Hvorfor er det svært at tabe sig.


Guest ColaJunkie
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

Jeg fatter det simpelthen ikke, jeg tror jeg har tabt 1 kg. fedt om ugen har den sidste tid, og det ser iøvrigt ret godt ud. Jah, det var det og ikke mere. Kan ikke se hvor det svære var.

Så er mit spørgsmål - hvordan er det svært at tabe sig? Jeg sys sq det er det næmmeste i verden. :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Cola: Jeg må indrømme jeg kan heller ikke se det svære i det. Jeg skal kæmpe meget mere for at tage på end for at tabe mig.

<{POST_SNAPBACK}>

Øøøh... :blink:

Hvad er det svære i at tage på? :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Man skal jo æde hele tiden og man skal helst ikke lave en skid fysisk aktivitet.

Det eneste tidspunkt jeg har taget lidt på, som folk normalt gør henover julen eller påsken. Det var sidste sommerferie, jeg ikke trænede og tog bilen i skole.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man i forvejen er aktiv og nærmest skal huske sig selv på at spise, så er det klart at det at tabe sig er nemt.

For en masse andre handler det dog om relativt store ændringer i vaner og adfærd - noget der bestemt ikke kommer nemt. Det var den helt helt simple forklaring. Jeg er sikker på det er diskuteret mere i dybden i andre tråde, hvis man gider at lede lidt.

Jeg håber heller ikke du regner dig selv for den dårligste i verden til alt, så du må uundgåeligt være bedre end andre til visse ting :wink:

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Cola: Jeg må indrømme jeg kan heller ikke se det svære i det. Jeg skal kæmpe meget mere for at tage på end for at tabe mig.

<{POST_SNAPBACK}>

Øøøh... :blink:

Hvad er det svære i at tage på? :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Man skal jo æde hele tiden og man skal helst ikke lave en skid fysisk aktivitet.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ved godt hvordan man tager på :smile:

Men fordi du synes at det er nemt at tabe sig, er det jo ikke ensbetydende med at det er nemt for alle. Nogen mennesker har svært ved at tage på, andre har svært ved at tabe sig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Fatter det heller ikke, og det er ikke for at lyde smart - jeg forstår det bare ikke. Jeg kan simpelthen ikke få det ind i mit hoved hvordan svært overvægtige (kropsvægt på 150-200kg) kan få så massive mængder mad igennem systemet hver dag. Hvordan kan deres appetit være så stor? Hvordan kan de overhovedet nå at fordøje alt den energi? For det kræver uden tvivl en helvedes stor mængde kalorier for at tage på/holde ligevægt når kropsvægt er så høj. Jeg ligger selv omkring 110kg og der har jeg været de sidste halve år på trods af jeg egenlig prøver at komme lidt højere op. Det virker bare som om min appetit ikk lader mig komme videre, og det er selv om jeg spiser energitætte fødevare som peanuts, kakao, rittersport......whatever! :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Fatter det heller ikke, og det er ikke for at lyde smart - jeg forstår det bare ikke. Jeg kan simpelthen ikke få det ind i mit hoved hvordan svært overvægtige (kropsvægt på 150-200kg) kan få så massive mængder mad igennem systemet hver dag. Hvordan kan deres appetit være så stor? Hvordan kan de overhovedet nå at fordøje alt den energi? For det kræver uden tvivl en helvedes stor mængde kalorier for at tage på/holde ligevægt når kropsvægt er så høj. Jeg ligger selv omkring 110kg og der har jeg været de sidste halve år på trods af jeg egenlig prøver at komme lidt højere op. Det virker bare som om min appetit ikk lader mig komme videre, og det er selv om jeg spiser energitætte fødevare som peanuts, kakao, rittersport......whatever!  :laugh:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, bare det var mig.

jeg kan overhovedet ikke se det svære i at tage på.

Bare jeg spiser ca 6000kJ (1500kcal) ligger jeg i ligevægt. Og det skyldes altså ikke dovenskab, da jeg løber ca 30-35km om ugen, går ca det samme med hunden, styrketræner 4 gange om ugen og rider et par gange. Men vi ar altså nogle mennesker med en krop indstillet på evigt slankeprogram. Og prøv selv at regne ud hvor mange rittersport og peanuts der er plads til i ens kost, når den skal holdes så langt nede. Svaret er såre simpelt - stort set ingen!

Så det med at tabe sig: skide svært. Det med at tage på: går som en leg, det er bare at spise hvad man har lyst til.

