Styrkeløft til OL?


blanco
 Share

Recommended Posts

Ja, der arbejdes i hvert fald for det :smile:

http://www.brutestrength.com/forum/index.p...wtopic=160&st=0

We have factual knowledge that the USOC/IOC have strongly considered powerlifting becoming an Olympic Sport.
Keep in mind that if the IOC allows powerlifting to become an Olympic Sport there will be no supportive gear allowed. Just like the olympic lifters who are only permitted to wear, wrist wraps, minimal knee wrap, and a belt. Also there will be no mono-lift either. As far as the drug testing goes a totally neutral testing lab called WADA (Wolrd Anti Doping Agency) who oversees all olympic drug testing will handle the testing.

Spændende...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det er vist bare fantasien der løber af med dem. :wink:

Såfremt SL kom på det olympiske program, hvilket er yderst tvivlsomt, ville det jo være et af de store verdensomspændende forbund (sandsynligvis IPF, måske WPC) de ville kontakte og ikke en masse små amerikanske forbund uden en verdensomspændende organisation. :wink:

Desuden finder jeg det yderst utænkeligt, at IOC på nogen måde vil dikterer reglerne i nogen af de sportsgrene der er på tale til at komme på programet. Det er mig bekendt aldrig sket i andre sportsgrene. Så skulle det usandsynlige ske, at SL kom med til OL ville det være i den form vi ser det hos IPF i dag. På den måde er sporten jo allerede repræsenteret hos OL´s lillebror World Games. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Styrkeløft høre efter min mening ikke hjemme på Ol-programmet, men det gør holdsport sådan set heller ikke. Synes det er i den bedste græsk-olympiske ånd, hvis det er den med den bedste rawpower, der vinder, og det vil det ikke nødvendigvis være med alt det udstyr.

Og det er urealistisk at forestille sig, at IPF vil give afkald på udstyret for at komme med.

Edited by Roberto Baggio
Link to comment
Share on other sites

Øv, nu lød det ellers lige så godt. Synes dog stadigvæk det kunne være fedt nok, hvis det kom med en dag. Især i raw-form.

OL har allerede vægtløftning så jeg tror ikke de har plads til en styrkesport mere.

De har jo også mange forskellige kampsportsstilarter, flere forsk. kastediscipliner (inde for atletikken), mange forsk. boldspil osv., så jeg synes ikke det er et særligt godt argument.

Dermed ikke sagt, at jeg så selv tror, at det kommer på. Men det kunne da være friskt, hvis de gad give det et forsøg. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Desuden finder jeg det yderst utænkeligt, at IOC på nogen måde vil dikterer reglerne i nogen af de sportsgrene der er på tale til at komme på programet. Det er mig bekendt aldrig sket i andre sportsgrene

Så vidt jeg ved skete det med militær femkamp, hvor IOC krævede, at det skulle ændres fra en to-dags konkurrence, som det altid har været til en en-dags konkurrence for, at de kom med på det olympiske program.

De har jo også mange forskellige kampsportsstilarter, flere forsk. kastediscipliner (inde for atletikken), mange forsk. boldspil osv., så jeg synes ikke det er et særligt godt argument.

Der er godt nok mere kampsport end jeg kan finde rundt i, men med hensyn til atletikdisciplinerne, så udgør de sammenlagt kun for det første kun 8 medaljesæt (hvor styrkeløft alene udgør op i mod 20medaljesæt) og desuden er kastene i atletik de mest klassiske ol-discipliner overhovedet.

Link to comment
Share on other sites

Oddsene er ikke de bedste for at se styrkeløft i OL.

Flere ting skal falde i hak.

1: Vægtløftning skal vælte sig i dopingskandaler (og SL skal have ikke have haft positive ved deres VM i flere år), og derfor smides ud af OL programmet.

2: Styrkeløft skal have markeret sig som "godt TV", med rimelige kommerciel opbakning.

3: Bænkpres har nok den bedste chance - ved Paralympics er det den anden største sport, så den er kendt. Man undgår også at tilskuerne skal kunne ligge 3 tal sammen for at få resultatet. Trøjerne betyder ikke det store.

Link to comment
Share on other sites

, men med hensyn til atletikdisciplinerne, så udgør de sammenlagt kun for det første kun 8 medaljesæt (hvor styrkeløft alene udgør op i mod 20medaljesæt) og desuden er kastene i atletik de mest klassiske ol-discipliner overhovedet.

