Langt pokker i MOL


Gregers TF
 Share

Recommended Posts

92,8 :wink:

Knæet har ellers været fint de sidste dage men på vej hjem fra LIDL, begyndte det at øffe. Slet ikke oppe i at gøre ondt men stadig øv.
Kollegaen ville gerne køre kl 12. Der var varmen ikke toppet men vinden er så kold, at det sikkert nok også var ligegyldigt.
Jeg kørte i bedre tid end normalt, så knæet kunne varme stille og roligt op. Vi kørte den gammelkendte runde. Kollegaens snit siger 24,4 i timen, så det var absolut ikke noget vildt. Kamelbakkerne tog jeg siddende “ret hårdt” uden at gå helt i bund. Det var vist også “dagens indslag”
Med ind og snakke videre og drikke en koptår kaff’ og derefter 20 minutter hjem i zone 2.

Jeg får trænet lidt overkrop - ikke meget, bare liiige lidt.

IMG_4293.jpeg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Vinden har virkelig været den kedelige faktor de seneste par dage. Udover at den har været til at mærke i styrke, så har den også bare været møgkold. Håber godt nok snart at vi lige får et ekstra skud varme.

Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, Kermit skrev:

Vinden har virkelig været den kedelige faktor de seneste par dage. Udover at den har været til at mærke i styrke, så har den også bare været møgkold. Håber godt nok snart at vi lige får et ekstra skud varme.

Typisk aprilvejr. Iskold vind fra den ene side og varm sol fra den anden.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. Det er fandme ikke til at blive klog på :D Men det er jo det samme hvert år, og specielt som cykelrytter laver man de samme "fejl" hvert år. Solen skinner, og det er lunt i solen, så man drøner ud i alt for lidt tøj. Så kører man igennem en skov og finder ud af at det altså kun er 10-12 grader :tongue:

Link to comment
Share on other sites

92,6 kg

Kollegaen ville gerne køre og vi landede på en gang fartleg. Helt som forventet, så begyndte han at køre noget der nærmede sig en enkeltstart på ruten. Jeg fik dog sat tempoet ned i byområder osv, så det gik lidt op og ned i fart. Den første blok var egentlig OK hård. I den næste kunne jeg godt at gassen var ved at gå af ham og jeg frygtede lidt at han bare blev ved at køre sig ned. Det er prøvet før. 

Vi kørte heldigvis et nogenlunde langt stykke helt stille og roligt og havde modvind hjem.
Mod sædvane ryger jeg i front da en bil skal overhale og så lægger jeg lidt watt på uden at gå helt i bund, for sidste år røg han af hjulet når jeg lukkede op.
Han blev hængende, så i blok to kørte jeg som jeg ville have gjort alene. Da vi nærmer os T-krydset, tager jeg stille og roligt gassen af, hvorefter han smutter udenom og kører en skiltepurt.

Det er selvfølgelig lovligt nok men på en eller andet måde også lidt provo, nu jeg har ligget og lavet al arbejdet i modvinden. Det var nok udslagsgivende for, at jeg kører tre små korte forceringer (en flad og to broer) mere, hvor jeg sætter ham fra hjul på alle tre. Bare lige for at pisse territoriet af :tongue:

Jeg ville have kørt en time i zone 2 på vejen hjem men dels var jeg løbet tør for vand og dels er jeg ret hærget i måsen af slidte bibs og ingen buksefedt. Så da jeg var ved stien ud til diget, så kørte jeg forbi.

De 333 km i ferien nåede jeg ikke - kun 246 km. Men jeg var på cyklen alle seks dage.


Sidste år sprang jeg hvederne over. Dels for ikke at smide dem ud, som jeg ikke ville få spist - og jeg plejer ikke at spise brød der er SÅ hvidt. Smør/Kærgården bruger jeg heller aldrig, så der skulle jeg også smide det meste ud. Det er jo lidt noget griseri.
Det var også planen at springe over i år men læser jeg lige, at det sikkert er sidste år med hveder. At de skulle forsvinde bare fordi helligdagen gør det, har jeg ikke skænket en tanke, da den slags helligdage jo er helt almindelige arbejdsdage når man er togperson. Så overvejer, om jeg alligevel skulle stikke ned og se om der er flere. De smager vildt hyggeligt men det er godt nok også usle kalorier.

