Arnes log


Arne
 Share

Recommended Posts

  • Replies 723
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Morgentræning d.1/8 - en flirt med "The dark side"

Tilbage i vægttræningsrummet i USG igen - skønt!

Jeg begyndte forsigtigt - jeg har leget med vægtstangen derhjemme - men har ikke kunnet squatte med mere end 40 kg og dødløfte med mere end 60.

Squat:

1x10x40 kg(skulle lige igang og have styr på teknikken i racket)

3x8x55 kg

1x3x75 kg (måtte lige prøve - trænede med 90 kg inden pausen)

Dødløft:

1x10x 50 kg

3x8x 70 kg

Bend over barbel rows:

1x8x40 kg

2 x 6 x 50 kg

forsøgte med 60 kg - inte problem i foråret - det er det nu...

Bænkpres:

1 x 10 x 40 kg

2 x 7x 50 kg

Bænk, som jeg opfatter som min svageste øvelse, har jeg kunne veligholde med floorpress hjemme, så der kan jeg muligvis stadig maxe på 65 kg. Jeg har trænet en del "Bent Åge" derhjemme, så jeg var lidt overasket over at det ikke gik bedre.Jeg vil tro at jeg kan tage 80-85 kg isquat - 2 rep max inden pausen var 95 kg. Dødløft har jeg taget med 120 som føltes som noget under max - jeg kan næppe tage mere end 90-95 kg lige nu. Det er grebsstyrken(igang med sokkevasken!) og skuderene der sætter grænsen - måske jeg skal lave nogle shrugs.

Jeg forsøgte også at lave Miltary pres, den ømhed som cyklingen på raceren har skabt i min venstre skulder/overarn gjorde det umuligt, det gav et stort jag i skulderen - føltes ikke som uskyldig ømhed. ØV jeg bliver nok nød til at tage det lidt mere alvoligt. Jeg mærkede ikke noget til det i de andre øvelser.

Tanken er at jeg forløbelig vil lave fullbody program 2 gange om ugen. Jeg skal lige igang - men jeg regner med et stykke tid at køre et 3x5 program i ovenstående øvelser, inkl MP. Jeg har 60-80 min per gang.

Satte mig på raceren mod Hvidovre - hold da kæft hvor blev jeg våd - paserede alle vandpytters moder - og så kom der en 20 tons lastvogn forbi....12 lange km.

Link to comment
Share on other sites

Arne>> Godt du er kommet igang med Darkside-træningen igen, thumbs up. Kun cardio er bitter roulade. :devil:

Ellers ser det jo godt ud. Før du ved af det har du gennemført en Sheiko og runder 400kg total. :)

Det skal ikke være nogen hemmelighed, det irriterer mig, du kan rykke mig i squat, men det må jeg jo så gøre noget ved. :)

Link to comment
Share on other sites

hæ hæ - Klaus du ved vist godt at jeg elsker min cardio - undtagen i regnvejr.

Men jeg må indrømme at jeg godt end dag kunne tænke mig at gøre noget seriøst ved styrketræningen - sådan en Sheiko tiltaler mig som præstation - men jeg skal liiiige smide nogle killo fra, inden jeg begynder at smide dem op! Jeg mener at jeg relativt hurtigt - 1 år - ville kunne nå 90-100 kg i bænk, 180 i dødløft, 150 i squat = 400-430 kg - the rest is hard work

Har dog en særlig motivation til at holde gang i fremgangen i squat B) :devil:

Link to comment
Share on other sites

Aftentræning d. 1/8

Imponerende hvor meget der skrives i logbøgerne. På 11 timer er man røget lang ned på side 2 -jeg synes det er utroligt lækkert at der er kommet så godt gang i logbøgerne!

Jeg trak afgangen fra arbejde til 19.15 - jeg var på vej ud midt på eftermiddagen - men det var sgu for varmt.

Jeg kørte 39 km. Fra Hvidovre ned af Gammel Køge landevej: Jeg tog et par afstikkere undervejs for at få en smule op ad bakke kørsel, og sluttede turen på Køge Station - dvs. 200 m før da bagsækket punkterede - det er var da godt timet...

I lyset af at jeg havde løftet jern i morges kørte jeg med 90% af hvad jeg følte at jeg kunne. Alligevel blev gennemsnitsfarten 28,7 km/t. Jeg kørte meget jævnt i tempo, ca 31-32 km/t på de lige stykker og 25-28 km/t på bakkerne. det kan oigså ses på mine pulstal. Jeg har kørt i 4/5 af tiden med en puls på over 160 - men gennemsnitspulsen er kun 162 - så det afspejler at jeg havde en konstant god rytme.

