Rygestop!


Casper T
 Share

Recommended Posts

Nu har der jo været flere diskussioner, som har bidraget til relevansen af følgende tråd. Nu kunne det være fedt med en tråd, der udelukkende omhandler problemløsning med udgangspunkt i individet og, at ren viljestyrke og lovgivning ikke altid er nok eller tilfredstillende for alle parter. Hvis der er nogen, som sidder inde med fx brugbare erfaringer eller kilder med henblik på rygestop, ville det være fedt hvis i lige gad komme med et input. :smile:

Jeg er så småt begyndt at forberede mig og har bl.a. fundet følgende link. Det lyder lidt for godt til at være sandt men jeg ved ikke om der er nogen, som kender til siden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender ikke rygestop.nu, men jeg har både familie og venner, der er holdt med at ryge efter en tur hos easyway.dk - og vi snakker hardcore rygere, som vi ellers havde opgivet at få røgfri.

wizz: dejligt, at nt har virket for dig, men jeg tror så også, at du er den første jeg har hørt om. Alle jeg kender, der har prøvet nt er faldet i igen.

Link to comment
Share on other sites

Som en sidste udvej kan man evt gå over til snus eller skrå. Dette er ikke sundhedsmæssigt optimalt men stadig betydeligt sundere end smøgerne og betydeligt blilligere.

Her er en god artikel om emnet:

http://livogstil.homepage.dk/roegfri-tobak.html

Ja, og så forpester det ikke omgivelserne. Det er vel den aller største fordel ved stadset.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Ellers kan man måske komme ind på livet af nogle med rygerlunger og lade sig "skrække".

Mormor blev her i foråret indlagt med hoste og vejrtrækningsbesvær og fik konstateret rygerlunger i mildt omfang sammen med noget "almindeligt snask" i luftvejene. Mens de fik kål på det, lå hun på en afdeling for lungepatienter og blev hver nat vækket af diverse hosteanfald - ikke bare fire host men RIGTIGE anfald.

Der besluttede hun at så langt ville hun ikke ud og besluttede at stoppe med smøgerne: en kold tyrker efter 70 år som ryger med ca 20 smøger om dagen. Når smøgtrangen kommer over hende tænker hun på nætterne hvor hun blev vækket af desperate hosteanfald og tililende personale med iltslanger.

I øvrigt sover hun nu en fuld nattesøv og skal ikke længe vågne gentagne gange om natten for at hoste lungerne ud, hvilket hun ellers havde skullet de sidste 10-15 år. Trods 70 års intensiv rygning kan man opnå fremskridt.

Edited by TF.
Link to comment
Share on other sites

Hej Casper.

Jeg er eks ryger på 9ende måned, det er simpelthen fantastisk, Jeg har røget i rigtig mange år, og vil vove den påstand at hvis jeg kan stoppe, så kan alle, det siger jeg fordi jeg har rygrad som spaghetti og et temperament der siger spar to. ( har altid taget en smøg når jeg var stresset eller hysterisk osv)

Jeg brugte nicotin plaster samt nogle tabletter der skulle ligge under tungen. Det brugte jeg i 3 mdr.

Jeg havde ingen abstinenser overhovedet, mit største problem var og er de ekstra kilo.

hvis du drikker kaffe kan du bruge kaffen som smøg erstatning den første uges tid, det giver godt nok et vildt koffein trip, men alt, simpelthen ALT er bedre end at tage en smøg.

Fortæl dine venner og familie at du planlægger at holde op, så kan de bedre støtte dig.

Aftal med nogen stykker at de skal sms dig om hvor dygtig du er, det er virkelig god motivation

Jeg vil ønske dig held og lykke og jo bedre du forbereder dig jo nemmere bliver det.

:4thumbup: :bigsmile:

Knus Duenn

Link to comment
Share on other sites

Jeg stoppet selv med at ryge for en del år siden

Jeg bearbejde med mig selv psykisk i gennem et halv år, hvor jeg hver gang jeg tændte en smøg tænkte; føj hvor smager det dårligt, føj hvor det stinker, og satans hvor dyrt det er at ryge, og hvorfor skal jeg for sætte med dette sundheds skadelige og livsfarlige projekt, til sidst havde jeg simpel ikke lyst til at ryge mere, og er i dag en dejlig super frelst ikkeryger, der benytter enhver lejlighed til at mobbe rygerne

PS

I dag er der ingen der ryger i min familie, undtagen min fars nye kone, med hun har til gænggæld som kun 54 årige, været indlagt 2 gange med kræft i næse og svælget på grund af ….ja, rygning

:sleeping:

Link to comment
Share on other sites

Sidst jeg stoppede med at ryge, fik jeg en laserbehandling i øret.. Om det er placebo eller ej, så virkede det ret godt til at tage abstinenserne det første stykke tid

Efter en måneds til eller to, syntes jeg rygning og rygere var ulækkert, det lugtede ad helvede til, og jeg var generelt virkelig fanatisk antiryger.

