Spørgsmål om vægttab vha motion


Bella
 Share

Recommended Posts

Det første jeg skrev ang. løberiet var også lidt bevidst provokerende :wink:

Det er også sådan jeg havde luret din diskurs :wink:

Vil du give mig ret i, at vejer man 30kg eller mere over sin "idealvægt", så kan det meget vel tænkes at man ikke har et helt fornuftigt forhold til mad?
Det kunne meget vel tænkes.. ELLER.. man har et aktivitetsniveau svarende til 1 på en skala fra 1-100.
Problemet er at hvis man i praksis ignorere de bagvedliggende årsager der for kraftigt overvægtige ofte er til vægtproblemet, så er det kun en midlertidig løsning at fræse landevej - hvilket man jo mildt sagt ikke gør supergodt når man er fed, som Arne også beskrev.

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan vi kun være enige om. Og det gælder i og for sig hele fitnessmiljøet; er jagten på det perfekte ydre i virkeligheden et kompensatorisk skalkeskjul for indre uvejr? Men det er en helt anden - og meget spændende - diskussion :wink:

Edited by RunnersHigh
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Selv om RH's oprindelige indlæg var en smule sort/hvide, så mener jeg nu alligevel at han har fat i en vigtig pointe. Det er imponerende så ligeglad man kan være med det antal kalorier man hiver indenbords når først man når op på 50km om ugen.

Jeg er naturligvis klar over at dette ikke er realistisk hvis man er 30kg overvægtig, men til en vis grad kompenserer det ekstra arbejde med at bære de ekstra kg. rundt også for et lavere antal km.

Vejer man eks. 70 kg skal man løbe næsten 13km for at brænde 1000 kalorier af.

Vejer man 100 kan man slippe med 10.

Det er ofte anbefalet her på MOL at man skal forsøge på at skabe et dagligt kalorieunderskud på 500 kalorier. Dette kan man altså nå ved blot 5km løb om dagen, hvis man vejer 100kg. Eventuelt kan man kombinere løb og gang, så distancen ryger op på 7-8km.

Under alle omstændigheder er det under en times arbejde og kræver ingen ændring overhovedet i kosten. I løbet af kort tid kan man ssv. øge distancen, og så begynder det for alvor at gå stærkt.

Da jeg startede med at løbe i sommeren 2003 vejede jeg 97kg og kunne knapt nok løbe 6km. Halvandet år efter var jeg nede på 82kg, og min kost er kun ændret marginalt. Faktisk interesserer jeg mig mindre idag for hvor meget jeg spiser. Jeg vejer stadig 82kg og klarer idag 20km på omkring halvanden time.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan se I har snakket meget i tråden, har læst det, men er vist ikke kyndig nok til at svare eller genenmskue hvad der er "rigtigt"

Men nu er det 5 dage siden jeg skrev første indlæg og tog den seriøse beslutning om at tage livet af de 30 kg. -det hedder 30 kg foreløbig, kan justere siden det bliver jo nok til lidt mere.

Har regnet de æbler og gulerødder ind i kostplanen og er nu på 1900 kcal dagligt. Har intensiveret mine 2½-3 morgenmotionsstimer en anelse (knokler på den første time og mit normale tempo resten af tiden) og der er absolut ikke røget noget indenbords, der ikke stod på planen.

Har lige vejet mig, jeg er sgu 1 kilo lettere :w00t:

Sidder i en masse eksamenslæsning og med den første eksamen på fredag, får ikke overskud til at ændre noget i kost eller motionsplaner denne uge, men det går åbenbart allerede bedre ifølge min badevægt.

Jeg er ikke klar over hvor mange GRAM fedt jeg max/min skal have dagligt, mon nogen ved det?

Link to comment
Share on other sites

Har lige vejet mig, jeg er sgu 1 kilo lettere
1 down, 29 to go :4thumbup:

Men lige en lille (nødvendig) advarsel ang. vejning. Du skal være opmærksom på 2 ting:

1. Her i starten kan din vægt godt falde ret hurtigt, men størstedelen vil formentlig være pga dit sænkede fødeindtag, hvilket direkte betyder mindre mad i "systemet", men også at der bliver bundet mindre vand i kroppen. Så du må endelig ikke blive skuffet hvis tempoet ikke helt kan leve op til de første par uger.

