Arnes log


Arne
 Share

Recommended Posts

  • Replies 723
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Eftermiddagstræning d.15/8 - nu med kost

Kost overført fra morgen 550 Kcal

Mellemmåltid formiddag:

et stk. lille æble ca. 75 Kcal

Frokost:

Råkost og en lille grovbolle

I alt ca. 360 Kcal

Mellemmåltid eftermiddag

1 stk. knækbrød med nogle skiver agurk

ca. 140 Kcal

Energidrik i forbindelse med eftermiddagstræning

150 Kcal

Aftensmad:

120 g laks stegt uden fedtstof

125 g ærter

1 skive groft brød

I alt ca. 380 Kcal

Kost i dag 1655 Kcal - med gå i sneg måltid ender jeg på ca. 2000 Kcal

Træning eftermiddag

Jeg følte mig godt brugt oven på morgentræningen. Var på vej den næsten direkte vej hjem af 15 km ruten, mine ben fungerede fint, så jeg vendte om og tog den korte udgave af "Tour de Amager. I alt 25 km.

Hen over Avedøre holme, Broen, Kalvebod Fælled og ned af Kongelundsstien, samt senere på Englandsvej, kørte jeg i korte intervaller: Op på 33-37 km/t (afhængig af vindretning og asfalt tilstand), puls 170-180 og holde den i 45-60 sek., farten ned på 27-29 i 2 min og op igen.

Det betød at pulsgennemsnittet over 14 km af turen var oppe på 174. for hele turen 168. Gennemsnitsfart under intervaller 31 km/t - hele turen 28 km/t.

Uventet hård og god træning - får se hvordan jeg har det i morgen. Sidste fredag var hård, men da kørte jeg langt om eftermiddagen.

Eftermidagstræningen får 4 x :banana:

De næste 3 dage SKAL der køres længere ture, men jeg er meget nervøs for varmens betydning.

Link to comment
Share on other sites

Homer tak for din kommentar.

Du har delvist ret mht. kosten og protein - det er stik imod mine intentioner. Kød er IKKE en option -ikke et holdningsspørgsmål, men det er bare ikke på menukortet her.

Jeg er bange for at den kortsigtede løsning, af manger grunde, er øget brug af kosttilskud - der ryger nok lige 30-50 g Wheypulver ned inden sengetid dagligt.

Nogle dage forsøger jeg at få spist noget fisk til frokost - i weekenderne lykkedes de´t gerne, men det kan ikke altid lade sig gøre på arbejde. Der er ikke plads til bagage på raceren - så madpakker er OGSÅ af den grund out of the quastion - desunde hader jeg madpakker! Forslå mig IKKe dåsetun eller amkrel. Makrel kan jeg ikke klare i nogen form - og tun kan gå i en tunsalat hvor det er ok - eller "frisk" fra grillen - hvor det er pragtfuldt - men på dåse YRK.

Link to comment
Share on other sites

Morgentræning d. 16/8

Log over kost for fremtiden i aftenopdateringen.

Ben som bly på de førster2 km, men det gik helt over. Opvarmning og afrulning 3 km ialt , træningsdistance 18 km for fuld skrue. Spurt mellem lyskrydsene som var det de sidste 1000 m af Danmark rundt (bare lige en 15-25 km/t langsommere...). Pulsgennemsnit 170, gennemsnitshastighed 26,6 km/t (RIGTIGT mange røde lys - jeg accelerer som en supertanker...), højeste hastighed 38,7km/t.

Normal træning 3 x :banana:

Link to comment
Share on other sites

En lille pause i logskriveriet - så er man på side 3 - dejligt med alt den aktivitet.

Der har været lidt koks i timeplanen de seneste dage og varmen har været hård ved mig træningsmæssigt. Jeg har mange ting og tænke over PT og det betyder mindre tid på MOL. Jeg vi sætte mig ned denne dag og finde ud af hvordan jeg kan føre trænings og kostlog på en måde jeg kan overkomme.

Fredag eftermiddag forsøgte jeg mig med at cykle - det kunne ikke lade sig gøre. Det var for varmt og jeg skal nok lige evaluere på om det er en god ide, at træne så stor workload i styrketræning lige nu og/eller om jeg skal undlade et hård cardiotræningspas mandag og torsdag eftermiddag.

