TUT og tempo


Rall
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg ved snart ikke, hvad jeg selv skal mene.

Det ene øjeblik læser jeg, at tiden under tension (TUT) per set for maksimal muskelvækst bør være 40-70 sekunder (bl.a. Charles Poliquin på t-mag.com), det næste øjeblik læser jeg artikler med hypertrofi specifikke træningsprogrammer af samme C.P. og Chad Waterbury, hvor TUT per set ikke kommer over 40 sekunder (bl.a "Advanced German Volume Training" og "The Waterbury Method", begge på t.mag.com) :blink: Begge forfattere er enige om at 10 set af 3-5 reps med 75-90% af 1RM er velegnet til hypertrofi. C.P anbefaler et tempo på 4-0-X og Mr. Waterbury anbefaler 1-0-X. Begge coaches er respekterede for deres viden og træningsprogrammer - alligevel er de vidt uenige/forskellige i deres anbefalinger af tempo'et og dermed TUT'en :raisebrow:

Er der nogen, der har en klog, velbegrundet kommentar/forklaring på det?

Link to comment
Share on other sites

Problemet er vores manglede viden om TUT betydning for hypertrofi. Det er ikke forsket særlig meget i det, og det kan der derfor slet ikke sammenlignes med meget mere velkendte parametre som eksempelvis progression, periodisering, volume, tonnage.

Det meste er derfor gætværk eller personlige erfaringer. Min personlige erfaring er, at TUT ikke spiller den store rolle ved hypertrofi, andre mener at det er en af de aller vigtigste parametre.

Derudover har jeg bemærket at folk opfatter TUT meget forskelligt. Nogle taler om TUT som værende tiden under spænding i det enkelte sæt, mens andre ser det som tiden under spænding i det enkelte træningspas. Suma sumarum, indtil der forligger videnskabelige undersøgelser skal man nok affinde sig med at stifte bekendskab med forskellige synspunkter med forvirring til følge...

Link to comment
Share on other sites

Hvis en siger det ene og en anden siger det andet, så find en mellemløsning :)

Jeg har kørt CW´s 10x3 i 3 mdr nu. Hypertorfi mæssigt er det npgenlunde det samme som ved andre programmer jeg har prøvet, men til gengæld er min styrke eksploderet. er gået 15 kg op i bænk på de 3 mdr.

kan godt anbefale det her program, det tager omkring 30 min, 3 gange om ugen og ens motivation er helt i top, når man ved man ikke skal ligge og pumpe i flere timer.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en siger det ene og en anden siger det andet, så find en mellemløsning :)

Jeg har kørt CW´s 10x3 i 3 mdr nu. Hypertorfi mæssigt er det npgenlunde det samme som ved andre programmer jeg har prøvet, men til gengæld er min styrke eksploderet. er gået 15 kg op i bænk på de 3 mdr.

kan godt anbefale det her program, det tager omkring 30 min, 3 gange om ugen og ens motivation er helt i top, når man ved man ikke skal ligge og pumpe i flere timer.

<{POST_SNAPBACK}>

Jep - det er faktisk også, hvad jeg vil prøve i første omgang. Jeg vil lave en "WSB/Chad Waterbury-Charles P. German Volume Training-hybrid" :4smartass: med 2 træninger per uge per muskelgruppe. Den ene dag med ME 4 set op til 5-6 RM med et 10X tempo (som Chad Waterbury anbefaler), og den anden dag vil jeg lave 10x5-3 med Charles P.'s progression og et tempo på 40X :bigsmile: .

Link to comment
Share on other sites

Hvis en siger det ene og en anden siger det andet, så find en mellemløsning :)

Jeg har kørt CW´s 10x3 i 3 mdr nu. Hypertorfi mæssigt er det npgenlunde det samme som ved andre programmer jeg har prøvet, men til gengæld er min styrke eksploderet. er gået 15 kg op i bænk på de 3 mdr.

kan godt anbefale det her program, det tager omkring 30 min, 3 gange om ugen og ens motivation er helt i top, når man ved man ikke skal ligge og pumpe i flere timer.

<{POST_SNAPBACK}>

Gider ikk lige at lede, men hva øvelser kører du med siden du kan gøre det så hurtigt??

