hvor meget skal man overskride adt før forgiftning


søren
 Share

Recommended Posts

Hvor mange procent kan man overskride adt af forsk. vitaminer før der kan forekomme bivirkninger, små som store..?

Hvis i ikke har en samlet oversigt over de fleste vit., drejer det sig om vit. a og c  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Først skal jeg understrege, at jeg ikke er uddannet inden for dette felt, så er du advaret, hvis jeg lukker noget værre volapyk ud :wink:

Risiko for overdosering er især afhængig af om det er fedtopløselige eller vandopløselige vitaminer.

A-, D-, E-, og K-vitaminerne er fedtopløselige, mens B-vitaminerne, og C-vitamin er vandopløselige.

Der er størst risiko for overdosering af de fedtopløselige, da de lagres blandt andet i leveren i meget højere grad end de vandopløselige.

A-vitamin kan overdoseres. Jeg er ikke klar over, hvilke bivirkninger det kan have, men er blevet advaret om at større doser A-vitamin kun bør anvendes under professionel vejledning.

C-vitamin, som er vandopløseligt, skulle ikke udgøre den store risiko, men hvis du indtager over 1.000 mg om dagen, kan der være risiko for diarre.

Jeg tror ADT-tallene er meget generelle, og ofte er alt for lave for mange mennesker, måske især for idrætsudøvere og 250 punds bodybuildere. Personligt sørger jeg altid for at få rigeligt med både vitaminer og mineraler, hvilket ofte vil sige noget mere end ADT. Men hvis du får dine vitaminer og mineraler ved at spise sundt og varieret, vil du næppe få problemer. Hvis du føler behov for at prøve nogle af de stærke multi-vitamin præparater sørger de seriøse producenter for at at ikke overskride blandt andet A-vitamin, men hvis du vil forsøge dig med specifikke vitaminer i tablet form synes jeg du skal rådføre dig hos en professionel.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Tja, jeg tager da pt 2300 mikrogram (288% ADT) vitamin A om dagen (multivitamin + betabrun) plus at jeg da ofte spiser gulerødder og sikkert også andre madvarer indeholdende vitamin A :raisebrow: Kan ikke lige blive helt klog på den netdoktor side, men jeg håber da ikke jeg er i fare for overdosering.

Edited by Majandra
Link to comment
Share on other sites

Hej Majandra.

Fra netdoktor:

Hvor meget må jeg tage?

Den anbefalede daglige dosis er cirka 1 milligram om dagen. Vitamin A angives i retinoækvivalenter (RE).

1 RE = 1 mikrogram retinol = 6 mikrogram ß-karoten

Det anbefalede indtag er på 800 RE for kvinder og 900 RE for mænd.I Danmark er det yderst sjældent, at mennesker får mangel på A-vitamin, men man kan få for meget A-vitamin, især hvis man spiser en fedtrig kost med meget lever.

Direkte forgiftninger ses ved mere end 15 milligram om dagen.

15 milligram er 15000 mikrogram så du er på den sikre side med dine 2300 mikrogram

:4smartass:

-Axe

Edited by Axethrower Skovdød
Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Tja, jeg tager da pt 2300 mikrogram (288% ADT) vitamin A om dagen (multivitamin + betabrun) plus at jeg da ofte spiser gulerødder og sikkert også andre madvarer indeholdende vitamin A :raisebrow: Kan ikke lige blive helt klog på den netdoktor side, men jeg håber da ikke jeg er i fare for overdosering.

Det A-vitamin du indtager gennem beta-caroten er ikke noget man kan overdosere, da det bare blive lagret i huden (ligesom med betabrun, hvorved man får den der brune/rød-brune farve)

Det er Retinol-"udgaven" man kan overdosere.

Vores biologi-lære snakkede noget om, at hvis man spiste en stor mængde isbjørne-lever på en gang, så kunne man faktisk gå hen og dø af det grundet den store overdosering, da isbjørne-lever er meget rig på Retinol

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Tja, jeg tager da pt 2300 mikrogram (288% ADT) vitamin A om dagen (multivitamin + betabrun) plus at jeg da ofte spiser gulerødder og sikkert også andre madvarer indeholdende vitamin A :raisebrow: Kan ikke lige blive helt klog på den netdoktor side, men jeg håber da ikke jeg er i fare for overdosering.

Det A-vitamin du indtager gennem beta-caroten er ikke noget man kan overdosere, da det bare blive lagret i huden (ligesom med betabrun, hvorved man får den der brune/rød-brune farve)

Det er Retinol-"udgaven" man kan overdosere.

Vores biologi-lære snakkede noget om, at hvis man spiste en stor mængde isbjørne-lever på en gang, så kunne man faktisk gå hen og dø af det grundet den store overdosering, da isbjørne-lever er meget rig på Retinol

Er du 100% på det? Så man ville kunne spise 6 x 9mg beta-caroten om dagen (ikke at jeg har tænkt mig det) og der ville ikke ske andet end at det ville lagre sig i hunde?

Link to comment
Share on other sites

Det A-vitamin du indtager gennem beta-caroten er ikke noget man kan overdosere, da det bare blive lagret i huden (ligesom med betabrun, hvorved man får den der brune/rød-brune farve)

På mine betabrun piller står der faktisk A-vitamin svarende til 90mikrogram betacaroten.....er ikke overbevist om hvad der er i det piller. tror lige jeg vil prøve at finde ud af det.

Der skal ret meget A-vitamin til at få overdosis...men den med leveren er rigtig nok.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Tja, jeg tager da pt 2300 mikrogram (288% ADT) vitamin A om dagen (multivitamin + betabrun) plus at jeg da ofte spiser gulerødder og sikkert også andre madvarer indeholdende vitamin A :raisebrow: Kan ikke lige blive helt klog på den netdoktor side, men jeg håber da ikke jeg er i fare for overdosering.

Det A-vitamin du indtager gennem beta-caroten er ikke noget man kan overdosere, da det bare blive lagret i huden (ligesom med betabrun, hvorved man får den der brune/rød-brune farve)

Det er Retinol-"udgaven" man kan overdosere.

Vores biologi-lære snakkede noget om, at hvis man spiste en stor mængde isbjørne-lever på en gang, så kunne man faktisk gå hen og dø af det grundet den store overdosering, da isbjørne-lever er meget rig på Retinol

Er du 100% på det? Så man ville kunne spise 6 x 9mg beta-caroten om dagen (ikke at jeg har tænkt mig det) og der ville ikke ske andet end at det ville lagre sig i hunde?

Det er ihvertfald hvad min biologi-lærer har bildt mig ind :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share