Af med det sidste fedt


AndreasJes
 Share

Recommended Posts

Hej alle MoL brugere

Jeg har nu tabt mig omkring 31 kilo på 1 ½ år - 2 år (+ - ) Jeg vejer 77.1 ifølge min vægt og er 1.86 høj, jeg har dog et lille problem, der sidder stadig lidt 'bolle-håndtag' og lidt på på maven, de sidste par uger har jeg prøvet alt på at få det væk, jeg træner mave hver eneste gang jeg er oppe i det lokale fittness center, løbe ture og er til spinning 2 gange om ugen. Er der noget specielt jeg ikke ABSOLUT ikke må rører af madvarer, jeg spiser somregelt:

Morgenmad: Netto's Müsli m. skummeltmælk eller Cheasy Vanilie Yougurt

Mellemmåltid: 2-4 gulerøder

Middagsmad: 1 Stykke Kyllingbryst (uden skind) m. 2 skiver rugbrød

Mellemmåltid: 1 Banan, 1 Æble og en blandet skål salat (gulerød, agurk, salat)

Aftensmad: 2 Katofler m. kalkun filet eller lignende.

Mellemmåltid: 1 Æble

Jeg har forresten ikke tabt mig i et par uger nu, selvom jeg har gjort alt for det... kan der måske være perioder hvor vægten ikke røre sig, selvom der måske sker lidt forændringer?

Mange tak på forhånd..

Jeg vil meget gerne også høre forslag til at få det sidste af, hvis i har nogle gode mave øvelser..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg løber cirka 5 dage om ugen, omkring 2-3 km , det tager nok 10 minutters tid...

<{POST_SNAPBACK}>

ok...hvis du gerne vil af med de sidste par bildæk (som jo som regel er det sværeste for os at komme af med så er her løsningen:

Lav et systematisk løbprogram med stigende mængde og/eller intensitet og følg det slavisk.

Løb f.eks. hveranden dag 5 km på 25 min. Når du kan det uden problemer øger du enten km antal eller går efter en hurtigere tid.

Sæt som dit første mål at løbe 25km ugen og øg evt senere til 50 km ugen hvis du ikke er tilfreds med fremgangen.

Systematisk, moderat til hård løbetræning er den sikre måde at opnå vægttab på.

Link to comment
Share on other sites

Systematisk, moderat til hård løbetræning er den sikre måde at opnå vægttab på.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan sagtens se dit synspunkt. Du er jo løbefanatiker. Men om AndreasJes løber, cykler, spinner, stepper eller hopper på tungen er uvæsentlig. Bare han gør noget, der bringer pulsen op og gerne i længere tid end 10 min.

Hvis du (AndreasJes) ikke taber sig, så er det fordi du spiser for meget eller motionere for lidt.

Iøvrigt mega flot med det vægttab der. :4thumbup:

Edited by Rønne
Link to comment
Share on other sites

Systematisk, moderat til hård løbetræning er den sikre måde at opnå vægttab på.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan sagtens se dit synspunkt. Du er jo løbefanatiker. Men om AndreasJes løber, cykler, spinner, stepper eller hopper på tungen er uvæsentlig. Bare han gør noget, der bringer pulsen op og gerne i længere tid end 10 min.

<{POST_SNAPBACK}>

Det har du da ret i.

Fordelen ved moderat til hårdt løb er bare at du med garanti får pulsen op hvor den skal være for at opnå vægttab samt at man skal bruge mindre tid for at forbrænde det samme ved samme intensitet i forhold til f.eks. spinning eller lignende.

Bemærk for øvrigt også at jeg bevidst ikke skriver "den [eneste] sikre måde at opnå vægttab på."

Edited by RunnersHigh
Link to comment
Share on other sites

......samt at man skal bruge mindre tid for at forbrænde det samme ved samme intensitet i forhold til f.eks. spinning eller lignende.

Det forbliver nok en påstand. Hvis du motionere ved en bestemt intensitet (puls) så er det nok underordnet om det er ved løb eller spinning det foregår. Det kan dog for nogen være lettere at opnå en høj puls/intensitet ved løb end ved spinning.

Link to comment
Share on other sites

......samt at man skal bruge mindre tid for at forbrænde det samme ved samme intensitet i forhold til f.eks. spinning eller lignende.