Dog skulle en brandert nytårsaften ødelægge det hele igen :tongue:

Men det kan ihvertfald anbefales.

Jeg er i skrivende stund i gang med at holde på naturlig vis.

Har gennem en periode trappet ned fra ca. 20 smøger dagligt, til et par stykker om dagen.

Og i dag er så den endelige dag jeg stopper - jeg forbeholder mig dog stadig retten til at ryge et par cigaretter i festligt lag, det første stykke tid, så jeg ikke går helt ned med flaget.

Edited by PlayboY
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har desværre for nyligt opgivet et rygestop der varede 4 måneder :blush: udover at jeg tog næsten 15 kg.

på. kørte jeg til sidst med plaster og nikotin tyggegummi og det kan jeg helt klart ikke anbefale for til sidst

sad jeg med plaster på og åd tyggegummi 4 mg. og en smøg i hånden :dry: skal på den igen men denne

gang er det med de såkaldte zyban. og så skal det sku lykkes. men husk den største kamp er at undgå at

blive frelst. Dette har intet med at undgå at tage hensyn :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg stoppet selv med at ryge for en del år siden

Jeg bearbejde med mig selv psykisk i gennem et halv år, hvor jeg hver gang jeg tændte en smøg tænkte; føj hvor smager det dårligt, føj hvor det stinker, og satans hvor dyrt det er at ryge, og hvorfor skal jeg for sætte med dette sundheds skadelige og livsfarlige projekt, til sidst havde jeg simpel ikke lyst til at ryge mere, og er i dag en dejlig super frelst ikkeryger, der benytter enhver lejlighed til at mobbe rygerne

Samme metode har jeg brugt.. Har været røgfri i snart 2 år.. At spise stærk lakrids efter hvert måltid har også hjulpet mig..

Link to comment
Share on other sites

Jeg stoppede for ca 1 måned siden. Synes det er meget nemmere denne gang fordi jeg er motiveret som aldrig før. Og hver gang jeg har prøvet med nikotin tyggegummi har det været langt sværere fordi jeg konstant har været mindet om at jeg jo var stoppet, og havde brug for en erstatning.

Hvis jeg skal give noget råd, må det være at sætte sig op til at holde op med at ryge. Motivation er det vigtigste. Du kan ligeså godt forberede dig på at den første weekend skal du holde dig fra øl og barer, så find noget andet at lave. Lær at tackle dine vaner (efter mad smøgen) med en anden bedre vane. F.eks. at have noget lækkert dessert parat, af frugt eller noget andet sundt.

Jeg åd 24/7 den første uge, men det var mest gulerødder og agurker og den slags, udover de alm. måltider.

Jeg har dog taget 4 kg på, men det er vist så vidt jeg kan se ikke fedt ret meget af det.

Det eneste jeg er forunderet over er at jeg overhoved ikke kan mærke nogen forbedring på min form. Synes det er både underligt og ret skuffende. Ellers kan jeg kun finde positive ting at sige om det at være stoppet :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Nå, men så kan jeg lige give mine erfaringer videre. Jeg er mester i rygestop, jeg har prøvet det mindst 50 gange :blink: Den sidste gang var for 15 måneder siden, og jeg har ikke rørt en smøg siden, og jeg var vel oppe på 25-30 daglig.

Til gengæld er jeg blevet ret hellig; jeg synes rygning er klamt, at det stinker, og er alt for dyrt. Derudover er det faktisk lykkes mig at tabe 19 kilo i de 15 måneder; fra 109 til 90,5 kg (og da jeg er 1.90 er jeg faktisk osse blevet slank igen), så undskyldningen om, at man tager på ved rygestop holder ikke helt i min bog; jeg har foreløbig fået 4-pack synlig og mangler lidt for at få de sidste to med; for 15 måneder siden troede jeg aldrig jeg ville komme til at se dem igen.

Her er mine råd:

1) Homers måde at bearbejde sig selv på psykisk over en længere periode inden rygestoppet er meget lig min. Der foregår hele tiden en indre dialog omkring rygning, når man begynder på denne form for mental forberedelse. Pro et contra vendes og drejes 10000 gange oven i knolden på dig, og du flytter dig umærkeligt og nærmer dig dit mål.

Du ryger fortsat, fordi pro argumenterne stadig har overtaget, og man bliver ved og venter tålmodigt på den dag, hvor man bare ikke rigtig har lyst til at tænde en cigaret, og så slår man til (Ikke at det dermed er overstået; langt fra, men det er her der begyndes). det tog 7 måneder for mit vedkommende før jeg indledte rygestoppet; emen en dag stoppede min hånd altså op inden jeg fik cigaretten ud af pakken, og så vidste jeg, at NU var den der.

