Le Mans 2005


jarvig13
 Share

Recommended Posts

Hermed åbning af den officielle tråd for Le Mans 2005. :4smartass:

Så skal vi til det igen. Se om Tom igen kan vinde og dermed blive den største sportvognskører (altså fratrukket f.eks. Formel 1 og Rally) gennem tiderne.

Men det bliver spændende i år. Reglemenget er blevet lavet om. Bla gælder det at "gamle biler" straffes med 50 kgs ekstravægt i forhold til biler som for første gang optræder på La Mans (Aston Martin er sikkert pænt glade for dette).

Det nye reglement rammer Toms Audi R8. Og alle i denne - ellers farvoritvinderbil - bil har det svært i år. For at gøre ondt værre smadrede (uforskyldt) Lehto deres R8 i slutningen af maj - og teamet var ikke sikker på at de kunne få den reperaret til Le Mans :blink: . Hvis den ikke bliver klar, så må de stille op med en R8 fra 2001 - og den er betydeligt langsommere end den smadrede R8. Jeg har søgt nettet tyndt - endog på Toms egen hjemmeside - men jeg har ikke kunnet finde ud af om de har fået den lavet. :raisebrow:

Den 5.6. var der officiel prøvekørsel til årets Le Mans. Ganske rigtigt havde R8'eren det svært - de fik kun 4., 7. og 8. hurtigste tider. Hurtigst var Pescarolos helt nye bil (som slipper for vægt-handicap). Pescarolo tog de to hurtigste tider. Det var nu ikke så overraskende - men det var lidt foruroligende at de kørte 3.32 - det er 1 sekund hurtigere end bedste qualifying-tid sidste år - og det vel at mærke under prøvetræningen og uden qualifying-dæk. :blink::blink::blink:

Til sammenligning klarede Lehto (i Toms teame) 3.37. Uha. Tom beroligede dog og sagde, at bilen var sat forkert op og at både han og Lehto havde været i gruset grundet forkert bremse-timing fordi bilens vandring på bremse-pedalen var helt forkert. Man må gå ud fra at det nok har kostet 1-2 sekund.

Mere betryggende er det, at Toms team havde den klart hurtigste R8-tid af de opstillede Audier.

Det bliver uhyggeligt spændende i år. Jeg tror dog stadig på Tom. Mest fordi Audien (hvis den er klar og virker) næsten med sikkerhed holder til flat out race i 24 timer - mens Pescaroloen sikkert går i smadder. :tongue:

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det bliver fedt igen og se Le Mans, håber på Tom kan vinde igen og blive den største.

Syntes det er plat at der er blevet lavet denne regelændring, det giver ingen mening :blink: . Fordi man har kørt Le Mans før, så skal der smides 50kg oven i, for mig virker det lidt søgt, for at få mere spænding i løbet, hvilket ikke har manglet de sidste mange år.

I øvrigt er der en god artikel i Euroman med Tom i det nyeste nummer, :4thumbup:

Edited by LaMotta
Link to comment
Share on other sites

Så fik resultaterne af første qualifying.

1. Pescarolo Judd - 4.01

2. Audi R8 - 4.02

3. DBA Judd 4.03

4. Audi R8 4.06

5. Audi R8 (toms bil) 4.08

Hmmm, det må have været på en bane som formentlig har været våd og som i løbet af qualifying så småt er blevet lidt mere tør.

På almindelig dansk - man kan intet læse ud af resultaterne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan slet ikke forstå de ikke kan nå at lave en bil klar som er smadret 1 måned inden selve løbet :blink:

Formel 1 bilerne kan blive total smadret og dagen efter har mekanikerne fixet den hen over natten, (hvis det er rigtig slemt tar de selvfølgelig reserve) men en MÅNED :blink:

Formel 1 er min store lidenskab, så jeg er ikke så meget inde i Lemans hvorfor er det det nye reglement rammer toms audi??

