Den sikre vej til Vægttab


RunnersHigh
 Share

Recommended Posts

..og træn tilstrækkeligt hårdt samtidig så vil du - alt andet lige - tabe dig.

Hård cardio træning - f.eks. men ikke kun løb - er en nøgle til vægttab.

Hvad er så tilstrækkeligt? Det er selvfølgelig individuelt, men det gælder om at finde den træningsindsats der giver det ønskede resultat.

Når du træner tilstrækkelig hård cardio sker der bl.a. følgende:

1. Fedtforbrændingen stiger jo bedre form man er i.

2. Efterforbrændingen stiger.

3. Hvileforbrændingen stiger.

4. Vær opmærksom på at kalorieforbrænding og subkutan fedtforbrænding ikke står i et 1:1 forhold som mange antager. Det er mere kompliceret end som så. F.eks. forbrændes der ved højintensitets cardio træning (95% max puls). 9 gange så meget subkutant fedt per kalorie som ved mere moderat cardio (60-80% max puls).

Derfor vil du kunne spise mere end før og stadig tabe dig. Du kan selvfølgelig også vælge at tage din kost ind i regnskabet, men træner du tilstrækkelig hårdt er det unødvendigt.

Nu er jeg ikke istand til at citere og kommentere alle indlæggene, så jeg tager udgangspunkt i trådens start.

Jeg mener dette er en blidgyde, hvilket jeg vil forsøge at argumentere for i det følgende, men generelt ligger mit synspunkt i forlængelse af madsSWIMs

For det første er cardio eller hård cardio absolut ingen garanti for vægttab. Ved intensiv træning forbrændes meget, men kroppen efterspørger også et større indtag. Hvis vi taler om fedtfattig og fiberrig kost er det sikkert korrekt, men ellers kan det i princippet sagtens lade sig gøre at tage på i kombination med cardio/hård cardio.

For det andet er det korrekt at fedtforbrændingsevnen stiger med træningstilstanden, men dette gælder også ved langvarig og ikke helt så intensiv træning. Desuden er det mest interessante ift. vægttab ikke fedtforbrændingen i sig selv, men det samlede kcal-underskud. Endelig medfører hård cardio (forstået som pulsintensiv cardio) er forholdsvis højere glykogenforbrænding på bekostning af fedtforbrændingen. Der er altså samlet set ingen større fedtforbrænding ved kortere intensiv cardio sammenligned med længerevarende mindre intensiv cardio.

For det tredje er der en større efterforbrænding ved den intensive cardio efter samme træningsmængde, men denne er dog forholdsvis begrænset og vis alternativet var en større mulig træningsmængde ved en lidt lavere intensitet er dette ikke meget værd.

Som stubbes regneeksempel illusterer er forskellen samlet set begrænset. Hvis man ved en lavere intensitet var istand til at løbe 12 km istedet for 8 km er resultatet naturligvis at man opnår en større samlet forbrænding ved langvarig cardio fremfor korterevarende intensiv cardio. Dette er netop hovedpointen.

Der er derfor ikke grundlag for at anbefale meget hård cardio i relation til opnåelse af vægttab. Noget andet er at de færreste fysisk vil kunne tåle meget hård cardio i ret lang tid med mindre man har trænet sig op til dette. Overvægtige der ikke tidligere har dyrket intensiv idræt, men påbegynder motion som led i vægttabsforsøget bør generelt holde sig væk fra hård cardio i startfasen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • Replies 73
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vrøvl. Hvis du træner tilstrækkelig hårdt vil du tabe dig uanset hvad du spiser.

nøgleordet her er jo "tilstrækkelig", der gør sætningen til en nærmest endegyldig sandhed.

I praksis er det bare en dårlig idé at æde alt og hvad som helst i ad libitum mængder, hvis man har vægttab som mål, fordi det jo øger hvor meget man skal lave før det er tilstrækkeligt.

Link to comment
Share on other sites

nøgleordet her er jo "tilstrækkelig", der gør sætningen til en nærmest endegyldig sandhed.

Nemlig. Det er individuelt hvad der er tilstrækkeligt. Man må jo prøve sig frem, men sandheden er at mange er for magelige (læs: dovne) til at træne det der skal til. Så vil man hellere sidde og fluekneppe kalorier og undvære al det mad der gør en glad.