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Fatter det heller ikke, og det er ikke for at lyde smart - jeg forstår det bare ikke. Jeg kan simpelthen ikke få det ind i mit hoved hvordan svært overvægtige (kropsvægt på 150-200kg) kan få så massive mængder mad igennem systemet hver dag.

Nu er det jo heller ikke kun folk på 150 - 200 kg der gerne vil tabe sig, vel :smile:

Jeg er på ingen måde overvægtig, men jeg vil stadig gerne tabe mig nogle få kilo. Jeg synes bare at det er svært :smile:

Og så kan det godt være at jeg er doven, får for lidt motion eller er umotiveret. Men det er altså ikke altid så nemt som det lyder til :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fatter hellere ikke hvorfor folk har det så svært med det. Men det handler vel om livsstil, hvis man ikke er særlig fysisk aktiv er det rent nemt at tage på. Hvis maden er ligemed "hygge" som det er for mange. En anden ting er at alt alt for mange simpelthen er uvidende om deres kost og diætter med "spis så meget du kan men tab dig alligevel" hjælper ligefrem ikke. Har personligt taget +10 kg på på et tidspunkt efter for meget druk og dovenskab og smidt dem igen i løbet af 2-3 mdr kun vha. kost. Og jeg synes fandme os det er meget sværre at bulke end tabe vægt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hvis man i forvejen er aktiv og nærmest skal huske sig selv på at spise, så er det klart at det at tabe sig er nemt.

For en masse andre handler det dog om relativt store ændringer i vaner og adfærd - noget der bestemt ikke kommer nemt. Det var den helt helt simple forklaring. Jeg er sikker på det er diskuteret mere i dybden i andre tråde, hvis man gider at lede lidt.

Jeg håber heller ikke du regner dig selv for den dårligste i verden til alt, så du må uundgåeligt være bedre end andre til visse ting  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har aldrig prøvet at tabe mig før, men det var - synes jeg selv - rimelig simpelt.

Fatter det heller ikke, og det er ikke for at lyde smart - jeg forstår det bare ikke. Jeg kan simpelthen ikke få det ind i mit hoved hvordan svært overvægtige (kropsvægt på 150-200kg) kan få så massive mængder mad igennem systemet hver dag. Hvordan kan deres appetit være så stor? Hvordan kan de overhovedet nå at fordøje alt den energi? For det kræver uden tvivl en helvedes stor mængde kalorier for at tage på/holde ligevægt når kropsvægt er så høj. Jeg ligger selv omkring 110kg og der har jeg været de sidste halve år på trods af jeg egenlig prøver at komme lidt højere op. Det virker bare som om min appetit ikk lader mig komme videre, og det er selv om jeg spiser energitætte fødevare som peanuts, kakao, rittersport......whatever!  :laugh:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, bare det var mig.

jeg kan overhovedet ikke se det svære i at tage på.

Bare jeg spiser ca 6000kJ (1500kcal) ligger jeg i ligevægt. Og det skyldes altså ikke dovenskab, da jeg løber ca 30-35km om ugen, går ca det samme med hunden, styrketræner 4 gange om ugen og rider et par gange. Men vi ar altså nogle mennesker med en krop indstillet på evigt slankeprogram. Og prøv selv at regne ud hvor mange rittersport og peanuts der er plads til i ens kost, når den skal holdes så langt nede. Svaret er såre simpelt - stort set ingen!

Så det med at tabe sig: skide svært. Det med at tage på: går som en leg, det er bare at spise hvad man har lyst til.

-Camilla

<{POST_SNAPBACK}>

Er jo stadig ikke svært - man spiser bare mindre end man forbrænder. Ekstremt simpelt i princippet. :w00t:

Jeg forstår simpelt hen bare ikke hvad det er der gør at folk der er ulykkelige over at være fede, kan fortsætte med at tilladde sig selv det.

Kig bare på Livet er Fedt. Hvor ussel skal man ikke være for at sidde og hyle i tv om at man gerne vil tabe sig og så afligevel æde som en hel kendel. Jeg forstår det godt nok ikke. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Er jo stadig ikke svært - man spiser bare mindre end man forbrænder. Ekstremt simpelt i princippet. :w00t:

Jeg forstår simpelt hen bare ikke hvad det er der gør at folk der er ulykkelige over at være fede, kan fortsætte med at tilladde sig selv det.

Kig bare på Livet er Fedt. Hvor ussel skal man ikke være for at sidde og hyle i tv om at man gerne vil tabe sig og så afligevel æde som en hel kendel. Jeg forstår det godt nok ikke. :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, at de kan tillade sig at være svært overvægtige forstår jeg heller ikke. Men hvis man som mig enormt godt kan lide mad og glæder sig til næste måltid, så er det sgu svært, og det har jeg fuld forståelse for. Jeg har selvvejet 15 kg mere end jag gør i dag, og med en kæreste der altid købte chokolade til mig var det altså ikke nemt at gøre noget ved det.

