Langt pokker i MOL


Gregers TF
 Share

Recommended Posts


Så gjorde jeg det igen, omend det er længe siden sidst. En madmæssig nedsmeltning, hvor jeg har frådet havregryn i rå mængder. Er ved at kværne mig gennem “En stor Familie” og paraderne faldt ved det passive skærmkiggeri.

For at det ikke skal være helt i hegnet, har jeg styrketrænet her til aften. Lidt begrænset hvad jeg kunne tillade mig en søndag kl 22 men omvendt var benene heller ikke i hopla 6 timer efter en “cykel”tur, så det er nu fint nok. Mega meget overskud i overkropsøvelserne.

Jeg har nu to arbejdsdage før seks dage ferie mere. De to dage bliver nuldage og så håber jeg, at benene efterhånden har smidt trætheden af sig.

Link to comment
Share on other sites

"Jeg skrev før jul at, vi var 50 lokoførere for mange og hvis der ikke stoppede nok frivilligt, så ville man skille sig af med overskuddet. Ledelsen har netop trukket lod om hvem der ikke måtte blive og jeg var heldigvis ikke imellem."

Godt du ikke fik sparket. Men som udrulningen af diverse systemer går, bliver der vel brug for jer, når materiellet skal hentes hjem på værksted.

Ellers bare hep herfra.

Link to comment
Share on other sites

Det må vi håbe :please: men jeg må indrømme at jeg bliver meget overrrasket.
Jeg gætter på at fremtiden enten ligger i Københavns Letbane, hvis de vil have nogle er der så gamle som jeg er. Ellers står den nok på “hus Forbi”. Men det vil vist sig i løbet af 2023-25, vil jeg tro, det er også en hel masse politik inde over.

Jeg var alligevel en tosse, sent i går. Træningen havde ikke rigtigt været “det”, så jeg kom til at lege med okklusions-elastikkerne og er godt øm i stængerne i dag.

Jeg landede på 4225kcal og vægten er så 89,1kg. Min kollega er gået all-in på vægttabet og er tæt på at overhale mig. Det frister naturligvis at stramme op men jeg magter ikke at cykle endnu langsommere, så tror bare at jeg satser på at være glad og tilfreds mellem 88 og 89kg og justere til, når jeg ryger udover. Og så naturligvis håbe at kroppen ikke bliver ved at mugge over at mangle de 5 kg.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Var det ham? Uha, det anede jeg ikke men jeg har også tabt mange spil TP på de lyserøde oste. Jeg tror de eneste to instruktører jeg har som paratviden er Erik Balling og “Steffen Spilberg”.

100g ned til 89,0 efter 3300kcal.
Om jeg kommer til at cykle bedre er ikke sikkert, nu det mest har været off lår der har været problemet. Men jeg havde svært ved at sove i går, da jeg lå i sengen og dunk.... dunk.... dunk... pulsen var markant lavere end den har været længe. I morges da jeg sad i stolen med morgenkaffen og ventede på at TVet opdaterede kanaler, fik jeg talt den til 41. Den plejer at være noget lavere ved sengetid.

Jeg kunne ikke være i mig selv her til formiddag, så jeg har styrketrænet overkroppen. Jeg havde god tid, så en solid omgang.

Link to comment
Share on other sites

Vægten 200 gram op til 89,2 efter 2775kcal

I dag var vist eneste dag med nogenlunde vejr, her i anden del af min ferie, så selvom det var koldt, så hoppede jeg på cyklen og kørte ud på diget.
3 x 3 antrit - cirka, det kan være svært at tælle de tre :blush:
7 x 30/30 - jeg kunne heller ikke tælle til otte :tongue:
Col de Kalveboderne i gear 53/11 - dog kun det lille stykke fra “sidevejen” til jeg indhentede en anden cyklist   
2 stående starter 

Normalt tager jeg graferne på udeturene fra Strave, da de er rodede at se på fra TrainingPeaks. Til antrit er de dog lidt bedre og viser i dag tydelig, hvorfor jeg var ved at kyle cyklen Øresund efter de første antrit. Jeg var ikke over 1370w (mod jeg kom over 1600 midt i januar). Men lige så stille blev de bedre og bedre og selvom jeg ikke kom over 1500, så burde det kunne lade sig gøre, hvis jeg kan “få hul igennem” fra start.
Det er sikkert galimatias med den slags træning, når jeg er i kageform men det ER nu altså sjovt - især når intensiteten fra banecyklingen mangler.