ELLER.. man kan få sig en rygrad, lægge den træningsindsats der skal til og spise hvad der passer én.

Der er frit valg på alle hylder :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nemlig. Det er individuelt hvad der er tilstrækkeligt. Man må jo prøve sig frem, men sandheden er at mange er for magelige (læs: dovne) til at træne det der skal til. Så vil man hellere sidde og fluekneppe kalorier og undvære al det mad der gør en glad.

ELLER.. man kan få sig en rygrad, lægge den træningsindsats der skal til og spise hvad der passer én.

Der er frit valg på alle hylder :smile:

Helt ærligt - der er simpelthen for mange ubekendte og for meget arrogance i det statement til at det giver mening...De fleste mennesker oplever altså virkeligheden noget anderledes skulle jeg hilse og sige. Det er både individuelt, hvad der er tilstrækkelige mængder træning men det er altså også individuelt, hvad 'at spise hvad der passer én' udgøres af.

Jeg er hverken doven eller mangler træningsrygrad, men hvis jeg skal tabe mig, skal jeg da tage mig sammen og spise mindre end jeg plejer. Jeg kan ikke pludselig sætte min træningsmængde i vejret (og jeg træner rimeligt meget i forvejen), for det giver overbelastningsskader. Og så er man henvist til en periode med mindre eller ingen træning og det kan dårligt være en fordel.

Desuden giver øget træningsmængde ofte øget appetit, så hvis jeg ikke forsøger at kontrollere den, så forbliver min vægt da omtrent hvor den plejer at være - uanset træningsmængde. Det er min erfaring, at træning i sig selv kun regulerer vægten begrænset.

Hvis din virkelighed ser anderledes ud, så er det da bare fedt for dig, men din påstand kan simpelthen ikke ophøjes til andet end en meget lokal sandhed :dry:

Link to comment
Share on other sites

Det vil også tage lang tid for en utrænet at blive istand til at levere den træningsmængde i den intensitet, som Runnerhigh anvender for at kunne spise, som det passer ham. En overvægtig vil skulle tabe sig betydeligt, før det er hensigtsmæssigt at løbe lange ture med en høj intensitet (og her er høj intensitet 10 km/t ikke 16 km/t).

Link to comment
Share on other sites

Helt ærligt - der er simpelthen for mange ubekendte og for meget arrogance i det statement til at det giver mening...De fleste mennesker oplever altså virkeligheden noget anderledes skulle jeg hilse og sige. Det er både individuelt, hvad der er tilstrækkelige mængder træning men det er altså også individuelt, hvad 'at spise hvad der passer én' udgøres af.

Jeg er hverken doven eller mangler træningsrygrad, men hvis jeg skal tabe mig, skal jeg da tage mig sammen og spise mindre end jeg plejer. Jeg kan ikke pludselig sætte min træningsmængde i vejret (og jeg træner rimeligt meget i forvejen), for det giver overbelastningsskader. Og så er man henvist til en periode med mindre eller ingen træning og det kan dårligt være en fordel.

Desuden giver øget træningsmængde ofte øget appetit, så hvis jeg ikke forsøger at kontrollere den, så forbliver min vægt da omtrent hvor den plejer at være - uanset træningsmængde. Det er min erfaring, at træning i sig selv kun regulerer vægten begrænset.

Hvis din virkelighed ser anderledes ud, så er det da bare fedt for dig, men din påstand kan simpelthen ikke ophøjes til andet end en meget lokal sandhed :dry:

Der må jeg så også lige tilslutte mig

Måske er det bare fordi vi er af hunkøn og derved genetisk kodet til at der skal noget på sidebenene, men jeg oplever også en voldsomt forøget appetit de dage hvor jeg løber 10+ km. Ikke bare lidt, men sådan helt dyrisk og næsten ustyrlig og altid først nogle timer efter turen.

Da jeg sidste år trænede mod halvmarathon og samtidig styrketrænede og PW'ede + gik ca 5-7 km med hunden hver dag tog jeg alligevel på (og bestemt ikke kun muskler). Simpelthen pga den øgede appetit.

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Måske er det bare fordi vi er af hunkøn og derved genetisk kodet til at der skal noget på sidebenene

Det er rigigt at kvinder har et andet fedt/muskel ratio, men jeg har trænet med masser af kvindfolk der holder den slanke linje fordi de træner tilstrækkeligt. Og jeg har også løbet med kvinder, der løber alt for langsomt hvis vægttab er målet. Hvor hurtig løber du per km?