2. Din vægt kan sagtens svinge med 1kg fra dag til dag, uden at det betyder du har taget et kg på eller tabt et. Igen er det væskebalance og mad i systemet der spiller ind. Så hvis du kun vejer dig en gang om ugen eller lignende kan et reelt vægttab godt skjule sig 1-2 uger. Derudover har din cyklus også lidt indflydelse på vægten.

Jeg er ikke klar over hvor mange GRAM fedt jeg max/min skal have dagligt, mon nogen ved det?

15-30% E af dit samlede energiindtag er de generelle anbefalinger, dvs 30-60g for dig. Læs også Fedt FAQ'en

Fortsat held og lykke med projektet

Link to comment
Share on other sites

jeg regnede heller ikke med at det er rent fedt... men det ser i hvert fald bedre ud på vægten i dag, har ikke vejet mig siden lige før jeg startede tråden :bigsmile:

Jeg synes det er svært at få nok fedt i kostplanen fordi det tager så mange af kalorierne, jeg spiser 25 gram nu, men så kan jeg måske forsøge at komme olie i salaten og spise lidt mindre af en anden ting

jeg må osse se at finde ned i et motions/fitnesscenter inden længe :cooldance:

tak for svar max

Link to comment
Share on other sites

Så kommer jeg lige ind igen :tongue:

Har intensiveret mine "hyggetimer" om morgenen og bruger i stedet kun 2 timer på det samme stykke "arbejde"

Skal for første gang ud i skoven i morgen og hmm... lunte/jogge/gå en time, er spændt på hvordan det vil gå, altså hvilken hastighed jeg kan holde og hvor langt jeg når på en time. :cooldance:

Var til en afskedsreception i weekenden, blev lidt skuffet, der blev kun serveret vin, chips og baconsandwich :raisebrow: øv, jeg var jo nødt til at mingle med et glas i hånden og sådan.. ,det blev til 1½ glas vin og ½ baconsandwich.

Har konsulteret vægten i dag, på trods af det "stads" i weekenden siger den -1 kg, har tabt et kilo endnu altså :w00t:

Jeg er begyndt at lede efter det "gode fedt" i maden...men hvor er det henne??

Nu hvor jeg vælger det fedtfattigste mejeri-alternativ og ik spiser smør har jeg svært ved at finde de 35 gram fedt dagligt som jeg gerne vil have ...kan vegetabilsk olie være et godt nok alternativ, bare sådan hælde x antal gram på mit brød/salat?

Link to comment
Share on other sites

...kan vegetabilsk olie være et godt nok alternativ, bare sådan hælde x antal gram på mit brød/salat?

<{POST_SNAPBACK}>

Olivenolie er absolut sundt, nemt og billigt. Pas dog på med mængden, da det er meget kcal.tæt (1000 kcal/100 gram). Fisk kan også være en god måde at få lidt fedt indenbords på. Laks og f.eks. makrel er dejlig fede fisk.

Link to comment
Share on other sites

jo, det er fordi jeg mangler ca 10 gram fedt, får 25 nu, vil gerne have 35. Så burde jeg vel kunne tage 10 g olivenolie (100 kcal) og tage 100 kcal af noget andet ud af min kost. Ved ikke om det er en god ide at veje olien af på min køkkenvægt, tror ikke den reagere så hurtigt så vil nok få mere end de 10 gram på den måde...har en gang læst at en spiseske giver 15 g olie, men mon det er rigtigt :unsure:

passer det med at man skal holde igen med brød og kartofler? Jeg spiser ik brød pt og føler mine måltider med fisk og grønt ikke mætter nær så meget som hvis jeg samtidig spiser rugbrød til (vil gerne skifte 80-100 kcal grønt ud med 80-100 kcal brød) hvis altså det ik forringer vægttab?