<{POST_SNAPBACK}>

Væsentlig pointe her!

IOC har besluttet sig for ikke at øge antallet af medaljesæt (og har krævet at IPC skærer ned med 20%)

Der kommer derfor kun nye sportsgrene på programmet hvis andre bliver smidt ud. Og der står SL altså dårligt med så mange vægtklasser.

Svømning har f.eks ikke kunnet fået optaget 50 fly, ryg, bryst, 1500 fri damer og 800 fri herrer som nu er officielle discipliner til VM. Netop på grund af begrænsningen af medaljer. Og det til trods for at svømning er en tratitionel sportsgren til OL. (jeg begræder dog ikke udeblivelsen af ovennævnte discipliner :wink: )

Mads

Link to comment
Share on other sites

Raw styrkeløft til OL ville da være genialt, og det kan de da ikke have noget imod?

Hvis Styrkeløft skal blive "populært" og være en sportsgren med penge i, er det eneste rigtige da at konventere til OL også...

<{POST_SNAPBACK}>

Konvertere.... :raisebrow:

Det er sgu ikke noget man lige finder på at gøre. Det er noget man tigger og ber om at få lov til...

Link to comment
Share on other sites

Omkring OL - deltagelse kan man da håbe det bedste for IPF og deres anstrengelser for at blive optaget. Jeg er dog lidt bange for at man vil blive spist af med pæne ord uden reel handling.

OL - deltagelse vil naturligvis være et kæmpe scoop - bl.a. fordi det vil betyde et kæmpeløft økonomisk set, hvilket igen vil forbedre mulighederne indenfor sporten.

Link to comment
Share on other sites

Raw styrkeløft til OL ville da være genialt, og det kan de da ikke have noget imod?

Hvis Styrkeløft skal blive "populært" og være en sportsgren med penge i, er det eneste rigtige da at konventere til OL også...

<{POST_SNAPBACK}>

Øhh, har du overhovedet læst tråden?? :blink::blink:

Link to comment
Share on other sites

Man kunne jo afskaffe vægtklasserne og kæmpe på enten højeste total eller points. Og så en klasse for mænd og en klasse for kvinder.

Ligesom i f.eks. de forskellige atletikdiscipliner. Her deler man heller ikke alle hammerkasterne eller højdespringerne op i vægtklasser med nogle få kilos mellemrum.

Hvis vægtløftning så valgte at gøre det samme kunne begge sportsgrene afholdes på betydelig mindre tid end vægtløftning alene tager i dets nuværende form.

Det har iøvrigt irriteert mig lidt at der til flere stævner indenfor vægtløftning har ligget flere medaljer og ventet på afhentning end der egentlig var deltagere.

Og når man skal stille op i en af de højere vægtklasser så skal man først indvejes. Så skal man vente i mange timer mens de små vægtklasser går på podiet. Når det så endelig er ens tur så har man næsten nået at få sig et siddesår i mellemtiden.

Forestil jer at der var over 10 vægtklasser i f.eks. kuglestød eller diskoskast.

Eller højdespringerne delt ind efter højde i klasser med 4 cm mellemrum.

Link to comment
Share on other sites

Man kunne jo afskaffe vægtklasserne og kæmpe på enten højeste total eller points. Og så en klasse for mænd og en klasse for kvinder.

Ligesom i f.eks. de forskellige atletikdiscipliner. Her deler man heller ikke alle hammerkasterne eller højdespringerne op i vægtklasser med nogle få kilos mellemrum.

Hvis vægtløftning så valgte at gøre det samme kunne begge sportsgrene afholdes på betydelig mindre tid end vægtløftning alene tager i dets nuværende form.

Det har iøvrigt irriteert mig lidt at der til flere stævner indenfor vægtløftning har ligget flere medaljer og ventet på afhentning end der egentlig var deltagere.

Og når man skal stille op i en af de højere vægtklasser så skal man først indvejes. Så skal man vente i mange timer mens de små vægtklasser går på podiet. Når det så endelig er ens tur så har man næsten nået at få sig et siddesår i mellemtiden.

Forestil jer at der var over 10 vægtklasser i f.eks. kuglestød eller diskoskast.

