Sjov konkl.: det slanker at skære ned på kulh."


EverLast
 Share

Recommended Posts

http://www.vaegtklubben.dk/default.asp?id=96

Et kontrolleret kostforsøg

Undersøgelsen var et kontrolleret kostforsøg, hvor 57 overvægtige personer skulle følge en af to diæter i 12 uger. Den ene diæt havde et lavt indhold af fedt og et højt indhold af protein (29 energiprocent fedt, 34 energiprocent protein).

Den anden diæt havde et højt indhold af fedt og et normalt indhold af protein (45 energiprocent fedt, 18 energiprocent protein). I begge diæter blev kalorieindholdet reduceret ved at skære ned på kulhydraterne. Begge diæter indeholdt 1400-1500 kalorier pr. dag.

Stort vægttab på en fedtrig diæt

Det gennemsnitlige vægttab på de to diæter var identisk: cirka 10 kilo pr. person svarende til 833 g pr. uge. Der var heller ingen forskel i fedttabet eller i forskellige sundhedsmæssige forhold.

Diæten med det høje proteinindhold gav dog større mæthed, så måske vil det være lettere at overholde den diæt på længere sigt. Men begge diæter gav stort vægttab, og det underbygger den slankende effekt af kulhydrat- og kaloriefattige diæter. Og at reduktion i kostens kulhydratindhold er en effektiv metode til at reducere kostens kalorieindhold.

I mine øjne lidt søgt at sætter en finger på kulhydraterne, konklusionen burde da istedet være - som undersøgelsen også viser at det hele vitterlig drejer sig om kalorier, og ikke så meget på hvad kosten er sammensat af.

At de så anbefaler at man måske kører en highprot diæt fremfor en highcarb diæt er jeg kun enig i.

Link to comment
Share on other sites

Maxpower:

Bemærk forsøgsgruppen "obese individuals".
Nej forsøgsgruppen er:
Twelve healthy normal-weight men

Undersøgelsen viser bare igen, at det selvfølgelig godt kan lade sig gøre, at opbygge muskelmasse og smide fedt, endda uden at gøre det store ud af planlægningen.

Det vil afhænge af personernes træningstilstand, deres fedtmasse og underskudets størrelse.

Hvis man dertil får planlagt sin kost på en hensigtsmæssig måde, så er mulighederne endnu større.

Desværre florerer den "anabolske/katabolske-dagsbasis-fejlslutning" stadig, men mon ikke den snart kan manes i jorden.

Link to comment
Share on other sites

Desværre florerer den "anabolske/katabolske-dagsbasis-fejlslutning" stadig, men mon ikke den snart kan manes i jorden.

Jeg tror du har ret, men det er ikke alle der er lige velsignede genetisk og kan slippe fra det med held.

Desuden skal vi også tage det roligt og huske det kun er ET studie.

Link to comment
Share on other sites

Desværre florerer den "anabolske/katabolske-dagsbasis-fejlslutning" stadig, men mon ikke den snart kan manes i jorden.

Jeg tror du har ret, men det er ikke alle der er lige velsignede genetisk og kan slippe fra det med held.

Desuden skal vi også tage det roligt og huske det kun er ET studie.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror også du har ret, og det vil da være rart hvis der snart for alvor kan komme hul på den byld.

Link to comment
Share on other sites

http://www.vaegtklubben.dk/default.asp?id=96
Et kontrolleret kostforsøg

Undersøgelsen var et kontrolleret kostforsøg, hvor 57 overvægtige personer skulle følge en af to diæter i 12 uger. Den ene diæt havde et lavt indhold af fedt og et højt indhold af protein (29 energiprocent fedt, 34 energiprocent protein).

Den anden diæt havde et højt indhold af fedt og et normalt indhold af protein (45 energiprocent fedt, 18 energiprocent protein). I begge diæter blev kalorieindholdet reduceret ved at skære ned på kulhydraterne. Begge diæter indeholdt 1400-1500 kalorier pr. dag.