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan slet ikke forstå de ikke kan nå at lave en bil klar som er smadret 1 måned inden selve løbet  :blink:

Formel 1 bilerne kan blive total smadret og dagen efter har mekanikerne fixet den hen over natten, (hvis det er rigtig slemt tar de selvfølgelig reserve) men en MÅNED  :blink:

Formel 1 er min store lidenskab, så jeg er ikke så meget inde i Lemans hvorfor er det det nye reglement rammer toms audi??

<{POST_SNAPBACK}>

Det undrer også mig pænt meget, at de måske ikke kunne nå det. Tror dog de nåede det - men jeg har ikke kunnet finde noget om det. Men det har helt sikkert noget med penge at gøre. Ferrari har iF1 måske et budget på 1,5 mia om året og flere hundrede ansatte + reservedele til 10 hele biler. Så mange penge er der ikke i standardsportsvognsrace. Specielt ikke til Le Mans. Le Mans sker kun en gang om året og stort set ingen teams satser alene på Le Mans. Og gøre sig på Le Mans kræver hårdt arbejde, idet et 24 timers løb stiller helt anderledes krav til bilens holdbarhed og kørestilen end de 4 timer et normalt standardvognsrace varer. Så kombinationen af, at der ikke er vildt mange (men dog selvfølgelig trods alt mange) penge i budgeterne i Le Mans Teams'ne og at det faktisk kræver ret meget special-træning at få bilen sat op, det gør, at langt de fleste teams er ret udsatte overfor uheld. Specielt for de private teams, som fuldstændig dominerer den hurtigste klasse, er dette et problem.

Angående vægten.

Alle Audi R8 rammes af det nye reglemant. Der er godt nok sket små ændringer i bilerne siden sidste år, men i det store hele så er de identiske. Derfor katagoriseres de som "gamle biler". Så er der Pescarolo. Jeg har faktisk ikke fået det konfirmeret nogen steder, men jeg er 99 % sikker på, at bilen er så meget anderledes end sidste års model, at den er blevet katagoriseret som "ny bil". Så er der en masse andre modeller, jeg ikke er sikker på. F.eks. DBA Judd'erne. De kører pænt stærkt og jeg kunne godt have dem mistænkt for at være placeret som "nye biler" - men er bestemt ikke sikker. 50 kg fra eller til over 24 timers løb, der er godt nok et handicap.

Men jeg tror stadig mest på Audi R8. Det er meget muligt, at Pescarolo'erne faktisk kan distancerer Audierne med 2 sekunder pr. omgang (og det er meget). Men en smadret kobling tager tid at lave - så min (amatør-) vurdering er, at Pescaroloerne vil føre indtil nattetid (med mindre det regner, for så bliver tidsforskellen meget mere uberegnelige - og Tom+R8 i regnvejr er en hurtig kombination) - omkring nattetid (når solen er gået ned) plejer tingene at gå "amok". Der laves mange kørefejl og mange biler begynder at halte. Det er her den helt store udskilning sker (traditionelt set). På den ene side, alle de kørere som er vant til det her og på den anden side, de biler som som gennem hårdt testarbejde er blevet uhyre stabile rykker, mens alle de lovende dark horses falder på stribe. Audi R8 er uhyre stabil og har gang på gang vist at den holder til 24 timers flat out race. Og folkene i Toms bil (og de andre R8'ere) er gamle (og hurtige) kendinge som nok skal smække stiften i bund uden afkørsler på dette tidspunkt. Omvendt med de nye Pescaroloer. Det er uhyggeligt hurtige biler og de går formentlig ej heller i fuldkommen i smadder. Men de vil med næsten garanti (for sådan er det med nye biler, der ikke har giga-budget i ryggen til at lave omfattende testarbejde) få skavanker hen af vejen. En støddømper der ryger. Et gear der står af. En forkert opsat bagvinde, som slider for meget bagdækkende. En kobling der ryger fordi den aldrig har været testet i en så hurtig bil. En overophedet bremse som ikke kan tåle mosten som natten falder på.