Det forbliver nok en påstand. Hvis du motionere ved en bestemt intensitet (puls) så er det nok underordnet om det er ved løb eller spinning det foregår. Det kan dog for nogen være lettere at opnå en høj puls/intensitet ved løb end ved spinning.

<{POST_SNAPBACK}>

ok... jeg må hellere skære mit budskab ud i pap, for du har selvfølgelig ret i ovenstående, men jeg formulerer mig åbenbart ikke krystalklart nok:

Hvis du løber i hvad der for dig er moderat tempo så kan du ikke løbe så langt som hvis du cykler i hvad der for dig er moderat tempo.

Og.. når du har løbet en time i det der for dig er moderat tempo har du forbrændt væsentligt mere end når du har cyklet en time i det der for dig er moderat tempo.

Læg desuden mærke til at et Marathonløb typisk varer mellem 2 og 3 timer hvorimod blot en enkelt lille etape af Tour de France varer over dobbelt så lang tid. Hvorfor mon 6 timers løb 2-3 uger i træk ikke er standarden? Kunne det være fordi løb er noget af det hårdeste kredsløbstræning du kan udsætte kroppen for?

Måske en tanke..

Så kan jeg vist ikke sige det klarere, men hvis jeg mod forventning ikke har formådet at få mit budskab igennem tar jeg det helt og aldeles på min kappe men gider ikke og prøve mere for jeg tror godt du ved hvad jeg mener... gøglertrold :wink:

Link to comment
Share on other sites

*** Nu bliver jeg lynchet ***

Køb 3 pakker [CENSUR] og tag 1 uge på "pulverkur-faste" mens du stadig træner.

Jeg blev pludselig i tvivl om hvorvidt man må nævne en given pulverkur herinde?

Jeg tager INTET ansvar for tab af muskelmasse, ulykkeshændelser forårsaget af forbigående svimmelhed, mavepine, ja faktisk tager jeg ikke ansvar for noget som helst. Det er bare et forslag :bigsmile:

Ok, bring it on, svin mig til for at sige det forbudte ord "faste" :bottom:

Link to comment
Share on other sites

Andreas -> Der er to muligheder:

- Enten så er det ganske enkelt fedt, og du må tabe dig yderligere for at slippe af med håndtagene.

- Eller også så har din hud ikke nået at trække sig ordentligt sammen efter dit imponerende vægttab. Det er vist meget forskelligt fra person til person hvor godt og hurtigt huden kan trække sig sammen, så jeg kan naturligvis ikke sige om det rent faktisk er tilfældet med dig.

Jeg går ud fra du blot skal tabe dig mere, ellers vil nedenstående råd ikke være så brugbare.

de sidste par uger har jeg prøvet alt på at få det væk, jeg træner mave hver eneste gang jeg er oppe i det lokale fittness center, løbe ture og er til spinning 2 gange om ugen.

Mavetræning hjælper ikke med at få fjernet håndtagene. Højere energiforbrug (aka motion) gør derimod. :smile:

Er der noget specielt jeg ikke ABSOLUT ikke må rører af madvarer, jeg spiser somregelt:
Nej, det er dit samlede indtag der er vigtigt, men det er selvfølgelig ikke nemt at skulle tabe sig med øl og wienerbrød, selvom det i teorien burde være muligt.
Jeg har forresten ikke tabt mig i et par uger nu, selvom jeg har gjort alt for det... kan der måske være perioder hvor vægten ikke røre sig, selvom der måske sker lidt forændringer?

<{POST_SNAPBACK}>

Skær et par hundrede kcal fra kosten og træn mere. Jo mere du taber dig, jo lavere bliver dit ligevægtsindtag også. Et gæt (ifølge stofskifteberegneren) er at dit ligevægtsindtag er 700kcal lavere nu end da du startede dit projekt. :smile:

Det må man også tage højde for.

ok... jeg må hellere skære mit budskab ud i pap, for du har selvfølgelig ret i ovenstående, men jeg formulerer mig åbenbart ikke krystalklart nok:

Hvis du løber i hvad der for dig er moderat tempo så kan du ikke løbe så langt som hvis du cykler i hvad der for dig er moderat tempo.

