Spørgsmål om vægttab vha motion


Bella
 Share

Recommended Posts

nej jeg snyder/lyver ikke om det daglige...men kan godt finde på ca hver 14. dag at spise en pose chips

Ja så er det vist en god ide at opdele i flere måltider end de tre, nu jeg ikke kan snacke æbler ...

<{POST_SNAPBACK}>

Du "snyder" jo netop når du ikke tæller æblerne. :wink:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

<{POST_SNAPBACK}>

jaae det er nok rigtigt at de osse er snyd selvom de lyder sunde nok.

men no more apples og mere fart :4thumbup: så er det spændende om der sker en ændring inden længe :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

nej jeg snyder/lyver ikke om det daglige...men kan godt finde på ca hver 14. dag at spise en pose chips

Ja så er det vist en god ide at opdele i flere måltider end de tre, nu jeg ikke kan snacke æbler ...

<{POST_SNAPBACK}>

Du "snyder" jo netop når du ikke tæller æblerne. :wink:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

<{POST_SNAPBACK}>

jaae det er nok rigtigt at de osse er snyd selvom de lyder sunde nok.

men no more apples og mere fart :4thumbup: så er det spændende om der sker en ændring inden længe :cooldance:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er ingen der har frarådt æbler. Du skal bare huske at tælle dem med i energiregenskabet. :smile:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Træn igennem og spis hvad i vil  :cooldance:

<{POST_SNAPBACK}>

jeg kan da ikke bare cykle 20 km og så spise is bagefter hvis jeg vil det her til livs,de ca.30 kg....

<{POST_SNAPBACK}>

nej det kan du nemlig ikke, men du kan løbe 20km istedet, spise is og stadig tabe dig.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvornår har du sidst hørt om en person på 100kg der kunne løbe 20km? Og ikke få knæ-problemer efter 2 uger? Der må være langt imellem dem.

Ekstra fysisk aktivitet uanset form giver mulighed for at spise mere uden at tage på (eller man kan endda tabe sig med tilstrækkelig motion), men det er IKKE en fribillet til at man kan æde alt.

Det er fint at du er glad for løb og anbefaler det, men dit korte og meget forsimplede budskab er altså forkert, og tager bestemt heller ikke højde for at løb ikke er det mest skånsomme for en overvægtig?

Link to comment
Share on other sites

Hej Bella,

1600 kcal om dagen er altsaa ikke saerlig meget for en der vejer 101 kg og samtidig motionerer. Derfor synes jeg egentlig ikke, at du skal proeve at saette det yderligere ned. Tvaertimod! Som mange naevner her, saa er vejen frem nok naermere, at dyrke noget intensiv motion, hvor du faar sved paa panden og faar forbraendt en masse kalorier (og faar bedre motion :cooldance: ). Hvis du ikke er saa meget for loeb (kan ogsaa vaere haardt for dine led/sener, naar du stadig vejen saa meget) saa er kondicykel eller alm. cykling ogsaa rigtig godt, men husk at presse dig selv og traede haardt i pedalerne.

At melde sig ind i et fitness center er altsaa heller ikke en daarlig ide - der er tit en masse forskellige kredsloebsmaskiner og hold at deltage paa - saa kan du proeve dig frem og finde den form for motion du bedst kan lide.

Held og lykke med det :smile: .

VH / Jean

Edited by J-J
Link to comment
Share on other sites

Ekstra fysisk aktivitet uanset form giver mulighed for at spise mere uden at tage på (eller man kan endda tabe sig med tilstrækkelig motion), men det er IKKE en fribillet til at man kan æde alt.

<{POST_SNAPBACK}>

Selvfølgelig er det det. Det er bare et spørgsmål om at træne tilstrækkelig meget. Hvor meget det så er; der er selvfølgelig individuelt fra person til person.

Du har selvfølgelig ret i at en overvægtig person ikke kan løbe 20 km med det samme; det skal naturligvis forgå gradvist. Jeg er mig ganske bevidst om mit reduktionistiske mantra; jeg søger blot at henlede opmærksomheden på at fokus først og fremmest bør ligge på cardio træning evt kombineret med styrketræning hvis ens mål er at tabe sig.