IMG_4298.jpeg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Ingen hveder. Gulerødder, havregryn og skyr, kunne det blive til.
I stedet er der skrevet frem og tilbage med Vestegnens Cycling Team - den lokale motionsklub, så nu skal jeg prøve at køre med dem på mine nærmeste frisøndage og se hvordan mit hoved håndterer ikke at kunne se fremad. Det var jeg ligeglad med en gang men ved sgu ikke rigtigt om jeg stadig vil synes det er fedt.

Jeg fik så også udfyldt snippen til Ældresagen, så der er jeg også på vej ind. Håber dog at jeg har fået en tagsten i hovedet, før det kommer dertil at det for alvor bliver brugbart.

Link to comment
Share on other sites

Vægten kun 100 gram op trods 3500 kcal og en halv liter vand da jeg var vågen i nat - regningen kommer nok i morgen, så…

Det der med nuldage er sikkert godt men det ER altså svært. Især når jeg ikke har ret meget DOMS. Ballerne er ret ømme men bryst og quads kan kun få et “2” på 10-skalaen. Meget overraskende men det er måske nok at styrketræne en gang om ugen, for at holde den værste DOMS væk?

Nå, men et statisk 90 graders-hold til fail i loftbøjlerne og så brændte jeg læggene af på en ny sjov måde. Først noget opvarming og så (på to ben) til fail med begge håndvægte. Dropssættede til en håndvægt og så uden.  Men uden ekstra vægt, kommer jeg ikke til fail, så stoppede. Et minuts pause - lægge efterfylder energi absurd hurtigt og forfra.

….
Naboen er kun hjemme og vende en halv times tid om dagen og kan derfor ikke smække med hoveddøren om natten.
I stedet for at kæmpe mod overboens larm, er jeg faldet ind i hans søvnrytme - det er ikke så tosset. Vi går i seng mellem 23:15 og 23-45 og så sover jeg til han eller solen vækker mig omkring kl. 8. Få gange sover jeg lidt længere - som i dag. Det fungerer egentlig OK.  

Link to comment
Share on other sites

Bestemt og en fin blanding mellem z2 og intervaller, tror jeg.
Kan ske jeg kører efter fyraften i morgen, hvis vejrudsigten holder og jeg ikke er alt for kvast af at skulle op klokken 6. Benene er stadig ikke ømme og der er to-tre dages tørvejr i vente inden regn. Jeg er mosjo nok til at vejret får lov at styre indsatsen.

I dag har jeg været på arbejde har gået rundt uden at mærke det mindste til knæet. Det er første gang længe og fint dagen efter en hård styrketræning og to dage efter årets længste tur (omend kun 2 1/2 time men tendensen i det er jo fin).

En af de mange lukkede butikker i stueetagen i den blok jeg bor i, har fået sat udstyr ind. Motionsmaskiner. Det er næsten for småt til et motionscenter, så måske bliver det bare en fysioterapi med træningsmuligheder. Men altså hvis…. Tænk hvis bentræning og bænkpres kun er to minutter væk. Uj, uj, uj…

Link to comment
Share on other sites

Det der regnvejr de havde lovet, lader til at være tæt på forsvundet fra DMI's oversigter igen. Som haveejer er det lidt irriterende, men som cykelrytter er det ret lækkert. Kan vi så få den vind til at skrue lidt ned for pusteriet, så er vi ved at være der. 

Link to comment
Share on other sites

… og LIGE præcis derfor faldt jeg tilbage til min første plan med at give benene to nuldage, for så at køre i løbet af ugen i stedet.

Overboen gik tidligt i seng i går og det passede jo fint, nu jeg havde været oppe kl 6, så jeg sov nok omkring 23:15. 92,1 kg på vægten her til morgen.