Og.. når du har løbet en time i det der for dig er moderat tempo har du forbrændt væsentligt mere end når du har cyklet en time i det der for dig er moderat tempo.

Læg desuden mærke til at et Marathonløb typisk varer mellem 2 og 3 timer hvorimod blot en enkelt lille etape af Tour de France varer over dobbelt så lang tid. Hvorfor mon 6 timers løb 2-3 uger i træk ikke er standarden? Kunne det være fordi løb er noget af det hårdeste kredsløbstræning du kan udsætte kroppen for?

Måske en tanke..

Så kan jeg vist ikke sige det klarere, men hvis jeg mod forventning ikke har formådet at få mit budskab igennem tar jeg det helt og aldeles på min kappe men gider ikke og prøve mere for jeg tror godt du ved hvad jeg mener... gøglertrold :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er nogle sjove lommefilosofier du kommer med. Hvordan ved du hvad moderat tempo føles som for andre?

For en person på 90kg vil løb omkring 10km/t forbrænde det samme som cykling med 24km/t, så må du selv vurdere hvad du mener er moderat. Det er klart at en løber vil have nemmere ved løb end en cykelrytter og omvendt.

Din sammenligning af marathon og TdF er sjov, men ubrugelig. Det er begge udholdenhedsidræt, men alligevel voldsomt forskellige. Hvornår har du sidst hørt om en der løb 21 marathonløb med 2 hviledage?

Intensiteten (% af maxpuls) som atleterne vil ligge på afspejler naturligvis hvor langt de skal bevæge sig (og hvor lang tid det vil tage). Tror du ikke det er rimelig at forvente, at hvis en etape i TdF var halvt så lang, så ville tempoet være noget højere?

Jeg synes dit budskab er klart nok: "løb er godt" :smile:

Du kombinerer det bare med nogle forkerte antagelser omkring effektiviteten af løb og andre aktiviteter.

Så jeg er helt enig, løb er godt, men andre ting kan være lige så gode :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det kalorietyranni, som mange mennesker - selv MOLboere - ligger under er fuldstændig ude af propertioner. Over 20 års erfaring med løb, kampsport og meget anden god cardio træning har lært mig at kosten er sekundær og fuldstændig arbitrær i relation til vægttab.

Der kan være mange andre gode grunde til at spise "sundt" men hvis man træner tilstrækkeligt cardio kan du spise lige så mange is du gider uden at få dårlig samvittighed.

Så Andreas, fortsæt de gode takter og find et træningsniveau der passer til hvor meget du vil tabe dig, og så spis så alle de gode ting uden dårlig samvittighed :wink:

Edited by RunnersHigh
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville absolut fokusere på at øge mit protein indtag til min 1.8g pr kg kropsvægt og ellers fortsætte mine gode kostvaner.

En god idé er at få et overblik over dit kcal indtag og protein indtag ihvf i en periode.

Her er krop-kost regnearket et godt værktøj.

Stofskifteberegneren på forsiden vil være et godt udgangspunkt for dit energi indtag. Det skal sandsynligvis justeres, men sådan er det. Jo tættere man kommer på målet, jo mere finjustering skal der til :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det kalorietyranni, som mange mennesker - selv MOLboere - ligger under er fuldstændig ude af propertioner. Over 20 års erfaring med løb, kampsport og meget anden god cardio træning har lært mig at kosten er sekundær og fuldstændig arbitrær i relation til vægttab.

Der kan være mange andre gode grunde til at spise "sundt" men hvis man træner tilstrækkeligt cardio kan du spise lige så mange is du gider uden at få dårlig samvittighed.

Så Andreas, fortsæt de gode takter og find et træningsniveau der passer til hvor meget du vil tabe dig, og så spis så alle de gode ting uden dårlig samvittighed  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Fortæl det til alle dem der ikke har lyst/tid til at træne så meget cardio. Eller til alle dem der ikke kan holde til at løbe så meget. En høj volumen løb er ganske enkelt ikke noget alle kan holde til. Slet ikke hvis de er overvægtige.

Min erfaring som personlig træner viser mig med al tydelighed at en ensidig fokusering på træningen IKKE fungerer.

