog ved siden af træningslog. At føre træningsloggen har været et suverænt styringsredskab for mig – sååååå – to be continued, watch this space

Træning i ugen

Styrketræning:

2 gange i USG med 5x5 i squat, dødløft, BB rows og bænkpres, samt lidt mavetræning. Suppleret af Military press, Rotor Cuff øvelser og lidt triceps og biceps øvelser hjemme. Det køre fornøjeligt og min krop har hurtigt vænnet sig til den nye arbejdsbelastning. Jeg elsker denne træning – jeg har overvejet at lade styrketræningen få fokus i 6 uger i den tidlige vinter- det vil jeg genoverveje når jeg igen har fået styr på vægttabet.

Cyklen:

Det blev til 227,5 km, hvilket er ok når der røg 2 hele træningsdage ud af ugeprogrammet

CII:

Blev brugt en gang til e6t program på 4 km. Som tidligere nævnt så er CII lige nu på reservebænken som løsning i tilfælde af dårligt vejr – den skal dog helst frem 1-2 gange i ugen.

Evaluering af træning

Jeg er fortsat godt tilfreds – det er en kamp at finde tid til de lange ture i en travl hverdag og man vil jo gerne se familie og venner i weekenden – der skal konstant findes en balance – hvis jeg træner for lidt så bliver jeg sgu sur at være sammen med, hvis jeg ser for få mennesker er det også noget møg – planerne bliver derfor ikke altid helt opfyldt – men jeg er mere tilfreds med balancen nu end jeg har været længe.

Humør og motivation

Motivation: FORTSAT TÅRNHØJ

Humør: en lille krise – men det går over

Planlægning

Fortsættelse følger…

Link to comment
Share on other sites

Trist med sådan en møgvejning :( Men det er da godt, at du stadig holder moralen i vejret :)

Jeg synes du skal prøve at prøve at poste ALT hvad du spiser, det er jeg sikker på vil hjælpe dig til at holde diæten!

Held og lykke med den fortsatte træning - og den næste vejning.

Link to comment
Share on other sites

Hej Arne

Med en livvidde på 107cm skal jeg måske ikke gøre mig til ekspert i hvordan man taber sig :D , men da jeg læste dit seneste indlæg, kunne jeg ikke lade være med at tænke på, om ikke du fokuserer for meget på den ene faktor, som hedder kilogram?

Du bruger trods alt meget tid på to motionsformer, som begge ganske vist kræver energi, men som også kan forøge kropsvægten. På en positiv måde. Cykling skaber således en øget blodmængde, som kan hæve kropsvægten med et kilo eller to, og styrketræning skulle meget gerne forøge din muskulatur, og dermed også hæve kropsvægten.

Pointen er naturligvis, at fedtmængden samtidig skal ned, men er vægten i kilogram så egentlig den bedste målestok for, om du har fremgang eller ej? Er der ikke en mulighed for, at du faktisk har smidt 2kg fedt og erstattet det med 3kg muskler?

I så fald vil din vægt fortælle dig, at du har kikset din målsætning, mens kendsgerningen er, at du faktisk har bragende succes med din energiske indsats. Hvis du har mulighed for det, så vil en realistisk måling af udviklingen i din fedtprocent vel være en bedre målestok. For du har vel ikke noget imod at bevare din nuværende vægt, hvis bare du kan få vekslet fedtet til muskler.

Link to comment
Share on other sites

Konsekvenser og planlægning

Tak for kommentarene. Jeg tro desvære ikke det er pga muskelmasse og øgt blodmængde. Efter 19 måneders træning tror jeg ikke lige min blodmængde kan øges så drastisk - og jeg har snarre tabt muskelmasse de seneste uger uden tung træning, end det modstatte. Desvære.

Nej jeg har bare være et kvaj...

Beslutningen er nu taget. Fra i morgen tidlig bliver kosten en fast del af den daglige log.

Jeg har aftalt med min diætist at jeg skal spise ca. 1800-2000 Kcal om dagen i udgangspunktet. Med en daglig træningsmængde på 500-1200 kcal burde det føre til en fint vægttab..

Jeg har som sagt et mål der heder at gennemføre 100 km i bakket terræn 1/9 i motionscykelløbet ”Tour de Vest” og vel og mærke med omkring 25 km/t i effektiv hastighed, dvs. minus korte depotstop. Jeg vil i den kommende uge køre så lange ture som muligt med jævnt tempo, i den efterfølgende uge vil jeg igen arbejde en del i korte håre intervaller og så tage nogle lette dage op til løbet.