"Jeg er så glad for min cykel - jeg kommer hurtigt rundt omkring"

Bedømmelse: 3 :banana: - jeg trækker 1 for at jeg ikke kørte helt igennem - selv om det nok var klogt - DOMS er allerede i anmarch...

Link to comment
Share on other sites

Arne ->

Det var dog helt utroligt så meget træning du for lavet. 2 gange træning om dagen. Det er imponerende. Du giver os andre dårlig samvittighed. :devil: Kan du godt nå at blive klar til næste træningsrunde eller føler du dig lidt træt? Hvad spiser du lige eftermorgentræningen og aftentræningen for den sags skyld? Flot at du hænger i og imponerende at det hele er gennemtænkt og systematisk! B) Du er et forbillede for mange MOL-brugere.

KEEP IT UP :D

Link to comment
Share on other sites

Tak, tak

Jeg føler mig som regel klar - især som nu hvor jeg har været konsekvent i en periode - min workcapacity er fuldt med. Lige efter morgentræningen, som regel knækbrød eller rugbrød med lidt diabetikermarmelade - nogle gange en banan eller anden frugt - jeg bruger altid en energidrik med noget hurtigt kulhydrat under træning. Jeg arbejde med at ændre på en utrolig kræsenhed - det er derfor jeg ikke skriver så meget om kosten - den er ok og kan det den skal - men den er ikke inspirerende. Jeg laver varm mad lige eftet aftentræningen - eller 1,5 time før - det afhænger af dagen - men jeg for altid noget at spise 1-1.5 time før - det kan så være en grovbolle, frugt eller andet. Jeg træner enten omkring 15-15.30 eller efter 20.00. Frokost spiser jeg 11.30. Jeg forsøger at spise 6 måltider om dagen.

endnu engang tak for de pæne ord :bblush:

Link to comment
Share on other sites

Morgentræning d. 2/8

AV - det er godt at jeg i ovenstående svar til hessellund - skriver "som regel" - i morges var jeg overhovedet ikke klar! DOMS - straffen for ikke at havet løftet tungt og ofte nok de sidste 2,5 måned!

Lige uden for var det atter torden og lynild – bogstaveligt talt lige udenfor - jeg så et lyn slå ned i en antenne mast på toppen af en af naboejendommene, efterfulgt af et brag der ville noget - fascinerende!

Jeg orkede ikke at også denne dag skulle starte med at blive gennemblødt - så jeg trak min CII fra på gulvet.

Det blev til 1500 m opvarmning, derefter 4000 m efter 2.20 - med indlagte 150 m spurter efter hver 1000 m - afsluttede med 5 min afkølings blød roning, et moderat holde mig i gang program.

Efter træning var himmelen lysere og regnen stoppet - så jeg trillede de 12 km på arbejde i turisttempo på citybiken - den trængte også snart til at få lov til at rulle mere end 800 m til Getto!

Denne morgen får 2 bananer

Link to comment
Share on other sites

Morgentræning d. 2/8

Denne morgen får 2 bananer

Der er også indført en 'Street-respect' skala af Mass (hæng mig ikke op på det), sååå.

Arne du får 2 af 5 i street-respect :

:smilerock: :smilerock:

Du skulle have været ude at cykle :D (jeg havde heller ikke gjort det) :

Link to comment
Share on other sites

Dette var en offday - jeg kørte afsted her til aften og havde ikke hovedet med afsted. Regnvejr hang truende over Øresund og jeg havde intet at køre med og gad ikke rigtigt. Det gør mig p..... tag dig sammen Arne!!!!:devil:

18 km (40 planlagt) 25 latterlige km/t. Øv øv øv øv

Nå jeg er glad igen om lidt B) :)

0 bananer.

Link to comment
Share on other sites

Træning d. 3/8

Morgen:

Regnen væltede ned - øv! Det blev altså roning i CII igen - jeg besluttede at give den en skalle på et lidt længere program

:

1000 m opvarmning efter 2.40/500 m

5000 m efter 2.22

4 x 250 m efter 1.50/500 m med 3 min blød roning imellem og efter sidste

2500 m efter 2.22

5 min blød roning

i alt ca 11 km

Det gik som planlagt - gennemsnitspuls under de 5000 m var 167, i spurterne kom jeg op på 175-184, de 2500 m gik med en gennemsnitspuls på 168.