For nogle kræver det virkelig viljestyrke at tabe sig, og det synes jeg at man må acceptere. Hvis vi alle havde nemt ved at tabe os fandtes der jo ikke programmer som livet er fedt .

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Her er lidt læsning til dig, Cola og andre der har samme holdning:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=20107

Jeg er da i øvrigt helt enig i at PRINCIPPET er utrolig simpelt: Brug mere end der kommer ind. Du må bare forstå at der er kilometer fra teori til praksis for nogen, og det kan der være mange årsager til, JesperT er kommet med nogle af dem. For rigtig mange (let til moderat overvægtige) tror jeg simpelthen det er et spørgsmål om prioritering - de vil hellere spise en masse god og lækker mad og bruge deres tid på alt muligt andet end motion. Og så kommer kg'erne snigende.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Hvor svært kan det være at dødløfte 240kg?

Pisselet. Man bøjer sig ned, og så løfter man dem. Easy peasy, ingen problem.

Fatter virkelig ikke hvorfor nogen ikke kan det. De må være svage i ånden, født af dumme forældre...

Ak ja... Men der kommer nok også tv-programmer for den slags tabere engang.

Link to comment
Share on other sites

Nogen har vel bare lettere ved at tage på end andre... er desværre ikke geni inden for dette område, men jeg ved da at min bror, som ikke er spor aktiv, kan æde hvad som helst, mængde er lige gyldig hvor jeg på den anden side altid skal være OBS på hvad jeg spiser og hvor meget.... og jeg er aktiv (træner mere eller mindre hver dag)

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hvor svært kan det være at dødløfte 240kg?

Pisselet. Man bøjer sig ned, og så løfter man dem. Easy peasy, ingen problem.

Fatter virkelig ikke hvorfor nogen ikke kan det. De må være svage i ånden, født af dumme forældre...

Ak ja... Men der kommer nok også tv-programmer for den slags tabere engang.

<{POST_SNAPBACK}>

Haha... ja, for jeg sidder jo på min røv og flæber over at jeg ikke kan løfte 240. Faktisk så modarbejder jeg det ved at dyrke total inaktivitet, lige som fede mennesker dyrker mad. :wink:

Ringe eksempel. Næste.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Klausjensen som ColaJunkie er inde på handler vættab om inaktivitet hvilket under alle omstændigheder, som udgangspunkt, er lettere end aktivitet. Overvægtige skal være inaktive i deres spisning, de behøver jo ikke løbe eller dyrke motion hvis målet bare er at tabe sig.

Edited by DocHolliday
Link to comment
Share on other sites

Fatter heller ikke at folk synes det er så svært at få muskelmasse, det er jo så simpelt - træn og spis ordentligt - eller som KJ siger, hvorfor folk ikke bare løfter nogle ordentlige kg i gymmet - det er så simpelt..... :raisebrow:

Det er meget legitimt at tale om genforskelle når vi taler muskelmasse eller manglende muskelmasse - det er det tilsyneladende ikke når det gælder fedttab.

Man kan lade være med at spise noget og løbe en marathon hver dag, så skal man nok tabe sig - så kan man vel rive 20 kg af på en uges tid.

Så vil nogle sige "ja, men det kan du ikke!" - og allerede her begynder det så at blive lidt mere kompliceret, for det er rigtigt - det vil være svært at udføre i praksis pga. energi, overskud både mentalt og fysisk.

Og det er jo basalt de to ting som kan gøre at det føles svært at tabe sig.

Man kan indtage for lidt - eller man kan indtage det forkerte som påvirker ens velvære og energiniveau, hvilket kan gøre det til en kamp, og sult og cravings er altså et behov som ligger ekstremt højt på vores prioteringsliste som mennesker.

Hvis man ovenihatten ikke bare lige skal smide et par kg, men måske 30 - så kan jeg sagtens forestille mig at det kan virke uoverskueligt, især fordi det jo er en langsommelig process at smide fedt.

Selvom jeg ikke selv synes det er svært i praksis at smide fedtet, så vil jeg da sige at det overhovedet ikke er "NEMT" på nogen måde når vi kommer ned i de lave fedtprocenter, det har altså en del konsekvenser både mht energi, forbrug af tid og også afsavn - at jeg så kan lide den tilstand er en anden sag, men jeg vil altså ikke kalde det det "nemt".

