Psykologi og vægttab...


Schroinx
 Share

Recommended Posts

Sad og læste denne tråd om b-skaals slankehold og noget om det psykiske bag ved overvægt og dermed også vægttab. Da jeg ikke selv har erfaring med overvæt, kunne det være spændende at høre om psykens indvirkning på vægt og vægttab. Altså ikke kun viljen, men også psykiske problemers indvirkning. Spørgsmålet er vel nok om overvægt er konsekvensen af psykiske problemer eller om folk får psykiske problemer når de bliver overvægtige. At det sidste ofte er tilfældet er jo ikke specielt uforståeligt, men ved det første tilfælde skal man jo løse problemerne før man kan gå i gang med vægten, fordi det kræver en del mentalt overskud.

Og hvad blev der egentligt at debatten om gener kontra miljø?

VH

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Overvægt som følge af psykiske problemer er et meget kontroversielt emne herinde, som ofte overhovedet ikke bliver taget seriøst, og indtil flere debattører bliver hurtigt hidset op, og latterliggør hele ideen.

Lidt ærgerligt, hvis nogen spørger mig.

Så hvis ikke denne debat er flyttet til en anden tråd, hvor jeg har overset den, ville jeg bare lige komme med mit bud på, hvorfor du ingen svar har fået.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er enig i at det er et interessant emne, men tror en af grundende til at det ikke blir diskuteret særligt meget herinde, er der er langt flere folk der ved noget om træning end psykologi på mol.

Og det med arv og miljø, så er det med ret stor sikkerhed en blanding. Nogle har genetisk lettere ved at tage på end andre. Men det er også en svær debat, som først kommer nogen steder når man er nået noget længere i betydningen af vores gener.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender flere som behandler eller beskæftigere sig med meget adipøse (BMI > 35-40) og de er ikke i tvivl om at størstedelen af denne gruppe har psykiske problemer som kan være/er medvirkende til deres fedme. Dette er svært at måle/konstatere, derfor er det vanskeligt at vise at fedmen skyldes psykiske problemer. En af de behandlere jeg har været hos siger at når vægttabet går i stå viser det sig stort set hver gang at være noget psykisk der skal tales om, hvorefter vægttabet kan fortsætte igen.

Hos adipøse med BMI under 35-40 vil der i langt færre tilfælde være tale om psykiske problemer som årsag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share