Cykelcomputeren er hys og melder 69 timers restitution. Stængerne får fri i morgen - det må være nok, for udover at glutes er trætte, føles de ikke særligt hærgede. Jeg har dog stadig DOMS i læggene fra i søndags.

C6BF1A85-35B6-4BC8-9964-9631AA8890EC.jpeg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Jeg troede først, den gik efter at få træningsstressbalancen på nul men det synes jeg ikke helt passer med graferne på TrainingPeaks. 
Det skrevet, er jeg alligevel lidt mat i quads i dag.

89,1 - jeg gad ikke taste min mad ind i går aftes og i dag kan jeg ikke huske hvad jeg indtog. 

Ganske grundig overkropstræning og også lige 2 sæt læg.

Link to comment
Share on other sites

88,6kg efter 3125kcal

Planen var sweet spot på turboen. Det var helt rart sidste gang IKKE at have den i ERG-mode, så jeg ville bare tage den fra cykelcomputeren. Men det kunne jeg ikke. Når jeg rettede belastningen/stigningen op, så gik det noget tid (som regel på sekundtal nul men i hvert fald noget som 10 gik op i) og så blev belastning, som hvis stigningen stod på nul. Men 2,3 osv blev stående på skærmen. Med stigning på nul, så kører svinghjulet pænt hurtig og så larmer den ret meget, så det blev droppet at køre intervaller sådan.
Jeg fik kørt nogle “pyramide”-intervaller af ukendt længde men det er jo ikke sjovt. Da jeg rullede at, rettede den stigningen til på skærmen alt efter hvor mange watt jeg trådte. De sidste sekunder gik den fra en til nul. Det koncept kan jeg ikke liiiige se meningen med.
Jeg prøver nok igen i morgen, tror jeg, og så MED Zwift :wink:
Garminen anbefalede 72 timers restitution efter den halve time. Gad vide hvad det er den regner på.....

98DE5D43-5125-469A-BA4C-5810EF0FD6A5.jpeg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Finder du ikke svaret i en FAQ hos garmin eller i et underfora et sted?  Der må være nogen der nørder data der ved det. 

Det er også lidt spøjst at hastighedskurven stort set  ikke rykker når du dobler watt.

 

Men det er også lidt random med de hastigheder der foreslås. Der er giga forskel på hvad min Garmin estimerer og hvad bkool mener jeg kører af hastighed, selvom wattinput er det samme.

Link to comment
Share on other sites

Nåja... det kunne man da prøve at nørde lidt med at finde ud af.
Den rettede belastningen mens jeg nogenlunde holdt kadencen, så hastigheden skal også være den samme - nu det ikke var med Zwift men baseret på svinghjulet.

100gram op til 88,7kg efter 3225kcal. Kollegaen er nede på 89,0. Kan ikke udelukke, at jeg alligevel går efter at lade vægten falde, når ferien er slut.

For en gangs skyld en lækker cykeltur - i hvert fald indtil cykelcomputeren ødelagde den gode stemning. Jeg starter med at blive vækket lidt over 8, ved at der bores og slås søm i samtidigt, i en af lejlighederne omkring mig. Folk er tossede i vores FB-gruppe men det passede mig fint at komme tidligt op.

Jeg var ikke sulten, så nøjedes med morgenkaffe. Mens jeg surfer nyheder, opdager jeg at der er et vindue med OK vejr fra 10-12. Klokken ER så bare 10, så jeg sluger en spand havregryn og hopper i bad men tiden er jo reelt løbet fra at køre “runden”. Tøver men beslutter så alligevel at køre på diget, da forreste del af regnfronten knækker og går vest om Avedøre. Tak for radarkort!

