Okse-loggen!


Oksen fra Århus N
 Share

Recommended Posts

Hvordan er en logebroder klædt?

I Order Terra hed påklædningen:

Smoking: Sort.

Butterfly: Sort.

Skjorte: Hvid.

Strømper og sko: Sorte.

Frimurere bruger, i nogle tilfælde, kjolesæt og høj hat.

Formålet med denne uniformering er dels at udviske sociale skel mellem brødrene, og dels at fremhæve, at en loge-aften er noget særligt.

Hvad laver man så i logen?

Her bliver jeg knapt så meddelsom, idet disse forhold er omfattet af tavshedspligten. Men kort fortalt er en loge-aften opdelt i to dele: En rituel del, som foregår i selve logen, og derefter det såkaldte brodermåltid i efterlogen, hvor man spiser sammen, imens snakken går. Til tider afsluttes aftenen med et foredrag eller lign.

Den rituelle del styres af en embedsmandsgruppe bestående af:

Overmester.

Mester (som desuden er vært i efterlogen)

Ceremonimester

Skatmester

Skriver

Loge-vagt.

I en periode sad jeg selv som skriver.

I totalitære stater er loge-aktivitet forbudt, og det var også tilfældet under Besættelsen her i DK.

Når mit medlemskab af logen til sidst ophørte, skyldtes det nogle interne splittelser, som jeg skal undlade at komme nærmere ind på. Jeg vil godt understrege, at jeg ALDRIG har oplevet uhyggelige, okkulte tiltag, som man ser på film, og læser om i bøger. Hvis man tror, at loge-liv handler om sex, okkultisme og konspiration, så bliver man skuffet. En del journalister var ved at komme i bukserne, da de så nogle brandmænd redde en ligkiste ud af det brændende Odd Fellow Palæ i Kbh. i 1992. Alt er imidlertid ikke, som det ser ud til. Kister, kranier og lign,. kan, ganske enkelt, tjene til at minde os om alle menneskers dødelighed og/eller til at symbolisere døden som overgang til et andet stadium. Men teorier om okkultisme sælger jo nok flere aviser. En skandale, hvor medlemmer af den romerske frimurerloge P2 viste sig at være inde med Cosa Nostra har heller ikke giver logerne et bedre rygte.

Jeg håber, at nogen fandt ovenstående værd at læse!

Edited by Oksen fra Århus N
Link to comment
Share on other sites

Dagen i går var egentlig ganske god.

Jeg fik lavet hjemmeside-halløjet, og om eftermiddagen var jeg til træning.

Benene virkede fint, og jeg havde også fred til en del DB-øvelser. Synes faktisk, mine curls er ganske gode, alt taget i betragtning. Jeg curler 13 kg uden problemer, og 14 med lidt hiv og sving.

Lidt wristrolls (dog ikke super tunge) fik jeg også lavet.

Rows og pecdeck var, som de plejer at være.

Kl. 17.30 var jeg til fys.

Weekendens træning kommer til at afhænge lidt af, hvor meget, vintervejret kommer til at drille mig. Foreløbig er det jo ikke galt, og det priser jeg mig lykkelig for.

Link to comment
Share on other sites

I går:

20 km cyklads. Snittet var vist nok 29,7 km/t.

I dag: Godt styrke-pas i et næsten tomt center.

Curls var gode og tunge. 14 kg røg op, gang på gang, uden de store probs. Skulderpres ligeså.

Også pecdeck var godt. 67,5 kg, nogenlunde let.

Benene var rimeligt standard, med 85 kg i tungeste sæt i leg extensions.

Maveøvelser og triceps pushdowns afsluttede sættet.

I Storcenter Nord modstod jeg fristelsen til to franske hotdogs for en tyver. Til gengæld skal jeg have kyllingelår og noget rugbrød nu, imens jeg glor lidt film.