Hvorfor er denne proces vigtig? Hvis man kigger i MOL's logbøger omkring især vægttab vil man hurtigt erfare at det, vi kalder viljestyrke ikke i sig selv er ret meget værd. Viljesstyrke får dig ikke alene igennem længere forløb med centrale livsstilsændringer.

Forestillingen om, at man blot kan sige jeg VIL, er mange gange lettere naiv; der skal være en klangbund for det udsagn, og det kan godt tage tid at skabe. Gør man ikke det risikerer man meget let at projektet kuldsejler første, tiende eller 100. gang at pro-argumenterne synger i knolden på én med den samme sirenesang; bare lige en enkelt smøg......

2) Når man først er der, og har indledt rygestoppet. Så skal man også være ydmyg. Man bliver nødt til at acceptere, at det kan kikse. Ens bedste hjælp er den klassiske fra alle misbrugssituationer: Tag 10 minutter ad gangen. Du kommer til at kæmpe mange mentale slagsmål, og hvis du vil kæmpe dem alle på én gang; så taber du. Erkend at det er en fandens lang proces, men at du nu er igang og, at du magter det - ET skridt ad gangen.

Langsom, meget langsomt får du viljestyrken og dermed overhånden i de mange indre pro et contra-monologer og en dag, er der pludselig ikke flere monologer. Du ved, at du har vundet... og du er stolt som bare fanden...

3) Noget af det jeg havde meget held med, når det var mest ulideligt, var at visualisere (sååå grimt et ord) slagsmålet med smøglysten a'la kampscener, hvor du vinder efter en drabelig sværddyst eller pløkker onde zombienazister ned en masse eller hva du nu måtte have af forestillinger. En anden ting var selfølgelig både cardio- og styrketræning som afledende manøvrer. På et eller andet tidspunkt når man også et cardioniveau som understøtter ens rygestop. Ens kondition er pludselig så god at man sgu ikke vil sabotere den med cancerpindene. En tredie ting var pengene; jeg kunne lige pludselig ikke undvære den tudse ekstra om måneden etc.

4) Især til Britone: Jo man skal sgu være hellig, når man først er holdt op, og har overtaget. Forbandet hellig: Det er ulækkert, det stinker, det er kræftfremkaldende, det dræber dig på sigt, kan du se dig selv i spejlet hvis du får lungekræft eller rygerunger, det er dyrt ad helvede til etc. Det er simpelthen den bedste måde at forblive ikkeryger på, og man holder ikke rigtig op før man FØLER sådan.

Smøgerne er væk for mit vedkommende; det var en sjov og indsigtsfuld dyst at lære at holde op; i dag har jeg meget svært ved at forstå, jeg oset så mange smøger dagligt :innocent: det var både sværere og lettere at holde op med at ryge end jeg regnede med :tongue:

Held og lykke med projektet!

Link to comment
Share on other sites

Tillyke med dit rygestop :4thumbup: :4thumbup: :4thumbup: Godt gået

men Verdi jeg synes du er helt ude i hampen med din hellighed. selvfølgelig bør man som ryger og ikke ryger vise hensyn. da jeg var stoppet generede det mig ikke der sad andre og røg men hvis jeg var på en

resturant og havde sat mig i en ikke ryger afdeling. og der var et eller andet fjols der hentede et askebæger fra ryge afdelingen og tændte en smøg. tændte det mig helt af men det er i min verden ikke at være hellig for der mangler fjolset at vise hensyn. :devil: tænk på at der stadigvæk er mange hensynfulde ryger og for mit eget vedkommende spørger jeg ALTID om det er okay at jeg ryger. og er der en der finder det ulækkert lader jeg selvfølgelig vær. men når nu du har så meget imod røg håber jeg da at du ikke har bil ej heller brandeovn. for det spreder også gift på andre menesker. og der spørger du jo ikke andre om det er ok :innocent:

starter ikke en større dialog. men sålænge det holder dit rygestop oppe er det ok med mig :bigsmile: men jeg er og bliver aldrig enig med dig. :smile:

Endnu engang godt gået med dit rygestop. håber jeg kan følge dig den 14 i denne måned da det er min

stopdato :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Tobaksrådet har udgivet en bog som hedder: At tale om forandring. (2000 1 udg. 1 oplag)

på s. 47 gennemgår de en model (teori) som hedder stage of changes.

Den er udviklet på baggrund af observationer af personer som på egen hånd har gennemført et adfærdsændrende forløb - fx. at holde op med at ryge...

Modellen er en redegørelse for de stadier man gennemgår under en adfærdsændring, kunne jo være den kunne være til lidt hjælp...

(har læst i bogen i forbindelse med formidling)

Link to comment
Share on other sites

Der er mange forskellige måder at tackle et rygestop på - og endnu mere vigtigt - at vedligeholde det bagefter.

