Arnes log


Arne
 Share

Recommended Posts

  • Replies 723
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg startede denne dag relativt roligt. 15 km med 28 km/t i snit.

Du må simpelthen have en kondition på semi-professionelt niveau! Jeg har cyklet hele mit liv, og det kan da ikke udelukkes, at jeg ville være i stand til at cykle 15 km med næsten 30 km/t som gennemsnitsfart, men så ville jeg i hvertfald ikke betegne det som en rolig tur. Mine lunger ville sandsynligvis føles som Amin Jensen efter en tur op af Alpe D'Huez, og mine ben ville nægte at give støtte til noget som helst mere belastende end en liggestol. For slet ikke at tale om, hvordan det ville føles dagen efter...

Dine cykelpræstationer er meget imponerende. Keep up the good work :wave:

Link to comment
Share on other sites

Du må simpelthen have en kondition på semi-professionelt niveau!

Det vil vise sig senere i dag når det bliver målt! Men det tror jeg nu ikke - min egen forventning er en iltoptagelse på 3.8-3.9 l/min - ok men ikke ligefrem voldsomt. det skal med at jeg har en fantastisk god cykel - forskellen på min racer og min ellers gode MTB med dæk til asfaltbrug, er på omkring 5-7 km/t... Men det går meget godt på cyklen efterhånden- det synes jeg da også selv B) :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

V-max test

Med venlig hjælp fra MZ, fik jeg for 1 time siden, testet min iltoptagelse ved hjælp af en Wmax test.

Det gik ikke som jeg havde drømt, men nok som jeg ldt havde frygtet, lidt forventet. De seneste ugers lidt skiftende træning og for få pas med høj intensitet, betød at jeg endte med et dårligere reultat end sidst i december.

Tal:

Watt tid kørt puls

100 10 min 133

135 2 min 144

170 2 min 156

205 2 min 162

240 2 min 172

275 2 min 184

310 41 sek 185

Min maksimale iltoptagelse = 3,52 l - sidste måling 3,78 l

Havde jeg skulle nå mit mål på 4 l havde jeg skule køre 60 sek ved 345 W. Jeg følte bagefter at der var 20 sek tilbage i mig, men det havde kun betydet ca 0.1 l

Nå nogen katastrofe er det ikke - min specifikke træning for at toppe ved denne test blev ikke, af tidligere nævnte årsager, som planlagt. MEN NÆSTE GANG SKAL DEN ALTSÅ OP PÅ 4 l :devil::devil:

Iltoptagelse og vægtab bliver målet i september og oktober.

I november vil jeg tage en periode med øget kalorieoptag og styrketræning - så jeg regner med at deltage i KlausJensens legestue i HSK den 9/11. :) Så drenge - beware off the good side of the force!

En af de ting jeg talte med Morten og Hans om i eftermiddag var, evt at prøve lidt spinning. Jeg træner meget alene og det er måske svært at holde intensiteten nok oppe, så 1-2 gange om ugen med spinning eller lignende kunne være en ide.

Link to comment
Share on other sites

Nogle tanker om testen i går

Arbejde forhindre træning i dag – men der er da lige tid til lidt analyse!

Jeg har forsøgt at analysere lidt på testen i går, sat op over for mine seneste træningserfaringer:

Iagttagelser om hvordan træningen er forløbet:

1. Jeg har kørt hurtigere og længere strækninger end før

2. Jeg har på det seneste manglet det sidste på vej op ad bakke eller i andre pressede situationer

Efteranalyse på træningens karakter

Mine træningspas har overall været længere og ved lidt lavere intensitet - det har være et mål at træne længere for at brænde flere kalorier, og for at kunne klare de 100 km der venter på søndag. Det har ikke været meningen at intensiteten skulle falde væsentligt - men megen af min træning har været i pulsområdet 150-165, i stedet for 165-180.

Samlet analyse

At jeg synes det fungere godt på lange flade strækninger, og at jeg har kunne udholde relativt høj fart på lange strækninger, tror jeg bunder i, at mit kapilæsystem - de små blodkar der forsyner muskelvævet, er mere udviklet end nogen sinde. Det betyder at jeg kan arbejde længere - ilt forsyningen fungere bedre - men det bør dog også afspejle sig i en test. Det gør det nok også - ellers var resultatet blevet ringere!

Summa summarum - det er "hovedmotoren" hjerte og lunger der har tabt niveau pga. for lidt højintenst arbejde - fremgangen i kapilæsystemet opvejer det - men ikke helt.

Kommentarer til analysen modtages!

Konklusionen giver sig selv- hvis jeg vil op i iltoptagelse - og det vil jeg, så skal jeg op i intensitet nogle flere gange om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Hej Arne. Som du selv siger skal du nok køre lidt flere intervaller, gerne indendøre da det (for mig ihvertfald) er nemmere at holde en konstant belastning. Det gør jeg selv hvis jeg synes jeg er ved at miste lidt på bakkerne. Når man cykler med andre kan man især mærke det. Bare lige det jeg ville sige. B)

Link to comment
Share on other sites

Lidt uplanlagt aftentræning og jordskæl på Østerbro...)

Var færdig (i alle betydninger...) i Hvidovre 19.30 - endte med at gå ned i vores omklædningsrum og finde noget lige lovligt "brugt" cykeltøj frem og trykke igennem 18 km hjem - lige hvad jeg havde brug for - det tog 34 minutter på MTB - det er sgu ok.

