at sjippe


Maq
 Share

Recommended Posts

Halløj alle...

Er der nogen som kan "guide" lidt, hvad angår bruge et sjippetov til at forbedre sin kondition med?!

Herunder træningsprogrammer, type af tov, overbelastning, erfaringer, evt. henvisninger, fordele og ulemper ect....

- styrketræner en del fortiden (funktionelt)...

På forhånd tak :cooldance:

Edited by Maq
Link to comment
Share on other sites

sving tovet rundt og hop over det når det når jorden - gentag i det uendelige :4thumbup:

aj nu driller jeg vist :devil: jeg har en smule erfaring, men ikke sådan på længere sigt. Det jeg har fundet ud af er at du nok (i jhvert fald hvis du ikke er i sjippetræning) skal starte med at hoppe skiftevis på hvert ben (dvs. ikke med samlede ben). Jeg har et par gange hoppet med samlede ben i måske 10 minutter, hvilket har medført helt ulidelige læggedoms i op til 4 dage efter. Ellers tror jeg måske det er noget med at prøve sig lidt frem. Måske kan finde et løbeprogram og "oversætte" km til tid og følge det?

Link to comment
Share on other sites

Da jeg gik til thaiboxing brugte vi altid 15-30 min. sjipning til opvarmning. Vi sjippede til musik med et godt tempo og efter 5-10 min. kørte vi skiftevis intervaller (hvor vi sjippede så hurtigt som muligt i 30 sek.-2 min), intervaller hvor vi gik ned i knæ mens vi sjippede og intervaller, hvor vi skiftevis kørte knæene op til brystet... Det fungerede virkelig godt og forbedrede min kondition betydeligt, til trods for at jeg allerede løbetrænede en del... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er klart bedst at bruge de tove der er lidt vægt i. Hvis det bare er et stykke snor som dem man kan købe i Fætter BR o.lign. kan man ikke svinge tovet så hurtigt. Spørg i en sportsforretning efter et ordentligt sjippetov.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Er det ligegyldigt hvilket tov man bruger?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vil helt klart anbefale dig, at koebe et af plastik. Jeg har selv saadan et og er utrolig glad for det. Sjippetove af tov kan vaere ret tunge og svinge rundt og det er derfor svaert, at finde en rytme.

At bruge sjipning som konditionstraening kan du da sagtens - det er super haardt, saa du kommer hurtigt op i puls. Som Nobleza skriver kan du jo koere nogle intervaller, hvor du laver forskellige oevelser eller du kan ogsaa bare hoppe saa lang tid du nu kan (haardt nok i sig selv :laugh: ).

Link to comment
Share on other sites

Guest DBM

Sjipning er en effektiv konditionstræning. Man kan fx. lave intervaller på 3 min. hvor man skifter mellem forskellige former: Dobbelt hop, hop på et ben, "løb" i tovet, høje knæløftninger, og så selvfølgelig sprints af 10-15 sek. - gerne flere efter hinanden med fx 5-10 sek pause.

Efter de 3 min. kan man så lave forskellige styrkeøvelser: pullups, dips, pushups, sandsæk-squats mm.

Lav fx 4 runder af hver, og du har 24 min. hård og effektiv styrke/cardio-træning!

Det er i øvrigt også en god træning til at forbedre motorikken og koordinationen. Det er bl.a. derfor, at mange boksere sjipper en del :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er superhårdt for benene; aldrig har jeg haft så mange læg-muskler, som jeg havde dengang (og sandsynligvis aldrig får igen :tongue: ).

Men kan klart anbefale sjipning som konditionstræning; der var engang, hvor jeg sommetider erstattede mine løbeture med sjipning, hvis vejret var dårligt...

Og køb et af de dér med en plastikovertrukket wire i stedet for et rigtigt tov... De er de bedste :smile: (synes jeg...)

Lykke til med det og god sjipning :wink:

Link to comment
Share on other sites

30-30 er meget velegnet til sjipning. 30 sekunders meget hurtig sjipning, efterfulgt af 30 sekunders pause (hvor man gerne må sjippe langsomt!), gennemført 12 gange - så er cardio'en for den dag hjemme. Brug et tyndt, men tungt tov af læder eller gummi, evt. med kuglelejer ved håndtagene. Test dig af og til med 1 minut for fuld skrue. Min egen rekord er 225, men verdensrekorden siges at være et pænt stykke over de 300.