Interval på diget i lortemodvind. Trods det tager et par minutter længere tid og uden at gå i hegnet, ligger jeg 5 watt over sidste digeinterval, hvor jeg var godt ude og skide. Det er self lettere i modvind men stadig rart, at der omsider sker noget positivt. Hjemturen er tidsmæssigt meget kortere og smider 5 watt mere på.
Regnen er faretruende tæt på ude mod vest men der er lyst i syd, så jeg kører lidt ned ad Køgevej, vender rundt og tager en omvej, så jeg kan få spurten på Avedøre Havnevej med. Puh, den er lang, når man ikke er vant til det og jeg er i for lavt gear og “spoler mig ud”. Er på vej til at kyllinge ud før skiltet, da jeg spotter en bil der haler ind på mig med 1-2km/t. Den chance skal gribes, så jeg hutler mig gennem til skiltet. Det er jo sådan spurter er sjovest - at det så ikke var en lycra-cyklist er underordnet. Virkelig, virkelig dejligt endelig igen at opleve og så pyt med at wattene var sløje. Jeg nusser stille hjem og blot 4-500 meter før, begynder det stille og rolig at dryppe - perfekt timet.

Totalt optur. I hvert fald indtil computeren kommer med opsummeringen og den igen skruer min FTP ned. Det er alt i alt røget 18 watt siden 17ende februar på turboen til en landevejsmåling i dag. Jeg kan ikke engang give astmaen skylden, for der er intet at udsætte på vejrtrækningen. Jeg sover fint. Den sidste tid har jeg kun trænet hver anden dag. Styrketræningen er droslet ned, i håb om at restituere bedre/mere. Der er bare ikke en hat der virker.

Det ændrer heldigvis ikke ved den gode følelse på diget, en megasjov spurt og at jeg ikke var drænet da jeg kom hjem.
Men ha, så alligevel melder computeren fire dages restitution.

3D15FB40-4E1E-43C5-8648-7324BF07CDE0.jpeg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Nu vi er ved nørderi. Når man godt kan lide lækre lyde og måske holde af et stykke musik alene pga en speciel akkord-overgang, så er de her fem videoer (linker bare den første) absolut fantastiske. Nok vel voldsomt for de fleste at skyde et time af på dem men :wub:

 

Link to comment
Share on other sites

200 gram ned til 88,5kg efter 2975kcal - ingen cardio i dag men føler mig ellers ganske frisk og er ikke træt i benene. Forhåbentlig var det det med konstant trætte stænger en fase, der er overstået. Jeg er ret sikker på at jeg giver overkroppen lidt træning i løbet af dagen, så jeg kommer lidt op af stolen. 

Garmins restitutionstid er vist mere indviklet udregnet end som så. Den skyder altid over mål, med mindre man render rundt med et (Garmin) aktivitetsur. Så regnes søvn, stressniveau osv med ind. Efter hvad jeg har fundet, så skiftede de beregningsmetode i efteråret, hvilket måske gør at tiderne stikker mere af nu end før i tiden. 
 

Spørgsmål til de kloge der interesserer sig for udstyr. Min ferie er ved at være slut, så tænker det nok snart bliver godt vej og sommercyklen skal ud.

1: Er GP5000-dækkene stadig det “almindelige” kompromis mellem punkteringsbeskyttelse og køreegenskaber eller er der kommet noget nyt og spændende?

2: Jeg er spejlblank i carbonhjul. Er Swissstop Black Prince et fornuftigt bud på bremseklodser?

3. Jeg er stødt på bremseklods-rensevæske. Er det noget jeg bør investere i og hvor tit skal man rense dem, hvis det også skal være lidt realistisk? 

