Ville der ske noget hvis Lance stoppede med motion


søren
 Share

Recommended Posts

Har overhørt nogle kammerater som godt nok ikke har nogen som helst viden på området, snakke om at hvis en mand som Lance A. stoppede med at dyrke motion, fra den ene dag til den anden, ville det gå ud over hans helbred pga. hans hjerte el et eller andet i kroppen ikke kunne holde til det...?!

synes selv det lyder fuldkommen åndssvagt.. men havd siger i..?

Edited by søren
Link to comment
Share on other sites

har hørt det samme fra en der studerede indenfor heldbred. Hun sagde ikke at der ville ske noget, men at det ville være sundest for en person i Lance's situation at trappe ned.. Hun nævnte noget med hjerte og blodårene(kan ikke huske det helt da jeg var stiv)..

Link to comment
Share on other sites

så vidt jeg ved, så har han en høj chance for at dø, hvis han bare stopper 100%, det er noget ved at de har et meget stort hjerte.

<{POST_SNAPBACK}>

Såvidt jeg ved så vælter det ind med mystiske påstande idag :w00t:

Så må vi da håbe han ikke brækker et ben eller lign. når han tilsyneladende bare kan gå hen og dø til enhver tid uden træning :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke der vil ske noget alvorligt ved at en topidrætsmand/kvinde stopper fra den ene dag til den anden. Kroppen vil ligesom når man træner den tilpasse sig den nye situation.

Noget andet er det hvis en dopede atlet stopper brat, så vil der da nok ske ting og sager der kunne være alvorlige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt noget i et tv program for en del år siden. Det var i forbindelse med AS. Problemet var at hvis man stopper fra den ene dag til den anden vil hjertet meget hurtigt skrumpe ind til en mere normal størrelse, men at et eller andet halløj der kontrollerede hjerterytmen ikke fulgte med i samme hastighed hvilket ville kunne føre til dødsfald.

Personligt ved jeg ikke hvad jeg skal tro.

Link to comment
Share on other sites

Der er i hvert fald et eller andet med leverens omdannelse af fedtstoffer og kolesterol. Så vidt som jeg husker undersøgelsen så er det sådan at en toptrænet "overproducerer" kolesterol og hvis hun stopper fra den ene dag til den anden, så vil kroppen stadig (til at starte med) producere store mængder uden at det "nedbrydes" via træningen.

Således er der måske også risiko for for højt kolesterol og vel derfor hjertekar-sygdomme. Kan huske det fra et videnskabelig artikel som jeg studsede en del over dengang.

Link to comment
Share on other sites

Mon ikke en atlet af Armstrong's format bør lave en kontrolleret "nedtrapning"

af træningen.

Jeg synes at huske, måske forkert, at Hans-Henrik Ørsted efter at være stoppet

træning led af opsvulmede underben.

Efter nogen tid fandt man ud af, at opsvulmningen skyldtes, at kroppen stadig

producerede oxidative enzymer til "200km på cykel om dagen".

Måske nogen af Boardets cykel-experter kan be-/afkræfte dette.

PW

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Sidder lidt og surfer rundt på mol og faldt over dette indlæg.

hvis en toptrænet atlet stoppede sin daglige træning fra den ene dag til den anden ville hans chance for at dø

være steget med over 75% i løbet af et halvt år. :wink: og hvor ved jeg så det fra. jo har i januar måned

fået en blodprop i hjertet og var forleden hos tjek hos min hjertelæge. og spurgte om jeg kunne overtræne

da det ville være ufedt at falde ned af masinen eller af cyklen. hvortil han svarede at jeg ikke kunne overtræne

mit hjerte men jeg måtte under ingen omstændigheder bare stoppe igen. netop fordi et hjerte er en muskel der i

løbet af et halvt år ville skrumpe og det ville være så meget at der ville være en stor risiko for at det ville stoppe

uden varsel.

så jo det er mega farligt at bare stoppe. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Sidder lidt og surfer rundt på mol og faldt over dette indlæg.

hvis en toptrænet atlet stoppede sin daglige træning fra den ene dag til den anden ville hans chance for at dø

være steget med over 75% i løbet af et halvt år. :wink: og hvor ved jeg så det fra. jo har i januar måned

fået en blodprop i hjertet og var forleden hos tjek hos min hjertelæge. og spurgte om jeg kunne overtræne

da det ville være ufedt at falde ned af masinen eller af cyklen. hvortil han svarede at jeg ikke kunne overtræne

mit hjerte men jeg måtte under ingen omstændigheder bare stoppe igen. netop fordi et hjerte er en muskel der i

løbet af et halvt år ville skrumpe og det ville være så meget at der ville være en stor risiko for at det ville stoppe

uden varsel.

så jo det er mega farligt at bare stoppe. :wink:

Synes det noget pjat, for tænk hvor ofte toptrænede idrætsfolk må holde ufrivillige, ofte lange, pauser pga af skader.

Hvorfor dør de ikke ??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu er der jo allerede en læge som har svaret her i tråden. Nemlig Jsc.

Og jeg giver ham da 100 % ret. Det er simpelthen noget spekulativt vås. Kan ikke se nogen fysiologisk forklaring på hvorfor det skulle være farligt at stoppe fra den ene dag til den anden. Kroppen er en adaptiv organisme. Når den bruges tilpasser den sig, og sørme om den ikke også gør det hvis den ikke bruges. Muskler og hjerte bliver større når den bruges, og selvsamme bliver mindre når de IKKE bruges. Men det er IKKE en proces som sker lynhurtigt. Det kan tage ekstremt lang tid før muskelmassen finder tilbage til sit udgangspunkt. Specielt efter så mange års intens træning.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share