Link to comment
Share on other sites

En af de væsenligste grunde til boksere startede med at sijppe, var fordi de ikke gad ud af deres træningslokaler for at læbe :smile:

Men sjipning er en særdels god konditions træning.. jeg har selv praktiseret det i nogle måneder engang, og det ga en god kondi snes jeg selv :smle: jeg blev ikke en hurtigere sprinter, men blev mere udholden, og man lære at bide smerten i sig :devil:

Link to comment
Share on other sites

Guest DBM
En af de væsenligste grunde til boksere startede med at sijppe, var fordi de ikke gad ud af deres træningslokaler for at læbe :smile:

Men sjipning er en særdels god konditions træning.. jeg har selv praktiseret det i nogle måneder engang, og det ga en god kondi snes jeg selv :smle: jeg blev ikke en hurtigere sprinter, men blev mere udholden, og man lære at bide smerten i sig  :devil:

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, grunden til at boksere ikke længere gad ud af deres træningslokaler for at løbe, var at de fandt ud af, at endeløse løbeture ikke hjalp en flyvende fis! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest DBM
Nej, grunden til at boksere ikke længere gad ud af deres træningslokaler for at løbe, var at de fandt ud af, at endeløse løbeture ikke hjalp en flyvende fis! :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

må.....modstå.....trang....til at....diskutere... :whatsthat:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvad vil du diskutere?? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tak for de gode svar!

lader til at andre har haft succes med at sjippe så nu må jeg bare igang...! :w00t:

Har købt et tov i læder og har brugt det i 2 dage på fliser. Det skal man nok være varsom med, med mindre man skifter tov som underbukser... ellers fungere det fint! Skal lige finde teknikken, men man kommer hurtigt langt, hvis man koncentrerer sig! - og det er møg hårdt :devil:

Hvis der er andre som har erfaringer eller fif er de velkomne til at skrive!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har lige et spørgsmål...

...Jeg skal genfinde min kondi igen efter en ret opfattende knæoperation sidste maj (har været eliteløbet) og jeg må ikke løbe mere. Jeg har erfaret at jeg der ikk rigtig sker så meget ved at cykle så jeg må finde en anden måde og har haft sjipning i tankerne... og jeg har nu erfaret gennem denne tråd at sjipning er godt...

...nu er mit spg. bare - er det også fedt forbrændende?

Knus

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige et spørgsmål...

...Jeg skal genfinde min kondi igen efter en ret opfattende knæoperation  sidste maj (har været eliteløbet) og jeg må ikke løbe mere. Jeg har erfaret at jeg der ikk rigtig sker så meget ved at cykle så jeg må finde en anden måde og har haft sjipning i tankerne... og jeg har nu erfaret gennem denne tråd at sjipning er godt...

...nu er mit spg. bare - er det også fedt forbrændende?

Knus

<{POST_SNAPBACK}>

Jamen det er det da! Det er fysisk hårdt og derved forbrænder du kalorier. Hvis du så spiser rigtig, så skal det nok give resultater :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

...Jeg skal genfinde min kondi igen efter en ret opfattende knæoperation sidste maj (har været eliteløbet) og jeg må ikke løbe mere. Jeg har erfaret at jeg der ikk rigtig sker så meget ved at cykle så jeg må finde en anden måde og har haft sjipning i tankerne... og jeg har nu erfaret gennem denne tråd at sjipning er godt...

...nu er mit spg. bare - er det også fedt forbrændende?

Du kan roligt sjippe, hvis du vil forbrænde fedt!! Men hvis du vil tabe dig , skal du forbrænde mere, end du indtager!! Derfor argumentere nogle for, der ikke findes en reguler fedtforbrændingszone....

Jeg vil dog mene, chancerne er mindst lige så gode ved cykling, hvis ikke bedre da det er muligt at holde en lavere intensitet ved cykling end sjipning, så du kan cykle i længere tid!! Det er muligt man kan træne sig op til at sjippe i lige så lang tid, men det er meget hårdt for læggene i starten!! Pas på skinnebensbetændelse!

Du skal måske overveje lige at tjekke op med en fysioterapeut, hvis du vil til at sjippe, da sjipning ikke nødvendigvis er helt optimalt for et knæ, der er blevet opereret for nyligt!! ¨

Held og lykke med det!!

Jac

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
jeg har lige et spørgsmål: det der med at sjippe med et ben og sjippe i knæ hjøde er det vigtigt vis det skal virke ordenligt..eller kan man ikke bare sjippe der ud af i fx. 1time ? : :superman:

Nej, lad være med det, så ender du med skinnebensbetændelse som er meget svært at komme af med igen.. :crazy:

Men ved ikke helt hvad du mener med at sjippe i knæhøjde?

Du kan jo starte stille og roligt, og når du kan skifte dvs. hoppe på ét ben og skifte over, og det i det hele tagete er blevet en leg, kan du jo bare skrue op for gassen... Bare kørt 10-15 min. med så høj intensitet som muligt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share