Stort vægttab på en fedtrig diæt

Det gennemsnitlige vægttab på de to diæter var identisk: cirka 10 kilo pr. person svarende til 833 g pr. uge. Der var heller ingen forskel i fedttabet eller i forskellige sundhedsmæssige forhold.

Diæten med det høje proteinindhold gav dog større mæthed, så måske vil det være lettere at overholde den diæt på længere sigt. Men begge diæter gav stort vægttab, og det underbygger den slankende effekt af kulhydrat- og kaloriefattige diæter. Og at reduktion i kostens kulhydratindhold er en effektiv metode til at reducere kostens kalorieindhold.

I mine øjne lidt søgt at sætter en finger på kulhydraterne, konklusionen burde da istedet være - som undersøgelsen også viser at det hele vitterlig drejer sig om kalorier, og ikke så meget på hvad kosten er sammensat af.

At de så anbefaler at man måske kører en highprot diæt fremfor en highcarb diæt er jeg kun enig i.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, jeg er helt enig i at her foretages en klar overkonklusion. Der mangler selvfølgelig en gruppe, hvor der gives højt indhold af kulhydrater for at kunne foretage den konklusion de gør. Og mon ikke en sådan diæt på 1500 kcal ville give nøjagtig samme resultat. Så kunne man så se nærmere må mætningsfølelsen og den ville formentlig være stærkt afhængig af hvor høj protein delen var samt hvilke kulhydrater, der benyttes.

Så i mine øjne et rimelig ubrugeligt forsøg, der kun viser at protein mætter mere end fedt og at man kan slanke sig ved kalorierestriktion - altså intet nyt.

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg jo ikke diætist. Men de studier jeg har set med samme kcal indtag og højere protein indtag og lavere kulhydrat (naturlig følge af det første) viser større vægttab og bedre muskelmasse retention.

Så det er ikke så forbandet kontroversielt i mine øjne.

Dog kan lavere kulhydratindtag nedsætte præstationen (især ved cardio). Men det er et tradeoff, og vi må også se på formålet med cardio'en fra starten af :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg jo ikke diætist. Men de studier jeg har set med samme kcal indtag og højere protein indtag og lavere kulhydrat (naturlig følge af det første) viser større vægttab og bedre muskelmasse retention.

<{POST_SNAPBACK}>

Har du nogle links - udfra egne erfaringer er jeg 100% enig - især med Ugh's tidligere betragtninger om emnet, men det er interresant hvis man også kan få det på skrift.

Det er også interresant at tale om forhold i kosten, hvis vi tager en ordinær bb'er som spiser sine 2*kropsvægt gram protein om dagen, har denne en fordel ved at øge sit proteinindtag yderligere og deraf skære endnu flere kulhydrater af diæten ?

Det kontroversielle i artikelen er ikke så meget indholdet, det er den fængede overskrift som jeg mener er vildledende - især sammenholdt med indholdet, jeg synes ikke overskriften matcher - det er lidt den hotte trend for tiden, at det er kulhydraterne der pludselig er blevet fjenden - der er en del afskygninger af atkinsdiæterne i øjeblikket.

Link to comment
Share on other sites

Det er også interresant at tale om forhold i kosten, hvis vi tager en ordinær bb'er som spiser sine 2*kropsvægt gram protein om dagen, har denne en fordel ved at øge sit proteinindtag yderligere og deraf skære endnu flere kulhydrater af diæten ?

Jo højere en procentdel af din kost der kommer fra protein, jo flere kcal skal du indtage for at holde din vægt (meget simplificeret).

Det er en balancegang imellem mange faktorer at finde det korrekte kulhydratindtag.

Aktivitetsniveauet afgør i høj grad hvor mange kulhydrater er ønskværdige/optimale i ens kost i forbindelse med et vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Jo højere en procentdel af din kost der kommer fra protein, jo flere kcal skal du indtage for at holde din vægt (meget simplificeret).