Link to comment
Share on other sites

arhg okay ødelægger chips så meget  :blink:

jeg dropper gulerødder,æbler og havregryn nu så. Min anden mad 3 gange dagligt er på 500-600 kcal pr måltid -i alt er det 1600 kcal kommer an på hvilken mad der er til hvert måltid, men aldrig over 1600 kcal som samlet pr dag.

er 1600 mon stadigt for meget...

Jeg har måske misforstået noget her, da jeg undrer mig over ingen andre har reageret, men du skal da bestemt ikke droppe havregryn, gulerødder og æbler. Selvfølgeligt er der kcal i, det er der jo i alt mad, så du skal ikke bare droppe mad fordi der er kcal i. Du skal bare sørge for at beregne hvor mange kcal der er i alt du indtager, så du ikke kommer over de 1600.

Havregryn indeholder meget energi, men det er langsomme kulhydrater, som det er godt at starte dagen på. Gulerødder og æbler indeholder noget naturligt sukker, men ikke vildt meget, og de er nødvendige hvis du vil have en sund krop. En god mængde protein gennem hele dagen er også en nødvendighed, da det er essentielt at bevare sine muskler.

Men et ½ kg/uge er da heller ikke så slemt. Det betyder jo, at det kun vil tage et år, før du er en babe. :smile:

Peter :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Hej Bella :smile:

Først og fremmest tillykke med din beslutning om at ville tabe 30 kg :4thumbup: ....men øhhh er den beslutning helhjertet ? hvis den virkelig er det, så koster det noget - både kostmæssigt og motionsmæssigt !

En helhjertet beslutning betyder, at få 100% styr på kosten - jeg har selv været processen igennem - og har kørt vekslende indtag i den periode -stringent på ml 15-1700 kcal dagligt og så med 2 skeje-uddage om måneden :smile:

...og en helhjertet beslutning betyder at du ofrer de penge det koster at komme til at kunne træne i et fitnesscenter - hvis ikke man får nok ud af det, man kan gøre gratis (og det er lidt meget at bruge 3 timer dagligt, når du ikke blir forpustet, det skal man blive !). Der er mange centre, hvor du kan få "studenterpriser" - måske du skulle undersøge det ?

Når det er sagt, skal man huske på, at man skal holde vægten når man er færdig, og med mindre man har fundet ud af HVORFOR man overhovedet blev overvægtig, og bearbejdet det, så ryger der lidt eller meget på igen, og så kan man enten bearbejde det (begynde forfra) eller ende i en ond cirkel... :raisebrow:

Runnershigh påstår at man kan motionere sig til et vægttab på 30 kg (Runnershigh: hvor ved du iøvrigt det fra - har du prøvet ??) - og jeg er dybt uenig ! man kan bidrage til, at det går lidt hurtigere med vægttabet..samtidig med, at man kan få opbygget en sund krop så man ikke bliver lasket efter 30 kgs vægttab...og få styrket hjerte/lungefunktionen (hvilket heller ikke er uvæsentlig, vægttab eller ej :wink: )

Træning er et vigtigt element i så stort et tabs-projekt, men kosten er alfa og omega :smile:

Til sidst vil jeg ønske dig pøj pøj med projektet ! det er muligt ! go for it !

:banana3:

Link to comment
Share on other sites

Runnershigh påstår at man kan motionere sig til  et vægttab på 30 kg

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, hvis man gør det på en rigtig, sikker og forsvarlig måde.

Jeg gentager gerne hvad jeg rent faktisk har sagt:

"Det er bare et spørgsmål om at træne tilstrækkelig meget. Hvor meget det så er; der er selvfølgelig individuelt fra person til person.

Du har selvfølgelig ret i at en overvægtig person ikke kan løbe 20 km med det samme; det skal naturligvis forgå gradvist. Jeg er mig ganske bevidst om mit reduktionistiske mantra; jeg søger blot at henlede opmærksomheden på at fokus først og fremmest bør ligge på cardio træning evt kombineret med styrketræning hvis ens mål er at tabe sig."

Vivsen påstår til gengæld:

"En helhjertet beslutning betyder, at få 100% styr på kosten.... og en helhjertet beslutning betyder at du ofrer de penge det koster at komme til at kunne træne i et fitnesscenter"

samt: "kosten er alfa og omega"

Det er selvfølgelig ikke rigtigt. Du behøves hverken at blive fattigere i et fitnesscenter eller lide under kalorietyranniet for at tabe vægt. Det er selvfølgelig en mulighed, men det er ikke den eneste.