Kosten skal med for dem der ikke er velsignede med en god appetitregulering.

bevares for spinning narkomaner som Spock og Fast her på mol betyder kosten ikke så meget da de forbrænder uhyggelige mængder kcal, men selv en eliteatlet som Jan Ullrich bliver fed hvis ikke han passer på!

Vi snakker verdenselite cykelrytter, der er kendt for hans gammeldags træning med ekstemt høj træningsvolumen. Han bliver fed! Så der er altså et element af individuel variabilitet der skal tages hensyn til.

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Det kalorietyranni, som mange mennesker - selv MOLboere - ligger under er fuldstændig ude af propertioner. Over 20 års erfaring med løb, kampsport og meget anden god cardio træning har lært mig at kosten er sekundær og fuldstændig arbitrær i relation til vægttab.

Der kan være mange andre gode grunde til at spise "sundt" men hvis man træner tilstrækkeligt cardio kan du spise lige så mange is du gider uden at få dårlig samvittighed.

Så Andreas, fortsæt de gode takter og find et træningsniveau der passer til hvor meget du vil tabe dig, og så spis så alle de gode ting uden dårlig samvittighed  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg synes selv jeg er rimelig god til at justere mig kalorieindtag på slump alt afhængigt af om jeg vil tabe mig eller tage på. Det virker for mig, så hvis det er mine råd du mener er kalorietyranni er du galt på den.

Men fordi en metode virker for mig, derfor anbefaler jeg ikke nødvendigvis alle andre der skal tabe sig eller tage på bare at køre det på gefühl, fordi det virker ikke for alle. Nogle der vil tage på (i form af muskler naturligvis) kan bare ikke spise nok med mindre det er sat i system, og andre der vil tabe sig falder let for fristelser og kan ikke helt styre deres portionsstørrelser. Der skal ikke specielt mange smuttere til på kostsiden for at neutralisere vægttabseffekten af motion.

Derudover er det også langt fra alle der prioriterer deres motion så højt (med så mange timer ugentligt), at de mere eller mindre kan spise som de har lyst. Det er deres valg og det må man også tage med når man giver råd.

Hvis du læser artiklen "vægttab" her på mol vil du se at diæter med kontrolleret kalorieindtag er bedre end "diæter" baseret på motion. Hvorfor det er sådan kan der være flere grunde til, men en kombination er naturligvis mest effektiv. I forhold til selve vægttabet må det vel være at mindre betydning om underskudet kommer fordi du spiser lidt mindre eller du bevæger dig lidt mere. Der er naturligvis flere gode grunde til at motionere kalorierne væk :smile: , men forestiller vi os en travl person der træner 3-5 timer pr uge, så ville vedkommende tabe ca 500g (yderligere) pr uge ved at skære 500kcal fra sin daglie kost. Skulle det samme opnås med motion kræver det vel noget i retning af 3 timers yderligere motion, hvis ikke mere. Hvad er mest realistisk at få indført i denne persons hverdag?

Lige for at runde af, så mener jeg heller ikke alle skal tælle hver kalorie de stopper i hovedet - det kan i øvrigt være pænt svært hvis man ikke selv laver al maden, og for nogle bliver det også bare for meget mad-fokus at skulle tælle alt.

Men en periode med kalorietælling (en uge f.eks.) vil give en utrolig indsigt i hvor der kan spares på kalorierne, hvilket også kan bruges bagefter selvom man ikke tæller.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring som personlig træner viser mig med al tydelighed at en ensidig fokusering på træningen IKKE fungerer.

<{POST_SNAPBACK}>

jamen så har vi åbenbart fuldstændig modsatrettede erfaringer! :bigsmile:

(både for mit eget vedkommende, og når jeg kigger mig omkring i løbeklubben.)

Dem der tager deres løbetræning seriøst er snarere i fare for under- end overvægt. Når jeg er ude til sociale arrangementer med klubben kan jeg jo se at folk spiser hvad det passer dem i de mængder der passer dem uden at tage på.

Her snakker vi ikke engang om eliteløbere, men det er klart at man skal op i et vist løbepensum for at få det til at fungere. Det er klart individuelt hvor meget der skal til; men for mit eget vedkommende ligger det ca omkring 20-25km om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring som personlig træner viser mig med al tydelighed at en ensidig fokusering på træningen IKKE fungerer.