Ja det er klart, hvis du altså forudsætter at proteiner skal indgå som brændstof istedet for kulhydrater - men her er der da forskellige meninger om hvornår man bruger disse og i hvilket omgang det sker.

Link to comment
Share on other sites

Maxpower:
Bemærk forsøgsgruppen "obese individuals".

Nej forsøgsgruppen er:

Twelve healthy normal-weight men
Undersøgelsen viser bare igen, at det selvfølgelig godt kan lade sig gøre, at opbygge muskelmasse og smide fedt, endda uden at gøre det store ud af planlægningen.

Det vil afhænge af personernes træningstilstand, deres fedtmasse og underskudets størrelse.

Hvis man dertil får planlagt sin kost på en hensigtsmæssig måde, så er mulighederne endnu større.

Desværre florerer den "anabolske/katabolske-dagsbasis-fejlslutning" stadig, men mon ikke den snart kan manes i jorden.

<{POST_SNAPBACK}>

sorry, jeg fik ikke lige nævt at min kommentar var til ptpouls link. Der er det nemlig netop med overvægtige som forsøgspersoner at de opnår fedttab og masseøgning over en periode med kalorierestriktion.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke er synderligt aktiv har du heller ikke brug for synderligt mange carbs, da de kun er den foretrukne energikilde ved højere arbejdsintensiteter. Det har intet med forbrænding af protein at gøre :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Og hvad mener du med "synderlig mange carbs" ? - hjernen f.eks. skal vel have sin portion af carbs for at fungere eller hvad ? og skulle carbs så have større tilbøjelighed til at ende som fedt end protein & fedt så ?

Jeg skal ikke kunne udtale mig om inaktive mennesker, men de gange jeg kører highprot diæter som jeg gør under cutning, så kan det altså godt mærkes når man gearer ned for carbs - også selvom eneste fysiske aktivitet er den daglige gang i metal-rummet.

Jeg kører en 60 / 30 / 10 fordeling (prot / kulh /fedt) på highPROT diæter.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke er synderligt aktiv har du heller ikke brug for synderligt mange carbs, da de kun er den foretrukne energikilde ved højere arbejdsintensiteter. Det har intet med forbrænding af protein at gøre :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Og hvad mener du med "synderlig mange carbs" ? - hjernen f.eks. skal vel have sin portion af carbs for at fungere eller hvad ? og skulle carbs så have større tilbøjelighed til at ende som fedt end protein & fedt så ?

Jeg skal ikke kunne udtale mig om inaktive mennesker, men de gange jeg kører highprot diæter som jeg gør under cutning, så kan det altså godt mærkes når man gearer ned for carbs - også selvom eneste fysiske aktivitet er den daglige gang i metal-rummet.

Jeg kører en 60 / 30 / 10 fordeling (prot / kulh /fedt) på highPROT diæter.

<{POST_SNAPBACK}>

Selvfølgelig kan du mærke det på både energi-niveau og humør når du kører highprot... det vi bliver nødt til at være enige om er definationen af lowcarb... er det ved 10-20-30% men for mig at se er det bedste ved en highprot-kur istedet for highcarb at man bliver mere mæt ved samme indtag af kcal og derved har større chance for at holde den kørende :wink: snakker vi forbi hinanden? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bevidst ikke skrevet noget om ekstremt low carb diæter men brugt en vag formulering.

Der er mange måder at gøre det på. Mange variable der spiller ind, bla. aktivitetsniveauet.

mere generelt for hr og fru flæskesteg ville det være en god idé at justere kulhydrat indtag efter aktivitet. hvis man er et rigtigt sofadyr er det ikke nødvendigt at indtage store mængder stivelse.

Træner man hårdt er det derimod en forudsætning for at kunne opretholde kvaliteten i ens træning.

Hvilke niveauer vi skal arbejde med for den enkelte afhænger af en del forskellige faktorer: genetik, træningsform, fedt%, kropsvægt etc..