Du kan også fokusere udelukkende på gradvist at træne din krop op og lægge alt dit engagement der: det er nemlig noget der også virker :wink:

Link to comment
Share on other sites

Runnershigh påstår at man kan motionere sig til  et vægttab på 30 kg

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, hvis man gør det på en rigtig, sikker og forsvarlig måde.

Jeg gentager gerne hvad jeg rent faktisk har sagt:

"Det er bare et spørgsmål om at træne tilstrækkelig meget. Hvor meget det så er; der er selvfølgelig individuelt fra person til person.

Du har selvfølgelig ret i at en overvægtig person ikke kan løbe 20 km med det samme; det skal naturligvis forgå gradvist. Jeg er mig ganske bevidst om mit reduktionistiske mantra; jeg søger blot at henlede opmærksomheden på at fokus først og fremmest bør ligge på cardio træning evt kombineret med styrketræning hvis ens mål er at tabe sig."

Vivsen påstår til gengæld:

"En helhjertet beslutning betyder, at få 100% styr på kosten.... og en helhjertet beslutning betyder at du ofrer de penge det koster at komme til at kunne træne i et fitnesscenter"

samt: "kosten er alfa og omega"

Det er selvfølgelig ikke rigtigt. Du behøves hverken at blive fattigere i et fitnesscenter eller lide under kalorietyranniet for at tabe vægt. Det er selvfølgelig en mulighed, men det er ikke den eneste.

Du kan også fokusere udelukkende på gradvist at træne din krop op og lægge alt dit engagement der: det er nemlig noget der også virker :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Med alt respekt runnershigh - du er galt på den - og det sagt af en som normalt har travlt med at påpege vigtigheden af motion i et slankeprojekt.

Der er flere ting i det her. Vejer man 30 kg for meget, så er det et tegn på at man har et overspsningsproblem - og får man ikke kontrol med det, så er et hvert slankeprojekt omsonst. Alene derfor er fokus på kost NØDVENDIGT

Når det gælder om at tabe sig - så er det helt som ivsen siger alfa og omega at have styr på kosten. Hvis man træner så meget som man nu kan som relativt utrænet - og det er relativt utrænede personer vi taler om ved kraftig overvægt, og så reagere på sin naturlige sult efterfølgende - så garantere jeg dig at man snarere tager på end taber sig - igen - der skal være styr på indtaget.

Relativt urænede personer vil næppe kunne opnå, selv med styr på kosten i øvrigt, et kalorieunderskud på meget over 200-400 Kcal/døgn ved hjælp af træning - hvis de går til den. Igen - styr på kosten og et kalorieunderskud på 500-1000 Kcal via kosten er NØDVENDIGT hvis man skal tabe sig fra kraftig overvægt.

Du taler ganske enkelt mod alt evidens baseret viden og erfaring med den påstand du slynger ud - og du tillader dig at affærdige Vivsen - som er en af dem der har demonstreret på egen krop hvordan et ambitiøst slankeprojekt gennemføres - med 100% kontrol på kosten og en masse motion.

Link to comment
Share on other sites

Med alt respekt runnershigh - du er galt på den

Hej Arne, med alt respekt; det er jeg naturligvis ikke :wink:

Vejer man 30 kg for meget, så er det et tegn på at man har et overspsningsproblem - og får man ikke kontrol med det, så er et hvert slankeprojekt omsonst. Alene derfor er fokus på kost NØDVENDIGT
Nej det er det ikke nødvendigvis et tegn på. Det kan også være et tegn på man rør sig for lidt, stofskifteproblemer etc, og deraf følger IKKE at fokus på kost er nødvendigt. Det kan være en hjælp - ja - men det er ikke en absolut, dogmatisk sandhed at fokus på kost er nødvendig endsige ønskelig.
Relativt urænede personer vil næppe kunne opnå, selv med styr på kosten i øvrigt, et kalorieunderskud på meget over 200-400 Kcal/døgn ved hjælp af træning - hvis de går til den. Igen - styr på kosten og et kalorieunderskud på 500-1000 Kcal via kosten er NØDVENDIGT hvis man skal tabe sig fra kraftig overvægt.