Igen lidt tidligt oppe, for at tage til den årlige lungefunktionsundersøgelse. Alle tal er som de plejer men jeg skal turen igennem igen allerede om en måned. Der er kommet ny medicin med mindre steroid, som jo kan give knogleskørhed, så den skal vi prøve om er effektiv nok. Jeg “padlede tid” indtil recepten var gået igennem og fik købt lidt ting. Nye bibs, der er lange nok til at holde på løse ben og knæ. Og så osede jeg cykel, nu kontoen efterhånden rummer halvanden bil, uden jeg har aktuelle planer om at skifte.
Jeg skal heller ikke skifte cykel!!! Alt er med skivebremser og integreret alting, så det er umuligt at arbejde med. Man risikerer jo at knalde 30-70K (eller 110, for den sags skyld) af på cykel, hvor man sidder elendigt og hvor man ikke kan nørkle sig frem til at sidde godt. Alting skal være åbenbart være så skide besværligt :4pooh:

På min egen otte år go´e gamle cykel,  blev det til 1t 45m i zone 2. Benene var stadig tunge fra start men efter en times tid, kriblede de for at bestille noget. Alle andre år havde jeg fundet på nogle sjove intervaller men nu blev jeg hængende i zone 2. 
Det blev hen over fælleden i begge retninger. Med (hidsig) vind fra sydøst, har den været over vand lige siden Polen. Jeg behøvede ikke teste HVOR kold den var ude på diget.

IMG_4306.jpeg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Gregers TF skrev:

Alt er med skivebremser og integreret alting, så det er umuligt at arbejde med.

Jeg er også så oldschool, at jeg holder mig til nogenlunde almindelig kabelføring og fælgbremser.  Det bliver vist aldrig til noget med skjulte kabler, elektronisk gearskift og skiver. Men mit ambitionsniveau er jo også derefter. De småture, jeg skal cykle, kan jeg i princippet gøre på en Xzite fra Thansen :cool:

Link to comment
Share on other sites

Vægten er irriterende 500 gram højere og det ER nok ikke helt uretfærdigt.

Det kan ske at det ikke regner men hold nu op, det blæser. Det var faktisk over grænsen for hvornår jeg gider cykle men der er ikke meget mere end 6-7 uger til midsommer, så jeg synes alligevel ikke solskinsvejret skulle klattes væk.

Igen en tur i zone 2. Jeg begyndte med at køre til Glostrup, hvor vi skal mødes til fællestræningen på søndag. Det var let at finde men kunne jeg jo ikke vide. Derefter ville jeg have kørt den korte runde men endte bag en megasløv christianiacykel og hvis jeg skulle overhale den, måtte jeg ud på selve Gl Køge Landevej. I myldretiden er det ikke lige den fedeste reklame for MAMILS, så jeg vendte om i stedet.
På hjemturen er der et stykke med iskiosk, pizzaria og generelt farlige udkørsler, hvor jeg kørte langsomt og blev overhalet at to der der kørte nogenlunde hurtigt men ikke SÅ hurtigt. For variationens skyld, lagde jeg mig 20-30 meter bagved, så jeg hverken fik læ eller lå i deres “interne område”. De smuttede dog fra mig, da de kørte over for rødt.

En lille omvej hjem, så jeg akkurat kom op på to timer. Ren bykørsel - ses vist tydeligt på RPM-kurven nederst. Amager er ved at være kedeligt meeeeeen mon ikke det alligevel bliver derude næste gang der skal rulles.

IMG_4311.jpeg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Ift. skivebremser og integrerede cockpits, så kan jeg sgu godt følge jer. Jeg bliver nogle gange fristet af et integreret cockpit, lige til jeg kigger på at man kun kan få i bestemte længder og dertilhørende bredder. Så hvis man nu skulle have et styr med 130 mm frempind, som er 380 mm bredt, så er det ikke muligt. Det er lidt noget bøvl. Men i mange tilfælde kan man jo montere en standard frempind og et standard styr, som stadig skjuler kablerne. 

Skivebremser bliver jeg nok aldrig fan af. Jeg synes ærlig talt at det virker bøvlet med hydraulik, skift af bremsekloder etc. Det er bare så lige til på fælgbremser at skifte bremseklodser, eller lige hurtigt justere vandringen i bremsen. 

