Styrkeløft til OL?


blanco
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger
Dvs den elastiske kraft i en stang til stangspring ikke kan sammenlignes med den i en trøje 

Hvor får man forresten de motoriserede trøjer henne?

Også fedt de kan løfte uden fysisk udfoldelse, at de bare skal styres...

Tænk hvis det var sådan at det tekniske element og udfordringen fysisk set blev større med styrkeløft udstyr, -så ville din analogi jo slet ikke holde vand 

Nu hedder stangspring jo stangspring hvorfor stangens involvering er implicit. Så vidt jeg ved hed(der) det styrkeløft. Og når man henter 30% af sin performance hjem på udstyr er det vel årsagen til at folk ryster på hovedet.

Vi kunne jo også give stangspringerene en lille jetpack på, så har vi ækvivalenten til en dødløft dragt...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Dvs den elastiske kraft i en stang til stangspring ikke kan sammenlignes med den i en trøje 

Hvor får man forresten de motoriserede trøjer henne?

Også fedt de kan løfte uden fysisk udfoldelse, at de bare skal styres...

Tænk hvis det var sådan at det tekniske element og udfordringen fysisk set blev større med styrkeløft udstyr, -så ville din analogi jo slet ikke holde vand 

Nu hedder stangspring jo stangspring hvorfor stangens involvering er implicit. Så vidt jeg ved hed(der) det styrkeløft. Og når man henter 30% af sin performance hjem på udstyr er det vel årsagen til at folk ryster på hovedet.

Vi kunne jo også give stangspringerene en lille jetpack på, så har vi ækvivalenten til en dødløft dragt...

<{POST_SNAPBACK}>

Stængerne er nu blevet udviklet en del igennem tiderne...

Motorer jetpacks etc. kan aldrig være en seriøs del af en analogi omhandlende dette emne, da der helt konkret er tale om elastiske materialer, der kan medføre en øget præstation hvis benyttet korrekt.

Lige som tartanen udvikles, stængerne udvikles, spyddene er udviklede, løbeskoene, svømmedragterne, discusserne, cyklerne, vandet, svømmedragterne etc..

Hvad der er for meget og lidt kontrolleres af de respektive forbund. Lige som udstyret i IPF regi skal godkendes og dette udstyres effektivitet kontrolleres og holdes nede på hvad IPF mener er et fornuftigt niveau.

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Nu er mit indlæg skrevet med en vis komik, men jeg synes da ligesom sas at det er lidt overdrevent hvor meget en forskel udstyret gør - og i det hele taget hvad årsagen til visse af udstyrselementerne overhovedet eksisterer er... - Men som poul er inde på har IPF kontrol over udstyret. Det er dog vel ikke helt hen i vejret at man henter en 25-30% af sine løft hjem på udstyr?

Link to comment
Share on other sites

Nu er mit indlæg skrevet med en vis komik, men jeg synes da ligesom sas at det er lidt overdrevent hvor meget en forskel udstyret gør - og i det hele taget hvad årsagen til visse af udstyrselementerne overhovedet eksisterer er... - Men som poul er inde på har IPF kontrol over udstyret. Det er dog vel ikke helt hen i vejret at man henter en 25-30% af sine løft hjem på udstyr?

<{POST_SNAPBACK}>

Man får ikke, det er noget man træner sig op til at kunne hente, og det er ikke altid lige let

Link to comment
Share on other sites

Nu er mit indlæg skrevet med en vis komik, men jeg synes da ligesom sas at det er lidt overdrevent hvor meget en forskel udstyret gør - og i det hele taget hvad årsagen til visse af udstyrselementerne overhovedet eksisterer er... - Men som poul er inde på har IPF kontrol over udstyret. Det er dog vel ikke helt hen i vejret at man henter en 25-30% af sine løft hjem på udstyr?

<{POST_SNAPBACK}>

Man får ikke, det er noget man træner sig op til at kunne hente, og det er ikke altid lige let

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan også siges om de forbund der bruger mere udstyr end i IPF. I de andre forbund må man så nødvendigvis også træne hårdere man får jo intet foræret.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Nu er mit indlæg skrevet med en vis komik, men jeg synes da ligesom sas at det er lidt overdrevent hvor meget en forskel udstyret gør - og i det hele taget hvad årsagen til visse af udstyrselementerne overhovedet eksisterer er... - Men som poul er inde på har IPF kontrol over udstyret. Det er dog vel ikke helt hen i vejret at man henter en 25-30% af sine løft hjem på udstyr?

