Langt pokker i MOL


Gregers TF
 Share

Recommended Posts

Det vil jeg gøre - skal lige have den nye “klods” i hus først.

Jeg fik ikke cyklet i dag. Jeg var tidligt oppe og kunne ikke finde energi. Jeg er sikkert også sløv efter tre dage med meget bilkørsel og eftersom jeg har spist meget anderledes end jeg plejer plejer herhjemme.

Har btw fået et lille kilo chokolade i fødselsdagsgave. Af min mor, som jeg eller ikke har hørt fra i et halv år. Min Kitchen Safe er en sand ven når jeg har sådan noget i huset. Men dejligt at høre fra hende igen.

 

Link to comment
Share on other sites

Vægten viste 91,1kg efter et kig i spejlet have jeg gættet på små 93... 

Ud på cyklen - jeg træk den lige for at få den værste morgenkulde væk.
Planen var Amagerrunden med lidt vo2max på diget. fik kørte 2 x3/2 på udturen - medvind og ikke plads til mere. Jeg havde vanvittigt hul til stængerne, så det gik hurtigt tons i den. På hjemturen tømte jeg tanken og fik hevet 362w henover diget - klart PR. De 278 snitwatt da jeg var hjemme er sgu OK på en rute med sløve lyskryds, slingrebomme osv. Min computer har også hævet min FTP med ca 15w og jeg har vist aldrig set så mange PRs på en gang.
Og så brokker fok sig over 2020 :tongue:

1FFA11C0-FAD1-49F7-88AE-42B0A3508952.png

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Hæhæ.. men du er mindre tyk, så mon ikke du giver mig baghjul alligevel :wink:

Men bortset fra det, så er det lidt vildt som formen er blevet bedre. Jeg skal vel næsten være glad for at jeg flækkede menisken forrige vinter, så jeg kom væk fra klubtræning og også at der var corona-lukket i foråret. Det funker tilsynelandende langt bedre, når jeg selv styrer min træning - selvom der hverken er hoved elle hale i det.

91,7kg efter 3600kcal.

Planen var en zone2-tur med lidt spurter men tiden rendte fra mig, så jeg måtte holde kæden stram. Fik spurtet alligevel men nu er jeg også mør i stængerne.  Straks jeg kom hjem fik jeg taget to sæt skateboard-squats og et sæt bulgarsk splitsquat. 
Måske fortsætter jeg med lidt mere styrketræning, når jeg er kommet hjem fra arbejde. Min underbo har lagt en seddel i postkassen om at hun holder fest. Hvis der alligevel er larm, så er der sgu ingen der lægger mærke til at jeg også rumsterer lidt rundt.

I hvert fald nuldag i morgen, da jeg forventer at få sovet alt for lidt og skal møde “tidligt” 

358718C7-3BA4-4C4F-9EAB-1B78AE37EBE4.jpeg

Link to comment
Share on other sites

91,8kg efter 4400kcal... Der bliver snacket peanuts og chokolade fra gaven men jeg har stadig nogenlunde styr på mængderne.

Godt gang i underboens fest da jeg kom hjem. Jeg skulle lige “væskes op” Men så blev det til en halv times styrketræning af lægge og overkrop. Uff - det var tydeligt, at det var længe siden sidst. Det var næsten som at starte helt forfra.

... ingen træning i efterfølgende...

Musikken fadede stille og roligt ud og folk opdagede at de ikke behøvede råbe for at kommunikere. Allerede lidt før midnat forsvandt den helt og en time senere stod de og tog afsked ude på svalegangen. Hendes studiegruppe fester noget mere civiliseret end dem hun plejer at have på besøg. Det i går kan på ingen måde genere.

Apple generer til gengæld. Vores DSB-iPads var så gamle, at de ikke ville kunne køre næste opdatering af BaneDanmarks “sikkerheds-app” og jeg har derfor fået en ny. Kunne ikke lige huske koden til mit apple-ID og tænke at at det nok var sædvanlig procedure, som når man ellers glemmer en kode. Jeg har nok selv været en klovn og ikke læst alt med småt mens jeg nørklede med det, for snakken gik ivrigt i pauselokalet og jeg prøvede at multitaske.
Nå, men jeg fik en 6-cifret kode på SMS for at bekræfte at det var mig, der gerne ville hjælpes.
Derefter også en 6-cifret kode på mail.
Altså koder på BÅDE den telefon OG mail der hører til Apple-ID´et.
Alligevel er der karenstid, så den bliver først nulstillet 1/10 kl 12:23 - der er sgu lang tid til!
Hjemme i skrivebordsskuffen fandt jeg så koden men den har de deaktiveret.
At vente i næsten to uger...... :mad:

Link to comment
Share on other sites

Chokoladeorgie i går men ikke SÅ meget mad. Endte på 4200kcal og vejede 91,9kg her til morgen.

