Dine yndlingsøvelser til skulder


Eruption
 Share

Recommended Posts

Mine laterale og især posterior deltoids vil bare ikke vokse, og jeg søger derfor de øvelser I har haft mest succes med.

Jeg har i længere tid trænet forskellige barbell-bent over-rows variationer, som jeg har suppleret med både upright rows, forskellige former for lateral raises(skulderøvelsernes svar på bicepscurls..) etc.

Jeg havde i længere tid satset på, at de forskellige basisøvelser til ryggen ville gøre arbejdet. Men det er ikke sket endnu. Så for at være sikker på, at volumen er stor nok har jeg smidt alle mulige hjælpeøvelser ind.

Hvilke øvelser har I haft mest succes med, til at bygge ordentlige skuldre. Især lateral og posterior?

Link to comment
Share on other sites

Reverseflyes, med perfekt bane (armene vinkelret på kroppen), men med en masse fart på vejen op. Kæmpe imod den eccentriske. Fyr den auf

Enig med der skal være lidt fart på reverseflyes.

1) Alm. kabelfly er "udmærkede" og langt bedre end ingenting, men det kommer let til at virke som om man syrer til - og stort set alle kører da også med samme antal kg på år ud og år ind. Det virker også næsten som om utrænet og trænet næsten kører med samme kg. Foreslår derfor noget dynamisk one-arm-rear-delt fly i kabel. Betragt øvelsen som et foroverbøjet tennis-baghånds-smash i kabel. Et ordentligt riv på den ene vej og ellers holde godt igen på tilbagevejen. Kræver man ikke er nybegynder (af hensyn t. skader). Kun en arm ad gangen. Et lille vrid i hoften til at sætte fart på øvelsen i starten (hvor øvelsen er sværet) er acceptabelt.

2) Siddende ro maskine hvor man trækker stangen øverst til kravebenet. En "omvendt guilliotine bænkpres/bænkpres til halsen" om man vil. Eller en pulldown maskine man kan sidde med afstand til - måske en smule bagoverbøjet - og igen trække til det øverste brystben. Kræver du eksperimenterer lidt med dit "setup" og får et vandret træk i forhold til dig selv.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Lateral raise hvor du læner dig lidt for over, ramme utrolig godt både den laterale del og bag skulderen

Utroligt vigtigt at den køres med den rigtige teknik, albuen skal være øverst når armen er strakt.

Mili pres med bredt greb og albuerne tilbage, rammer lidt mere den laterale del

Edited by Arnold schwarzenegger
Link to comment
Share on other sites

Mili pres med bredt greb og albuerne tilbage, rammer lidt mere den laterale del

<{POST_SNAPBACK}>

Hvor bredt er "bredt" greb, er det med lillefingeren på ringen?

Har kørt front raises her på det sidste og synes den rammer godt....kører explosivt op og holder tilbage på vejen ned.

Link to comment
Share on other sites

frivend og råtræk..  Giver godt på hele bagsiden!

<{POST_SNAPBACK}>

gider du at uddybe hvad forskellen på træk og råtræk er ?

jeg mener at have læst at du holder smallere ved råtræk er det korrekt? men så må det godt nok være vanskelligt at OH squatte den. jeg laver lidt OH squat i min opvarmning og jeg kan da kun holder balancen hvis jeg holder meget bredt

Link to comment
Share on other sites

råtræk griber du højere end (hug)træk, hvor du går helt i ned i dyb squatstilling. råtræk er i VL-kredse en hjælpeøvelse til (hug)træk..

Hugtræk tillader brugen af lidt tungere vægte, men kræver til gengæld større smidighed og meget bedre teknik. Så de fleste folk der ikke er deciderede vægtløftere, vil nok få mere ud af at koncentrere sig om råtræk/frivend. Råtræk bruges også til at opbygge maks eksplosionsevne og fart i vægtløftning...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share