WSB Spørgsmål


WaveSurfer
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige et par spørgsmål til de gutter, der kender til WSB systemet, som jeg håber at kunne få svar på.

På ME-dagene skal man jo prøve at slå 1RM i diverse øvelser hver gang, men hvordan gøres det rent praktisk. Hvis man nu tager udgangspunkt i 6 sæt, hvordan skal reprangen så se ud? Skal man så gøre det på den traditionelle måde med at varme op og så bygge opad i vægt og nedad i reps eller varmer man bare op og så går direkte på 6x1, hvor sidste sæt, så skal være max?

Angående "sideøvelserne" (RM) hvordan og hvorledes skal progressionen så se ud? Så vidt jeg har forstået skiftes disse ikke lige så ofte som ME øvelserne, men man skal alligevel løfte ret tungt i dem og det kan man jo ikke gøre 8 uger i træk!? Så bliver det ihvertfald uden nogen videre progression og det virker jo ikke rigtigt... :blink:

Tja, det var vel sådan set det. Kan ikke vente til at komme igang på mandag :devil:

Link to comment
Share on other sites

På ME-dagene skal man jo prøve at slå 1RM i diverse øvelser hver gang, men hvordan gøres det rent praktisk. Hvis man nu tager udgangspunkt i 6 sæt, hvordan skal reprangen så se ud? Skal man så gøre det på den traditionelle måde med at varme op og så bygge opad i vægt og nedad i reps eller varmer man bare op og så går direkte på 6x1, hvor sidste sæt, så skal være max?

Det kan gøres på flere måder, men det mest normale er at kører triples indtil de bliver en smule hårde, hvorefter man går over til singles. Vi kan jo prøve med et eksempel på en ME-øvelse, hvor PR er 165kg. Her kunne opbygningen se således ud:

1x5x60kg

1x3x80kg

1x3x100kg

1x3x120kg

1x1x140kg

1x1x155kg

1x1x167,5kg

Såfremt der er en smule overskud på de 167,5 kan der eventuelt forsøges med endnu en single på en tungere vægt. Og der kan eventuelt køres 1 eller 2 backoff set af 4-6 reps for at få lidt ekstra volumen på ME-øvelsen.

Det kan eventuelt være en fordel, at kører efter 3RM istedet for 1RM på ME-dagene. Specielt hvis du er relativt ny indenfor styrkeløft. Triplerne vil give dig en smule mere volumen og være knapt så stressende på dit CNS. I så fald kunne opbygningen se således ud på en øvelse, hvor 3RM er 145kg:

1x5x60kg

1x3x80kg

1x3x100kg

1x3x120kg

1x3x130kg

1x3x140kg

1x3x147,5kg

En tredje mulighed er at kører op til 3RM den første uge du kører øvelsen, hvorefter du ugen efter kører efter en max single. På de amerikanske boards er der iøvrigt en del der har succes med et helt fjerde version. De kører den samme ME-øvelse to uger i træk. I den første uge køres der op til 3RM, og ugen efter køres der op til en vægt der er en smule højere end 3RM. Der laves så 4-5 singles på denne vægt.

Angående "sideøvelserne" (RM) hvordan og hvorledes skal progressionen så se ud? Så vidt jeg har forstået skiftes disse ikke lige så ofte som ME øvelserne, men man skal alligevel løfte ret tungt i dem og det kan man jo ikke gøre 8 uger i træk!? Så bliver det ihvertfald uden nogen videre progression og det virker jo ikke rigtigt... :blink:

De fleste kører bare til nær failure og forsøger så at øge i enten vægt eller reps fra gang til gang.

Link to comment
Share on other sites

Fandt lige en super intro-/oversigtsartikel om WSB eller nærmere Conjugate princippet. Endda med mange links bl.a. til en del af dem der er nævnt i denne tråd.

http://www.danjohn.org/ii15.pdf

mvh Jan

Fin artikel. Specielt den del af artiklen, hvor han beskriver at dødløfttræningen virkligt ændrer sig i disse år hos Westside. :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sidder og er ved at lave et program med udgangspunkt i WSB principerne og har et spørgsmål.

Reverse hypers: jeg har fundet reverse hyper udførelse på nettet og umiddelbart ligner det meget hyper extensions. Hvad er forskellen? og kan jeg anvende hyper extensions hvis mit center ikke har en reverse hypers maskine???

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share