Køligt og gråt men sol og varme efter kl 13-14. Der ville ud og køre lidt fartleg. Solen havde dog kvaler med at brænde tågen af, så til sidst ville jeg trille lidt på tricyklen. Skulle bare i LIDL først. Da jeg kom ud derfra var der huller med blå himmel, så jeg ville alligevel køre lidt intervaller. Det var dog så sent at det nok var smartere på diget.... måske.

Da jeg kom ud var jeg ikke engang nået de 500 meter til Vestvolden, før jeg konstaterede at jeg kørte som en pose lort. I stedet 22km bycykligng i zone 2 med pres på broerne over motorvej og jernbane. Prøver igen i morgen uden at lade vejret bestemme for meget.

...

Banecyklingen kører nu både tirsdag og onsdag. Jeg er dog meget i tvivl om det er smart, som smittetallet er. Tirsdag mht at drikke kaffe i det lille værksted og onsdag med at sidde på hjul af folk der trækker vejret heftigt. Jeg ville næsten (også kun næsten)  ønske at der blev lukket ned, så beslutningen blev taget for mig.

Link to comment
Share on other sites

Et eller andet sted er jeg glad for, at jeg ikke er totalt hysterisk men andre også tænker i de baner. I denne uge bliver det godt vejr og så der det let at blive væk - derefter driller arbejdet og så må jeg se med smittetallene til den tid.

92,1kg efter 3275kcal - i dag forsvandt de sidste chokolade. Det gik hurtigere end jeg havde håbet.

Solen fik hurtigt has på tåge og skyer. Alligevel er det ikke RIGTIGT lunt. Jeg fryser i skyggen og det er ikke kvart så hyggeligt, som det ser ud til.
Jeg ville køre den fartleg jeg ikke fik kørt i går. Vinden kom fra modsatte retning i forhold til diverse vejrkort. Kystklima? Jeg kørte ind i landet og forventede at vinden ville vende (det er sket før) men det gjorde den ikke. Fik leget lidt, før jeg ville sætte kursen i modvind. Jeg kartede voldsomt rundt i vejene og cykelstien var skiftevis i højre og venstre side, før den forvandt fra vejen. Så vendte jeg om, inden jeg for vild.

I starten af Roskildevej fik jeg også trykket lidt watt. Dog ikke SÅ meget, for de er ved at køre klar til ny asfalt, så det var nogle skarpe kanter, hvor der var fræset og de var ikke markeret.

Heldigvis er jeg en kujon når der bliver for meget trafik. Jeg skal ligeud i et kryds der skifter til grønt da jeg nærmer mig. Forreste bil drejer til højre.... nummer to holder tilbage og jeg fortsætter selvfølgelig. Damen i den sorte bil i modsatte retning skal til venstre og opfatter den holdende bil som en invitation til at køre og klonk, så får jeg laver en halv kolbøtte henover forskærmen. Heldigvis fik jeg taget næsten al farten af, så udover at cyklen tabte kæden og jeg slog knæet en lille smule, skete der ikke mere. Jo, vi fik en skideballe af en snotboille i en håndværkerbil, over at vi blokerede trafikken.

Jeg tror sgu bare jeg snupper lidt DDR-intervaller på diget, næste gang jeg skal ud :wink: - men lige så meget pga vejret.
Men sjovt nok... jeg har ellers ikke oplevet nogle nærved-situationer i lang, lang tid. Jo i dag og så to gange på Amagerrunden forleden. En der skal ud fra en sidevej som holde stille men så sætter i gang, så jeg må bremse hårdt for ikke at køre ind i siden og så ligesom i dag et kryds, der skifter til grønt da jeg nærmer mig. Forreste bil drejer bare til højre og den var også lige oppe over. 

77813B71-F2C9-4696-A836-B8377EF5CE03.jpeg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Pyha, godt der ikke skete mere. Jeg har været velsignet fri for den slags situationer i snart meget lang tid, men mine ture er også delt meget op. I starten og slutningen 6-7 km ren bytrafik til op- og nedvarmning. Og derudover ren landevej, hvor man kan give den gas (og hvor jeg på mine soloture de sidste par år egentlig har oplevet, at bilisterne giver god plads).

Til gengæld har der to søndage her i august/september været styrt på turene i ABC Motion. Jeg var ikke med de to gange, men der været et par motionister, der fik alvorlige skrammer (overrevet ledbånd og brækket kraveben). Det er sgu surt, når en fritidsinteresse får den slags følger, der griber ind i ens arbejde og hverdag - og gør ondt!

Nå, generelt har jeg også altid været lidt af en bangebuks på den front. I cykelløb lå jeg hellere og blafrede ude i sidevinden end at udnytte den allersidste cm asfalt helt ude på kanten :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var alligevel heldigt, nu det var noget der ligner et frontalt sammenstød.