Link to comment
Share on other sites

Værsgo min ven! :smile:

Hvorfor du taber dig meget mere ved høj-intensitets cardio

Angelo Tremblay, Ph.D., and his colleagues at the Physical Activities Sciences Laboratory, Laval University, Quebec, Canada, challenged the common belief among health professionals that low-intensity, long-duration exercise is the best program for fat loss. They compared the impact of moderate-intensity aerobic exercise and high-intensity aerobics on fat loss. (Metabolism (1994) Volume 43, pp.814-818)"

"As you might expect, the total energy cost of the ET program was substantially greater than the HIIT program. The researchers calculated that the ET group burned more than twice as many calories while exercising than the HIIT program. But (surprise, surprise) skinfold measurements showed that the HIIT group lost more subcutaneous fat. "Moreover," reported the researchers, "when the difference in the total energy cost of the program was taken into account..., the subcutaneous fat loss was ninefold greater in the HIIT program than in the ET program." In short, the HIIT group got 9 times more fat-loss benefit for every calorie burned exercising"

Link to comment
Share on other sites

Værsgo min ven! :smile:

Hvorfor du taber dig meget mere ved høj-intensitets cardio

Angelo Tremblay, Ph.D., and his colleagues at the Physical Activities Sciences Laboratory, Laval University, Quebec, Canada, challenged the common belief among health professionals that low-intensity, long-duration exercise is the best program for fat loss. They compared the impact of moderate-intensity aerobic exercise and high-intensity aerobics on fat loss. (Metabolism (1994) Volume 43, pp.814-818)"

"As you might expect, the total energy cost of the ET program was substantially greater than the HIIT program. The researchers calculated that the ET group burned more than twice as many calories while exercising than the HIIT program. But (surprise, surprise) skinfold measurements showed that the HIIT group lost more subcutaneous fat. "Moreover," reported the researchers, "when the difference in the total energy cost of the program was taken into account..., the subcutaneous fat loss was ninefold greater in the HIIT program than in the ET program." In short, the HIIT group got 9 times more fat-loss benefit for every calorie burned exercising"

Det er et studie, hvor der er en række forbehold ved. Måske ikke det bedste grundlag for at påstå at høj intensitet gør en forskel over tid.
Link to comment
Share on other sites

Det er et studie, hvor der er en række forbehold ved. Måske ikke det bedste grundlag for at påstå at høj intensitet gør en forskel over tid.

For det første er det et yderst vigtigt studie. Det var faktisk det studie der var med til at aflive myten om fedtforbrændingszoner. For det andet vil jeg da hjertens gerne se om du kan frembringe bar et eneste publiceret studie der underbygger din påstand:

Jeg forbrænder ca 2500 kJ ved at løbe 8 km både ved 8km/t og 16km/t.

Altså påstanden om at intensitet af cardio træning ingen betydning har for forbrændingen.

Link to comment
Share on other sites

For det første er det et yderst vigtigt studie. Det var faktisk det studie der var med til at aflive myten om fedtforbrændingszoner. For det andet vil jeg da hjertens gerne se om du kan frembringe bar et eneste publiceret studie der underbygger din påstand:

Altså påstanden om at intensitet af cardio træning ingen betydning har for forbrændingen.

Jeg har ikke påstået noget og har derfor ikke noget at dokumentere.

Siden hvor og hvornår er det nævnte studie brugt til at aflive fedtforbrændingszone-myten?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke påstået noget og har derfor ikke noget at dokumentere.

Din påstand:

Jeg forbrænder ca 2500 kJ ved at løbe 8 km både ved 8km/t og 16km/t

Ergo; ifølge dig forbrænder du det samme uanset intensitet.

Den information må du jo have fået et eller andet sted fra. Det er vel ikke bare noget du antager? Så er det bare jeg spørger: hvilken publiceret forskning støtter din påstand?

Min påstand:

Intensitet af cardio træning har stor betydning for subkutan fedtforbrænding. Det har jeg bakket op med publiceret forskning.