I dag blev det til 53 gode km. Jeg var uoplagt og havde lidt maveuro men hurtigt greb cykelglæden mig og fra 8 til 43 km gik det forrygende, på trods af bakker og lidt modvind holdt jeg ca 28 km/t i snit og hold pulsen oppe mellem 165 og 172. Min mave fortsatte desvære med at gøre kludder og varmen steg, så de sidste 10 km var mere overlevelse, gennemført ved 23-25 km/t.

OK træning under omstændighederne. Kostlogen genoptages mandag eller tirsdag.

Link to comment
Share on other sites

Hej Arne :wave:

Jeg er helt enig med Homer Simpson angående dit alt for lave protein indtag, men jeg mener ikke at det er en god løsning at indtage op mod 50 gram valle protein inden du går i seng. I dit tilfælde synes jeg istedet du skal prøve at fordele indtaget i løbet at dagen. Du kan fx indtage ca 15 gram morgen middag og aften. På den måde sikre du, at kroppen hele tiden har essentielle aminosyrer til rådighed, og det vil også forbedret optaget af de proteiner der trods alt er i de vegetabilske produkter du indtager i forbindelse med dine måltider. Fortsat held og lykke med din trænings-/kostplan.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fuld forståelse for, at du helst vil indtage dit protein via din almindelige kost :)

Du kan jo fx spise forskellige fiskeprodukter, eller hvad med æg, mager ost og bønner?? Til morgenmad kan du fx supplere med en gang yougurt med havregryn.

Link to comment
Share on other sites

Gode forslag Thomas B. :) Jeg tager det også op med min diætist. Jeg håber på mange kommentarer når jeg har fundet ud af et system at føre kostlogen efter - måske i form af ugekostplaner som så evalueres i min normale mandagsstatus.

Link to comment
Share on other sites

Mandagsstatus den 19/8

Mærkelig uge! Havde troet jeg skulle 3 dage til Sverige - det blev aflyst - så så det ud til at jeg skulle til Bornholm - det kom jeg heller ikke - arbejdet har været hektisk og det har livet i det hele taget været på det sidste...

Når jeg ser tilbage på denne uge tænker jeg min træning som meget ujævn og jeg har haft konstant dårlig samvittighed over at lave for lidt - i virkeligheden ar jeg cyklet længere og trænet mere styrketræning end nogens sinde før!

Jeg er nok præget af, at jeg har nogle store og tunge overvejelser i mit liv - ikke nødvendigvis negativt men ting der kræver plads og tid, samtidigt med at jeg har travlt på arbejde... faren er at det er måltiderne jeg sjusker med - med de følger jeg omtalte sidste mandag. Summa summarum:

Humør: blandet - men med den rigtige kurs

Motivation: Jeg har sukket nogle gange i ugens løb - men aldrig overvejet seriøst at skrue ned for indsatsen. Slankeprojektet har taget længere tid end planlagt - jeg havde ikke planlagt at vinteren skulle blive så kaotisk som den blev - men jeg kom da ud af det med projektet i live - det er en ændring fra andre kriser i mit liv der altid har kostet kilo - lige nu er der nogle naturlige efterdønninger som jeg vist egentligt klare meget godt :)

Træning i ugen:

Cykel: 291 km

CII 11 km

Styrketræning: 2 gange i USG samt en gang hjemme

Evaluering f træning

Der var huller i træningsplanen fredag eftermiddag og hele lørdagen. Til gengæld har den gennemførte træning været god. Jeg har nok ikke fundet det bedste sammenspil mellem den øgede volumen i styrketræningen og min øvrige træning.

Jeg kommer nok til at ofre lidt af min fremgang på cyklen hvis jeg vil gennemføre styrketræningen. Jeg køre videre et stykke tid som nu, med den ene ændring at jeg fordeler squat og dødløft på hver sin dag. Styrketræningen betyder meget for min motivation lige nu - det må i min situation tages meget med i betragtning.

Kommentarer til min planlægning er velkomne - enten her eller i den tråd jeg har lavet i "den ideelle træningsuge".

Planlægning

Som i sidste uge - men med mere fokus på intervaller i cyklingen - jeg vil forsøge at give min Vo2 et boost.

Link to comment
Share on other sites

Arne..et kæmpe skulderklap herfra.

Når man har set hvad du allerede har opnået, bliver man dybt imponeret!