Jeg regner med at få målt min maksimale iltoptagelse omkring den 1/9 – det er jeg meget spændt på. Håber at jeg ligger på 4200 ml eller bedre….

Styrketræningen fortsætter, men jeg skal have lagt noget mere mavetræning ind siger træneren – det har han vist desværre ret i – men det må puttes ind imellem sættene – et forslag om at skære ned på dødløft/squat kan jeg ikke ”leve” med

Link to comment
Share on other sites

Arne for fa'en. Har ingen guldkorn eller ideer til hvad der sker med din krop, men vi er mange der følger med, og hvis den slags opmærksomhed kan erstatte din egen samvittighed/dit eget overblik i forbindelse med kosten, så skriv da endelig hver en bid du spiser. Det vil kun gøre din log endnu bedre og endnu mere inspirerende.

klap på ryggen :wave: mette

Link to comment
Share on other sites

Træning d. 13/8

Efter alt den klynk - men tak til jer der skrev kommentarer - det luner - tilbage til træningen!

Dagens menu: Tour de Amager. Hvidovre - Avedøre Landsby, Vestvolden, Kalvebodbroen, Kalvebod Fælled, Tårnby, Kongelunden, Sølund, Dragør, Kastrup, Sundbyerne, Christianshavn, Kgs Nytorv, Østerbro.

Lidt elektroniske problemer, (fejl 40...)så ingen precise data for nøjagtig turlænge mv. , men ca 40 km. Gennemsnitsfart fornuftige ca. 27 km/t. Det afspejler at det gik hen over Amager med 33, sydpå med 37-38 og noget langsommere mod nordvest..... Hård tur de sidste km mod Christianshavn.

Super tur - og pga vinden en del hårdere end længe på den slags distancer. Til sidst tænkte jeg lidt over hvorfor jeg sqatter og laver dødløft - ellees havde jeg vel ikke være så træt i mine ben B)

Link to comment
Share on other sites

Træls (som vi siger herovre) med vejningen. Men du har jo årsag og virkning klarlagt samt hvordan du kommer videre. Så det skal du nok klare. :devil:

Jeg glæder mig til at se din kost, den har du aldrig fortalt meget om. Især fordi jeg måske kunne lære noget, når du siger du er kræsen. Det er jeg dog ikke, jeg er bare selektivt madglad. ;)

Vi skal jo stadig på stranden næste sommer, og så længe du er topmotiveret, skal du nok nå dine mål.

Link to comment
Share on other sites

Morgentræning d. 15/8 - nu med kost!

Skør dag i går - ingen træning - ingen log- men køre det igen.

Morgenmad:

1 skive mørkt rugbrød med diabetikker marmelade (ingen tilsat sukker)

1 baban

Ialt ca 250 Kcal

Træningen - enter the dark side:

Planen var 5x5 igen, men jeg var lige nød til at finde ud af hvor jeg står. Så derfor startede jeg, efter 3x15 mavebøjninger og rygstrækninger på skrå bænk, med at se hvor meget jeg kan tage i squat til 90 grader:

Opvarmning 10 x med stang, 5 x med 50 kg, 3 x 70 kg

2x 80 kg - ikke god nok dybde på den første

1 x 85 kg - den kom lige nøjagtigt op - så jeg er 10 kg fra mit bedste - bedre end jeg forventede.

Derefter:

5x5x 50 kg bænkpres - det sidste sæt kun til 4 - jeg overvejede at forsøge Klausjensens opspændingstrick -men jeg har jo ikke den mands still :devil: (hvem sagde "en mandlig udgave af Grys rejehop")

5x5x55 kg BB rows, sidste 2 sæt til henholdsvis 4 og 3

5x5x 70 kg Dødløft, 2 sæt til 5, 2 sæt til 4, sidste sæt failiure...

Jeg prøver 70 kg igen næste gang i dødløft - squatforsøgene havde nok sat sig lidt - og presset af tiden gjorde jeg nok pauserne immellem dødløftsættene lige korte nok.

Jeg er meget tilfreds med udviklingen i bænk, her vil jeg nok snart forsøge at maxe - gamle max er 65 kg.

Dødløft mangler jeg meget i - men tekniklken er ved at være på plads igen - jeg laver den lidt mere stiff leg end tidligere, det skal med når jeg sammenligner max.

God træning - der får 4 x :banana:

Under/efter træning drak jeg en protein/energidrik blanding med ca 175 Kcal protein og 100 Kcal kulhydrat.

Samlet energiindtag indtil nu på dagen 525 Kcal.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share