Langt pokker i MOL


Gregers TF
 Share

Recommended Posts

8 timer siden, Gregers TF skrev:

Hvorfor skal jeg nu til at have ondt i armen når jeg børster tænder og barberer mig? Det er ellers mange måneder siden sidst…. Jeg har ikke været i SATS i 6 dage, så det kan ikke være det. Alt er som det plejer bortset fra… i pausen og de tre uger i SATS har jeg ikke lavet kropshævninger. Det virker åndssvagt at det skulle gøre noget, andet end at der bliver trukket i led og sener men…..
Nå men det indgik i dagens træning, da jeg ikke aner hvad jeg ellers skal 

Det lyder måske fjollet men det her med vejret og overgangene tror jeg godt kan spille en rolle. Ligesom ældre mennesker der mærker gigten når det er fugtigt.

Forleden havde jeg pludselig ondt svarende til den dropfinger jeg havde tilbage i 2004 men hvor der åbenbart sidder noget arvæv. 
Stay strong anyhow supertrold :hippy: 

Link to comment
Share on other sites

Stadig kludder i søvnrytmen men i det mindste og jeg til kvart over ni og vågnede super frisk, til en forandring.

Det var liiiidt træls at se det fede cykelvejr gå tabt, for dertil vågnede jeg alt for sent. I stedet fik jeg en lille halv time på stueskrumlet, hvor jeg eksperimenterede med at finde en opsætning (gear/belastning), så jeg kunne lave nogle stående starter a la dem man ser banesprinterne lægge op på insta. 
Det blev til tre alt for lette men til gengæld lange “spurter”. En alt for tung og en der starter for let men hvor jeg kom til at skifte gear og fik den alt for tung igen.
Jeg kom ikke ret tæt på noget brugbart i dag men tror alligevel jeg fik lidt brugbart i benene.

De næste dage bliver det muligvis godt vejr og hvis det sker, så ryger SATS  ud til fordel for ture på cyklen.

Link to comment
Share on other sites

Efter en rolig formiddag, gik turen til Herlev for at få en Covid-booster.
Planen var derefter en cykeltur og så kort i SATS før de lukker tidligt om lørdagen. Jeg var dog sløv og vidste også at hvis jeg trak tiden, så ville vejene nå at tørre. Men så måske DSBs motionscenter. Nå, jeg kom ud og begyndte Ll Skensved-turen.

Efter en halv times tid stoppede jeg og lavede en “blød kalibrering” af wattmåleren og det var en god ting. For på kamelbakkerne fik jeg sat en all-time PR i både max-watt og over hhv 2 og 5 sekunder. Jeg tror jeg skal have seddel hængende til sommer, når jeg ikke synes jeg vil ofte en køredag på styrketræning og så huske på 15/10. Det er i hvert fald påfaldende at PR´en falder som jeg er kommet i gang med squatten.
Humøret skiftede til en sprinter-tur i stedet og ruten blev tilpasset så de kunne lægges med passende mellemrum.
Jeg fik sat tre timer på bogen. Jeg ville ønske at jeg kunne tage mig sammen til en tre-timers hver friweekend men det ved jeg godt ikke vil ske, når vejret bliver dårligt. Overvejer at køre i HvidovreCK men gider ikke rigtig køre i en stor flok med de risici det indebærer. Og rasleskærme oveni. Men overvejer….. 

A79A73C3-8266-4F64-AEEA-839373161C8A.jpeg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

En af de fede ting ved TikTok er de små lydspor der krydrer mange videoer. Som regel få fængende sekunder og sommetider er resten af nummeret også lytte-værdigt. Og i hvert fald, så kommer der nye input, som jeg ALDRIG ellers havde fundet.
Disse to vinder nok ved at blive hørt i bilen eller i en svedig spinningsal - jeg forudser en spinners high i stående enkelttakt. Men også gode at vaske op til :wink:
Man skal i hvert fald ikke anklage mig for at have en “smal” playliste.

 

 

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Gaaaal, jeg var træt i går. Vaccinen måske? Men nok også spurterne, for jeg gik i seng med DOMS i lats og baller.
Stod op med balle-DOMS og var bare off i stængerne og hele skulderområdet, så droppede turen i SATS.
Hjemmetrænede i 25 minutter med dips, kropshævninger, bicepcurl (stoppede da det “skar” i underarmen), lægge og bulgarsk split squat.
Håber på cykling mandag og tirsdag før arbejde, før temperaturen tager et kedeligt dyk nedad.

Link to comment
Share on other sites

Det blev til Amagerrunden med lidt vo2max-fartleg. Det tynder ud i wattene men det er jo som det skal være på denne årstid.

Der bliver ingen cykling i morgen, for jeg har lige opdaget at jeg skal møde allerede lidt over 10. Til gengæld har jeg tre kvarters pause (hvis de ikke korter den af), så tager træningstøj med og håber at bruge tiden i DSBs lille jernkælder. Herefter kan jeg nok gå tilbage til de oprindelige planer, da rengøringen mod skimmelsvamp skulle være overstået.

24DF9B02-DAA3-4507-BA77-79B5091DBB3E.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Nyt plan. Kollegaen er begyndt at styrketræne i DSBs center efter det lukkede op og vil gerne have et par erfarne øjne til at kigge på det. Det skal vi onsdag formiddag.