Næsten hjemme skulle jeg svinge til venstre - kunne ikke krydse Østerbrogade med det samme alligevel - fik ikke foden ud af venstre pedal - TÌMBER - 6.0 på richterskalaen - epicentrer Østerbrogade over for Ryesgade... Jeg faldt med 0 km/t ned på hoften - slog mig ikke og heller ingen maskinskade - men jeg blev så filtret ind i cykelen at jeg måtte have 2 menneskers hjælp til at komme fri - lå og følte mig som en skildpadde der er endt på ryggen - godt der ikke var nogen med et videokamera - den var lige til en af de "morsomme" tv programmer...

Thomas E> Jeg det med at køre indendørs er der flere der har argumenteret for. Jeg har ikke Monark ergometercyklen stående mere - og vil heller ikke have det - i forvejen har jeg en racer og en CII romaskine stående på 58 m2 - jeg forsøgte mig med en TACX træner i vinters - den kunne ikke holde til mig - men måske det kunne gå nu.

Foreløbig tager jeg en spinningprøvetime hos b_skaal, kan hændet der er en del løsningen... Tak for din PM - det er noteret!

Link to comment
Share on other sites

Lyder da lidt vildt at du væltede. Man skal sku passe på. Forleden fik jeg en bi ind under solbrillerne og den stak mig på næsen.

Hele sidste vinter brugte jeg bare en simpel spinningcykel/kondifætter med variabel modstand i centret og havde mit eget pulsur med. Har lige postet programmet til dig.

Link to comment
Share on other sites

Arne ->

Det er altid grimt at styrte. Men godt at der ikke skete noget. Huh! ;)

godt der ikke var nogen med et videokamera - den var lige til en af de "morsomme" tv programmer...

Jeg har heller aldrig kunnet se det sjove i de der hjemmevideor. Det er grumt og se - man får altid en fornemmelse at de virkelig slår sig og man kan ofte se at det gør ondt. Jeg forstår ikke den form for humor, men måske er jeg ikke lige den mest humoristiske individ. B)

Link to comment
Share on other sites

Well jeg er ingen stor fan af de programmer - men den her historie fortalte jeg, fordi jeg faktisk ikke selv havde svært ved at se humoren - jeg mener - meget stor mand på lille MTB der suser forbi de andre på cykelstien iført Nyruphat - bremser op med overlegen mine - ogs å i slowmotion falder på venstre side med en meget overasket mine... det så vist ikke så farligt ud...

Link to comment
Share on other sites

Morgentræning d. 30/8

I lyset af test mv. er det vist på tide at Vmax træninge i CII genoptages.

Jeg har valgt at gå ud fra de 285 W som max erob ydeevne, som testen på cykel viste - og her til morgen lavet en T-maxved de 285W i roergometeret.

Jeg holdt i 3 min 54 sek - men de sidste sekunder var jeg flere gange lidt under i enkelte rotag, så jeg har sat T-max til 3 min 30 sek

Programmet skal så hedde:

8 min opvarmning ved 170-215 W

Intervalbelastning 285 W

Intervaltid 2 min 5 sek

Pause belastning 145 W

Pausetid 1 min 5 sek

Jeg regner med at forlænge pausentil 2 min og køre det 1 til 1.

Jeg vil køre programmet 2 gange i næste uge formentligt tirsdag og fredag. I første omgang med 5 intervaler - arbejdstiden er forøget i forhold til mit "gamle" program.

Jeg prøvede det af med 2 intervaller efter testen denne morgen - det er fortsat en stenhård - men dybt tilfredsstillende træningsform.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tog tidligt fri - hentede raceren hos smeden hvor alt er blevet efterset og strammet, og kørte 24 km. De ca 15 blev brugt på 2 min. intervaller - 2 min. fuld skrue- 2 min. stille kørsel:.

Det var sidste regulære træning inden Tour de Vest på søndag. Jeg ruller en langsopm tur i morgen - det bliver det.

Link to comment
Share on other sites

0014711L.jpg

Dine ben er lette og tråddet er perfekt og rundt. Dine ben kører som stempler i en velsmurt V8-motor. Åndedrættet er i perfekt harmoni med tråddet. De andre står stille når du accelererer, forcerer, eksploderer op af bjerget, mod tinden hvor legender skabes og formes, hugges ind i den rå klippe. Som Moses i bibelsk tid skiller du folkehavet foran dig, mens du med din inciterende, vuggende seje kadence knuser enhver tænkelig oppositon.

Held og lykke i morgen, Arne! :devil:

Link to comment
Share on other sites

Rapporten kort - Totur de Vest

Jeg vil overveje at skrive en lidt længre rapport lidt senere:

Fakta:

Genenmførte med en gennemsnitshastighed på 22,7 km/t

Gennemsnitspuls 158

De første 50 km var ikke en cykelrute - det var organiseret totur :devil:

Vi havde vinden lige i smasken og det gik konstant op og ned og rundt i sving. Ruten indeholdt en 3-4 bakker af den virkelig stykke stejle og lange slags - en hel det brutale små stejle bakker og en masse lange jævne stigninger. Da jeg nåede depotet ved 45 km efter 2 timer og 15 min udmarvende kørsel var min optimisme godt slidt.

Det her var noget helt andet end min træning normalt indeholder. Jeg er blevet god til jævn rytmisk tempokørsel - eller kortere intervalprogrammer med indlagte lange jævne stigninger - det her... :devil: noget brutalt og helt forskelligt!

Nå men jeg kom hjem - tak til min kolega Jan, som holdt mig i gang på de sidste 20 km!

Det var fandme hårdt - men hold kæft hvor er jeg glad for at jeg kom igennem - og forholdene taget i betraktning, er jeg også helt tilfreds med hastigheden.

Nu skal jeg INTET mere i dag...

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share