Link to comment
Share on other sites

ved at man skal holde igen med lyst brød og lignende.

men lige et lille trix til snacks... læste nemlig at du godt kunne lide at guffe... og det kan jeg også... da det ikke et ting med et højt kalorieindhold er det jo en mulighed... du tager noget hytteost (kan købes i netto og er ikke særligt dyrt) blander det med noget pesto (ligemeget om det er rød eller grøn, kommer jo and på hvad du kan lidt) og dypper bladselleri, gulerødder, agurk, you name it. det er lige som chips med dip, bare sundere, derved er der plads til en hygge aften, uden at det går ligeså meget ud over som en alm pose chips.

men held og lykke med din livsstilsændring, for det er ikke kun et vægttab, men en ændring for livet...

Edited by camilla_fraggle
Link to comment
Share on other sites

Cardio om morgenen sætter også din forbrænding op igennem hele dagen!  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Jups, perfekt tidspunkt. Der er et løbeprogram for begyndere, inde på www.dourun.dk, som måske kunne have interesse på et tidspunkt. 2 timer er jo en del tid at bruge hver dag ;)

Fortsat held og lykke med projektet!

VH

Schroinx

Link to comment
Share on other sites

tak til de sidste indlæg, jeg har simpelthen ikke fysik til at løbe, men den testtur i skoven forleden fik jeg da tilbagelagt knap 8 km på en time, jeg må se at gøre det til en daglig vane :bigsmile:

jeg vejer mig kun igen om en uge så kan ikke melde om nyt resultat i dag. Men har købt nogle håndvægte en plastikring der kan give modstand til lidt hjemmegymnastik.

hvor vigtigt er det at strække musklerne ud efter motion -og hvorfor?

det er jeg ikke god til,når jeg først er kommet hjem vil jeg hellere ha vand og sidde lidt ...kan man evt vente ½ time med udstrækning?

Link to comment
Share on other sites

Cardio om aftenen øger din forbrænding hele natten. Det er bedøvende ligegyldigt om du dyrker cardio morgen, middag eller aften. Det vigtigste er at du er frisk, oplagt og har energi til det samt du kan li det du laver.

Vi ser gang på gang, gang på gang, gang på gang .... at kostændringer er den bedste og nemmeste løsning til vægttab, mens motion er den bedste til vægtvedligeholdelse. Få styr på din kost som det første.

Læs denne

Link to comment
Share on other sites

20 dage og -3 kg, jeg vejede 98 i morges :bigsmile: Nu har jeg været i skoven to gange og leger med nogle håndvægte og en slags bold i stuen, det er faktisk meget hårdt, men det giver pote på vægtmålingen :cooldance:

Ha' en god dag, jeg må returnere til mit pensum :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

20 dage og -3 kg, jeg vejede 98 i morges  :bigsmile: Nu har jeg været i skoven to gange og leger med nogle håndvægte og en slags bold i stuen, det er faktisk meget hårdt, men det giver pote på vægtmålingen  :cooldance:

Ha' en god dag, jeg må returnere til mit pensum  :4smartass:

<{POST_SNAPBACK}>

:poking: hey, hvad med at starte en log :bigsmile::bigsmile:

W

Link to comment
Share on other sites

eehm hvor lukker jeg tråden og skal jeg lave log eller blog?

    Jeg har ikke så mange facts om min træning endnu  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er kun moderatorer (mig f.eks. :bigsmile: ) der kan lukke tråde, men det ser jeg nu ingen grund til i dette tilfælde.

Om du vil lave en log eller blog afhænger af hvordan du vil bruge det. Med en blog har du flere muligheder, du kan gøre siden mere personlig og markere dine indlæg i grupper (du selv definere). I en blog bliver andres kommentarer tilknyttet det indlæg de svare på. En log er mere simpel og ligetil, hvor dine indlæg og kommentarer ligger i en stor pærevælling :smile: - det kan der være både positive og negative ting ved.

Loggen laver du bare ved at oprette et emne i forummet "online logbog", hvorimod en blog startes i "dit kontrolpanel".

Link to comment
Share on other sites

Det bliver en log så, jeg vil gerne fortsætte sådan som denne tråd, det andet bliver nok for omfangsrigt. Men jeg vil gerne have en tråd... det gør noget ved motivationen.. så er der større chance for succes, det bliver nok ikke rart at skulle meddele vægtøgning, tråden holder mig i nakken :blush:

Jeg skriver ikke her mere og laver log snart, tak til jer alle :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share