<{POST_SNAPBACK}>

Man får ikke, det er noget man træner sig op til at kunne hente, og det er ikke altid lige let

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan også siges om de forbund der bruger mere udstyr end i IPF. I de andre forbund må man så nødvendigvis også træne hårdere man får jo intet foræret.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, man træner anderledes. Prøv eventuel af se denne hjemmeside Metal militia Her kan du se, hvis du har nogen idé om hvordan styrkeløftere herhjemme træner, forskellen.

Link to comment
Share on other sites

Nu er mit indlæg skrevet med en vis komik, men jeg synes da ligesom sas at det er lidt overdrevent hvor meget en forskel udstyret gør - og i det hele taget hvad årsagen til visse af udstyrselementerne overhovedet eksisterer er... - Men som poul er inde på har IPF kontrol over udstyret. Det er dog vel ikke helt hen i vejret at man henter en 25-30% af sine løft hjem på udstyr?

<{POST_SNAPBACK}>

Man får ikke, det er noget man træner sig op til at kunne hente, og det er ikke altid lige let

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan også siges om de forbund der bruger mere udstyr end i IPF. I de andre forbund må man så nødvendigvis også træne hårdere man får jo intet foræret.

<{POST_SNAPBACK}>

Det gør de skam også :smile: selv med 4lags trøjer skal man stadig selv løfte 400+ efter trøjen har sluppet

Edited by p1kz0r
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jamen det hele halter jo - hvorfor er det blevet sådan en udstyrspræget sportsgren? Jeg mener med dødløft dragt, fx. Ja det er muligt det beskytter, men det kan siges om alverdens ting og sager. Jeg kan forstå noget af bænkprestrøjerne, men dødløftdragt? Squatudstyr? Sport er jo risikobetonet.

ColaJunkie hentede 20 kg i sin bænktrøje første gang han prøvede den. Var det ikke foræret?

James Henderson der har/havde WR for raw bænkpres var udtalt modstander af udstyr - "det var snyd" var begrundelsen, IIRC.

Edited by DocHolliday
Link to comment
Share on other sites

Doc - der er udstyrsræs i stort set alle sportsgrene. En tennisspiller ville ikke kunne spille det spil der spilles i dag uden en masiv udvikling at ketcheren - selv i bordtennis betyder udstyret en masse for spillet - der kan vælges imellem flere hundrede typer af belægninger. I rosporten handler det om så let og stiv en båd som mulig - som laves i eksotiske materialer og der eksperimenteres med bladprofiler på årene osv. Sådan er top sport - det er en del af facinationen - det er en del af "spillet".

I .

Link to comment
Share on other sites

James Henderson der har/havde WR for raw bænkpres var udtalt modstander af udstyr - "det var snyd" var begrundelsen, IIRC.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvordan kan det være snyd når det er inden for reglerne.. Det er den mest usammenhængende argumentation. Hvad enten James Henderson var imod det eller ej.. Så må han da løfte i et raw forbund, de findes i USA :wink:

20 kg første gang i trøje, flot... Men hvad har det med noget at gøre? Over tid handler trøje løft at optimere sin træning ifht det. Det er hårdere og mere smertefuldt i trøjen, alle de andre har også 20kg ud af trøjen , så konkurrence momentet og presset er der stadigvæk.

Mht udstyret er det sikkert pga pengene i at skulle godkendes og sponsorater fra udstyrsfabrikanter. Der er også elementer af skadesforebyggelse etc. Men IPF's bevægegrundlag er sikkert penge. Jeg nyder udstyret, det er en kilde til udfordringer sjov og frustration... Kun godt :smile:

Det er kun de løftere der er dårlige til at hente kg i udstyr der almindeligvis er imod.. Dem der ikke engang deltager i sporten forstår jeg ikke... Hvad gør det dem?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Arne> det udstyrsræs du nævner eksisterer vel fordi det er en forudsætning for sporten at udstyret eksister. Bordtennis, fx. Fodbold og støvler. Badminton. Billiard. You name it.

Men hvorfor skal trøje, bind og dragter hjælpe til i en sport der kunne eksistere nemt uden (hvilket den jo også gør).

Nu er det jo ikke fordi jeg er særlig modstander af SL eller sådan noget. Jeg studser dog bare over det.

Link to comment
Share on other sites

Nu kan man ikke sammenligne styrkeløft med andre sportsgrene. Kan ikke lige nævne nogle sportsgrene, hvor udstyret har så stor betydning som i styrkeløft.

I kampsport kæmper man som gud har skabt en, så hvorfor kan man ikke det i styrkeløft? I atletik har det også en begrænset betydning.