Trods “krigen” mellem bilister og cykelryttere, er det også min generelle opfattelse, at vi får mere plads i dag end tidligere. Jeg har dog tilskrevet det min radar, som blinker til bilerne når de nærmer sig. Derudover breder jeg mig lidt mere (fylder nu nok stadig mindre end de fleste andre, efter hvad jeg kan se på de ting folk lægger op på Instagram) men rykker tydeligt til højre når de nærmer sig. Det at jeg signalerer at jeg prøver at vise hensyn TROR jeg også får dem til at give lidt igen. 
Men så er der kørefejlene som i går eller når de skal ud fra sideveje og først stopper når de har blokeret cykelstien og de klassiske højresving. Men også her oplever jeg færre kritiske episoder end for nogle år tilbage. Måske kampagnerne virker...

Styrt på klubture er noget hø. Oftest er vi sgu selv skyld i dem - i hvert fald dem jeg har oplevet i Hvidovre og Amager. Men vi laver jo alle sammen fejl eller har fokus et forkert sted engang i mellem. Det er nok umuligt at undgå. Alligevel var de tit de samme der var nede og ligge så jeg tror det hjælper at være en bangebuks. Sikkert også derfor der næsten aldrig var styrt i Greve Trim, hvor der var større fokus på sikkerhed end i andre cykelklubber (jeg har kørt i).

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

91,9kg efter 3500kcal

Fartleg ER bare ikke ret sjovt uden nogen at lege med. Så går det markant bedre med DDR-intervaller. Selv i dag, hvor stængerne slet ikke lavede de watt på Col de Kalveboderne som det føltes til. Nyere Garmin-computer kan spytte et tal ud, der indikerer dagsformen. Man skal køre et stykke tid med stram kæde før den kan samle data men det plejer at passe med hvordan benene ter sig. Fordi jeg jo synes det er sjovt at se/mærke hvordan kroppen arbejder, har jeg sat det frem på skærmen, så jeg hele tiden kan se hvordan det ændrer sig. DET SKAL VÆK!!!! Mine tal plejer at ligge omkring nul eller lidt over på de gode dage. I dag startede jeg på minus fem og røg ned på minus ni .Det er ikke godt for moralen, når det er så skidt og man hele tiden bliver mindet om det. Jeg har btw aldrig før set det være så negativt.

Jeg fik dog med hiv og sving kæmpet mig gennem de 2 x 8x40/20 på 450w eller over. Puls og vejrtrækning kørte OK men benene, som ellers plejer at være min stærke side i den sammenhæng, var uvant pressede. Heldigvis blev det ikke meget værre gennem intervallerne men var bare jævnt tungt allerede fra start. 

Ligesom Henrik kan jeg godt mærke at det er sidst på sæsonen. Jeg vil ABSOLUT nyde en tur i morgen i lunt vejr - om jeg så skal snøvle rundt i zone 1, så må det være sådan. Det bliver nok sidste “sommerdag” hvor der er lunt uden den store vind, så det skal udnyttes og så pyt med alt andet.
Jeg tror det bliver godt at komme lidt væk fra cyklen... få gang i styrketræningen, selvfølgelig med lidt turbotræner, så formen ikke klasker helt sammen. Jeg er ikke engang ærgerlig over ikke at skulle til banecykling i morgen og hvis ikke det er et vink med en vognstang....

0C9D4A91-6BCC-4D94-A182-A59FCED2948C.jpeg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Gregers TF skrev:

Styrt på klubture er noget hø. Oftest er vi sgu selv skyld i dem - i hvert fald dem jeg har oplevet i Hvidovre og Amager. Men vi laver jo alle sammen fejl eller har fokus et forkert sted engang i mellem. Det er nok umuligt at undgå. Alligevel var de tit de samme der var nede og ligge så jeg tror det hjælper at være en bangebuks. Sikkert også derfor der næsten aldrig var styrt i Greve Trim, hvor der var større fokus på sikkerhed end i andre cykelklubber (jeg har kørt i).

Styrt til træning bør være undtagelsen. Det er simpelthen for dumt at tage chancer i den sammenhæng, men klart der sker uheld med mellemrum.  Jeg har hørt rigeligt om hvidovre... både fra dig, men også andre. Der er simpelthen for mange tosser, med en forkert indstilling til trafikkultur.

Link to comment
Share on other sites

500 gram væk efter 3300kcal

Dejligt vejr - lige vel blæsende men alligevel “rigtigt” varm, også i skyggen. For første gang ville jeg køre efter en GPS-rute men med så meget vind, er herlighedsværdien størst når der er medvind hjem. Jeg fandt ikke funktionen for at annulere ruten i cykelcomputeren, så måtte stoppe turen og tænde igen. Det ændrer ikke på at jeg rundede 90km i dag. Jaja... det kører I andre tit men det er altså langt for mig :blush:

Især på en eftermiddagstur, hvor jeg næsten altid har spist for lidt og nærmest er sulten når jeg kører ud. Benene føltes nogenlunde men jeg var bange for at gå sukkerkold. Især fordi jeg klokkede i geografien - surprise :tongue:, så turen blev længere end planlagt.