Link to comment
Share on other sites

Mr. Waterbury

chadlrg.gif¨

mener han har lagt navn til en del underlige artikler. Synes der findes mange mere eller mindre selvudnævnte eksperter. Når en coach har arbejdet sammen med atleter inden for f.eks. amerikansk fodbold tæller det et stort plus i min bog. Det at kunne fremvise resultater.

Mig bekendt har Waterbury heller ikke arbejdet sammen med top-atleter i samme grad som Polinquin.

CW´s 10x3 har jeg sgu ikke meget tiltro til hvad angår hypertrofi :wink:

Link to comment
Share on other sites

About the Author

Chad Waterbury is a strength and conditioning coach with Bachelor of Science degrees in Human Biology and Physical Science. Currently, he's studying Graduate work in Physiology at the University of Arizona. He operates his company, Chad Waterbury Strength & Conditioning, in Tucson, AZ, where his clientele consists of members of military special forces units, athletes, professionals and non-athletes seeking exceptional physical performance and development. You can contact him through his website, chadwaterbury.com.

Link to comment
Share on other sites

Professional Athletic Clients

CHARLES POLIQUIN

CHARLES POLIQUIN

Founder, Poliquin Performance Center

Charles Poliquin is a native of Ottawa, Canada. While completing graduate studies in Exercise Physiology in Canada, Charles began coaching athletes, a career move that has resulted in hundreds of medals, wins and personal bests of many elite athletes. He is known worldwide for producing faster athletes. When a country wants a Gold medal, they come to Charles.

Coach Poliquin has been hailed as the most successful strength coach in the world. He has spent years-researching European journals (he is fluent in English, French and German) and speaking to other coaches and scientists in his quest to optimize training methods. He has perfected the art of writing routines that produce results, and his books and courses are the culmination of his theories and knowledge.

Charles Poliquin has lectured extensively on practical and theoretical aspects of physical conditioning in eight different countries and in 3 different languages. Charles has also written over 500 articles for various web sites, magazines and journals. His work has been translated in 7 different languages. English, Swedish, German, French, Italian, Dutch and Japanese.

Applied Background

Charles Poliquin is recognized as one of the Worlds most successful strength coaches, having coached Olympic medalists in twelve different sports including the US female track and field for the Olympics 2000.

His current clients include:

Al MacInnis, St Louis Blues, Norris Trophy winner, strongest slap-shot in the NHL

Joe Nieuwendyk, Dallas Stars, Conn Smythe Trophy winner, Stanley Cup winner

Chris Pronger, Colorado, St. Louis Blues, winner of Norris and Hart Trophy

Canadian short-track speed-skating team

Nanceen Perry, World Record Holder 4 x 200 m

Michelle Freeman, number 1 ranked hurdler in the World

Chris Thorpe, Olympic Silver & Bronze Medalist, Double's Luge

Athletes on Professional Teams which Charles correctly trains include:

Detroit Red Wings

Colorado Avalanche

St. Louis Blues

Montreal Canadians

Toronto Maple Leafs

Ottawa Senators

New York Rangers

New York Islanders

Calgary Flames

Chicago Blackhawks

New Jersey Devils

Florida Panthers

Tampa Bay Lightning

World Championship medals in:

kayak

judo

bobsleigh

luge

alpine skiing

biathlon

power-lifting

freestyle skiing

swimming

figure skating

speed-skating short track

speed-skating long-track

Theoretical Background:

Author

B.Sc. Kinesiology

M.Sc. Exercise Physiology

Books Published:

Modern Trends in Strength Training

Winning the Arms Race

The Poliquin Principles

The German Body Composition

Manly Weight Loss

Multimedia Publications:

Poliquin Power! Audio Series

Writer of the foreword on the upcoming UNICEF fundraising recipe book which include recipes of Canada's Olympic athletes like Myriam Bedard, Jean-Luc Brassard. International lecturer in practical and theoretical aspects of physical preparation (more than 190 conferences since 1985).