Edited by Roberto Baggio
Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor skal trøje, bind og dragter hjælpe til i en sport der kunne eksistere nemt uden (hvilket den jo også gør).

<{POST_SNAPBACK}>

100m løb uden blokke og pigsko på jordbaner, stangspring med træstænger, spydkast med ditto...

Forskellen er den samme :smile:

Præstation og rekorder øget som følge af udviklede forhold/udstyr.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
100m løb uden blokke og pigsko på jordbaner, stangspring med træstænger, spydkast med ditto...

Forskellen er den samme

Muligvis enig, men de performances du nævner der har udstyret jo en berettigelse- hvad er berettigelsen i alverdens dragter og bind? Dobbelt-foldet lærredstrøje og hvad det hedder...
Kan ikke lige nævne nogle sportsgrene, hvor udstyret har så stor betydning som i styrkeløft.

Enig.

Link to comment
Share on other sites

Styrkeløft høre efter min mening ikke hjemme på Ol-programmet, men det gør holdsport sådan set heller ikke. Synes det er i den bedste græsk-olympiske ånd, hvis det er den med den bedste rawpower, der vinder, og det vil det ikke nødvendigvis være med alt det udstyr.

Og det er urealistisk at forestille sig, at IPF vil give afkald på udstyret for at komme med.

<{POST_SNAPBACK}>

Fjern de hurtige specialudviklede tartan baner, startblokke og pigsko i 100m, gå tilbage til træpinde i stangspring. Derudover skal særligt behandlet vand og badedragter forbydes i svømning, spacial udviklede spyd i spydkast, discii i discus kast, fodboldstøvler med knopper og skinnebendbeskyttere.

Uigennemtænkt :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Nu aner jeg ikke hvem du er, men hvis du prøvede kræfter med styrkeløft, vil du også erfare, at de ting som du nævner slet ikke kan sammelignes med udstyret i styrkeløft.

Mig bekendt har de ikke deres eget spyd med hjemmefra i spydkast og har endnu ikke set nogen blive en bedre fodboldspiller fordi de har nogle ekstra gode benskinner :dry:

Link to comment
Share on other sites

Styrkeløft høre efter min mening ikke hjemme på Ol-programmet, men det gør holdsport sådan set heller ikke. Synes det er i den bedste græsk-olympiske ånd, hvis det er den med den bedste rawpower, der vinder, og det vil det ikke nødvendigvis være med alt det udstyr.

Og det er urealistisk at forestille sig, at IPF vil give afkald på udstyret for at komme med.

<{POST_SNAPBACK}>

Fjern de hurtige specialudviklede tartan baner, startblokke og pigsko i 100m, gå tilbage til træpinde i stangspring. Derudover skal særligt behandlet vand og badedragter forbydes i svømning, spacial udviklede spyd i spydkast, discii i discus kast, fodboldstøvler med knopper og skinnebendbeskyttere.

Uigennemtænkt :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Nu aner jeg ikke hvem du er, men hvis du prøvede kræfter med styrkeløft, vil du også erfare, at de ting som du nævner slet ikke kan sammelignes med udstyret i styrkeløft.

Mig bekendt har de ikke deres eget spyd med hjemmefra i spydkast og har endnu ikke set nogen blive en bedre fodboldspiller fordi de har nogle ekstra gode benskinner :dry:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du læste alle mine posts i denne tråd, ville du måske danne dig et mere nuanceret billede :wink:

Det ville også give dig muligheden for at poste relevante observationer. Istedet for at smide ubrugelige posts op...

Trøje = større præstation

Tartan, startblokke, pigsko = større præstation. Begge dele er udstyr der er godkendt af de respektive forbund og gradvist udvikles så større præstation kan opnås. Ingen af tingene er nødvendige, men de er stadig en del af sporten idag :smile:

Derudover har begge dele i større eller mindre grad udviklet sporten så den har ændret sig fra det oprindelige.

At man ikke medbringer sin egen startblok og sprintbane er vel sagen uvedkommende. Det gør blot træningen lettere tilgangelig for stykeløfteren da det er noget blligere at købe en trøje end at bygge sin egen sprint bane :laugh:

Benskinner har ændret måden der tackles på, og knopperne har muliggjort anderledes måde at spille på, højere fart, hurtigere retningsændringer etc.

Kort sagt, udstyr der forbedrer præstationen og ændrer sporten.

At udstyret er teknisk udfordrende at løfte i, gør ondt og til en vis grad gør det farligere (man taber lettere stangen i tænderne) ændrer ikke på mine betragtninger.