Plan B var Ll Skensved-turen men det sted jeg plejer at dreje væk fra Køgevej, var der asfaltarbejde og så glemte jeg det.
Plan C var at køre til Køge og dreje mod Høje Taastrup og Roskildevej hjem - fik aldrig spottet skiltet mod Htå
I stedet åd jeg en masse modvind ned til Herfølge, hvor jeg drejede ind i landet og derefter fandt medvinden hjem. Jeg måtte stoppe nogle gange for at checke retningen men det lykkedes uden at fumle.

Jeg kunne mærke sulten og der ikke er mange carbs på lager, så kørte “forsigtigt” og fik ikke rigtigt udnyttet medvinden temposæssigt. I hvert fald indtil Køgevej, hvor der kommer en gut fra en sidevej der lægger sig på hjul. Det er sådan set OK men jeg kommer altid til at stramme skruen. Efter han har ligget der i et kvarter, kunne jeg ønske at han gik frem og tog en føring. Der bliver rødt og jeg lader farten drive af og han passerer..... for at køre over for rødt.
Det ENESTE tidspunkt jeg gider jagte andre, er når de kører over for rødt - så er det lidt sjovt at køre lovligt og alligevel holde snor i dem (barnligt, ved ved det).

Ergo, jeg kom hjem med godt tom tank og høj puls, så ville lige rulle af med omvej. Omsider tid til at fornemme og nyde følelsen af vind og sol på huden. Det bliver nok mulighed for et par ture mere i kort/kort men ikke i så godt vejr. 

Som sådan var turen ikke hård. Men lang (for mig) men det værste var vist, at jeg havde alt for få carbs at rutte med. Må se i morgen om jeg er til noget eller ej.

38A4A32E-7A03-40FB-99FC-C11C92662136.jpeg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

92,1kg efter 4100kcal.

Gal, jeg var træt i skroget, da jeg vågnede, så det lignede først en nuldag men friskheden kom snigende og op til solnedgang, hoppede jeg på cyklen.
Planen var at køre antrit udover diget og måske vo2max retur. 
Det var piv modvind så jeg startede med at hoppe mellem stor og lille klinge og selvfølgelig hopper kæden af og jeg kører for langsomt til at jeg kan få den fisket på plads uden at stoppe. Fik kørt lidt flere, bagefter. Omsider... efter flere måneders “frustration”, fik jeg med røven i vandskorpen hevet mig over 1600W. Om det var derfor eller turen i går ved jeg ikke men jeg var mør, da jeg vendte rundt og magtede ikke vo2max.
I stedet lidt 10-sekunders spurter. Først med ca 2 min pause men så var der en cykelklub der kørte interval. De kom modkørende som perler på en snor, så ekstra pause til mig, før der var plads til den sidste spurt, der ultimativt slukkede for benene. Den lange spurt på Avedøre Havnevej var pinlig langsom, trods medvinden burde kompensere for stigningen.

Straks jeg kom hjem stod den på tre kvarters styrketræning af den vanlige slags med fokus på ben. I morgen har cykelkollega og familien inviteret mig ned i deres lejede sommerhus, hvor jeg overnatter til lørdag. Jeg gætter på to nuldage, da jeg også er så ærekær at jeg vil øve lidt, før jeg skal på efteruddannelse i næste uge. Det er sjovere når man kan dumpe et par guldkorn ved gruppearbejdet end man er den der sidder og “øhh´er”.

...

Jeg var lige i Heino for at kigge på hjul. Ikke noget rigtigt spændende. En ny sælger forsøgte at sælge et Token45 hjulsæt til 9999, som man kan få på nettet til 5500. Han ville slå af prisen men, ej..... 
Og så er jeg sgu ret rystet over hvor dyre cykler er blevet. Da jeg købte min Izalco for nogle år siden, var jeg overrasket over, hvor meget man fik for pengene. Det har ændret sig. De havde et par stykker til lidt over 10K. To til 20. Og så lå det meste af resten mellem lidt over 30K og 90K. Jeg blev IKKE lokket til at skifte det hele.

Tekniknørder kan komme på banen.....:

Er der gode bud på hjulsæt som er robuste nok til mine fede 90kg og ikke flekser når man hælder +1500watt i dem, så vil jeg gerne inspireres.
De skal være til fælgbremser og det er en fordel hvis de ikke er tubeless ready, da de er irriterende svære at skifte slange på, så foretrækker gammeldaws clincher men det er ikke ultimativt.
Alu/carbon eller blandet.
Tænker fælghøjde på 40-60mm-ish
Budgettet ligger på 10K men går gerne lidt over, hvis det rigtige dukker op.
Dansk butik eller net-biks er til gengæld ultimativt.

Jeg har i fem år kørt på Chimano C50. Jeg overvejer faktisk at købte den opdaterede udgave fra ´17. Det er selfølgelig en gammel konstruktion men den har jo virket for mig, indtil jeg har fået kvast både fælge og lejer. De er noget tunge men når jeg ikke spurter i løb men kun for sjov, er det jo ligegyldigt.
https://boerkopcykler.dk/dura-ace-wh-r9100-c60-clincher/43387

 

DC64B82E-945A-491C-A1C9-900297D0E0C6.jpeg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Gregers TF skrev:

Og så er jeg sgu ret rystet over hvor dyre cykler er blevet. Da jeg købte min Izalco for nogle år siden, var jeg overrasket over, hvor meget man fik for pengene. Det har ændret sig. De havde et par stykker til lidt over 10K. To til 20. Og så lå det meste af resten mellem lidt over 30K og 90K. Jeg blev IKKE lokket til at skifte det hele.