Træningen skal forgå gradvist progressivt, og selvfølgelig vil man forbruge mindre energi initialt i træningsperioden, men dine præmisser - selv hvis de var valide - i forhold til estimeret kalorieforbrug er statiske og ikke dynamiske som de ville være i den virkelige verden. F.eks. stiger fedtforbrændingen i takt med den bedre form, ligesom man vil forbrænde et støt stigende antal kalorier i takt med progression i træning. Derfor, er der intet i ovenstående citat der støtter - endsige marginalt sandsynliggører - at kosten skulle være NØDVENDIG for vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må lige blande mig i en diskussion jeg ikke har tid til at deltage i :smile:

Tidligere tænkte jeg det samme som RunnersHigh - at jeg kunne æde som jeg ville og så blot træne igennem. Jeg løb 10 km 3x ugentligt + højintensiv anden cardio x2 , og styrketrænede endnu mere. Tabte jeg mig? Næh, jeg vejede stadig 80 kg, hvoraf de 10 var vinterpels - og det selvom jeg kan præstere en relativt høj LBM og derfor også burde have et højt hvilestofskifte :unsure:

Da jeg så regulerede kosten og fik hevet chokoladen og colaerne ned på et rimeligt niveau - så kom det lige så stille (i mellemtiden er den fysiske aktivitet sat noget ned) :smile:

Pointe: Man kommer ikke uden om kosten - hverken som overvægtig eller sportsidiot :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja selvfølgelig kommer man i bedre form og kan derved forbrænde mere - det er også derfor jeg er blandt de stærkeste advokater for at motion er nødvendigt i et seriøst vægtabsprojekt - det kan vi slet ikke blive uenige om!

Det jeg bare må anholde er at det er usandsynligt at man kan klare et stort vægttabs projekt uden at have kontrol på kosten.

Fysisk aktivitet føre til sult, og man bliver nød til at have styring på det - der går nogen tid inden man kan træne med sådan intensitet/volumen at det bliver et problem at spise nok...

Iøvrigt, man kommer ikke til at veje 30 kg for meget uden at overspise i en eller anden grad - at man kunne havet undgået det ved høj fysisk aktivitet er noget andet - men dårlige vaner har man - ellers kan man ikke vedligeholde sådan en overvægt, og de dårlige vaner skal der kontrol på.

Konklusion fra min side:

1.Små eller store oervægtproblemer kan det godt overvindes med et Kcal underskud skabt med motion - men har man ikke kontrol med hvad man indtager - så er det døæmt til at fejle.

2. Er man meget overvægtig har man helt klart også dårlige kostvaner - og det skal der også kontrol på, og man vil kun opnå et tilfredstillende vægttab i første fase hvis man er i Kcal underskud på kosten.

Link to comment
Share on other sites

Hej A-Female, godt at se dig :smile:

Og godt at du har tabt vægt uanset hvilken metode du har brugt. :4thumbup:

Jeg kan godt se at det er fristende at konkludere at man ikke kommer uden om kosten baseret på dine egne erfaringer.

Men.. hvor hurtigt løb du de 10km? Og var det på løbebånd eller ude i naturen med modvind og bakker? Du har stadig mulighed for at skrue på 2 parametre: distance og intensitet.

Men jeg vil gerne give dig ret i at det i dit tilfælde umiddelbart virker som oplagt mulighed at skrue lidt på kosten istedet, for det er jo et meget pænt løbepensum du har dig :smile:

Hilsen Runners

Edited by RunnersHigh
Link to comment
Share on other sites

Med alt respekt runnershigh - du er galt på den

Hej Arne, med alt respekt; det er jeg naturligvis ikke :wink:

Vejer man 30 kg for meget, så er det et tegn på at man har et overspsningsproblem - og får man ikke kontrol med det, så er et hvert slankeprojekt omsonst. Alene derfor er fokus på kost NØDVENDIGT
Nej det er det ikke nødvendigvis et tegn på. Det kan også være et tegn på man rør sig for lidt, stofskifteproblemer etc, og deraf følger IKKE at fokus på kost er nødvendigt. Det kan være en hjælp - ja - men det er ikke en absolut, dogmatisk sandhed at fokus på kost er nødvendig endsige ønskelig.
Relativt urænede personer vil næppe kunne opnå, selv med styr på kosten i øvrigt, et kalorieunderskud på meget over 200-400 Kcal/døgn ved hjælp af træning - hvis de går til den. Igen - styr på kosten og et kalorieunderskud på 500-1000 Kcal via kosten er NØDVENDIGT hvis man skal tabe sig fra kraftig overvægt.