Fin træning når jeg nu ikke kunne komme ud og cykle. Hvis noge undre sig over at jeg sjældeent laver det samme program, ja saå er det fordi jeg nemt kommer til at kede mig i romaskinen. elementerne jeg kombinere er dog de samme.

Bedømmelse 5 x :banana:

Aften

Det blev noget halv-møg. Planen var 30-35 km på cykel. Efter 11 km blev jeg ramt af en sivepunktering - og jeg havde ikke reserveslange og pumpe med (hvad kan man så lære af det - det er lige som med paraplyer - hav dem med for at undgå at det bliver regn.) Så det hvide lyn og jeg kom hjem i taxa...

Jeg satte mig på MTB- tingen og kørte 12 hurtige killometer for fuld damp - puls 170 + - jeg var simpelthen rasende over den punktering - og over at have glemt mine cykelhansker i taxaen (stakkels den der snuser til dem...) så jeg kørte den agression ud.

Jeg er flink ved mig selv og giver aftentræningen 2 bananer...

Link to comment
Share on other sites

Søndagsturen d. 4/8

Dagen startede med endnu en punktering, igen i Ordrup ( ! ) efter 10,2 km... Tilbage på den dyre måde, ny slange i og afsted igen. Kørte 49,7 km i "anden runde", altså ialt 59,9 km. Mine ben var meget tunge på de sidste 14-15 km - men jeg kom da fornuftigt igennem, med en samlet gennemsnitshastighed på 27,3 km/t - da der var nogen bakkekørsel på ruten, er det en tilfredsstillende gennemsnitshastighed, for distancen. Genemsnitspuls 162.

Bortset fra punkteringen, ugens 3 ÆV, var det en fin tur. Jeg er stadig lidt "distance angst" eller bare bange for at kede mig. Det er tanken at søndagsturen skal være imod 70-80 km lang. Nå men jeg nærmer mig da - ellers må jeg jo bede :poking: "klubben" om hjælp...

En ok træningsdag der får :banana: :banana: :banana:

PS: Tak til MZ for at havet rettet i titlen på denne log...

Link to comment
Share on other sites

Morgentræning d 5/8 - "Enter the dark side partII"

Sted: USG

Efter lange overvejelser, store studier, megen læsning... endte jeg med at følge et godt råd fra KlausJensen mht. hvordan jeg kommer videre med styrketræningen. Planen er nu at køre 5x5 i en periode, senere evt 1 dag med 5x5 og en CAT-dag med 8x3, eller ligefrem 2 dage med 5x5 og en CAT dag. Jeg har kun en time per gang, så jeg vil supplere med noget hjæmmetræning for Rotor Cuff træning , nogle laterals, shrugs og evt lidt curls... mv.

Jeg vil køre de 5x5 i 4-5 uger med de belastninger jeg får justeret ind de først 3 gange. Derefter vil jeg lave nye maxforsøg og justere programmet.

Går det pludesligt meget lettere i en øvelse vil jeg dog øge belastningen med det samme.

De første uger bliver med squat den ene dag og dødløft den anden - den gamle krop skal lige igang.

Jeg lagde en smule forsigtigt ud med killoene. Dagens menu:

5x5 Dødløft 55 kg

5x5 BB rows 45 kg

5x5 Miltary pres 20 kg (SUK)

5x5 Bænkpres 40 kg

5x5 Træk til bryst 50 kg

Det forløb godt. Bænk og MP er nok spot on mht. belastning. Dødløft får ekstra 10 kg næste uge, BBR og træk til bryst får 5 kg. ekstra.

På torsdag erstatter squat dødløft. Jeg starter nok med 60 kg.

Dejlig træningsmorgen -det føles godt - det gør det garanteret ikke når jeg vågner i morgen!

Morgentræningen får 5 x :banana:

Link to comment
Share on other sites

Mandagsstatus d 5/8

Så er det atter blevet tid til en ugestatus!

Form og helbred

Der er ikke meget og berette. Næste vejning er i næste uge - jeg er meget spændt og overvejer at gå forbi i denne uge...

Jeg kan mærke den øgede træningsmængde og den forøgede intensitet i såvel cykel som styrketræning. Min krop lader til at kunne følge med og min ydeevne på cyklen, og i mindre grad i CII, er fortsat på vej op.

Det er fedt at være kommet i gang med den "rigtige" styrketræning igen - det er nogle af de bedste træningsstunder - den ultimative pause fra alt andet - det kræver en fokusering - og giver en kontant feedback - som det er meget nemt at forelske sig i.