Når det så er sagt, så lader det lidt til at det er den vej udviklingen går, og det bliver nok sværere og sværere at skaffe nye dele til fælgbremser o.lign. Jeg har siddet og kigget lidt på ny cykel, ikke fordi det lige ligger i den nærmeste fremtid, men fordi der virkelig er sket et skifte her på det seneste. Skal man købe en S-Works SL7 i dagens Danmark, så hedder det vejledende 115.000! Det er eddersparkme mange penge. Samtidig er distancen fra Europa og vesten til Kina blevet markant mindre, og nu kan du hive rammesæt hjem for omkring 1000 euro og op til måske 2000-2500 euro. Står der Specialized eller Trek på siden? Bestemt ikke. Er kvalitetskontrollen lige så god som de etablerede mærker? Bestemt ikke. Men kan du pludselig bygge en super fed aero cykel op med topgruppe for under 50.000 kroner? Helt bestemt. 

Så lad os bare sige:

Ramme - 12.000 kroner
Hjulsæt - 12.000 kroner
SRAM AXS Red gruppe - 21.000 kroner
Styr, frempind, sadel, pedaler - 6.000 kroner

Det kunne sgu godt være at det er den vej det går. Sad og kiggede på en Youtube kanal der hedder China Cycling eller sådan noget, som vidst er en brite der bor i Kina, og som har kontakt til en stor del af fabrikkerne dernede. Mærker som Seka og Elves laver nogle ret vilde cykler, og der er jo bare fuld fart på udviklingen derovre. Et sæt hjul fra Enve koster vel stadig omkring 25k, eller du kan købe de mest roste hjul i øjeblikket fra Winspace til ca. 12k. 

Link to comment
Share on other sites

Enig, prisen på toprammer og grupper er stukket af.

Der er dog mulighed for at købe cockpit i den rigtige længde/bredde hvis man vælger custom build. Fx hos Ridley, som jeg er fan af, men synes også det er for mange penge på den detalje (mener det er 4000kr ekstra). Det gør det sværere at sælge cyklen igen og hvis man vil ændre kørestilling, så er det åndsvagt svært på nogle parametre og umuligt på andre. 

Skivebremser er bare bedre, så hvis man overvejer løb, så tænker jeg det er en no-brainer.

Kan godt følge ideen i at bygge selv, særligt med følgbremser. Der er mange billige tophjul derude til fælgbremser.

Link to comment
Share on other sites

Ingen tvivl om at skivebremser er bedre. Men kører man ikke løb, nedkørsler i bjerge eller er fan af at cykle i pis-regnvejr, så er fælgbremser gode nok. Og meget lettere at have med at gøre.
Det er især udfordringen med at ændre kørestilling der er især noget skidt. Altså, jeg er aldrig kommet hjem med en ny cykel, hvor jeg siddet godt. Jeg har altid kørt “en del” ture, hvor jeg har hevet spacere af og på og skiftet frempinden når jeg kom hjem og så fiflet med spacerne igen. Og så var det måske alligevel bedre før og forfra. Jeg ved så ikke om tingene er blevet udviklet, så det ikke tager 3-4 timer at trække kabler hver gang.

Vægten 100g op igen :dry:

Benene er voldsomt hærgede, hvilket sgu er lidt til grin, når jeg kun har kørt i zone 2. Men det er måske netop det - at det er de samme fibre i lårene er “er på” hele tiden. I hvert fald gav det ingen mening at cykle i dag. Jeg har fridag i morgen og det bliver godt vejr. Og jeg savner SÅ meget at få noget puls på og ikke nusse rundt i zone 2, så jeg håber de når at blive klar.

I stedet har jeg trænet lidt overkrop herhjemme, inden jeg skal på arbejde. 
Skulderpres: 3 sæt - jeg er ret sikker på at den nye tilgang begynder at kunne ses. Mine skuldre har altid være lige så små som lægge og underarme, så der skal ikke så meget til.
Kropshævninger: 2 sæt
Dips: 2 sæt
Mave, lige: 2 sæt
Wipers: 2 sæt

I nat var første nat i år med åbent ud til altanen. Kun vippet i toppen og med ydervinduerne lukkede men stadig.
I går prøvede jeg så for tredje gang i år at spise fersken i stedet for nektarin. Jeg er godt nok ikke fan af at få “pels” i munden men hold da op, hvor er smagen meget mere kraftig. Det havde jeg helt glemt. Jeg tror faktisk ikke jeg gider nektariner mere.