Træningen skal forgå gradvist progressivt, og selvfølgelig vil man forbruge mindre energi initialt i træningsperioden, men dine præmisser - selv hvis de var valide - i forhold til estimeret kalorieforbrug er statiske og ikke dynamiske som de ville være i den virkelige verden. F.eks. stiger fedtforbrændingen i takt med den bedre form, ligesom man vil forbrænde et støt stigende antal kalorier i takt med progression i træning. Derfor, er der intet i ovenstående citat der støtter - endsige marginalt sandsynliggører - at kosten skulle være NØDVENDIG for vægttab.

<{POST_SNAPBACK}>

Du taler mod alle videnskabelige undersøgelser, der er lavet omkring vægttab - der er ikke noget, der sandsynliggør at man taber sig specielt meget ved kun at fokusere på træning :4smartass:

I princippet har du selvfølgelig ret, fordi du tilsyneladende ikke arbejder med en øvre grænse for, hvor meget træning man kan holde til og har tid til. Hvis man kører det, der svarer til en etape i tour de france hver dag året rundt, så skal kiloene jo nok falde af...Men det gør ikke engang professionelle cykelryttere.

De fleste mennesker har jo i dag også stillesiddende arbejde, som gør at vi bevæger os relativt lidt ved siden af træningen. Så der skal stadig mere træning til at opveje inaktivitet på jobbet, i bilen osv.

Desuden giver en sund kost også bedre overskud til at træne - jeg løber ikke specielt godt på is, chips og chokolade :devil:

Link to comment
Share on other sites

Du taler mod alle videnskabelige undersøgelser, der er lavet omkring vægttab - der er ikke noget, der sandsynliggør at man taber sig specielt meget ved kun at fokusere på træning :4smartass: 

<{POST_SNAPBACK}>

Så må jeg selv og andre løbere i klubber rundt omkring - der har et vist løbepensum - være meget uvidenskabeligt skruet sammen :4smartass:

Vi må være som humlebien, der ikke vidste den kunne flyve:

Vi må være løberne der ikke vidste vi kunne tabe vægt bare ved at løbe...

Mht. om kosten er sund, så er det et helt kapitel for sig. Jeg forholder mig udelukkende til kost i relation til fedttab. Jeg prøver selv at spise relativt "sundt" i forhold til antioxidanter og den slags, men det bekymrer mig ikke hvor meget fedt jeg indtager, og her kommer så det videnskablige mysterium:

jeg taber mig stadigvæk!! :blink:

Edited by RunnersHigh
Link to comment
Share on other sites

Hej A-Female, godt at se dig  :smile:

Og godt at du har tabt vægt uanset hvilken metode du har brugt.  :4thumbup:

Jeg kan godt se at det er fristende at konkludere at man ikke kommer uden om kosten baseret på dine egne erfaringer.

Men.. hvor hurtigt løb du de 10km? Og var det på løbebånd eller ude i naturen med modvind og bakker? Du har stadig mulighed for at skrue på 2 parametre: distance og intensitet.

Men jeg vil gerne give dig ret i at det i dit tilfælde umiddelbart virker som oplagt mulighed at skrue lidt på kosten istedet, for det er jo et meget pænt løbepensum du har dig  :smile:

Hilsen Runners

<{POST_SNAPBACK}>

Det var selvfølgelig ikke intervalløb, men sådan ca 12 km/t i natur med små bakker. Eftersom jeg også skulle hjem igen, så var der kun modvind halvdelen af vejen :wink:

Generelt - og ikke kun ud fra mit eget eksempel - må man jo sige at hvis man skal løbe 5 km for at fyre een Marsbar af (det er vist den størrelsesorden), så er det da væsentligt nemmere at undlade at æde Marsbaren (med mindre man har en Marsbar-craving) :tongue:

Edited by Armoured female
Link to comment
Share on other sites

Du taler mod alle videnskabelige undersøgelser, der er lavet omkring vægttab - der er ikke noget, der sandsynliggør at man taber sig specielt meget ved kun at fokusere på træning :4smartass: 

<{POST_SNAPBACK}>

Så må jeg selv og andre løbere i klubber rundt omkring - der har et vist løbepensum - være meget uvidenskabeligt skruet sammen :4smartass:

Vi må være som humlebien, der ikke vidste den kunne flyve:

Vi må være løberne der ikke vidste vi kunne tabe vægt bare ved at løbe...

<{POST_SNAPBACK}>

Spørgsmålet er vel så, om du har erfaring med at være 30kg overvægtig og i fysisk dårlig form og så blive slank og i god form uden at ændre kostvaner.

Link to comment
Share on other sites

Spørgsmålet er vel så, om du har erfaring med at være 30kg overvægtig og i fysisk dårlig form og så blive slank og i god form uden at ændre kostvaner.

<{POST_SNAPBACK}>

Det har du da fuldstændig ret i; det har jeg ikke været. Og jeg har også hele tiden påpeget at der er forskellige muligheder:

1. Justér træning og kost

2. Justér kost

3. Justér træning

Jeg gør bare lidt reklame for den sidste metode, men jeg vil på ingen måde hævde det er den eneste rigtige; det afhænger af situationen, personen og omstændighederne. Enhver skal vurdere for sig selv hvad der er rigtig for dem, men jeg synes det er vigtigt at gøre opmærksom på at der er andre muligheder end 1 og 2 for at tabe sig, hvis man nu f.eks. som mig oplever at go mad i rigelige mængder øger livskvaliteten..

Link to comment
Share on other sites

Spørgsmålet er vel så, om du har erfaring med at være 30kg overvægtig og i fysisk dårlig form og så blive slank og i god form uden at ændre kostvaner.

<{POST_SNAPBACK}>

Det har du da fuldstændig ret i; det har jeg ikke været. Og jeg har også hele tiden påpeget at der er forskellige muligheder:

1. Justér træning og kost

2. Justér kost

3. Justér træning

Jeg gør bare lidt reklame for den sidste metode, men jeg vil på ingen måde hævde det er den eneste rigtige; det afhænger af situationen, personen og omstændighederne. Enhver skal vurdere for sig selv hvad der er rigtig for dem, men jeg synes det er vigtigt at gøre opmærksom på at der er andre muligheder end 1 og 2 for at tabe sig, hvis man nu f.eks. som mig oplever at go mad i rigelige mængder øger livskvaliteten..

<{POST_SNAPBACK}>

Ved at vælge "din" metode FRAVÆLGER du jo muligheden for at opnå et vægttabsresultat igennem justering af kosten. Hvorfor fravælge denne mulighed, når den nu ligger lige for?

Og så har vi som Arne også nævner slet ikke været inde på den gruppe af mennesker, der ikke har et sundt forhold til mad - folk der overspiser ganske enkelt, hvilket der kan være et hav af psykiske grunde til. Behandles disse ting ikke både psyken og det rent kostmæssige vil et eventuelt vægttab helt sikkert kun være midlertidigt.

Derfor er det IKKE bare nok at sige træn en masse og du kan æde hvad du har lyst til. Nogle har en effektiv sultregulering, så det føles som om man kan spise som man har lyst - det er bare ikke alle der er så heldige. Dette mangler du tilsyneladende at indse.

Link to comment
Share on other sites

<{POST_SNAPBACK}>

Det har du da fuldstændig ret i; det har jeg ikke været. Og jeg har også hele tiden påpeget at der er forskellige muligheder:

1. Justér træning og kost

2. Justér kost

3. Justér træning

Jeg gør bare lidt reklame for den sidste metode, men jeg vil på ingen måde hævde det er den eneste rigtige; det afhænger af situationen, personen og omstændighederne. Enhver skal vurdere for sig selv hvad der er rigtig for dem, men jeg synes det er vigtigt at gøre opmærksom på at der er andre muligheder end 1 og 2 for at tabe sig, hvis man nu f.eks. som mig oplever at go mad i rigelige mængder øger livskvaliteten..