Husk på, at vi taler om 24 timer. Bilers børnesygdomme opdages først under løbet. Stort set ingen af de nye biler har prøvet noget der minder bare en anelse om 24 timers race. Alt sammen børnesygsomme som først opdages 8 timer inde i løbet - og hvor der kun er to muligheder. 1. Lev med fejlen, men så må omgangstiderne også stige betydeligt. 2. Ret fejlen, men så skal den i garage og det kan nemt tage 15 minutter at rette - og det skal måske endnu 2-3 ture i garagen før alle fejl er funde og rettet.

Og så er der kørene. Pescarolos kørere er hurtige. De er unge. De kan sagtens få smækket de biler rundt i lyntempo. Men har de erfaringen til Le Mans. Ved de helt ind på rygmarven, at selvom det er fristende, så skal man på Le Mans ikke smadre bilerne ind over cuberne for at vinde 0,3 sekund på omgang - så går bilen i smadder? Forstår de at spare på dækkene, så en meget vigtig ekstra omgang pr. stint er muligt? Kan de styre venstrefoden, så der ikke vindes 0,5 sek pr. omgang men omvendt koster et stint med en mindre omgang? Kan de time efter time kører uden at lave kørefejl?

Well, all in all, så så tror jeg stadig mest på Audiern. Det er mellem de tre top-audier at striden står. Og de er formentlig meget jævnbyrdige. Tom er dog mestren over alle mestre til at lave det perfekte Le Mans race-setup, motiverer sine medkører, ikke lægge for stort pres på sine medkører, kører bilen meget, meget hurtigt uden at lave fejl og hvor der samtidigt spares meget på vogn, dæk og brændstof. Det er en kombination, som er uhyggelig stærk. Og specielt i regnvejr er Tom+R8 rigtig, rigtig hurtig - og sikker. Da han vandt i regnvejsløbet - mener det var for 3 år siden - da satte han sig ind vognen omkring midnat. Top-bilerne lå ret lige. Og igennem hele natten da smækkede han den ene hurtigste omgang af alle af den ene omgang efter den anden. Da han steg ud af bilen op af morgenen havde han stort set eneste mand taget en omgang på alle andre. Fantastisk.

Nej, udover de andre R8 teams, så er jeg mest bange for DBA Judd. Både teams og deres kørere har været med på Le Mans masser af gange. Og i år kører de stærkt. De er bestemt farlige i år.

Men skal jeg spille 1000 kr. og så holde alt hvad der hedder uforudsigeligt sort uheld udenfor, så ryger pengene på Tom. :smile:

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Dagens qualifying:

1. Pescarolo Judd 3.36.3

2. Pescarolo Judd 3.36.8

3. Dome Mugen 3.39.5

4. Audi R8 3.40.7

5. DBA Judd 3.41.2

6. Audi R8 3.42.6

7. Audi R8 (Toms bil) 3.43.0

Hmmmm, tydeligvis tørvejr. Men (ikke overaskende) så tyder tiderne på, at alle biler mere testede race setup end gik efter den egentlige qualifying. Det plejer først at være fredag der til sidst i sessionen gås efter dette. Tiderne er vel nærmest som man kunne forvente - Audi R8 med 3.42.6 må anses for at være Toms største konkurrent. Tom har kun 0,4 sek at lukke op til dette - altså uden betydning. Audien på 4. pladsen må have gået noget mere til makronerne eftersom de har kørt hele 2,3 sek hurtigere end Toms bil. Pescarolo, Dome og DBA er det ikke godt at vide. De "lave" tider tyder dog på testning at race-setup - men der kan være forskydninger imellem disse teams alt efter hvor meget de er gået til den. Bliver spændende i morgen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