Det er faktisk også min observation. De seneste år er det blevet dyrere. Måske fordi man har kunnet lokke med noget 12-speed og skivebremser mv., som har retfærdiggjort et prishop? Eller også har jeg bare ikke fulgt ordentligt med i timen.

Min prismatrix oppe i hovedet sagde, at man kunne en begynder motionsracer med noget Tiagra etc. for 8-10.000 kr. Så fulgte nogle ganske OK racere med noget 105 eller Force til 12-14.000 kroner, og ramte man 20-22.000 kroner , var det lækre sager.

Men den holder vist ikke længere ...

Link to comment
Share on other sites

Spot on.... Jeg har lige været i kvitteringerne.

Min Izalco Max med Ultegra kostede incl speedplaypedaler 23.656.- i marts 2016 (chok - er den SÅ gammel). Det fås naturligvis bedre og lettere og af et finere mærke men dengang fik den alligevel fremragende anmeldelser og var ikke en ringe cykel.
I 2015 kostede C50-hjulene 9.800 og i dag den tilsvarende model 12.500 (selvom det er en 3 år gammel model). Begge er tilbudspriser i Børkop, så kan nok ikke sammenlignes 100% men alligevel....

Så jo. Priserne ER stukket af.

Er det så blevet meget bedre?
Skivebremser. Fint på nedkørsler og i regnvejr. Hvor tit kører vi bjerge og hvor tit er den almindelig mosjo ude i regnvejr - der er sgu også mange licensryttere (i hvert fald i Hvidovre) der ikke kørte ud i regn. Da min makker ramte den anden cykelrytter for nogle måneder siden, røg han forover da han blokerede forhjulet med fælgbremser (carbonhjulsæt til ca 5-6K), så i dagligdagen bremser de rigeligt fint. Til gengæld er det lidt mere bøvlet ved punkteringer og får man trykket på kalibrerne, kan man ringe efter en taxa hjem (har jeg hørt men ved dog ikke om det er rigtigt). Under alle omstændigheder en tungere løsning.
Min dom: Er en fordel 5% af tiden men en ulempe 95%

Tubeless ready. Fint på MTB og gravel-cykler. De færreste mener at det er optimalt på racer. Har kun hørt om enkelte der kører med det. Alligevel er stort set alle fælge tubeless ready. Kæmpe ulempe, da af- og påmontering af dæk er et helvede, så en punktering ikke længere tager 5-8 minutter men måske 20 minutter + man skal have en masse ekstra dækjern med, da de knækker i stride strømme.
Min dom: Noget lort - en katastrofe.

Så er der tankerne om at vi skal køre med kun en klinge foran. Det ER pænere og kan reducere noget af den ekstra vægt fra skivebremserne. For en fladlandsbo omkring København, kan en 10-21-kassette også gå an. Men der vil blive kørt meget mere på de yderste tandhjul. Enten fordi man kravler opad eller spurter og det er da ikke i de situationer, hvor et stort kædevrid er noget man ønsker sig. Skal man for alvor kravle, bliver der stort spring mellem gear.
Min dom: Stort tilbageskridt.

Skal vi ud i 12-speed, kan det vist klares uden kæderne bliver endnu smallere. Men allerede nu er det for tyndt. Trods jeg ikke cykler ret langt, har jeg på sommercyklen slidt to ultegrakæder op (og havde jeg været vågen havde jeg kørt på tredje kæde, da kædemåleren går i bund på den kæde jeg satte på for et par måneder siden) og jeg træder jo ikke licens-watt. Så allerede ved 11-speed ER det faktisk blevet for spinkelt.

Jeg godt godt at jeg er en sur gammel hvid mand. Men meget af nytænkningen kan jeg bare kun se som ulemper. Dog:
El-gear er skide smart - jeg er selv for nærig men jeg ville elske at have sprint-skiftere nede i hornene.
Carbon er også en dejligt “nyt” materiale.
Så længe jeg ikke selv skal bøvle med indvendig kabelføring, er det også lækkert.
Så det er ikke fordi jeg er imod ALT der er nyt. Men der er meget af de nye, der gør tingene unødigt besværlige. Jeg ved godt besværligt plejer at være lig med lirens men jeg fatter ikke tendensen.....

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig træder du 'licens-watt', måske bare ikke så lang tid som de bedste ;-)

Så er samme bremseevne i flokkørsel nu også ret smart. Carbon hjul og regnvejr er en ringe kombi.

 

 

Men priserne er hoppet noget, dog er det mit indtryk at det især gælder de elektroniske systemer. Toprammerne har selvfølgelig også fået et nyk på +10klik.

