Basisøvelser


bfc
 Share

Recommended Posts

Ville flg øvelser være fine nok til at ramme ALLE muskler i kroppen og udgøre et godt program?

Dødløft

Bænkpres

Chins

Hyper-extensions

Squat

Bent-over-row

Dips

Military Pres

Curls

Eller vil det være nødvendigt, at fx lave en isolationsøvelse som lateral raises for at ramme den laterale del af skulderen? Og hvad med andre små muskelgrupper? Nogle af dem bliver vel ikke ramt af basisøvelserne? Vil det være nødvendigt / smart at inddrage nogle isolationsøvelser til disse muskelgrupper eller kan basisøvelserne klare jobbet?

Håber på en god forklaring :smile:

Link to comment
Share on other sites

Drop curls og hyper extensions og smid evt lidt dragon flags ind, så burde den være der, selvom du har forholdsvis rigeligt til ryggen. Hvad med sæt/reps og træningshyppighed? Målsætning med træning? Træningserfaring?

Edited by Krumborg
Link to comment
Share on other sites

Det er mere princippet i det. Sæt/reps, målsætning med træning, erfaring osv er derfor irrelevant.

Vil bare gerne høre om det er nok med disse basisøvelser, eller om det vil være nødvendigt / smart at inddrage isolationsøvelser til fx den laterale del af skulderen (selvfølgelig for at få det optimale ud af træningen) - og i så fald hvorfor, eller hvorfor ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det er mere princippet i det. Sæt/reps, målsætning med træning, erfaring osv er derfor irrelevant.

Vil bare gerne høre om det er nok med disse basisøvelser, eller om det vil være nødvendigt / smart at inddrage isolationsøvelser til fx den laterale del af skulderen (selvfølgelig for at få det optimale ud af træningen) - og i så fald hvorfor, eller hvorfor ikke.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er relevant at vide, hvis man skal dosere træningsmængden ordentligt, både mht restution, CNS og workload.

Link to comment
Share on other sites

Det er relevant at vide, hvis man skal dosere træningsmængden ordentligt, både mht restution, CNS og workload.

Ja, men du skal ikke dosere træningsmængden eller noget andet. Det har jeg helt styr på i forvejen. Jeg vil bare gerne have svar på mit spørgsmål, og det burde være muligt uden at kende til træningserfaring, formål og så videre :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ville flg øvelser være fine nok til at ramme ALLE muskler i kroppen og udgøre et godt program?

Dødløft

Bænkpres

Chins

Hyper-extensions

Squat

Bent-over-row

Dips

Military Pres

Curls

Eller vil det være nødvendigt, at fx lave en isolationsøvelse som lateral raises for at ramme den laterale del af skulderen? Og hvad med andre små muskelgrupper? Nogle af dem bliver vel ikke ramt af basisøvelserne? Vil det være nødvendigt / smart at inddrage nogle isolationsøvelser til disse muskelgrupper eller kan basisøvelserne klare jobbet?

Håber på en god forklaring  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror ikke du misser nogle muskler med ovennævnte øvelser. :smile:

Mener dog ikke hyper extensions er nødvendige, når du har BOR, SQ og DL med.

-kajakroer

Link to comment
Share on other sites

Ville flg øvelser være fine nok til at ramme ALLE muskler i kroppen og udgøre et godt program?

Dødløft

Bænkpres

Chins

Hyper-extensions

Squat

Bent-over-row

Dips

Military Pres

Curls

Eller vil det være nødvendigt, at fx lave en isolationsøvelse som lateral raises for at ramme den laterale del af skulderen? Og hvad med andre små muskelgrupper? Nogle af dem bliver vel ikke ramt af basisøvelserne? Vil det være nødvendigt / smart at inddrage nogle isolationsøvelser til disse muskelgrupper eller kan basisøvelserne klare jobbet?

Håber på en god forklaring  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor er du pludselig i tvivl frederik???

Link to comment
Share on other sites

Hej Teddy. JEG er ikke i tvivl, men da jeg havde diskussionen med et par drenge havde jeg lidt problemer med at argumentere for, at basisøvelser i sig selv er NOK. For et eller andet sted har de jo ret, den laterale del af skulderen fx bliver ikke ramt ret meget med sådan et program.

Kajakroer, hyper-extensions er super-gode lige til at varme ryggen op inden Squat / dødløft. Derfor har jeg dem på :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Teddy. JEG er ikke i tvivl, men da jeg havde diskussionen med et par drenge havde jeg lidt problemer med at argumentere for, at basisøvelser i sig selv er NOK. For et eller andet sted har de jo ret, den laterale del af skulderen fx bliver ikke ramt ret meget med sådan et program.

Kajakroer, hyper-extensions er super-gode lige til at varme ryggen op inden Squat / dødløft. Derfor har jeg dem på  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

De kan jo ikk gøre for de ved bedre..

Men basis øvelser er sgu nok langt hen af vejen..

Men er da rigtigt at lige præcis lateral raises kan være god, men før man har fået presset sig til nogle gode skuldre ville jeg nu ikk bekymre mig om det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Din eneste benøvelse er squat, selvom dødløft naturligvis også bidrager med lidt. Men dine lægge bliver ikke slet ikke trænet nok uden decideret læg-træning. Er du bodybuilder skal proportionerne jo passe, og et par store lår med små lægge er ikke flot i bodybuilder øje.

Nogle vil muligvis anbefale noget træning til bagsiden af skulderen, men det kan diskuteres herfra og til dommedag. Med både dødløft og bent-over vil jeg personlig mene at det er rigeligt, men du kan jo overveje det.

Selvom biceps og triceps også trænes via basisøvelserne bør du stadig have både triceps og biceps øvelser i dit program. Jeg ville derfor ikke skrotte curls som Krumborg anbefaler.

Edited by panser
Link to comment
Share on other sites

Din eneste benøvelse er squat, selvom dødløft naturligvis også bidrager med lidt. Men dine lægge bliver ikke slet ikke trænet nok uden decideret læg-træning. Er du bodybuilder skal proportionerne jo passe, og et par store lår med små lægge er ikke flot i bodybuilder øje.
Mine lægge følger pænt med nu, men mine ben generelt er ikke for store ifht resten af kroppen. Måske squat og dødløft ikke er nok?
Nogle vil muligvis anbefale noget træning til bagsiden af skulderen, men det kan diskuteres herfra og til dommedag.

Bent-over-row klarer da fint bagskulderen, så det ser jeg intet problem i. Det vil da også være dumt at træne bagskulderen isoleret, det får man da immervæk ikke nogle pæne proportioner ud af.

Selvom biceps og triceps også trænes via basisøvelserne bør du stadig have både triceps og biceps øvelser i dit program. Jeg ville derfor ikke skrotte curls som Krumborg anbefaler.

Der vil jeg nu tildels give Krumborg ret. Og isoleret triceps træning vil da være helt hen i vejret. Bænkpres, dips og military klarer da det job helt fint. Tror egentligt også, at jeg sagtens kunne klare mig uden curls.

Men tak for svaret :smile:

Edited by bfc
Link to comment
Share on other sites

Det vil da også være dumt at træne bagskulderen isoleret, det får man da immervæk ikke nogle pæne proportioner ud af.
Følger der en argumentation med til denne påstand!
Mener helt klart at det IKKE er nødvendigt at køre isoleret læg-træning.

Squat og dødløft rammer også her.

Her tror jeg du tager meget fejl. Kan simpelhen ikke se, hvordan man skulle kunne opnå andet end minimal hypertrofi i læggene af squat og dødløft, da de jo kun trænes statisk ved disse to øvelser.

wank.gif

Edited by panser
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share