<{POST_SNAPBACK}>

Ved at vælge "din" metode FRAVÆLGER du jo muligheden for at opnå et vægttabsresultat igennem justering af kosten. Hvorfor fravælge denne mulighed, når den nu ligger lige for?

Det har jeg jo lige svaret på i den post du citerer!!

Og så har vi som Arne også nævner slet ikke været inde på den gruppe af mennesker, der ikke har et sundt forhold til mad - folk der overspiser ganske enkelt, hvilket der kan være et hav af psykiske grunde til. Behandles disse ting ikke både psyken og det rent kostmæssige vil et eventuelt vægttab helt sikkert kun være midlertidigt.

Som jeg også lige har skrevet i den selvsamme post du citerer kommer det an på omstændighederne hvilken metode der er hensigtsmæssig

<{POST_SNAPBACK}>

Link to comment
Share on other sites

RunnersHigh -> Jeg vil give dig ret så langt, at dit seneste indlæg er noget mere nuanceret end den holdning du lagde ud med i denne tråd (nedenstående citater). Det tror jeg er den primære pointe jeg og andre har forsøgt at få frem i denne diskussion.

Jeg forstår bare ikke hvorfor du vil "reklamere" for en metode, der ikke giver én mulighed for at skrue på alle tilgængelig knapper.

Jeg går ud fra at du også variere andet end distancen, når du løber, ellers må det blive kedeligt i længden og ikke give bedst mulige resultater? :smile:

Træn igennem og spis hvad i vil  :cooldance:

<{POST_SNAPBACK}>

Træn igennem og spis hvad i vil  :cooldance:

<{POST_SNAPBACK}>

jeg kan da ikke bare cykle 20 km og så spise is bagefter hvis jeg vil det her til livs,de ca.30 kg....

<{POST_SNAPBACK}>

nej det kan du nemlig ikke, men du kan løbe 20km istedet, spise is og stadig tabe dig.

<{POST_SNAPBACK}>

Ekstra fysisk aktivitet uanset form giver mulighed for at spise mere uden at tage på (eller man kan endda tabe sig med tilstrækkelig motion), men det er IKKE en fribillet til at man kan æde alt.

<{POST_SNAPBACK}>

Selvfølgelig er det det. Det er bare et spørgsmål om at træne tilstrækkelig meget. Hvor meget det så er; der er selvfølgelig individuelt fra person til person.

Du har selvfølgelig ret i at en overvægtig person ikke kan løbe 20 km med det samme; det skal naturligvis forgå gradvist. Jeg er mig ganske bevidst om mit reduktionistiske mantra; jeg søger blot at henlede opmærksomheden på at fokus først og fremmest bør ligge på cardio træning evt kombineret med styrketræning hvis ens mål er at tabe sig.

<{POST_SNAPBACK}>

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ud fra at du også variere andet end distancen, når du løber, ellers må det blive kedeligt i længden og ikke give bedst mulige resultater?  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Max :smile:

Jeg skruer primært på distanceknappen fordi mit mål er muskeludholdenhed, og

jeg keder mig som regel aldrig fordi jeg til dels bruger løb som opmærksomhedstræning og læg dertil endorfiner og andet godt og jeg kan ikke få det bedre

Jeg forstår bare ikke hvorfor du vil "reklamere" for en metode, der ikke giver én mulighed for at skrue på alle tilgængelig knapper.

1. For det første vil jeg gerne gøre opmærksom på en vej der gør det muligt at spise alle de lækre ting man kan li uden at få dårlig samvittighed og lide under kalorietyranniet.

Kost og Motions-metoden får jo rigelig med spalteplads allerede, og det er vigtigt at påpege at der er et alternativ, der rent faktisk virker.

2. For det andet er der en masse fordele at hente ved - f.eks - et vist løbe-pensum (25-50km/ugen) herunder - men ikke kun - et fantastisk sus der får en til at føle sig i live som aldrig før!!

Der er jo ikke noget hokus-pokus eller uvidenskabeligt i denne metode som nogen synes at antyde; der er tale om en nøgtern cost-benefit analyse:

cost (forbrænding (her løB)) skal være højere end benefit (kalorieindtag) for at opnå vægttab og vice versa hvis man ønsker at tage på.