"Pescarolos kørere er hurtige. De er unge. De kan sagtens få smækket de biler rundt i lyntempo. Men har de erfaringen til Le Mans. Ved de helt ind på rygmarven, at selvom det er fristende, så skal man på Le Mans ikke smadre bilerne ind over cuberne for at vinde 0,3 sekund på omgang - så går bilen i smadder? Forstår de at spare på dækkene, så en meget vigtig ekstra omgang pr. stint er muligt? Kan de styre venstrefoden, så der ikke vindes 0,5 sek pr. omgang men omvendt koster et stint med en mindre omgang? Kan de time efter time kører uden at lave kørefejl?"

jan magnussen er jo berygtet for at presse bilerne meget ved blandt andet at bremse meget hårdt og samtidig tage den yderste del af cubs'ne - men når han kører sådan (specielt om natten) kan det godt betale sig - hvilket han sidste år beviste både om natten og om dagen! men det er jo selvfølgelig også en anden klasse.

min storebror tog afsted i går(onsdag) og skal bo i dba/team essex lejren som ikke må stille op i år(hvilket er meget latterligt!) men han er desværre sikker på at de ikke kører i "den nye" r8 men den fra 2k1. mener også at have set en tvreklame fra tv2/zulu om at tom og hans team skal kører i den fra 2001.

pescarolos eneste problem er at holde kørene nede på jorden så de ikke laver rutinefejl! - men vi kan jo ikke afgøre noget påforhånd(heldigvis) - men jeg må desværre sige at hvis jeg skulle satse penge er det ikke på tom & co da de har for mange odds imod dem selvom tom er en erfaren rotte!

Edited by apprenti
Link to comment
Share on other sites

Der fløj godt nok nogle skældsord gennem luften, da jeg hørte om den nye ekstravægts-regel, og endnu mere, da jeg fandt ud af, at vi sulle være på Fanø i weekenden til familietamtam; jeg kan ikke se det om natten, da vi ikke har Zulu. :crybaby: Jeg sidder normalt gladeligt oppe alle 24 timer, men det kan jeg ikke i år, hvor det ellers nok skal blive mega spændende!

Link to comment
Share on other sites

jeg har heller ikke zulu - hvilket jo på ingen måde er optimalt!. men så må jeg bare købe en uges abonnement til zulu via sputnik(tv2's serviceydelse).

men det er lidt fucked med de 50kg, hvilket jo udover de lavere omgangstider også betyder færre omgange fordi motoren skal bruge mere enegi og så skal der oftere benz på. derudover kan de ekstra 50kg måske også slide mere generelt på bilen så chancen kan være større for at gå i stykker.

http://sporten.tv2.dk/motorsport/article.php/2494356.html

eneste plus ved de ekstra 50kg er i venstre-højre svinget efter dunlop broen da man kommer over en top og bilerne derved kan få overstyrring.

http://sporten.tv2.dk/motorsport/article.php/2492159.html

Link to comment
Share on other sites

Fra Toms hjemmeside.

Pescarolo igen - fjerde startrække til Kristensen

Den anden kvalifikation til årets Le Mans endte ikke overraskende med en ren Pescarolo-front. En glædelig overraskelse var det imidlertid, at Allan McNish i Champion-teamets bil nummer 2 kun var tre sekunder efter Pole Position-tiden, mens den franske Oreca-Audi var yderligere et halvt sekund efter. Tom Kristensen endte nede på ottendepladsen, men det tager han med sindsro:

”Vi koncentrerede os om en ny opsætning, og da alle kørere skulle sige god for den, fik jeg kun ét forsøg på hårde kvalifikationsdæk. Tidspunktet var ikke det optimale, idet vi nærmede os kl. 22.20, da jeg prøvede at sætte en tid. Som altid løb jeg ind i heftig trafik i Porsche-kurverne, og selv om jeg også sædvanen tro fik mig klemt forbi i en ”do-or-die-manøvre”, mistede jeg næsten et sekund på den situation alene. McNish’s tid havde jeg næppe kunnet røre, men vi fik vished for, at vi er på niveau med de to andre R8-modeller. Vi får et lille handicap af at skulle starte nummer otte, men vi har hele tiden vidst, at årets løb skal vindes over alle 24 timer, så vi har haft en godkendt kvalifikation. Alle er tilfredse med bilen, hvilket kan ses af, at Marco Werner ti minutter i midnat også fik lov til at prøve at kvalificere os. Han løb desværre ligesom jeg ind i for meget trafik, men han lå blot to tiendedele sekund fra min bedste tid. Vi er et meget homogent hold, og Lehto får lov til at starte, så han kan revanchere sig for sit uheld sidste år. Her kørte han sig fra en sjetteplads op i haserne på McNish på andenpladsen, før de begge blev ofre for en gang vildfaren olie fra en Porsche og mistede henholdsvis ni og nitten omgange,” fortæller Tom Kristensen.