Men der kommer mange cykler i omløb nu fra forskellige teams, som ikke har kørt nær så mange kilometer som normalt, så der burde være nogle gode tilbud lige rundt om hjørnet.

Så Visby prøvede at unloade nogle smukke Ridley Noah til 22 fx.

Link to comment
Share on other sites

91,4kg

Aftale med kollegaen om at køre den korte runde. Han har ikke kørt siden han sidst kørte med mig men lagde fra land med stram kæde. Jeg følte mig også kæk, nu jeg endelig havde fået hul til wattene, så vi var begge to ret tændte ude ved kamelbakkerne. Han fik et forspring der var lidt større end jeg havde planlagt og jeg åd mig ikke rigtigt ind i slipstrømmen. Men små 1650w på toppen. Det var sgu fedt at blive presset igen.
Den manglede træning gjorde at han tabte pusten en del men havde vist en god tur, trods alt. Jeg efterfyldte vand på Shell og ville nyde det gode vejr og fortsatte med Amagerrunden. Lad os bare konstatere, at jeg også oversatsede fælt i modvinden på udturen men tog alligevel et par omveje og fik årets længste tur på 102km i hus. Og en genopfriskning at stregerne på arme og ben :wub:

Miraklet kom der herhjemme, da jeg åbnede TP. Ny All-time-PR over 5 sekunder på 1591w. Vi skal kun 10 dage tilbage før der var all-time-PR på 10 til 90 minutter. Så det funker åbenbart i begge ender at tidsskalaen - når jeg har en god dag.

Det er jo lige før jeg skal gå lidt stille med styrketræningen og prøve at holde bedre fast i cykelformen, så jeg ikke som vanligt skal starte helt forfra når vi når april. Men noget jern skal der knækkes - det har jeg glædet mig til.

De næste tre dage skal jeg på efteruddannelse kl 11-18 og har længere transportid end normalt. Jeg skal til Jylland i weekenden, så der bliver nok ikke trænet alverden i den kommende uge. Måske startskud til at gå i vintermode?

A5B51919-B4A9-4242-88E4-C842986B4E66.jpeg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

På 25.9.2020 at 09:55 , Gregers TF skrev:

Spot on.... Jeg har lige været i kvitteringerne.

Min Izalco Max med Ultegra kostede incl speedplaypedaler 23.656.- i marts 2016 (chok - er den SÅ gammel). Det fås naturligvis bedre og lettere og af et finere mærke men dengang fik den alligevel fremragende anmeldelser og var ikke en ringe cykel.
I 2015 kostede C50-hjulene 9.800 og i dag den tilsvarende model 12.500 (selvom det er en 3 år gammel model). Begge er tilbudspriser i Børkop, så kan nok ikke sammenlignes 100% men alligevel....

Så jo. Priserne ER stukket af.

Er det så blevet meget bedre?
Skivebremser. Fint på nedkørsler og i regnvejr. Hvor tit kører vi bjerge og hvor tit er den almindelig mosjo ude i regnvejr - der er sgu også mange licensryttere (i hvert fald i Hvidovre) der ikke kørte ud i regn. Da min makker ramte den anden cykelrytter for nogle måneder siden, røg han forover da han blokerede forhjulet med fælgbremser (carbonhjulsæt til ca 5-6K), så i dagligdagen bremser de rigeligt fint. Til gengæld er det lidt mere bøvlet ved punkteringer og får man trykket på kalibrerne, kan man ringe efter en taxa hjem (har jeg hørt men ved dog ikke om det er rigtigt). Under alle omstændigheder en tungere løsning.
Min dom: Er en fordel 5% af tiden men en ulempe 95%

Tubeless ready. Fint på MTB og gravel-cykler. De færreste mener at det er optimalt på racer. Har kun hørt om enkelte der kører med det. Alligevel er stort set alle fælge tubeless ready. Kæmpe ulempe, da af- og påmontering af dæk er et helvede, så en punktering ikke længere tager 5-8 minutter men måske 20 minutter + man skal have en masse ekstra dækjern med, da de knækker i stride strømme.
Min dom: Noget lort - en katastrofe.

Så er der tankerne om at vi skal køre med kun en klinge foran. Det ER pænere og kan reducere noget af den ekstra vægt fra skivebremserne. For en fladlandsbo omkring København, kan en 10-21-kassette også gå an. Men der vil blive kørt meget mere på de yderste tandhjul. Enten fordi man kravler opad eller spurter og det er da ikke i de situationer, hvor et stort kædevrid er noget man ønsker sig. Skal man for alvor kravle, bliver der stort spring mellem gear.
Min dom: Stort tilbageskridt.

Skal vi ud i 12-speed, kan det vist klares uden kæderne bliver endnu smallere. Men allerede nu er det for tyndt. Trods jeg ikke cykler ret langt, har jeg på sommercyklen slidt to ultegrakæder op (og havde jeg været vågen havde jeg kørt på tredje kæde, da kædemåleren går i bund på den kæde jeg satte på for et par måneder siden) og jeg træder jo ikke licens-watt. Så allerede ved 11-speed ER det faktisk blevet for spinkelt.