Link to comment
Share on other sites

Vil gerne udfordre den med at skivebremser er bedre lidt. For hvordan er de bedre? Som jeg ser det har fælgbremser to fordele: 

- De bremser bedre i regnvejr
- De slider ikke på fælgen

De har dog også en række ulemper:

- De er markant sværere at servicere
- De er sværere at justere på turen
- De er tungere
- De giver langsommere hjulskift
- De piver
- De støder relativt ofte på bremseklodserne

Hvis man tager nogle af de udsagn som der generelt er omkring skivebremser så er det ofte:

De bremser bedre. Bedre end hvad? End fælgbremser? Det gør de ikke. I regnvejr jo, men i tørvejr tvivler jeg på at der er nogensomhelst forskel i bremselængde. 

Man slider ikke på fælgen. Det er rigtigt. Dog har jeg endnu tilgode at slide at sæt hjul op før jeg har solgt dem. De eneste hjul jeg har gjort det med har været vinterhjul. 

De bremser bedre i regnvejr. Bingo. Det gør de helt bestemt. 

Man har mindre risiko for at slangen skal sprænge når man bremser på nedkørsler, eller at fælgen delaminerer. Det er rigtigt, men er det reelt set et problem? Er det reelt set ikke mere et spørgsmål om brugere der ikke kan finde ud af at betjene deres udstyr? Jeg har meget sjældent set "dygtige" cykelryttere overophede deres hjul på nedkørsler, men det er klart at hvis man kører nedad med bremsen trukket, så giver det mening. Det skal man bare helst ikke, og jeg vil også tro at bremseevnen til sidst vil blive sløj hvis bremseskiven overophedes. 

For mig at se har hele indtaget af skivebremser i landevejscykling været et ønske om at sælge flere cykler, grupper og hjulsæt, mere end det har været et reelt behov. For den almindelige cykelrytter, vil en fælgbremsecykel stadig være et bedre valg. 

Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, Henrik S. skrev:

Wtf?! Seriøst?

Jepper, den er god nok. https://www.specialized.com/dk/da/s-works-tarmac-sl7---sram-red-etap-axs/p/216923?color=349978-216923&searchText=90623-0249&gad=1&gclid=CjwKCAjwge2iBhBBEiwAfXDBR89YrJx82g8YQi_L7K86V4jp6284au4QyTLCKFrLgaNl1I6E_aGKPhoC2Y4QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Man kan også snuppe en Specialized Pro SL7, som mere eller mindre er den samme ramme bare lige 100 gram tungere ca, og så koster den ca. 62.000,- men så er det med en Ultegra eller Force gruppe, kontra Dura Ace/Red, og med nogle andre hjul - Roval CL kontra CLX. 

Link to comment
Share on other sites

Børkop Cykler var i hvert for nogle år siden ret billige. Ved ikke om det stadig er sådan.
Alle racercykler på side 1 ligger over 100k
https://boerkopcykler.dk/cykler/Racercykler-specialbyg-high-end?filtersearch=true&ajaxfilter=height%2C184&sort=p.price&order=DESC

Også hos Oksen, bliver der solgt cykler i den prisklasse.
Det er det glade vanvid, så dyre de er blevet :crybaby:

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

hmm, Principia med E-105 gruppe til 22K eller en Supersix med nogenlunde sutsko til 30.

Det vel ikke helt urimeligt...

 

Jeg ved ikke nok om skivebremser til at kvalificere det for alvor, men du ser ingen køre med det på MTB eller Cross, hvor bremseevnen er mere central. Tænker det er udtryk for en reel forskel i bremseeffekt.

De ryttere jeg snakker med er også meget opmærksomme på at det giver forskellige bremsemønstre i felterne, da skivebremserne benyttes lidt senere ind i sving og lign. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share