Håber ikke, at sneen holder mig væk fra arbejdspladsen i morgen. Men vores netportaler virker vist ikke alligevel, så måske er dagen i morgen ikke den værste, hvis det skal ske. Regner dog med, at den nye crosser vil vise sig nogenlunde habil i sne. Den har både større og bredere hjul, og grovere dæk, end den gamle havde. Time will tell!

Link to comment
Share on other sites

Med en 20-kilometers etape blev det 6000 km´s jubilæum bragt i hus i aftes.

Snittet var 29, 8.

I dag får jeg nok temmelig travlt, for mine forældre kommer på besøg i morgen.

Så det bliver nok bare rengørings-træning i dag.

Så satser jeg på, at de gider køre mig til træning. Skal også lige ned i banken og have ordnet årets pensions-halløj. Dybest set gider jeg ikke rigtig sådan noget, men det er vel uklogt at lade være.

Edited by Oksen fra Århus N
Link to comment
Share on other sites

Nå, men jeg fik alligevel nosset mig sammen til 15 kilometer pligt-cykling i går. Som jeg altid siger: Det er kun 15 gange bedre end 1 enkelt km, men det er uendeligt meget bedre end nul km. Så meget kan jeg da regne ud, selv om jeg har en lille blokering for tal.

Snittet hed 30,3 km/t.

Blev lige RASENDE, og så tvang jeg mig selv til, alligevel at cykle lidt.

Nu satser jeg på styrke-træning i dag og på lørdag, og så noget cykling ind imellem. Det hele kommer både an på vintervejret og på, hvor meget tid, jeg kommer til at bruge på arbejde og møder.

Nu glæder jeg mig foreløbig til at få hotdogs til frokost. Hehe!

Link to comment
Share on other sites

I går fik jeg et godt og rimeligt ungt styrke-pas, med masser af gode DB-øvelser.

Men bortset fra det, så må jeg sige, at der nu evt. vil komme en lille log-pause, frem til midten af næste uge, eller deromkring.

Jeg fejler ikke noget, og det skyldes heller ikke andre alvorlige ting. Der er bare visse andre ting, som jeg lige skal have styr på.

Træningen bliver holdt ved lige, i det omfang, jeg har tid og energi. Og jeg kommer te´baws. Stol trygt på det!

Link to comment
Share on other sites

Nå, men jeg kan vel lige så godt skrive lidt!

Trods kulden kom jeg ned og træne i dag, og hvor var det skønt!

Træningen er jo nogle gange en større fornøjelse end andre gange, men i dag var det virkelig herligt.

For en gangs skyld var der mulighed for, virkelig at give den gas med håndvægtene. De mange curls og shoulder presses kan mærkes og ses. Det siger min fysioterapeut også.

Wristrolls var også gode, selv om jeg ikke har dyrket dem meget på det seneste.

I pecdeck lå jeg på 67, 5 kg.

Leg extensions op til og med 80 kg.

Nu har jeg fået købt ind, så jeg kan klare mig et par dage, i tilfælde af, at den varslede snestorm holder mig hjemme et døgn eller to. Havde alligevel varslet afspadsering på mandag, og det kan vise sig at være et held. Vi får se.

Nu skal jeg have en lille pizza, og bagefter cacao (har noget Matilde, som jeg tynder op med skummetmælk, for at strække lidt på det) og en god bog bagefter. Det er ikke det ringeste, en kold lørdag aften kan gå med.

Link to comment
Share on other sites

Ååårh, hvor gjorde det godt at få pumpet noget igen!

DOMS kan forhåbentlig forventes i morgen.

I hvert fald var især DB-øvelser, maveøvelser og pecdeck gode.

Rows var måske lidt under middel, men pyt.

Håber på noget cykling i morgen, og så bare en lille smule tøvejr i den kommende uge.

Link to comment
Share on other sites

I går:

21 km cyklads, med lidt hiv & sving. Syntes ikke, jeg kunne være bekendt at nøjes med mindre.

I dag var jeg så nede og træne.

Benene var måske en anelse stive, men det gik da an at få lavet nogle leg extensions.

Der var godt plads til håndvægt-øvelser, og især alm. curls var pænt tunge.