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Gregers TF skrev:

Hej Gregers 
Her er mine to cent om udstyrsspørgsmålene:

1: Er GP5000-dækkene stadig det “almindelige” kompromis mellem punkteringsbeskyttelse og køreegenskaber eller er der kommet noget nyt og spændende?
Der kommer hele tiden nyt og spændende, men hvis du kører med slanger er GP5000 stadig the shit. Det mener bicyclingrollingresistance.com, og efter at have været vejen rundt (Michelin, S-works, Schwalbe osv) vendte jeg sidste sommer tilbage til Conti...ahh :-). 

Den store diskussion er vist tubeless eller med slange. For et par år siden var tubeless the shit, men flere og flere inkl. Roval/Specialized mener, at det til landevej giver bedst mening at køre med latexslanger frem for de tungere tubeless-dæk, som typisk også er sværere at montere. 

Og nåh ja: Så er conti jo stadig ikke lige så gode til at lave hudfarvede sider. De findes, men sidste års hudfarvede model havde de fx lavet ved at komme et lag (hudfarvet) materiale UDENPÅ det almindelige dæk 

2: Jeg er spejlblank i carbonhjul. Er Swissstop Black Prince et fornuftigt bud på bremseklodser?
Ja, især i vådt føre er Black Prince ubetinget det bedste. Men fælgbremser på carbonfælge er stadig ikke lige så gode som en god bremseklods på alufælg - det er vist bare sådan det er, især de første par sekunder af nedbremsningen.

3. Jeg er stødt på bremseklods-rensevæske. Er det noget jeg bør investere i og hvor tit skal man rense dem, hvis det også skal være lidt realistisk? 
Jeg har ikke hørt om det til fælgbremser, men det findes sikkert. Jeg tvivler på at det er nødvendigt, hvis man undgår "glazing", som er en glat hinde på bremseklodsen som kommer hvis man bremser lidt hele tiden, når man kører nedad. Hårde, kontante opbremsninger hvor bremseklodsen får lov at virke og der slides lidt bremseklods af, er stadig the way to go.

 

Link to comment
Share on other sites

Tak for input og så er jeg endda på rette vej.
Jeg kører med gammeldaws dæk og slangerne har været af latex i de sidste mange år. Mht til det nye syn på tubeless, så er der måske håb om at man fremover fjerner rillen til tubeless i fælgene. Det vil gøre det markant lettere og hurtigere at skifte slange.
Jeg tror ikke umiddelbart jeg glacer klodserne, for her er pandekagefladt :dry: At jeg så bremser cyklen som jeg gør med toget - altså kigger langt frem og helst bare “ruller” farten af og så “fisebremser” det sidste, gør vel ikke alverden når det er fra lav fart? Men ellers bliver cykelkollegaen glad, for han vel helst køre mere hidsigt frem mod lyskryds og sving, så det ikke trækker snittet ned (altså hvis man kører med autopause) :tongue:
Måske man skulle tage i Heino og snolde stumper i morgen...

Fik en yderst fin overkropstræning i hus.

 

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvet GP5000 endnu, og ved heller ikke om jeg kommer til det. Der har været en masse historier om hvordan produktionen har været svingende, og dermed også kvaliteten. Det var vidst også en udfordring i slutningen af GP4000s II produktionen, hvor flere oplevede at siden eksploderede og sådan. 

Personligt har jeg kørt med Pirelli P-Zero dækkene, som jeg har været ret glade for. Før det kørte jeg med S-Works Turbo, som også var ret fine.

Link to comment
Share on other sites

Tubeless er til skov/grus, hvor dæktrykket er lavere... Kører med GP5000 pt og er fint tilfreds, men man kan sikkert finde bedre. Spørgsmålet er også hvad man vil give... Kan ikke huske siden, men der er en hvor alle dæk holdes op mod hinanden, så man kan sammenligne rullemodstand, punkteringsbeskyttelse mm. 