Link to comment
Share on other sites

100m løb uden blokke og pigsko på jordbaner, stangspring med træstænger, spydkast med ditto...

Forskellen er den samme

Muligvis enig, men de performances du nævner der har udstyret jo en berettigelse- hvad er berettigelsen i alverdens dragter og bind? Dobbelt-foldet lærredstrøje og hvad det hedder...

Kan ikke lige nævne nogle sportsgrene, hvor udstyret har så stor betydning som i styrkeløft.
Enig.

<{POST_SNAPBACK}>

I kunne jo prøve at ringe til Bjarne Riis og kræve at CSC stiller op med nogle gamle cykler på 13-14 kg med kun 3 gear,

fordi I synes det er snyd med alle de nye cykler som er åhh så smarte...

Så ville de da have en historie de kunne fortælle fremover til deres julefrokoster... :4slap:

:baaa:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Poul og Hippo> der er jo ingen der brokker sig over at udstyret i så høj hjælper når det eksisterer (eller jo det er der måske men det er underordnet lige nu) - folk sætter spørgsmålstegn ved hvorfor det overhovedet er der..

Link to comment
Share on other sites

Poul og Hippo> der er jo ingen der brokker sig over at udstyret i så høj hjælper når det eksisterer (eller jo det er der måske men det er underordnet lige nu) - folk sætter spørgsmålstegn ved hvorfor det overhovedet er der..

<{POST_SNAPBACK}>

Altså mit bud er at det som sagt giver en mulighed for at flytte flere kilo, og da det jo hedder styrkeløft, så virker det egentligt ret indlysende, men det er jo bare mig. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Mht udstyret er det sikkert pga pengene i at skulle godkendes og sponsorater fra udstyrsfabrikanter. Der er også elementer af skadesforebyggelse etc. Men IPF's bevægegrundlag er sikkert penge. Jeg nyder udstyret, det er en kilde til udfordringer sjov og frustration... Kun godt 

Det er kun de løftere der er dårlige til at hente kg i udstyr der almindeligvis er imod.. Dem der ikke engang deltager i sporten forstår jeg ikke... Hvad gør det dem?

og dem med svaghed i brystmuskulaturen er almindeligvis for trøjerne - trøjerne kan hjælpe med at kompensere for løfterens svaghed

Det gør i en vis grad sporten uinteressant at se på - og de kg der bliver løftet er reelt ikke løftet og har meget lidt med absolut styrke at gøre

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

folk sætter spørgsmålstegn ved hvorfor det overhovedet er der..

Hvorfor er de blokkene der i 100m løb, etc. etc..

Kan stadigvæk ikke se forskellen. Nogen vil mene at der er i graden af hjælp, men elastiske komponenter er stadigvæk den faktor der benyttes til at øge præstationen. hvad enten det er 100m løb eller styrkeløft.

-Rekorder! Øge interessen for de givne sportsgrene.

-De rene atleter er måske også glade for at tidligere tiders dopingdominerede rekorder nu kan slås ved brug af udstyr istedet for krudt. Testingen er heldigvis blevet meget skrappere og effektiv, holdningen har også ændret sig inden for styrkeløft, hvilket er positivt.

De der inden udstyrs æraen har sat rekorder uden brug af kemisk snyd, må dog føle sig snydt, når de ser deres rekorder slettet pga. elastikker.

Jeg vedkender mig ovenstående tanker omkring doping er grove generalisringer, der er ikke tale om et ønske om at pege på enkeltpersoner nationalt -eller internationalt for den sags skyld. Det er blot mine overordnede betragtninger, ud fra de samtaler jeg har haft med garvede folk fra styrkeløft sporten.

Link to comment
Share on other sites

og dem med svaghed i brystmuskulaturen er almindeligvis for trøjerne - trøjerne kan hjælpe med at kompensere for løfterens svaghed

Det gør i en vis grad sporten uinteressant at se på - og de kg der bliver løftet er reelt ikke løftet og har meget lidt med absolut styrke at gøre

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har meget svært ved, at tage kritik af sportens regler seriøst, når den kommer fra folk der ikke selv deltager i sporten. Der er ingen der får noget foræret i udstyret. Det kræver tilvæning og træning. Det er skide irriterende, at læse kritik af sin sport gang på gang fra folk der ikke selv er indvoldverede. Hvis folk er så meget mod udstyret kunne de i det mindste få sig en licens og bakke op om et arrangement som Nordland Cup. Hvis pludsligt det gik hen og blev en stor succes var der nok andre klubber der ville arrangerer lignende stævner. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share