Ellers ikke det helt vilde at fortælle. I det mindste har tøvejret renset veje og cykelstier for is og gammel sne. Så må vi se, hvornår der kommer noget nyt. Men nu skal jeg snart hjem til det vestjyske. Og så betyder det mindre, om der kommer lidt sne. Dog bliver det svært at undvære træning/cykling. Men det har jeg jo prøvet før, og de sidste to gange er det sket uden at jeg har bulket meget.

Link to comment
Share on other sites

I går kunne man opleve min mor tænde TOTALT aw, fordi en ung tøs sagde, at hun ikke måtte kalde et haglgevær for en bøsse.

For det første: Et glatløbet haglvåben HEDDER en haglbøsse. Ellers var der nok ikke et erhverv, der hed bøssemager.

For det andet: Hvis folk tænker på noget andet, så siger det mest om dem (og tildels også om den tid, vi lever i). Den omstændighed, at den pågældende har en storebror, der er til fyre, havde INTET med min mors ordvalg at gøre.

Men hvis folk VIL finde noget at blive fornærmede over, så finder de det.

Link to comment
Share on other sites

I går kunne man opleve min mor tænde TOTALT aw, fordi en ung tøs sagde, at hun ikke måtte kalde et haglgevær for en bøsse.

For det første: Et glatløbet haglvåben HEDDER en haglbøsse. Ellers var der nok ikke et erhverv, der hed bøssemager.

For det andet: Hvis folk tænker på noget andet, så siger det mest om dem (og tildels også om den tid, vi lever i). Den omstændighed, at den pågældende har en storebror, der er til fyre, havde INTET med min mors ordvalg at gøre.

Men hvis folk VIL finde noget at blive fornærmede over, så finder de det.

Ja, for eksempel blev din mor fornærmet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, for eksempel blev din mor fornærmet.

Ja, og i den situation synes jeg nok, det var berettiget.

Den pågældende tøs er lige blevet uddannet som skolelærer, så nu skal hun gøre hele verden klogere (selv på ting, som hun, helt beviseligt, INTET aner om), synes hun.

I går havde jeg en meget lang dag på jobbet. Havde egentlig glædet mig til juleafslutning i sekretariatet, men stemningen lod desværre meget tilbage at ønske. Årsagerne til dette skal jeg selvsagt ikke gå i detaljer med i et offentligt forum. Lad os bare sige, at de omlægninger, vi har oplevet i det sidste par år, har gjort mange ting vanskeligere, på alle niveauer.

Selv synes jeg dog, at jeg klarer mig ganske ok. Og jeg er jo nødt til, først og fremmest, at fokusere på mit eget, og så hjælpe, hvor jeg kan. Og det bliver jeg ved med, sålænge, jeg får min hyre for det, og ellers kan holde det ud.

Forleden var der én, der spurgte, hvad jeg forskede i?

Haha!

Ja, de skulle bare vide! Faktisk er jeg jo ganske tværfagligt, selv om jeg ikke forsker i noget, sådan i den forstand.

Nå, men jeg ville jo ikke notere en nul-dag i går, så jeg tvang mig selv til at cykle 16 km. Snittet hed 29,4 km/t. Det var rart nok, lige at få krop og sjæl knoklet igennem.

Nu skal jeg lige hen på statsbib og hente bøger til juleferien, der begynder torsdag efter fyraften.

Edited by Oksen fra Århus N
Link to comment
Share on other sites

I går fik jeg så det styrke-pas, der bliver det sidste i 2012.

Skønt centret var lidt crowded, fik jeg gjort en del ved håndvægt-øvelserne, og benene virkede også fint.

I pecdeck var jeg oppe på 67,5 kg. Det spiler fint. Tør ikke rigtig gå højere, pga. min lidt dumme skulder.

I dag kommer tiden nok til at gå med at gøre klar til hjemrejsen i morgen.

I mange henseender har 2012 været et udmærket år. I hvert fald bedre end en del andre. Dette skyldes bl.a. at jeg jo fik en ny crosser, som jeg er ekstremt glad for.