Professional Athletic Clients

BASEBALL

SEATTLE MARINERS

Edgar Martinez

NEW YORK METS

Mo Vaughn

FOOTBALL

ARIZONA CARDINALS'

Adrian Wilson

Thomas Jones

DENVER BRONCOS

Rob Moore

BUFFALO BILLS

Jerry Ostroski

GREENBAY PACKERS

Na'il Diggs

HOUSTON TEXANS

Jabari Issa

BALTIMORE RAVENS

Ehan Brooks

MIAMI DOLPHINS

David Boston

OAKLAND RAIDERS

Chris Hetherington

JACKSONVILLE JAGUARS

Jimmy Redmond

NOTRE DAME

Julius Jones HOCKEY

BOSTON BRUINS

Brian Rolston

John Grahame

Martin Lapointe

Rob Zamuner

CALGARY FLAMES

Burke Henry

Craig Conroy

Robyn Regehr

DETROIT REDWINGS

Boyd Devereaux

Darren McCarty

Jason Williams

EDMONTON OILERS

Chris Hajt

LA KINGS

Jared Aulin

NASHVILLE PREDATORS

David Legwand

Mark Eaton

NEW JERSEY DEVILS

Jim McKenzie

PHILADELPHIA FLYERS

Michael Handzus

Jeremy Roenick

TAMPA BAY LIGHTNING

Chris Dingman

OTTAWA SENATORS

Wade Redden

FLORIDA PANTHERS

Darcy Hordichuk

ST. LOUIS BLUES

Al Macinnis

Chris Pronger

Dallas Drake

Keith Tkachuk

Rich Pilon

Sean Hill

Doug Weight

Matt Walker

Barrett Jackman

TORONTO MAPLE LEAFS

Gary Roberts

DALLAS STARS

Jason Arnott

PHOENIX COYOTES

Brian Boucher

OLYMPICS

Adam Setliff

Chris Thorpe

Clay Ives

Jud Logan

Adam Nelson

Dwight Phillips

TRACK & FIELD

Michelle Freeman

Nanceen Perry

BASKETBALL

BOSTON CELTICS

Tony Delk

PGA

Tag Ridings

Link to comment
Share on other sites

selvfølgelig tror jeg på Morten Zacho. men hans mål er vel heller ikke estrem muskelvækst. de billeder jeg har set af Waterbury er lidt mystiske for hvis hele ens levebrød består i at formidle styrketræning og hvis han siger hans metoder er så overlegne hvorfor er manden så ikke større.

Edited by T:I:R
Link to comment
Share on other sites

Nu er det jo heller ikke udelukkende et spørgsmål om "at tro på"...

MZ sidder jo ikke selv og finder på diverse systemer og vil ha folk overbevist om sit guddommelige system - han formidler blot videnskabeligt dokumenterede undersøgelser og teorier og understøtter disse med sin viden.

Men når det kommer til folk der straks ophøjes til status af ekspert, blot fordi de har fundet på et smart navn til et system bestående af utraditionelle reps og sets, ja så bør man skæve til resultaterne af disse systemer (referencer), da der er alt for meget hokus-pokus indenfor denne verden af pumping iron! Styrkeløft og opnåelse af forøget styrke er efterhånden temmelig veldokumenteret, og guruerne indenfor denne verden er selv tidligere eller udøvende styrkeatleter, og har deres egen fysik såvel som deres atleters at vise frem som endelig bekræftelse på systemets gyldighed.

Når det kommer til BB'ing, så bliver der stadig skudt med spredhagl, og det ene mere fantasifulde og fantastiske system dukker op efter det andet. Og her kommer så det frustrerende for den videnbegærlige unge BB'er - der findes efterhånden systemer og artikler så veldokumenterede at de på de nærmest er garanti for ultimativ hypertrofi hvis blot programmet følges til punkt og prikke. Sætter man sig virkelig godt ind i fx. HST, og læser alt hvad der er skrevet på hsnhst.com, ja så vil man næsten uundgåeligt nå frem til den konklusion, at programmet er det mest veldokumenterede der findes, og der kan faktisk ikke sættes en finger på det.

Men hvor er alle de store navne der har brugt netop HST på at komme frem i rampelyset?

Hvorfor er Bryan Haycock ikke selv større end han er?

Personligt har jeg ikke oplevet succes med slavisk at følge et program i jagten på hypertrofi. Styrkeforøgelse jo.. Men ikke meget større!

Jeg tror at videnskaben kan give os nøgler til redskaber i BB træningen; men rækkefølgen som de skal bruges i og med hvilke kombinationer er noget man på egen hånd må arbejde med. Jeg tror at ultimativ hypertrofi i høj grad kommer af at kende og lytte til sin krop, og lave de nødvendige justeringer og ændringer når det kan mærkes/"høres".

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Men hvor er alle de store navne der har brugt netop HST på at komme frem i rampelyset? Hvorfor er Bryan Haycock ikke selv større end han er?