Mange venlige hilsner fra Blackmoore.

P.S: et basalt 5*5 program i styrketræning er altså rigtigt godt, og det er nemt at regulere.

Link to comment
Share on other sites

Tak for det Blackmoore!

Jeg må indrømme at jeg er blevet meget vild med at træne5x5 - vægtræning er i forvejen den (næsten...) bedste eskapisme der findes - men det er blevet endnu bedre nu...

Link to comment
Share on other sites

Maven virker atter som den skal - noget afkræftet - ikke et tidspunkt at arbejde hårdt på. Måtte lige lave et eller andet - gik en tur rundt om søerne og tog 20 min i CII med ikke over 150 i puls - det hjalp på humøret!

Brugte lige 1/2 time på at polere cyklen...

Arbejder hjemme i morgen for at blive helt frisk.

Tak for Hepburn programmet Blackmoore - my brother in red :lol:

Ikke aktuelt nu, men til november kunne det meget vel være et godt udgangspunkt for 6-9 uger med fokus på styrketræning frem for cardio og vægtab!

Link to comment
Share on other sites

Træning d. 20/8

Efter 2 døgn hvor kosten har bestået af shakes af banan, proteinpulver og energidrik (har kun en vag idé om kaloriemængden - men ca 2000--2200) pga maveproblemer, skulle jeg måske helt have ladet være - men jeg trængte sådan til bare en lille smule træning...

Så denne aften blev det til 25 km på raceren på 52 min - dejligt at få rørt sig! Men jeg er godt nok flad nu.....

Link to comment
Share on other sites

Morgentræning d 21/8

Jeg føler mig atter nogenlunde på toppen. Tiden var desvære begrænset denne morgen, det blev til 14 km træning og 4 km med bytrafik og stoplys. De 14 km blev kørt med puls 160-175 og med 32 km/t.

Håber ikke varmen forhindre noget ordentligt træning i eftermiddag..

Link to comment
Share on other sites

Hej Arne.

Har lige brugt et par timer på at læse din log. Meget imponerende og inspirerende læsning! Tillykke med de flotte resultater. :)

Har også fået en god idé om, hvad intervaltræningen går ud på. Det skal helt sikkert prøves. :)

På en tidspunkt skriver du, at du ikke kan træne med samme effektivitet og puls på roergometeret som på cyklen over længere tid. Jeg kom til at tænke på, om det har noget at gøre med muskelfibersammensætningen i de involverede muskler at gøre. Mener at have læst et sted at muskler, der har med "posture" at gøre dvs. fortrinsvis muskler i ben, baller og maveregionen, fra naturens side indeholder en højere procentdel af type I muskelfibre (høj udholdenhed), mens muskler i overkrop og arme har en højere procentdel af type II muskelfibre (lav udholdenhed). Ved cykling laves hele arbejdet af muskler med høj procentdel af type I fibre, mens en del af arbejdet ved roning involverer muskler med høj procentdel af type II fibre.

Måske en del af forklaringen?

Forsat god træning og held og lykke med Tour de Vest! :wave:

Link to comment
Share on other sites

Spændende teori Sputnik - den skal måske lige undersøges. Tak for kommentarene!

Aftentræning d. 21/8

Kunne godt mærke i løbert af dagen at jeg har været syg og alligevel fivet den en skalle i går aftes og i morges. Det samt varmen gjorde at jeg nøjedes med at rulle de 11,5 af korteste vej hjem fra arbejde.

Jeg har så suppleret med lidt CII:

1500 m opvarmning efter 2.25/500m

2000 m efter 2.18/500m

1000 m efter 2.30/500 m

2000 m efter 2.18/500 m

1000 m afkøling

Det burde havet være overkommeligt - det var det ikke helt, jeg kunne kun holde 2.22 på den sidste 2000 m med 167-169 i puls.

Dels har jeg været syg, dels har jeg ikke så meget CII arbejde i kroppen.

Udemærket træning der får 3 x :banana:

2, halvleg igang - kost log følger senere på aftenen.

Link to comment
Share on other sites

Morgentræning d. 22/8

Har en travl dag arbejdsmæssigt, så der var ikke tid til at tage omkring USG - eller till at skrive log. startede dagen hjemme med BB rows 3x5x50 kg, floorpres 3x5x50 kg. MP sx5x30 kg, dødløft 4x7x60 kg.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share