Nå, men den egentlige nytårs-update skal vente til senere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tvang mig selv til at tage en halvmarathon på cyklen i dag.

29,7 km/t i snit.

Det blev så sidste etape i 2012, idet jeg drager vestpå i morgen.

Der kommer jo nok et par updates undervejs, inden jeg igen lander i Århus d. 2/1 2013.

Og HVIS nu, at verden går under i overmorgen, så vil jeg sige tak for nogle gode år på MOL. Tak til dem, der har støttet mig.

Og så ses vi til nogle tunge styrke-pas og evig dødsdruk i Valhal.

Link to comment
Share on other sites

I juleferien skal jeg bl.a. læse denne her!

I nogle af de områder, hvor romanen foregår, tilbragte jeg, som ca. 10-årig, nogle af mine måske bedste ferier nogensinde.

Jeg husker, at når vi danskere arrangerede grillaften dernede, løb prisen op i en tier pr. kuvert.

Jeg husker cikadernes enerverende knevren fra morgen til aften. Jeg husker de skønne (og sikkert livsfarlige) sejlture i den kroatiske skærgård, i en åben jolle, med over 100 meter azurblåt vand under kølen.

Jeg husker, at inflationen var så voldsom, at når man afleverede en tom sodavandsflaske, fik man et større beløb tilbage, end man havde givet for den fyldte flaske en uges tid tidligere.

Men jeg husker også de nedslidte byer, og fattigdommen blandt de lokale. Og jeg husker den smukke sommermorgen, hvor militsen bankede på døren, og holdt os op med AK-47´ere, imens de tjekkede vores papirer. De kørte i små Yugo´er (den jugoslaviske efterligning af Fiat 600), med en kæmpe lygtebro (der ville passe bedre på taget af en Chevy Impala hos en californisk highway patrol) på taget. Det så ret komisk ud, men man griner ikke, når man står ansigt til ansigt med mister Kalashnikov. Hvem/hvad de ledte efter, fandt vi aldrig ud af. Konklusionen må vist bliver, at hvis man ikke mærker spændinger under overfladen, så er man ikke på Balkan.

Ak ja, det var dengang.

Link to comment
Share on other sites

I går havde jeg en meget lang dag på jobbet. Havde egentlig glædet mig til juleafslutning i sekretariatet, men stemningen lod desværre meget tilbage at ønske. Årsagerne til dette skal jeg selvsagt ikke gå i detaljer med i et offentligt forum. Lad os bare sige, at de omlægninger, vi har oplevet i det sidste par år, har gjort mange ting vanskeligere, på alle niveauer.

Selv synes jeg dog, at jeg klarer mig ganske ok. Og jeg er jo nødt til, først og fremmest, at fokusere på mit eget, og så hjælpe, hvor jeg kan. Og det bliver jeg ved med, sålænge, jeg får min hyre for det, og ellers kan holde det ud.

Juleafslutning i Sekretæriatet lyder eller rigtig hyggeligt :xmas: Har din afdeling været ramt af nedskæringer siden du skriver sådan?

Er du glad for dit job?

Link to comment
Share on other sites

Juleafslutning i Sekretæriatet lyder eller rigtig hyggeligt :xmas: Har din afdeling været ramt af nedskæringer siden du skriver sådan?

Det er mere det, at der er sket en masse omlægninger, som ikke ligefrem har gavnet motivationen blandt folk.

Er du glad for dit job?

Både og. I det store hele går det godt, men det ville være mere tilfredsstillende, hvis der var lidt flere udfordringer, og et bedre flow i arbejdsopgaverne. Det må jeg have med til den kommende medarbejderudviklingssamtale.

Det sker flere gange om ugen, at folk roser mig for alt muligt, men selv synes jeg alt for ofte, at det bare er kids´ stuff, og så trænger komplimenterne egentlig ikke rigtigt ind. Folk synes, at jeg laver en hel masse, men jeg synes det ikke selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share