Motivation, koncentration og humør

Jeg har aldrig være mere motiveret end nu! det medføre at jeg det meste af tiden kan fokusere meget skabt på min træning - jeg behøver ikke hele tiden se på pulsuret for at se at jeg laver nok.

Nogle stor ting i mit liv pt. tager dog også plads - det er en positiv proces, som dog også har nogle sørgmodige sider, som kan give en kortvarig "downer", jeg har haft et par træningsomgange i den forgangene uge hvor hovedet ikke har været helt på plads - men med 13 træningspas afviklede hvoraf de 11 har været gode eller ok, synes jeg godt jeg kan leve med det.

Træning

Styrketræning i USG 1 gang

Cykling 280 km

Træning i CII roergometer 27 km, fordelt på 3 træningspas.

Evaluering af træning

På trods af dårligt vejr nogle dage og på trods af at jeg i slaphed sov over mig en morgen, nåede jeg næsten mit mindstemål på 300 km. Cyklingen er generelt forgået ved den højeste intensitet jeg hidtil har præsteret på landevejen. Så jeg er ok tilfreds - men lidt gnaven over at jeg ikke lige fik cyklet 15-20 km mere...

Jeg har haft 3 gode træningspas i CII. Specielt de to lange pass på 11 km er jeg meget tilfreds med. Det er et godt alternativ til cyklen. I og med at CII lige nu bruges som reserve til cyklen, skal træningen i den tilrettelægges så det ligner cyklingen mest muligt, træningen må altså godt tage 1 time eller mere.

(gen)Starten på den "tunge" styrketræning var en positiv oplevelse.

Træningen i denne uge foår samlet karakteren: 4 x :banana:

Planlægning

Senere på ugen skal jeg til Sverige i næste 2 døgn, og der bliver ikke tid/mulighed for træning, det kommer til at koste 2-3 x træning.

Jeg vil derfor sætte målet i km til 250. Jeg har ingen specifikke mål for CII træningen. Det er cyklen det drejer sig om pt – men det skal nok blive for dårligt vejr 1-2 gange så CII arbejdet kan blive vedligeholdt.

I begyndelsen af september vil jeg ændre prioritering en smule. Jeg vil lave 3-4 intensive intervaltræninger i CII per uge i 14 dage. Der efter lave en ny Vmax test i ergometeret og så træne derefter 2-3 gange ugentligt V-maxtræning Men den tid, den glæde.

Styrketræningen i den kommende periode er først og fremmest et redskab til at begrænse muskelmassetab. Men det er også et mål at få trænet min neurale adaptation bedst muligt. I alle øvelser må fremgang stadig være mulig. Det har været hårdt for kroppen at starte på styrketræningen – men indtil videre har det kun marginalt hæmmet cykeltræningen. Jeg kan mærke det op ad bakke – men ikke på flad vej.. Jeg tror hurtigt at jeg får vænnet kroppen til den øgede indsats.

Mit trænningsliv er godt :)

Link to comment
Share on other sites

Eftermiddag/aften "træning" d 5/8.

Hmm, ikke det store. 15 km hjem fra arbejde på MTB med ca 24-25 km/t.

Her til aften måtte jeg erkende, at jeg ikke havde ben til noget regtigt seriøst. Jeg trillede en tur op og ned af Strandvejen, var for en gang skyld rigtig venlig over fodgængere, par der fylder hele den 3 m brede cykelsti nord for Hellerup, ja selv over for en flok skatere der helst både ville køre på begge sider, samt forand og bagved mig samtidigt. 10 km ud og sjovt nok 10 km hjem. En slags motion ( 23-25km/t på raceren, men træning neej. Puylses har vel ligget npå 130-150 max.

Tilfredsstillesen er i, at jeg kan rulle 20 km i frisk tempo og nyde det - selv med tunge ben. Det er stadig en stor tilfredsstillelse for en der for 18-19 måneder siden havde en aktionsradius på 3-4 km før "failiure"...

Link to comment
Share on other sites

Morgentræning d 6/8

Fin morgen- har slet ikke den DOMS som jeg havde ventet - en lille smule i mine ben - men ikke noget der har nogen indflydelse.