Det er dog rigtig nemt at få det til at lyde nemt på skrift tilgengæld :wink:

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Fatter det heller ikke, og det er ikke for at lyde smart - jeg forstår det bare ikke. Jeg kan simpelthen ikke få det ind i mit hoved hvordan svært overvægtige (kropsvægt på 150-200kg) kan få så massive mængder mad igennem systemet hver dag. Hvordan kan deres appetit være så stor? Hvordan kan de overhovedet nå at fordøje alt den energi? For det kræver uden tvivl en helvedes stor mængde kalorier for at tage på/holde ligevægt når kropsvægt er så høj. Jeg ligger selv omkring 110kg og der har jeg været de sidste halve år på trods af jeg egenlig prøver at komme lidt højere op. Det virker bare som om min appetit ikk lader mig komme videre, og det er selv om jeg spiser energitætte fødevare som peanuts, kakao, rittersport......whatever!  :laugh:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er så vigtigt at nævne at der er minimal forbrænding i fedtvæv. Det er faktisk det der er en af de store problemer med meget overvægtige (eks. 150-200 kg som du selv nævner) at forbrændingen primært skabes af muskelvævet, men at de kan ofte ikke holde til ret meget fysisk træning.

Hvis man kan "tage overvægten i opløbet" så at sige, er det meget nemmere at tabe sig, hvis man kombinerer diæt med fysisk aktivitet, både fordi man forbrænder mere, men ikke mindst fordi man med den rigtige form for træning kan bevare muskelmassen og dermed en større "forbrændingsmotor".

mvh Jan

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

JJ1> simoh har ret, Arne Astrup har blandt andet forsket i hvor energikrævende det er at være fed. Kroppen arbejder på højtryk.

Og Everlast din parallel med at tabe sig kontra bygge muskel... :blink:

Prøv at læs: inaktivitet kontra aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

->DocHolliday

Nu var jeg nødt til at tage dig af "Ignore" for at se din besked :bigsmile:

Men du skal da have et svar alligevel:

Nej, Simoh har ikke ret i at ..det kræver uden tvivl en helvedes stor mængde kalorier for at tage på/holde ligevægt når kropsvægt er så høj.

Det er lidt for nemt at nævne at Arne Astrup har forsket i det. Det giver jo ikke noget svar. Du ikke skriver hvad der kom ud af det. At kroppen arbejder på højtryk kan ligesåvel betyde at hjerte, lunge, lever, nyrer osv. arbejder på højtryk.

Jeg kan ikke på stående fod huske forbrændingen i fedtvæv og muskelvæv, men mener at det er i retning af 5-7 Kcal pr. kg fedtvæv og 16-27 Kcal pr. kg muskelvæv pr. dag (150-210 Kcal ekstra pr. dag ved 30 kg fedt hhv. 480-810 Kcal ved 30 kg. muskel).

De præcise tal må du lige søge efter; jeg kan huske der har været en gammel tråd om emnet.

Der hvor du kan have ret er, at den store vægt gør at man skal bruge mere energi på at bære den. Altså en på 200 kg. vil bruge mere energi på at gå 10 km end en på 100 kg. Desværre bevæger meget overvægtige sig ikke så meget at det gør en særlig forskel. Som jeg skriver tidligere kan de ofte ikke holde til (læs eks. knæ, hofter) ret meget fysisk aktivetet.

mvh Jan

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Det er dog rigtig nemt at få det til at lyde nemt på skrift tilgengæld :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg skrev nemt fordi jeg synes det er næmt. Men vi kan altså godt blive enige om at det i princippet ikke er svært at tabe sig, men at mange fede simpelthen bare ikke vil det nok til at modstå deres cravings? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev nemt fordi jeg synes det er næmt. Men vi kan altså godt blive enige om at det i princippet ikke er svært at tabe sig, men at mange fede simpelthen bare ikke vil det nok til at modstå deres cravings? 

Der kan være mange faktorer der gør at det ikke er nemt at tabe sig, cravings er da helt sikkert noget man skal tage seriøst, der kan være psykiske aspekter for den enkelte der gør at det er sværere for nogle, der kan være afhængighedsforhold af mad som gør det sværere for nogle.

Der kan være en basal ting som tiden der skal til for at tabe sig hvis vi tænker på aktivitet ikke er tilstede, eller at energien ikke er tilstede - og det kan tænkes at nogle ikke har den fornødne kostkundskab for at køre projektet.

Princippet i at tabe sig er ikke svært det har du ret i, men hjernen kan gøre det knap så nemt i praksis - og det er egentlig ligegyldigt om du er overvægtig eller om du er bb'er som er mod de 5%.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share