For hr og fru flæskesteg hvis største fysiske udfoldelser er at skubbe indkøbsvognen fyldt med roulade og et enkelt venskabeligt hyggeput en gang i måneden vil et enddog ganske lavt kulhydrat indtag ikke sænke deres præstation :wink:

Hvis vi snakker meget lave fedt%'er så vil man altid ofre en smule præstation og muskelmase for at nå derned.

Link to comment
Share on other sites

Maxpower:

sorry, jeg fik ikke lige nævt at min kommentar var til ptpouls link. Der er det nemlig netop med overvægtige som forsøgspersoner at de opnår fedttab og masseøgning over en periode med kalorierestriktion.

Yes jeg ved godt, at det var til hans link, men der er netop ikke tale om overvægtige personer. Prøv lige at kigge igen. :wink:

Jeg vil egentligt gerne se nogle undersøgelser, der viser, at en kalorierestriktion på omkring 15% af ligevægtsindtaget kombineret med træning og ellers fornuftig kost giver et tab af LBM over en periode. Anyone?

Link to comment
Share on other sites

Maxpower:
sorry, jeg fik ikke lige nævt at min kommentar var til ptpouls link. Der er det nemlig netop med overvægtige som forsøgspersoner at de opnår fedttab og masseøgning over en periode med kalorierestriktion.

Yes jeg ved godt, at det var til hans link, men der er netop ikke tale om overvægtige personer. Prøv lige at kigge igen. :wink:

Jeg vil egentligt gerne se nogle undersøgelser, der viser, at en kalorierestriktion på omkring 15% af ligevægtsindtaget kombineret med træning og ellers fornuftig kost giver et tab af LBM over en periode. Anyone?

<{POST_SNAPBACK}>

Det kommer vel også an på fedt% og muskelmassen inden forsøget påbegyndes.

Det er dynamiske forhold der ændres alt efter kropsfedt% etc.

Så det er lidt simpelt.

En utrænet vil sandsynligvis kunne holde/øge muskelmasse i lang tid inden de rammer muren. Hvorimod en elite bodybuilder med lav fedt% vil smide voldsomme mængder af muskelmasse.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig kan du mærke det på både energi-niveau og humør når du kører highprot... det vi bliver nødt til at være enige om er definationen af lowcarb... er det ved 10-20-30% men for mig at se er det bedste ved en highprot-kur istedet for highcarb at man bliver mere mæt ved samme indtag af kcal og derved har større chance for at holde den kørende  snakker vi forbi hinanden? :)

Næh jeg er fuldstændig enig med dig - men jeg fiskede lidt efter hvad "lowcarb" var - 30% er mærkbart for mit vedkommende, men spørgsmålet er om der så er forskel fra 30 til 10% f.eks. ? og hvad lad os sige mindstebehovet måtte være ?

Hr og Fru flæskesteg er jeg klar over et et issue for nogle, men lige for mit vedkommende er jeg lidt ligeglad med dem - det forhindrer jer dog ikke i at snakke om dem, kunne bare godt tænke mig at få en vurdering sådan udfra een der træner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fungerer super godt med 100-150g carbs om dagen på diæt. Noget styrke tab naturligvis!

Men jeg river fedt af i et sådan tempo at det er det værd.

Nu skal det også siges at jeg ikke ville gøre dette uden brug af Beta2 agonister.

Når jeg går sådanne vilde ting sørger jeg også for at have en høj carb dag om ugen eller hvornår jeg føler det er nødvendigt. Den dag handler det bare om carbs og intet andet (leptin øges og andre smarte ting).

Hvis jeg skulle cutte i forb med styrkeløft, ville jeg holde den på 200-300g carbs om dagen for ikke at miste for meget styrke, og tage længere tid om at smide spækket.