Fandt den... https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/compare/continental-grand-prix-5000-2018-vs-pirelli-p-zero-velo-2017

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan egentlig godt huske at 4000 blev noget forfærdelig bras der punkterede hele tiden. Gik over til Schwalbe One for at slippe for dem.
5000‘erne fik ret god kritik da de kom frem så jeg prøvede dem. Jeg er ikke punkteret på sommercyklen, de to år jeg har kørt med 5000 (ikke helt korrekt, for den har 2-3 gange stået flad med en siver i entreen men jeg har ikke skulle skifte slange på vejen). Der er helt sikkert MEGET held med i spillet. Det hjælper også at jeg har vænnet mig til jævnligt at rense dækkene med handsken mens jeg kører. Jajaja og så kører jeg heller så mange km. 

Da jeg sammenlignede rullemodstand, snublede jeg lige over et interessant indlæg, der punkterer den nye hype med at brede dæk ruller bedre. Ja, det gør de med samme dæktryk men man kører jo ikke med samme tryk i 23mm og 32mm. Justerer man trykket, er der ingen nævneværdig forskel. Sikkert en gammel konklusion men nyt for mig.

 

Vægt ned til 88,3 efter 2875kcal

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik ikke trænet i dag, for jeg har ventet i telefon i evigheder.  Værst ved lægen (det årlige astmacheck) der har lukket online tidsbestilling pga Corona. Herefter vente på at bestille tid til coronatest to dage før - for at konstatere, at man ikke kan bestille tider ret langt frem.
10 og et halvt år kørte bilen uden fejl men nu hænger bremsen ved højre forhjul. Værksted havde travlt, så jeg måtte vente på at de ringede tilbage.

Men jeg kom da i Heino. Positiv overrraskelse: Det er ret let at montere dæk på de nye hjul. I øvrigt sjovt som dæk er anderledes når de kommer frisk fra fabrik. Ingen foldemønstre og bare lækkert smidige at arbejde med - det hjalp nok også. Nu skal cyklen bare klargøres. Min hverdagsfri i næste uge er afsat at få lavet bilen men så kan den komme til “smeden” ugen efter. Med al den regn, så burde saltet næsten være vasket af vejene allerede nu.

Tricyklen er faktisk køreklar og har fået nye dæk, så den kan måske komme ud lidt før. Jeg er lidt spændt på om den er behageligt at sidde sammenkrøllet på, nu der er røget 5 kg af.

Tilføjet: Til gengæld overhovedet ingen ventetid på skat.dk - tænk at folk var så arrige i weekenden FØR den officielle åbning. Nå pyt, dem om det. Og der skal 11K retur :4jumpy:De burde næsten komme ud og gøre lidt gavn, når landet en gang lukket op :wink:

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

88,1kg efter 2600kcal

Det er sjældent at vejret er bedre i Avedøre end ellers i DK, så ud på cyklen. Frisk og frejdig af den gode følelser benene sidst jeg var ude,  smuttede jeg på diget (der var også dejligt vejr og mange ude at gå tur - incl hele skoleklasser) og kørte lidt intervaller.
Da jeg kom hjem, kvitterede computeren med atter en gang at rette min FTP 3 watt ned. Heldigvis er der masser af skud i styrketræningen, så det må jeg lige huske at trøste mig med.

I skrivende stund på vej til arbejde - ferien er slut. Men det er jo nok også derfor det er godt vejr :tongue:

 

Link to comment
Share on other sites

Absolut intet positivt at berette. Træningen er stadig lort med lort på. Der er dramatik i den ellers så fjerne familie, der nu pludselig godt kan finde mig og kime mig ned i tide og utide - også midt om natten. 
Alt i alt, så er min vanlige forårs”depri” vågnet op til dåd, så jeg er bare pi... træt af brok, rod og folk der pisser på andre og gør hvad der passer dem selv godt. Ja vel af alting og “alle” jeg møder på min vej. Jeg vil helst bare lægges i koma den næste måneds tid og bliver jeg glemt, så skide være med det og tak for hjælpen.

Nå lidt positivt.... Jeg har fjernet genvejene til både Strava og også MOL. Helt rart ikke at forholde sig til al elendigheden og det giver også mindre tidspres, ikke at skrive log før arbejde. Med hård tilskæring kan man akkurat uploade ugeoversigten fra TrainingPeaks. Måske kommer der en igen om uge. Eller en anden gang.