Begge påstande kan jo ikke være sande, da dette ville være logisk inkonsistent. Med andre ord må en af os tage grueligt fejl så lad os da i sandhedens interesse få skilt skidt fra kanel. :wink:

Jeg vil da omlægge min træning øjeblikkeligt hvis du - eller andre - gennem solide referencer til anerkendt publiceret forskning kan overbevise mig om at intensitet af cardio træning ingen betydning har for subkutan fedtforbrænding.

Link to comment
Share on other sites

Din påstand:

Ergo; ifølge dig forbrænder du det samme uanset intensitet.

Den information må du jo have fået et eller andet sted fra. Det er vel ikke bare noget du antager? Så er det bare jeg spørger: hvilken publiceret forskning støtter din påstand?

Min påstand:

Intensitet af cardio træning har stor betydning for subkutan fedtforbrænding. Det har jeg bakket op med publiceret forskning.

Begge påstande kan jo ikke være sande, da dette ville være logisk inkonsistent. Med andre ord må en af os tage grueligt fejl så lad os da i sandhedens interesse få skilt skidt fra kanel. :wink:

Jeg vil da omlægge min træning øjeblikkeligt hvis du - eller andre - gennem solide referencer til anerkendt publiceret forskning kan overbevise mig om at intensitet af cardio træning ingen betydning har for subkutan fedtforbrænding.

Ohh det var mit indlæg fra august 2005 du havde taget op.

1. hvis du læser tråden ser du jeg har angivet kilde for det

2. hvis du læser tråden ser du at kommer frem til at energiforbruget er øget ved højere intensitet, blot ikke ret meget

3. det er ikke ligemeget om vi snakker vægttab, energiforbrug, subkutan fedtforbrænding eller kombinationer. Du blander det sammen

Det kunne iøvrigt være spændende om du nu vil svare på hvad den praktiske betydning over længere tid er, af at man i et enkelt studie har set en akut øget subkutan fedtforbrænding ved højintensitet? Hvad er det du vil frem til med dette studie?

Siden hvor og hvornår er det nævnte studie brugt til at aflive fedtforbrændings-myten?

Link to comment
Share on other sites

Det kunne iøvrigt være spændende om du nu vil svare på hvad den praktiske betydning over længere tid er, af at man i et enkelt studie har set en akut øget subkutan fedtforbrænding ved højintensitet? Hvad er det du vil frem til med dette studie?

Siden hvor og hvornår er det nævnte studie brugt til at aflive fedtforbrændings-myten?

De første 2 spørgsmål er fuldstændig evidente. Det har jo massiv betydning for hvordan man skal skrue træningen sammen hvis målet er subkutan vægttab, og det sidste vil du finde svar på ved blot at læse studiets abstrakt.
hvis du læser tråden ser du at kommer frem til at energiforbruget er øget ved højere intensitet, blot ikke ret meget

Og hvis du læser mit indlæg vil du måske bemærke at jeg snakker om subkutan fedtforbrænding ved øget intensitet og ikke energiforbrug.

det er ikke ligemeget om vi snakker vægttab, energiforbrug, subkutan fedtforbrænding eller kombinationer.

Godt vi er enige om noget. :wink: Det er sådan set derfor jeg specifikt refererer til subkutan fedtforbrænding, idet tab af underhudsfedt er det relevante her ikke forbrænding af kalorier da de to ikke nødvendigvis står i 1:1 forhold som de fleste antager.

Edited by RunnersHigh
Link to comment
Share on other sites

Det giver stadig ingen mening hvor du vil hen med dine indlæg. Du vil bruge det til at tilrettelægge træning for slanke og alm personer som ønsker at se mere muskuløse eller fit ud?

Studiet:

Der var ingen vægttab hos nogen af grupperne

Fedttab blev kun målt med fedttang

Der blev ikke set på kropssammensætningen

Energiforbrug blev beregnet med baggrund i pulsmålinger

Energiindtaget var ikke beregnet

Personerne i HIIT gruppen vejede mere og samtlige fedtmålinger var større

Studiet varede kun i 15-20 uger

Mænd og kvinder er ikke delt op

Alle disse faktorer og sikkert mange flere hvis man går mere i dybden har betydning for kvaliteten og brugbarheden. Fagligt kan man ikke bruge dette studie til andet end at se nogle mulige tendenser. Det er ikke muligt at konkludere noget sikkert ud fra dette. Derfor sagde jeg at det måske ikke var det bedste grundlag.