Efter planen skal Marco Werner køre anden runde, inden Tom K som tredje mand forhåbentlig får fornøjelsen af at køre bilen i mål kl. 16 søndag.

Audi-lejren giver meget naturligt udtryk for, at den er optimistisk, så det mest neutrale bud på 2005-løbets formodede vinder skal søges andetsteds. På Le Mans trisser ejeren af sidste års vinderteam, japaneren Kazumichi Goh, rundt som kommentator for et japansk tv-hold, og han tror på et meget jævnbyrdigt løb:

”Pescarolo’erne har virkelig overrasket mig, men jeg tror ikke, de vil være lige så suveræne i løbet, som de var i pretesten for to uger siden. De var et par sekunder langsommere i kvalifikationen, og min formodning er, at teamet har skruet ned for omdrejningerne for på den måde at skåne motorerne. Det kan Pescarolo tillade sig at gøre, fordi bilen stadig er hurtigere end Audi’en, og med franskmændenes 90-liters-tank mod tyskernes 80 liter bør de også kunne matche Audi på benzinøkonomien. Det kan blive et meget spændende race, også fordi de tre R8’ere er så tætte på hinanden indbyrdes,” siger Mr. Goh, der ikke kan se andre potentielle vindere.

Resultat af kvalifikationen til det 73. Le Mans:

1: Pescarolo 16, Collard/Boullion/Comas 3.34,715 sek.

2: Pescarolo 17, Loeb/Helary/Ayari + 0,840 -

3: Champion Audi 2, McNish/Biela/Pirro + 3,080 -

5: Oreca Audi 4, Montagny/Gounon/Ortelli + 3,566 -

8: Champion 3, Kristensen/Lehto/Werner + 4,273 -

Link to comment
Share on other sites

Den positive vinkel på situationen i år er jo ret simpel. Med de ulemper Tom har i kraft af vægt/gammel bil er det vidst ingen, INGEN, der kan bestride at han er mesteren over dem alle hvis de hiver sejren i land denne gang.

Jeg glæder mig til at følge løbet, mere end nogen af de andre år, netop på grund af denne udfordring.

Men jeg indrømmer blankt at jeg hellere havde set Tom i den nye bil, med lidt lavere spændingsniveau :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg glæder mig til et af de mest spændende Le Mans i mange år. Kommende an på hvis biler holder og hvordan, og hvor få/mange kørerfejl de enkelte kørere laver, så har helt op til 8 biler en chance for at vinde. Uha, det bliver fedt.

Er dog rimeligt overbevist om at Pescaroloerne og Dome Mugen'en pisker afsted langt foran de andre. Så må vi se, hvornår det begynder at gå ned af bakke for dem og Audierne kører sig ind på dem. Jeg tror løbet er meget åbent blandt måske 5 biler selv langt op af formiddagen i morgen. :cooldance::cooldance::cooldance:

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Interessant er det dog, at 50 kg's ballast og mindre luftindtag (og dermed færre HK) har sænket Audiernes topfart fra omkring 350 km/t til "sølle" ca. 310 km/t på langsiderne. Her kan en del af GT1 bilerne faktisk følge med (Aston Martin, Ferrari, Corvette) med omkring 300 km/t. Det gør det ekstremt svært for R8'erne at overhale disse biler smertefrit. Nu vil R8'erne ofte havne i den situation, at de først passerer GT1 bilerne i nedbremsningerne, hvor prototype-klassen grundet deres betydeligt lavere vægt kan udbremse alle andre. Men det bliver mange nervepirrende udbremsnings-situationer Audierne kommer ud for. Pescaroloerne går lige lidt hurtigere og vil som "normalt" (= Audierne før i tiden) ret nemt kunne overhale GT1 bilerne på langsiderne ved topfart alene.