9CEB43A5-0023-4F4E-B57E-1543A6F62D2D.jpeg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Hun er heldigvis stoppet med at ringe (det lyder forkert..... men jeg gider ikke når folk kun kontakter, mig når der er noget i vejen eller jeg skal bruges til noget praktisk).

Pga arbejde bliver der ingen træning i weekenden, så jeg grifler lidt nu. Efter dagens Amagerrunde satte cykelcomputeren min FTP ned med yderligere 4 watt. 10-minutters-intervallet på diget lå hele 30 watt under hvad det gjorde for nogle uger siden trods årets højeste puls. Det er sgu belastende men jeg har måske en årsag. Forhåbentlig er den midlertidig, for ellers er det først noget lort.

Efter cyklingen snuppede jeg en gang styrketræning. Midt i iltgælden kunne jeg ikke længere ignorere, at det hvæser fælt fra luftvejene. Har jeg haft lidt mere slim i halsen i de sidste par uger? Måske men ikke så meget at det er entydigt men tanken HAR strejfet mig flere gange. Noget i vejrtrækningen er i hvert fald ikke som det har været.

Det er min nuværende inhalator heller ikke.
Allerede fra første sug har den været underlig. Pillen knaser ikke rigtigt når man trykker knappen ned og der kommer højest halvt så meget pulver ud som der plejer. Til gengæld har jeg haft en masse svamp i munden, hvilket jeg ellers aldrig før har bøvlet med. Så jeg tror den er i udu.

Jeg har desværre ikke flere på recepten, så jeg kan ikke bare erstatte den. Hende der plejer at lave min lungefunktionsundersøgelse er vist stoppet, for hun er ikke længere på lægehusets mailingliste. Jeg skal til kontrol om 3 uger, så jeg må nok bare vente. Og så frygte at den person der overtager, har lyst til at trappe mig ud af astmamedicinen som hende jeg åbenbart ikke har mere. Det kostede et år, hvor jeg kørte som en pose lort og ikke kunne få luft når jeg blev presset. 
Eftersom der er SÅ klart et sammenfald mellem formdykket og den “anderledes” inhalator, er jeg ikke rigtigt bekymret for om der er noget alvorligt på færde. Men hvad den nye lungelæge finder på af unoder, måske især når vejrtrækningen ikke fungerer på det første besøg, kan jeg godt grue for.

Så jeg ser frem i yderligere mindst tre uger med formnedgang og uden mulighed for at træne rigtigt igennem.

 

574E94C2-E45A-477E-B9FD-4A091202136D.jpeg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok at jeg måske lidt (så har jeg taget mine forbehold) synes at det er mindre irriterende at jeg kører så langsomt, når jeg tror jeg har en årsag og også håber at der er lys forude. Jeg må få det ud af det jeg kan og prøve at arbejde udenom, i stedet for at blive sur.

Jeg vågnede allerede 7:15 og kunne ikke falde i søvn igen. Faktisk fint, for nu ryger der en time til den dejlige sommertid. Måske den sidste sommertid, alt efter hvad de “kære” politikere finder på.

Startede med en lyntest fortaget af et rystende nervevrag. Hun var ny og jeg var hendes kunde nummer to. Men hun gjorde det nu fint og det var min debut med korte vatpinde (eftersom det er lidt tid siden min sidste test). Meget mere behageligt end at blive nusset bag øjnene.
Det er dejligt vindstille om morgenen, så jeg havde stor lyst til at cykle en tur men det må lige vente. Har i stedet trænet overkrop. Det blev fesent i går, da jeg visnede efter bentræningen men nu fik den en på sinkadusen og en “PR” inden for de sidste 5-8 år blev det faktisk også tid.

Hans V. Bischoff er ikke mere. Vi der levede tilbage i DRs monopoltid, ved vist alle hvem han var.

 

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share