Hørfrøolie


Zoater
 Share

Recommended Posts

Hej Zoater. :wink:

Ja, der er forskel på de n-3-fedtsyrer, der findes i hørfrøolie og i fiskeolie.

Hørfrøolie indeholder betydelige mængder af n-3-fedtsyren ALA. (Bemærk at forkortelsen ALA også benyttes om et andet stof).

Derimod indeholder fed fisk og fiskeolie betydelige mængder af n-3-fedtsyrerne EPA og DHA. Disse 2 fedtsyrer er længere nede i omdannelses-processen.

Så hvis man skal være på den sikre side, er det bedst ikke kun at få ALA fra hørfrøolie o rapsolie, men også EPA og DHA fra fed fisk eller fiskeolie.

Læge Peter Marckmann, der har været med til at skrive en eller flere af Ernæringsrådets rapporter, har en grov tommelfinderregel, der siger, at ca. 10 % af n-3-fedtsyren ALA omdannes til EPA/DHA. Derfor kan mennesket godt selv danne de n-3-fedtsyrer (EPA/DHA), som er kendt fra fiskeolie. Men da det kun er ca. 10 % af ALA, der omdannes, kan man være på den sikre side ved at indtage EPA og DHA fra fed fisk eller fiskeolie.

Personligt bruger jeg "Bioflax"-hørfrøolie-kapsler. Det supplerer jeg med "Pikasol"-fikseolie-kapsler. Om "Bioflax" og "Pikasol" er bedre eller dårligere end andre mærker, ved jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share