Eksperimentering er vejen frem. Et godt udgangspunkt er at starte med at rense ens diæt fra junk, når det ikke virker længere kan man så gradvist cutte carbs og øge protein. Jeg ville personligt ligge på 2,5-3gprotein pr kg kropsvægt alt efter hvor lave carbs jeg oppererer med. Men det er mig, andre har måske brug for andre værdier :smile:

Næste gang jeg cutter vil jeg også prøve at lege med meget højere fedtindtag end jeg ellers ville, men det er noget helt andet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ptpoul:

Det kommer vel også an på fedt% og muskelmassen inden forsøget påbegyndes.

Det er dynamiske forhold der ændres alt efter kropsfedt% etc.

Så det er lidt simpelt.

En utrænet vil sandsynligvis kunne holde/øge muskelmasse i lang tid inden de rammer muren. Hvorimod en elite bodybuilder med lav fedt% vil smide voldsomme mængder af muskelmasse.

Ja, og det er jeg også helt enig i, hvilket jeg også har skrevet tidligere, men jeg vil meget gerne se, hvilke undersøgelser som folk støtter sig til, når de, som altid, postulerer, at under en cutteperiode vil MAN miste muskelmasse, og at MAN umuligt kan opbygge muskelmasse og smide fedt samtidigt.

Det MÅ vel være understøttet ekstensivt, når det er noget, som stort set ALLE udtaler omkring denne problemstilling herinde.

Også selvom flere undersøgelser viser det modsatte.

Så nu må vi snart have de undersøgelser på bordet, hvis de da eksisterer, så vi kan se, hvilke præmisser de bygger på. :4smartass:

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

Ptpoul:
Det kommer vel også an på fedt% og muskelmassen inden forsøget påbegyndes.

Det er dynamiske forhold der ændres alt efter kropsfedt% etc.

Så det er lidt simpelt.

En utrænet vil sandsynligvis kunne holde/øge muskelmasse i lang tid inden de rammer muren. Hvorimod en elite bodybuilder med lav fedt% vil smide voldsomme mængder af muskelmasse.

Ja, og det er jeg også helt enig i, hvilket jeg også har skrevet tidligere, men jeg vil meget gerne se, hvilke undersøgelser som folk støtter sig til, når de, som altid, postulerer, at under en cutteperiode vil MAN miste muskelmasse, og at MAN umuligt kan opbygge muskelmasse og smide fedt samtidigt.

Det MÅ vel være understøttet ekstensivt, når det er noget, som stort set ALLE udtaler omkring denne problemstilling herinde.

Også selvom flere undersøgelser viser det modsatte.

Så nu må vi snart have de undersøgelser på bordet, hvis de da eksisterer, så vi kan se, hvilke præmisser de bygger på. :4smartass:

<{POST_SNAPBACK}>

Er det ikke fordi, at "man" på et board som dette netop ikke derfineres som "almindelige" mennesker, men derimod som ret så seriøse motionister, der allerede har en pæn portion muskelmasse, og desuden ofte ønsker at gå noget længere ned i fedt% (af kosmetiske årsager) end andre, der sjældent vil gå længere ned end til en ti stykker, men som så gør det af sundhedsmæssige årsager?

En som everlast, vil jo nok have svært ved at nå ned i den lave fedt%, han sandsynligvis ønsker, uden at tabe noget masse, eller er du uenig i dette?

Jeg går ud fra, vi taler traditionelle cutte-perioder her og ikke din fancy zig-zag-metode? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg jo ikke diætist. Men de studier jeg har set med samme kcal indtag og højere protein indtag og lavere kulhydrat (naturlig følge af det første) viser større vægttab og bedre muskelmasse retention.

Så det er ikke så forbandet kontroversielt i mine øjne.

<{POST_SNAPBACK}>

De fleste studier med samme kcal indtag og forskelligt proteinindtag viser samme vægttab. Mens ad libitum studier med forskelligt proteinindtag viser at ved større proteinindtaget opnåes et større vægttabet pga den øgede mæthedsfølelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share