<{POST_SNAPBACK}>

Fordi han er clean og der er en grænse for hvor stor man kan blive, selv på verdens bedste program :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men hvor er alle de store navne der har brugt netop HST på at komme frem i rampelyset? Hvorfor er Bryan Haycock ikke selv større end han er?

<{POST_SNAPBACK}>

Fordi han er clean og der er en grænse for hvor stor man kan blive, selv på verdens bedste program :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Men er det så en garant for, at han er nået sit "genetiske max"?

Kan man ikke blive større end the average Joe hvis ikke man bruger krudt?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jeg ved snart ikke, hvad jeg selv skal mene.

Det ene øjeblik læser jeg, at tiden under tension (TUT) per set for maksimal muskelvækst bør være 40-70 sekunder (bl.a. Charles Poliquin på t-mag.com), det næste øjeblik læser jeg artikler med hypertrofi specifikke træningsprogrammer af samme C.P. og Chad Waterbury, hvor TUT per set ikke kommer over 40 sekunder (bl.a "Advanced German Volume Training" og "The Waterbury Method", begge på t.mag.com) :blink: Begge forfattere er enige om at 10 set af 3-5 reps med 75-90% af 1RM er velegnet til hypertrofi. C.P anbefaler et tempo på 4-0-X og Mr. Waterbury anbefaler 1-0-X. Begge coaches er respekterede for deres viden og træningsprogrammer - alligevel er de vidt uenige/forskellige i deres anbefalinger af tempo'et og dermed TUT'en :raisebrow:

Er der nogen, der har en klog, velbegrundet kommentar/forklaring på det?

<{POST_SNAPBACK}>

måske er det bare fordi TUT er et metabegreb, som ikke har så meget at gøre med træningsresponset, når man sammenligner forskellige protokoller? man responderer jo primært på to ting: tensionen og metabolsk udtrætning (hvor styrkeatleters træningstilgang har gået efter tensionskomponenten og BB'eres træningstilgang har gået efter den metabolske udtrætning). Der er ikke rigtigt noget der tyder på at tensionskomponenten afhænger af sæt længde, pause intervaller og så videre, hvor den metabolske udtrætning i høj grad afhænger af de nævnte faktorer. Så hvis du spørger mig, kan du kyle TUT begrebet i skralderen og så bare hold det simpelt (hvis du vil have dine begreber endnu mere forstyrret kan du læse noget af dan john om at holde det simpelt :bigsmile: )

Link to comment
Share on other sites

selvfølgelig tror jeg på Morten Zacho. men hans mål er vel heller ikke estrem muskelvækst. de billeder jeg har set af Waterbury er lidt mystiske for hvis hele ens levebrød består i at formidle styrketræning og hvis han siger hans metoder er så overlegne hvorfor er manden så ikke større.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu er CW ikke helt lille. han er måske ikke en lille fitness nips med mini talje og overpumpede guns. Men massiv, det er han.

Polquin træner derimod primært atleter, i den forbindelse er hans muskuløse guns, ikke noget der tyder på hans egen træning er præstationsorienteret :smile:

Link to comment
Share on other sites

ja begge mener at 10 med 3-5 reps er velegnet til hypertrofi, hvis man vil have maximal styrke ud af det samtidigt........ for ren hypertrofi anbefaler CW ihvert fald at hver muskelgruppe bliver trænet med 36-50 reps 2-4 gange om ugen og han bruger parametre som 6x6,5x8,4x12 og der anbefaler han 4 sek eccentric og maximal fart concentric......

Link to comment
Share on other sites

Polquin træner derimod primært atleter, i den forbindelse er hans muskuløse guns, ikke noget der tyder på hans egen træning er præstationsorienteret
Det gør ihvertfald hans bog om Wining the arms race lidt mere salgbar og troværdig :wink:

Nogen der ved hvilke klienter CW træner?

for ren hypertrofi anbefaler CW ihvert fald at hver muskelgruppe bliver trænet med 36-50 reps 2-4 gange om ugen og han bruger parametre som 6x6,5x8,4x12 og der anbefaler han 4 sek eccentric og maximal fart concentric......
Ja det ligger jo noget langt fra hvad han har anbefalet tidligere i posten ovenfor, hvor som jeg læser det, at den eccentrisk fase er næsten så kort som muligt - som man ser det ved mange styrkeløft programmer hvor stangen sænkes hurtigst mulig under kontrol.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share