<{POST_SNAPBACK}>

jamen så har vi åbenbart fuldstændig modsatrettede erfaringer! :bigsmile:

(både for mit eget vedkommende, og når jeg kigger mig omkring i løbeklubben.)

Nu er en løbeklub ikke nødvendigvis repræsentativ for folk der løber eller i det hele taget dyrker kredsløbstræning med henblik på vægttab. :wink:

Min personlige erfaring siger mig, at træning overhovedet ikke har nogen indvirkning på vægten. :smile: Min vægt har ligget stabilt de sidste 10 år; både da jeg kørte 500+ km om ugen plus trappeløb o.a. som cykel bud og da jeg i en periode som bilejer var ved at udvikle mig til sofakartoffel. Dog har jeg taget ca. 1½ kg på i de første 3 måneder som løber, hvilket vel kan tilskrives muskelglykogen og dertil hørende væske.

Sindbad

Edit: Det skal selvfølgelig nævnes at mine erfaringer jo er dybt uvidenskabelige...

Edited by Sindbad
Link to comment
Share on other sites

:blink: Hvad er dog det for noget vrøvl? :laugh:

Det er da reelt nok - træningsmængden kan give alt fra et ligegyldigt til enormt ekstra kcal-forbrug og justerer man træningsmænden, men ikke kosten, så ændrer man også på sin vægt. Det er da indlysende!

<{POST_SNAPBACK}>

:laugh: My point exactly! Men runnershigh's argument er at kostens betydning er sekundær og arbitrær. Og i mit eget tilfælde har min energiomsætning svinget mellem 3000 og 5000 kcal/dag uden at min vægt har ændret sig. Mon ikke kosten har spillet temmelig meget ind der? :wink:

Sindbad

Edit: Min indledende bemærkning om at træningsmængden ikke har betydning skal selvfølgelig ses i lyset af, at den set isoleret ikke har haft nogen betydning.

Edited by Sindbad
Link to comment
Share on other sites

Det er da reelt nok - træningsmængden kan give alt fra et ligegyldigt til enormt ekstra kcal-forbrug og justerer man træningsmænden, men ikke kosten, så ændrer man også på sin vægt. Det er da indlysende!

<{POST_SNAPBACK}>

Lige præcis!! :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Så kosten har ligeså stor betydning som træning? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så kosten har ligeså stor betydning som træning? :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

For mig ligger det egentlige spørgsmål et helt andet sted; det er et spørgsmål om livskvalitet.

At træne giver mig højere livskvalitet, at have en vis fysisk udholdenhed, styrke og fornuftig fedt procent giver mig højere livskvalitet og sidst men ikke mindst: at jeg kan spise hvad jeg kan li' i de mængder det passer mig giver mig helt sikkert højere livskvalitet.

Derfor, vil jeg hellere træne en tilpas mængde der gør mig i stand til at spise frit, istedet for hele tiden at tælle kalorier og bekymre mig om jeg nu tager på af dit eller dat :wink:

Man kan selv vælge hvor man vil lægge fokus hvis éns mål er fedttab: Træning og/eller kost. Jeg gør bare lidt reklame for en metode der rent faktisk virker: Tilstrækkelig træning og intet andet.

Link to comment
Share on other sites

Stofskifte og forbrændinging heraf er TOTAL individuel afhænig af gener, og nogle kan ikke tabe sig eller holde en lav fedt% uden at skære i kosten, det ved mange af os. Andre kan spise som de vil.

At du synes det er sjovt at løbe i uendeligheder respekterer jeg, men husk at du og resten af DK's løbeklubber kun udgør 0.1% af den samlede befolkning herhjemme. Løb er kedeligere end matematik på A niveau (synes jeg og størstedelen af befolkningen).

Link to comment
Share on other sites

At du synes det er sjovt at løbe i uendeligheder respekterer jeg...Løb er kedeligere end matematik på A niveau

<{POST_SNAPBACK}>

og jeg respekterer du finder Mat A kedeligt, men så langt behøves jeg slet ikke at løbe :smile:

Edited by RunnersHigh
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share