Jeg godt godt at jeg er en sur gammel hvid mand. Men meget af nytænkningen kan jeg bare kun se som ulemper. Dog:
El-gear er skide smart - jeg er selv for nærig men jeg ville elske at have sprint-skiftere nede i hornene.
Carbon er også en dejligt “nyt” materiale.
Så længe jeg ikke selv skal bøvle med indvendig kabelføring, er det også lækkert.
Så det er ikke fordi jeg er imod ALT der er nyt. Men der er meget af de nye, der gør tingene unødigt besværlige. Jeg ved godt besværligt plejer at være lig med lirens men jeg fatter ikke tendensen.....

Flere uafhængige tests har i øvrigt vist, at det giver ekstra friktion, hvis det mindste tandhjul kun er 10 tænder ift. 11, fordi kæden skal bugte sig så meget mere. 10 tænder er standard i dag, og Campagnolo har lige lanceret en gruppe med 9 tænder som mindste.

I den anden ende af kassetten er 30, 34 og helt til 42 tænder noget der minder om standard på racer- og gravelcykler. Og jeg tænker lidt...hvad er EGENTLIG problemet med at have en forskifter på sin racer? Den vejer en brøkdel af de enorme kassetter man bruger på 1x systemer...til gengæld undgår man de ekstreme vrid og kan køre 53x11, som er ufatteligt mere effektivt end 50x10 eller 48x9.

Og hvad koster en SRAM Eagle kassette egentlig? 300 euro for den almindelige...i Tyskland. Av av av. Det koster KASSEN at lave de store kassetter så de ikke vejer et kilo, fordi der er så meget materiale, der skal fræses væk.

Skivebremser...ja, enig. Jeg ville HELT SIKKERT hellere køre Marmotte med skiver (uanset om det var varmt eller regnede), men til almindelig fladbane her i DK kan jeg ikke mærke den store forskel. Ud over at en cykel med skiver er tungere og mere kompliceret at reparere. Men skivebremser er en tabt sag, for alle cykelproducenterne har besluttet at det er det, der er fremtiden. Specialized, Cervelo, Trek, you name it...ingen topcykler kommer længere med fælgbremser som valgmulighed.

Den gode nyhed er, at jeg snart tror at man kan købe hjul til fælgbremser til rigtigt gode priser :-). Både af nye og næsten nye, når folk får en ny cykel med skiver og ikke længere har noget at bruge de lækre hjulsæt til fælgbremser til noget. 

Link to comment
Share on other sites

91,9kg - ingen kalorietælling i denne uge

Fnt cykelvejr, så ville køre lidt. Gik tidligt i seng - vågnede helt som jeg plejer ved 3-tiden jeg var for frisk tIl at falde i søvn lige med det samme. Sidste gang jeg så på uret var 6:10 :dry:
Lektie: Lad være med at gå tidligt i seng (med mindre jeg er akut-træt), for jeg ender næsten altid med at ligge vågen flere timer.

I stedet en gang hjemmestyrk. Ikke meget tid men god fokus på stængerne og så blev resten noget sjusket.

....

Jeg tror også skivebremserne er kommet for at blive - der er også et marked udenfor DK og der ER jo også lidt løb og klubtræning i regnvejr, herhjemme :tongue:
Men single-klinge-systemet må de gerne holde væk, så ikke alting bliver irriterende.

Wub... nu har jeg faktisk travlt.....

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Det har nok lidt udsigter med den nye turbotræner :dry:
Pakkefirmaet sender op til 30kg. Resten leveres med Danske Fragtmænd.... men de stiller varen ved kantstenen, altså nede på parkeringspladsen. Pakken er vist 117x94x36, så det er 80 uhandy kg at få op på tredje. Min cykelkollega vil gerne hjælpe men har kan jo ikke stå her hele dagen og vente på fragtbilen. Og kassen er 4cm for bred og 8cm for lang til at kunne ligge i min mikrobil.

Og så lidt sær kaos. Mor har fødselsdag og det skulle egentlig ignoreres. Mens min lillebror er i byen, kommer der en mand med blomster men mor får ikke fyret op i kørestolen hurtigt nok og får ikke åbnes før han kører igen. De spørger om det er mig der har bestil blomsterlevering og det er det jo ikke. Så kommer der en SMS. Ham med blomsterne har min mors navn og adresse fra en pornoside og han er ikke ret tilfreds med at nogen har taget røven på ham. Mor har haft nok ædt flere steso´er end jeg har spist bolsjer, så hun var ikke ret kæk ved situationen, så jeg tænkte at jeg alligevel nok måtte arrangere en kost og en lille ´lade. Corona-sikret sat foran opgangsdøren og mig væk, får den blev hentet op.
Og inden da, var jeg i vaskekælderen for at have styr på tøjet, før jeg tager til Jylland i morgen. Og fik også skiftet kæde på cyklen, da jeg jo troede at jeg skulle bruge den. Prøver om en KMC er mere robust.