Som Verdi og andre skriver, så er noget af det bedste, man kan gøre at forberede sig rent mentalt på rygestoppet - det hvad enten vi taler NT kur, Zyban, Akkupunktur eller andre ting. Lav for eksempel en aftale med dig selv - en mental huskeliste om man vil - på 10 - 20 forskellige ting, du kan foretage dig, når du får lyst til en smøg. Det skal være ting, du kan lave, når du er derhjemme, i skole, på arbejde - ude i byen... og kan være alt fra at lave og drikke en kop kaffe, skrælle og spise en mandarin/gulerod, løbe en tur, tage 10 armstrækkere mm... tit og ofte, hjælper det også bare at rejse sig op og gå et andet sted hen.

Abstinenser varer kun 2 - 5 minutter. Kan man flytte sit fokus mens abstinensen er der, går den væk igen. Hvorimod - tænker man på den, så kommer til det at føles som om, den varer hele dagen.

Mht vægtstigning: Det er normalt at tage 2 - 5 kg på pga. stofskiftet daler. Oftest tager man på i løbet af de første 2 - 3 måneder. Kommer der ingen vægtstigning der, er man en af de heldige, der ikke tager på af rygestoppet. Hvis man vil undgå at tage på, skal man enten skærer 600 - 900 kj væk fra sin kost om dagen - eller forbrænde tilsvarende. Folk der tager 10 kg på, gør det fordi, de erstatter deres rygevane med andre ting at putte i munden. Og selv om man holder igen med de søde sager, kan man nemt komme til at spise mere til måltiderne - blandt andet fordi, produktionen af "feel-good" stoffer i hjernen falder. Nikotin stimulerer denne produktion. Da kulhydrat stimulerer også produktionen af disse - så derfor vil mange få lyst til at spise mere.

@nikotinprodukter: Tager man en nikotinkur, er det vigtigste egentligt, at man 1) Kommer sine abstinenser i forkøbet - de fleste af produkterne har en "stand by" tid på 20 min. før de begynder at virke. Hvis man ikke bruger plaster - som ellers vil være det optimale til en storryger (karakteriseret ved en der ryger +20 om dagen) - så skal man huske at tage sine NT produkter med jævne mellemrum, så man undgår abstinenserne. 2) Langt de fleste falder i vandet igen, fordi de stopper med deres produkter for tidligt. En god kur varer ca. 3 måneder: det tager ca. 2 måneder at komme af med en gammel vane og få en ny - og så har man også lige en "øve-måned".

Husk: Der er ca. 4000 stoffer i en cigaret: heriblandt benzen, tjære, ting man putter i batterier og neglelakfjernere... - der er kun 1 stof i NT produkterne: Nikotin.

Andre gode metoder:

* Den kolde tyrker.... (siger sig selv - for langt de fleste, er det mest hårdt den første uge - og (igen hos langt de fleste) er receptorerne gået i hi, efter 8 døgn.

* Hypnose/ akkupunktur: Virker for nogle - andre virker det ikke på. Spørg i venne/bekendtskabskreds om der er nogle, der har kendskab til en god en.

* Easyway og andre metoder: Igen - virker for nogle... prøv det...

* Alan Carr har skrevet en bog, der har hjulpet mange (igen - virker for nogle): Endelig Ikke-ryger

* Zyban - skal dog siges: Er receptpligtig og oprindeligt et psykofarmaka til at helbrede depression. Man bruger det dog kun som ryge-afvænningsmiddel idag.

Vedligholdelse: Husk at det ofte drejer sig om at få nogle nye vaner. Nye måder at belønne/ trøste/ stresse af på - udover de fysiske virkninger. & lad være med at tro, at man kan være fest ryger, fordi man har været røgfri et stykke tid. Det er de færreste der kan. Pga. receptorerne vil man altid være potentiel ryger...

God fornøjelse med dit rygestop - og held & lykke :bigsmile:

Edited by Taninja
Link to comment
Share on other sites

Ud over plaster og tyggegummi osv kan du kaste dig over noget der hedder NLP.

Neuro-Linguistic Programming, er en form for selvhypnose hvor man lære at ændre sin tankegang "opfundet" af Richard Bandler

I denne sammenhæng kunne det være smøger med noget der er dårligt, og så kan man faktisk stoppe såen uden lige.

Når andre skriver du skal "forberede dig sig rent mentalt", så kunne det være en god måde at gøre det.

Plus NLP kan bruges til så mange andre ting senere når du får styr på det.

Smut en tur på biblioteket, der er massere af bøger om emnet.

Og nej, det er ikke noget religiøst fis. Så sent som igår fandt jeg ud af at iform.dk bruger NLP-psykologer i deres træningsprogrammer.

Link to comment
Share on other sites

  • 17 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share