Vi aner ikke om resultaterne er ens for mænd og kvinder eller om køn overhovedet har nogen betydning. Vi aner ikke hvordan det ser ud efter 1 år. Det vil sansynligvis udligne sig over tid som man oftest ser. Personerne i den ene gruppe havde større fedtdepoter, hvorfor resultaterne måske skyldes dette. Der er en relativ stor fejlmargin ved brug af fedttang, hvilket nemt kan betyde at der reelt ikke er nogen forskel, osv.

Link to comment
Share on other sites

Din påstand:

Ergo; ifølge dig forbrænder du det samme uanset intensitet.

Den information må du jo have fået et eller andet sted fra. Det er vel ikke bare noget du antager? Så er det bare jeg spørger: hvilken publiceret forskning støtter din påstand?

Min påstand:

Intensitet af cardio træning har stor betydning for subkutan fedtforbrænding. Det har jeg bakket op med publiceret forskning.

Begge påstande kan jo ikke være sande, da dette ville være logisk inkonsistent. Med andre ord må en af os tage grueligt fejl så lad os da i sandhedens interesse få skilt skidt fra kanel. :wink:

Jeg vil da omlægge min træning øjeblikkeligt hvis du - eller andre - gennem solide referencer til anerkendt publiceret forskning kan overbevise mig om at intensitet af cardio træning ingen betydning har for subkutan fedtforbrænding.

Der er intet i vejen for at både din og min påstand kan være korrekt.

PS. Jeg er bedøvende ligeglad med hvordan du træner. Jeg er her ikke for at overbevise folk om noget. Jeg forsøger at få fakta på bordet eller stille kritiske spørgsmål som i dette tilfælde og derfra kan folk selv bestemme hvad de vil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forsøger at få fakta på bordet

Så er vi to :smile:

Og fakta er man taber langt mere subkutan fedt ved højintensitets cardio træning end ved mere moderat cardio træning.

Enhver er velkommen til at modsige denne påstand med referencer til anerkendt, relevant publiceret forskning. Foreløbig har der ikke været nogen forsøg. :wink:

staveplade edit:

Edited by RunnersHigh
Link to comment
Share on other sites

Nej det er ikke fakta. Det er én undersøgelse, som endda har mange fejl, som viser det. Hvis man er blot lidt faglig vil dette ikke være fakta, men hvis det er for dig, så ok.

Der er ikke mange studier som fornuftigt har undersøgt dette og som det er nu er der ingen studier der kan slå dette fast. Læs for eksempel her.

Link to comment
Share on other sites

Det bliver sjovere og sjovere at læse dine indlæg!! :bigsmile:

Der var ingen vægttab hos nogen af grupperne

"the subcutaneous fat loss was ninefold greater in the HIIT program than in the ET program"

Fedttab blev kun målt med fedttang
Det er sådan set standardmetoden for at måle subkutan fedtlag!! :bigsmile:
Energiforbrug blev beregnet med baggrund i pulsmålinger

Du bliver ved med at blande tingene sammen. Intensitet blev målt med puls.

Link to comment
Share on other sites

Har du overhovedet læst hele undersøgelsen eller forstår du den bare ikke?

Der var ingen signifikant vægttab, det vil sige at det lille vægttab som man så ligeså godt kan skyldes variation. Derudover er et vægttab på 100g over 15 uger ikke meget værd i en tråd som kaldes "Den sikre vej til vægttab". Om der er et vægttab eller ej har ikke nødvendigvis noget med et subkutant vægttab at gøre, men det har betydning for det statistiske grundlag.

Fedttab bør ikke kun vurderes udfra målinger med fedttang, da dette er for unøjagtigt rent fagligt. Det bør bakkes op med en mere præcis måling på hele kroppen, hvorefter man bedre kan vurdere om fedttangmålingerne ser ud til at være fornuftige. For at øge kvaliteten kunne man også have brugt DEXA-scanning i stedet for.

Intensitet blev målt med puls, ja og hvad så? Energiforbruget blev også vurderet på baggrund af pulsmålinger, hvilket absolut heller ikke er det optimale. Det betyder for eksempel at en øget efterforbrænding fra HIIT ikke er medregnet. Derfor er energiberegningerne og konklusionen at der er en forskel på 9x, da denne konklusion bygger energiberegningerne, misvisende og overvurderet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share