25 km på raceren med 29 km/t i snit - 164 i gennemsnitspuls. Punkterede igen - nu skal der indlæg i de dæk.

denne morgen får 3 x :banana:

Link to comment
Share on other sites

Supplement til træningsplanlægningen i seneste mandagsstatus

Træningen i resten af august har fået et konkret mål. Den 1/9 skal jeg, ammen med en ligeledes cykelgal kolega, køre 100 km ruten ved motionscykelløbet "Tour de Vest. Det forgår i kupeet landskab fra Glostrup, over Ballerup, Veksø Slaneglunde, Slangerup, Gørløse, Ølstykke, Jyllinge, Gundsømagle og tilbage.

Det betyder:

At jeg skal træne meget på bakker - både for at træne det jeg skal præstere, men også for at få udviklet min teknik på cyklen, heruder optimalt brug af gear i kuperet landskab.

At jeg skal køre nogle længere ture, mindst 2 på 50-60 km og en på 80 km om ugen i perioden op til motionsløbet. Det om at vende kroppen, ikke mindst den del man sidder på, til så lange en distance i den kørestilling jeg har på raceren. Jeg skal også lære at disponere kræfterne.

Rart med et mål at køre efter - jeg vil gerne gennemføre med så tæt på 25 km/t som muligt.

Link to comment
Share on other sites

Jo tak Klaus

Aftentræning d. 6/8

Lidt blandet. Grundet socialt besøg, blev det kun til 20 sprint km inden mørket sænkede sig over København. De km blev så til gengæld braget igennem med en gennemsnitsfart på 31.7 km/t - på, skal det siges, helt flad vej og i let sidevind.

Det føltes ikke som nok træning - så jeg roede 4000 m efter 2.18/500m i CII.

Nogen har spurgt hvad der menes med f.eks 2.18/500 m. Det betyder at jeg ror med en hastighed der svare til at 500 m ros efter 2 min 18 sekunder. I løb tale man ofte om killometertiden, i roning om 500 m tiden. Displayet på ergometeret er således også sat til, at indikere hastighed på den måde. Intervalræning med brug af pacebåed på PC skærmen ligeledes. Jeg kan dog også programere i at skulle prøæstere en bestemt belastning i watt - svarende til en given hastighed. Indstillingen i watt ændre ikke modstanden i maskinen, men sætter bare et mål, der modsvares af en pacebåd på banen ved siden af "min" på computerslærmen.

Aftentræningen får venlige 3 bananer.

Link to comment
Share on other sites

Morgentræning d. 7/8

24,6m, gennemsnitsfart hele strækningen ca. 28 km/t, gennemsnitshastighed fra Ørestad station til Kalvebodbroen (8,5km) 34,8 km/t. Gennemsnitspuls på Amagerstykket 160.

God træning - 5x:banana:

Nytten af mit pulsur/cykelcomputer

Mit Polar Xtrainer+ pulsur/cykelcomputer har hele tiden været et godt redskab til at motivere under træning og til at evaluere på træningen efterfølgende. Jeg går ud fra at de fleste der læser dettte, i Klausjensens log har set de kurver som den medfølgende software kan fremstille.

Jeg har netop siddet og gennemset kruverne for de seneste 14 dage. De viser 2 ting:

1. Jeg er kommet i væsentligt bedre form - hastigheden er 5-10 % højere ved samme pulsniveau og bakkerne er ikke helt så synlige på kurverne

2. Jeg arbejder pt ikke hårdt nok - en del af formfremgangen og fordelene ved den nye racer, bliver brugt til at have det "mere behgeligt", i stedet for at blive brugt til at træne endnu hårdere. Jeg stiger mindre i puls op af bakkerne,selv om jeg køre hurtigere og ved rytmisk landevejskørsel- ligger jeg 5-10 pulsslag under det tidligere niveau.

På et eller andet tidspunkt kommer man i så god form, at pulsen ikke kan komme helt op at ringe omkring de 170-75 jeg har været vandt til ved længerevarende kontinuerlig cykling - så skal der spurtes med et væsentligt anaerobt biddrag eller laves helkropsarbejde eller løb som er "bedre" til at få pulsen op. Jeg tror bare ikke jeg er der endnu - der skal blot arbejdes hårdere.

Der er også en mental grænse der skal brydes - det føles ikke naturligt at køre de 32-35 km/t (lige vej, neutral vind) jeg godt kan køre over 15-20 km, det føles som spurt og jeg bliver overrasket når jeg ser på pulsuret, at jeg ikke er over 155 her til morgen ved 33.5 km/t i sydgående retning på Amager - ok i helt neutral vind var pulsen nok kommet op på 162-164, men så er der stadig rum for mere på de korte træningsture på under 30 km.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share