Eller højdespringerne delt ind efter højde i klasser med 4 cm mellemrum.

<{POST_SNAPBACK}>

"Man kunne jo afskaffe vægtklasserne og kæmpe på enten højeste total"

Ville gennemsnitsvægten for en styrkeløfter så ikke være 150 kg?

"eller points"

Så ville du jo stadig skulle indvejes, det ville sikkert også forvirre publikum, men ville nok være den mest fair løsning hvis det skulle gøres på kortere tid, selvom der self ikke lægges 3 meter til længden i kuglestød selvom man vejer x kg mindre end den anden...

Link to comment
Share on other sites

"Man kunne jo afskaffe vægtklasserne og kæmpe på enten højeste total"

Ville gennemsnitsvægten for en styrkeløfter så ikke være 150 kg?

Sandsynligvis, men hvad er gennemsnitsvægten for en hammerkaster eller en kuglestøder?

Eller en gymnast for den sags skyld.

Link to comment
Share on other sites

Styrkeløft høre efter min mening ikke hjemme på Ol-programmet, men det gør holdsport sådan set heller ikke. Synes det er i den bedste græsk-olympiske ånd, hvis det er den med den bedste rawpower, der vinder, og det vil det ikke nødvendigvis være med alt det udstyr.

Og det er urealistisk at forestille sig, at IPF vil give afkald på udstyret for at komme med.

<{POST_SNAPBACK}>

Fjern de hurtige specialudviklede tartan baner, startblokke og pigsko i 100m, gå tilbage til træpinde i stangspring. Derudover skal særligt behandlet vand og badedragter forbydes i svømning, spacial udviklede spyd i spydkast, discii i discus kast, fodboldstøvler med knopper og skinnebendbeskyttere.

Uigennemtænkt :blink:

Link to comment
Share on other sites

Ville gennemsnitsvægten for en styrkeløfter så ikke være 150 kg?

Der findes alligevel ingen ordentlige styrkeløftere under 150kg, sååå.........

Man kunne jo bare løfte med antal kg. over kropsvægt.

Det ville være led at være spotter til sådan et stævne.

Link to comment
Share on other sites

Ville gennemsnitsvægten for en styrkeløfter så ikke være 150 kg?

Der findes alligevel ingen ordentlige styrkeløftere under 150kg, sååå.........

Man kunne jo bare løfte med antal kg. over kropsvægt.

Det ville være led at være spotter til sådan et stævne.

<{POST_SNAPBACK}>

hvad vejer siders??

arhh han vejer 150 kg Off season har jeg lige set på hans hjemmeside

Edited by L^P
Link to comment
Share on other sites

Fjern de hurtige specialudviklede tartan baner, startblokke og pigsko i 100m, gå tilbage til træpinde i stangspring. Derudover skal særligt behandlet vand og badedragter forbydes i svømning, spacial udviklede spyd i spydkast, discii i discus kast, fodboldstøvler med knopper og skinnebendbeskyttere.

Uigennemtænkt

Tåbelig sammenligning.

Det vil være mere rigtigt at sammenligne det nuværende udstyrsløft med 100-løbere på motorcykel.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Fjern de hurtige specialudviklede tartan baner, startblokke og pigsko i 100m, gå tilbage til træpinde i stangspring. Derudover skal særligt behandlet vand og badedragter forbydes i svømning, spacial udviklede spyd i spydkast, discii i discus kast, fodboldstøvler med knopper og skinnebendbeskyttere.

Uigennemtænkt

Tåbelig sammenligning.

Det vil være mere rigtigt at sammenligne det nuværende udstyrsløft med 100-løbere på motorcykel.

<{POST_SNAPBACK}>

Dvs den elastiske kraft i en stang til stangspring ikke kan sammenlignes med den i en trøje :blink:

Hvor får man forresten de motoriserede trøjer henne?

Den optimerede stivhed og rebound i 100m banerne ikke kan sammenlignes med udviklingen af materialet i styrkeløft udstyr?

Også fedt det kan løfte uden fysisk udfoldelse, at det bare skal styres (det udstyr du taler om)...

Tænk hvis det var sådan at det tekniske element, smerten og udfordringen fysisk set blev større med styrkeløft udstyr, -så ville din analogi jo slet ikke holde vand :wink:

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share