Link to comment
Share on other sites

De der franskmænd de ugår senere i løbet, men de udbygger stor føring i starten og Toms audi får svært ved at følge med, meeen Tom er sej så er der nogen der kan er det sgu ham :4thumbup: verdens bedste sportsvognskører :devil:

Link to comment
Share on other sites

verdens bedste sportsvognskører  :devil:

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig. Han har den samlede pakke som skal til for at få denne titel.

Han kører så hurtigt som de hurtigste i tørvejr

Han kører hurtigere end nogen andre i regnvejr omgang efter omgang

Han kan køre stærkt omgang efter omgang og alligevel næsten aldrig lave kørefejl selvom han kører på marginalen

Han kan køre stærkt og alligevel spare mere på dækkene end andre

Han kan køre stærkt og allivevel spare mere på bilen end de fleste

Han kan køre stærkt og allivegel få en ekstra omgang mere ud af benzinen end de andre

Han sætter sin bil bedre op til Le Mans bedre end de fleste eller overhovedet nogen

Han er (ligesom Schumacher i F1) den der mest systematisk og determineret hver dag går efter at finde lige den lille ting som giver 0,05 sek pr. omgang

Han har lederegenskaberne som sikre at hele teamet føler sig som en enhed og vel at mærke en vinderenhed

Han får det bedste ud af sine medkørere - presser når det behøves, tager presset af dem, når det behøves - han vejleder dem og hjælper dem med at finde fejl i deres kørsel

Kort sagt

Han er sublim pilot

Han skaber vinder teams

Han får det bedste ud af sine medkørere

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

verdens bedste sportsvognskører  :devil:

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig. Han har den samlede pakke som skal til for at få denne titel.

Han kører så hurtigt som de hurtigste i tørvejr

Han kører hurtigere end nogen andre i regnvejr omgang efter omgang

Han kan køre stærkt og alligevel spare mere på dækkene end andre

Han kan køre stærkt og allivevel spare mere på bilen end de fleste

Han kan køre stærkt og allivegel få en ekstra omgang mere ud af benzinen end de andre

Han sætter sin bil bedre op til Le Mans bedre end de fleste eller overhovedet nogen

Han er (ligesom Schumacher i F1) den der mest systematisk og determineret hver dag går efter at finde lige den lille ting som giver 0,05 sek pr. omgang

Han har lederegenskaberne som sikre at hele teamet føler sig som en enhed og vel at mærke en vinderenhed

Han får det bedste ud af sine medkørere - presser når det behøves, tager presset af dem, når det behøves - han vejleder dem og hjælper dem med at finde fejl i deres kørsel

Kort sagt

Han er sublim pilot

Han skaber vinder teams

Han får det bedste ud af sine medkørere

<{POST_SNAPBACK}>

Exactly :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Pescaroloerne 4 sek hurtigere pr. omgang end Audierne. Men det er også tydeligt at Pescaroloerne køres til maks. Fra billederne indbords i bilerne kan man virkelig se at de går meget hårdt til curbs. Ligeledes er bilerne noget urolige. Om det er fordi bilerne simpelthen er urolige i deres kørsel, om det er fordi kørerne er for "dårlige" eller simpelthen fordi de kører på kanten er simpelthen umuligt at gætte.

Og så bliver længden af stints'ne altså vigtige - kan Audierne komme op på 12 omgange og falder Pescaroloerne til måske kun 10 omgange??? Meget vigtigt.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share