Edited by RunnersHigh
Link to comment
Share on other sites

Spørgsmålet er vel så, om du har erfaring med at være 30kg overvægtig og i fysisk dårlig form og så blive slank og i god form uden at ændre kostvaner.

<{POST_SNAPBACK}>

Det har du da fuldstændig ret i; det har jeg ikke været. Og jeg har også hele tiden påpeget at der er forskellige muligheder:

1. Justér træning og kost

2. Justér kost

3. Justér træning

Jeg gør bare lidt reklame for den sidste metode, men jeg vil på ingen måde hævde det er den eneste rigtige; det afhænger af situationen, personen og omstændighederne. Enhver skal vurdere for sig selv hvad der er rigtig for dem, men jeg synes det er vigtigt at gøre opmærksom på at der er andre muligheder end 1 og 2 for at tabe sig, hvis man nu f.eks. som mig oplever at go mad i rigelige mængder øger livskvaliteten..

<{POST_SNAPBACK}>

Min pointe med mit indlæg var nemlig at påpege at din konklusion, om at man kan spise, hvad man vil, hvis man motionerer nok, bygger på et andet udgangspunkt.

Hvis man er i god form og normalvægtig, så kan man som motionsfreak spise, hvad man vil.

Men en person, som vejer 30kg for meget er næppe en motionsfreak, og har nok ikke energien og endnu mindre motivationen til dyrke så meget motion, at de kan tabe sig med den samme kost, som har givet dem de 30kg overvægt, og som Armoured Female illustrerer med sin Marsbar, så kan små kostændringer give mere på vægten end selv store mængder motion.

Men motion er selvfølgelig stadig en god ting at have med.

Link to comment
Share on other sites

Det første jeg skrev ang. løberiet var også lidt bevidst provokerende, for man får ikke umiddelbart det indtryk af dig at løb i nogen som helst form kan være kedeligt. :wink:

1. For det første vil jeg gerne gøre opmærksom på en vej der gør det muligt at spise alle de lækre ting man kan li uden at få dårlig samvittighed og lide under kalorietyranniet.

Kost og Motions-metoden får jo rigelig med spalteplads allerede, og det er vigtigt at påpege at der er et alternativ, der rent faktisk virker.

Et alternativ kan det vel næsten næppe kaldes, da det i forvejen er halvdelen af "kost og motions-metoden".

Og det er helt sikkert også en mulig måde at gøre det på, HVIS man har et fornuftigt forhold til mad. Vil du give mig ret i, at vejer man 30kg eller mere over sin "idealvægt", så kan det meget vel tænkes at man ikke har et helt fornuftigt forhold til mad?

2. For det andet er der en masse fordele at hente ved - f.eks - et vist løbe-pensum (25-50km/ugen) herunder - men ikke kun - et fantastisk sus der får en til at føle sig i live som aldrig før!!

Der er jo ikke noget hokus-pokus eller uvidenskabeligt i denne metode som nogen synes at antyde; der er tale om en nøgtern cost-benefit analyse:

cost (forbrænding (her løB)) skal være højere end benefit (kalorieindtag) for at opnå vægttab og vice versa hvis man ønsker at tage på.

Jeg kan kun være enig - vægttab er i teorien super simpelt. Problemet er at hvis man i praksis ignorere de bagvedliggende årsager der for kraftigt overvægtige ofte er til vægtproblemet, så er det kun en midlertidig løsning at fræse landevej - hvilket man jo mildt sagt ikke gør supergodt når man er fed, som Arne også beskrev.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man er i god form og normalvægtig, så kan man som motionsfreak spise, hvad man vil.

præcis

Men en person, som vejer 30kg for meget er næppe en motionsfreak, og har nok ikke energien og endnu mindre motivationen til dyrke så meget motion, at de kan tabe sig med den samme kost, som har givet dem de 30kg overvægt

<{POST_SNAPBACK}>

Du har selvfølgelig ret i at en 30+ kg overvægtig person ikke kan løbe 25km/ugen fra den ene dage til den anden; det er et spørgsmål om gradvis progression. Jeg vil også gerne medgive at det nok i starten vil være mest hensigtsmæssigt at justere både kost og motion ved så kraftig en overvægt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share