Alt i alt, fik jeg ikke cyklet som jeg ellers have planlagt. I stedet en time med hjemmestyrk. Eller er det mere bodypump end styrketræning? Jeg kan ikke helt finde ud af det. Det er hårdt og kroppen er langt mere presset end når jeg er i FW men på en anden måde.Jeg har alt inden for rækkevidde, jeg supersætter i vildskab og pulsen er høj og til sidst er jeg så “tom”, at jeg er totalt slatten selvom jeg tager hul på en ny muskelgruppe. Det er øvrigt en overlækker fornemmelse er være ude på kanten på den måde.
1 time 3 minutter gik med (forbehold for huskefejl):

Benopvarming men ikke nok - den bulgarske føltes lidt krads i knæene
Bulgarsk splitsquat: 10 x bw, 2 x 10 x 18
“Gobblesquat-ish”: 2 x 10 x elastikken + 27kg
Skateboardsquats: 15x15, 15x18, 15x18
Tåhævninger på et ben: 20, 30, 20+11kg, 20+11kg
Baglårscurl på skateboard: 3 x ???
Kropshævninger: 10,7
Mavebøjninger: 2 x40
Bicepcurl: 2 x ??? X 16
Skulderpres: 2 x 10 x13,5
Dips: 2 x max
Rotator cuff: 2 x 5 x 4,5
 

Weee,  den danske musik er tilbage på youtube - DET er dejligt.

Link to comment
Share on other sites

Fredag vågner jeg med ømme lår - lige på kanten af træls, så nogle gange tog jeg fra med hænderne når jeg satte mig men ikke hver gang. Jeg ville ælte mine quads igennem med lidt knæbøjninger men fik den latterlige tanke, at en wallsit med skateboardet i ryggen, nok var sjovt. Det var det også. Men sikkert sjovere med kompressionselastikkerne. Det var var jo ikke meningen. For at bløde skinkerne op igen, hoppede jeg et lille tur på turbotræneren med 6 stk 10sek-antrit hvert minut. Det føltes hård men også gavnligt, nu jeg havde “mishandlet” mine lår for anden dag i træk. Fredag og lørdag i Jylland, var jeg MEGET stivbenet :tongue:


Hjemme fra Jylland, allerede søndag eftermiddag. Godt brugt. Denne weekend har jeg bællet mere alkohol end de sidste 5-8 år tilsammen.
Fredag var det ikke så slemt men lørdag var det sgu noget rod. Jeg fik heldigvis lagt låg på, før jeg tabte kontrollen men det har været tæt på, efter “det gyngende gulv” at dømme. Ex´ens kæreste fik drukket sig helt i kælderen og prøvede også at lokke (meget) mere i mig.

Nå men jeg var altså hjemme mens det var lyst, så hoppede på cyklen. Solen forsvinder tidligt, så jeg nåede kun ud på diget, hvor jeg kørte lidt ekstra tid rolig, for at få gang i kroppen. Omsider fem antrit (nogle af dem gemmer sig på grafen) og hjemover blev det til 2 x 3 minutter med halvandet minuts pause. Masser af guf i stængerne men bøvlede med at have luf til at følge det til dørs. Det er prøvet før, efter flere dage uden høj puls, så det er nok bare sådan jeg er skruet sammen. Fik også lige et minut på supra vo2max, før der ikke var mere dige at køre på. Computeren kvitterede med at påstå jeg har har forbedret min FTP. Under alle omstændigheder en fin Indsats, trods der stadig er DOMS i lårene.

....

Kalorietællingen starter op igen i morgen. Måske min lille OCD men det giver en dejlig ro, at have styr på hvad jeg hælder i skrutten. 
Fra i morgen skal jeg også arbejde fuld tid igen. Efter at have haft en masse sjatfri igennem hele sommeren, er min afspadseringspukkel filet ned. Mentalt er der snart ro på, for jeg bestod mit helbredscheck og efteruddannelsen gik også fint. Jeg skal bare til kiropraktor og have bilen til service, og så skal jeg til at betale for noget hollandsk grammatik og tilhørende “lektier”, så jeg får det op at køre. Grammatikken er for sær til at jeg lærer det, alene ved at se youtubevideoer.

Jeg tror umiddelbart også at jeg har udvalgt mit næste hjulsæt. Nu Stagebiken ikke bliver til noget, har jeg udvidet budgettet. Det er måske også det sidste sjove hjulsæt mens jeg stadig kan fravælge tubelessready.
Planen er umiddelbart dette:
https://www.cykelpartner.dk/hjulsaet-til-racercykler/fulcrum-speed-40-carbon---hjulsaet---road---28---1400-g---clincher---qr---hg11Jeg har primært forholdt mig til tests som f eks denne
https://road.cc/content/review/244768-fulcrum-racing-speed-40c-carbon-wheelset

F23B404E-AE85-410B-8BAC-A3350B320CFF.jpeg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share