Så da jeg kom hjem i dag, hoppede jeg i bad og i træningskludene og smuttede tilbage på arbejde og trænede fullbody (mest ben) i 40 minutter. 
Nuldag i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg har fået besøg af en mus i venstre knæ. Eller snarere en stor fed rotte. Den kom forrige gang i DSBs center, da jeg ville køre 15 reps til fail i benpressen og var for doven til at lægge ryglænet ned. Det føltes slet ikke forkert men meget anderledes men alligevel gik noget i fisk. Knæet knækker/klikker helt vildt og kan (klamt) tydeligt mærkes, med hånden på knæet.
Det gør heldigvis ikke decideret ondt på noget tidspunkt men visse bevægelser føles så forkerte, at jeg stopper. Jeg kan også sidde helt stille og pludselig strammer det, indtil jeg bøjer strækker benet og så forsvinder det igen.
At gå nedad på trapper tangerer det ubehagelig men skyder jeg lænden tilbage og svajer i lænden, så mærker jeg ikke så meget.

I dag trænede jeg med kollegaen. Benpressen (normalt ryglæn i dag) føltes desværre forkert selv med moderat vægt, så det stoppede jeg. Leg extension og lårcurl: Kunne slet ikke mærke noget, så fik to gange 17-20 reps til fail i begge. Resten af kroppen ret let mens jeg spillede Kloge-Åge.

Knæet upåvirket af træningen bagefter, så skulle det ikke blive bedre, så går det nok endda. Cykelopvarmingen gik også fint men jeg mangler selvfølgelig at mærke hvad der sker i intervaller og spurt.

Jeg håber at der sker det at knæet giver en solid knæk-lyd og så er alt som før. Som jeg har skrevet før, så skal venstre knæ nogle gange “knækkes” når jeg cykler (ved at træde godt igennem)  og det håber jeg lidt også er tilfældet nu. Ellers er der vist etnyt punkt på skavanklisten.

Om lidt på apotek for at få stik mod influenza og lungebetændelse, hvis det er muligt. 

Link to comment
Share on other sites

De andre år kunne man droppe ind på apoteket og blive vaccineret. I køen kunne jeg høre at de kunne man ikke, så jeg kørte hjem.
Derhjemme ville jeg bestille tid men kunne så læse at lige det apotek jeg var på, ikke behøvede tidsbestilling. Tilbage på apoteket. Men det var så en fejl på Hvidovre Kommunes hjemmeside - der SKAL bestilles tid.
Hjem igen og på vacciner.dk for at læse, at “min” astma ikke rigtigt hører under kriterierne i år. Det er også OK. Nu prøver jeg finde ud af hvor jeg kan betale for en vaccine. Det ærgerlige er, at DSB lige har tilbudt vaccine til alle (med tidsbestilling) men eftersom apoteket var lettere, så gad jeg ikke.

Et kvarter på stueskrumlet. Mest lige under zone 2 men tog et minut stående med 350-ish watt og en minut progressivt op til 1000.
Ingen bøvl fra knæet men heller ikke den store knæ-lyd jeg går og håber på.

Link to comment
Share on other sites

Planen var egentlig at tage det roligt indtil mandag, idet jeg skulle møde tidligt i weekenden. Tjenestefordelingen havde brug for folk til “midt-på-dagen” og det passede mig fint.

Vådt af tåge blev det til debuttur på vintergeden. Lidt vo2max ud over diget og endnu flere watt tabt end sidst. Knælede øffede lidt på udturen i de blokke hvor jeg trykkede lidt til men ikke noget vildt. I selve vo2max´en,  svuppede det pludselig godt rundt - ligesom inden det knækker. Der kom desværre intet knæk men det kunne slet ikke mærkes resten af turen.
Btw har jeg nu et større håb om at det “sætter sig”, for jeg har opdaget at min venstre fod stritter meget mere udad end den plejer. Så jeg håber at det bare skal falde i hak igen, for en mus får ikke foden til at stritte. Ej heller en menisk og et korsbånd gør ondt i en hel anden liga.

Lige mere mere powerorienteret interval på vejen hjem over diget men anden gang der pludselig dukkede nogen op i tågen, stoppede jeg.
Nu er jeg 3-4 minutter fra arbejde, så……

E84FA86C-4FE6-4D90-A0AE-D232D4E9B3E5.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Gad vide om wattmåleren på sommercyklen er ved at gå til de evige teknikmarker. Sidst jeg kørte, skulle jeg tilslutte den manuelt før den sendte data. I da slog jeg den til og fra mange gange og prøvede også at slukke cykelcomputeren - uden held. Da jeg havde erkendt at skulle “køre nøgen”, kom der pludselig liv i den. 

Det kostede dog noget tid og jeg kunne ikke nå at køre intervaller som jeg havde tænkt mig, så det blev bare en tonsertur i stedet. 1,4km kørt uden kurve.
Overvejer om jeg tør prøve at styrketræne i morgen….

FADB1369-614B-4378-B8E2-C29FECFDC1AA.jpeg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Arbejdet giver stadig influenza-vacciner - udbuddet af dage er blot ikke så stort mere men i dag på min fridag…. :-)
Jeg havde tid kl 11 og så kunne jeg jo styrketræne inden. Jeg ved ikke helt med knæet…. Instinktivt vil jeg gerne passe lidt på det - med nogle ting. Det fik to milde bulgarsk split squat og 3 x 12 i leg extensions og lårcurl. Har nu også en 10´er i hånden til tåhævningerne. Incl overkrop blev det til en times tid. 

I dag var det igen super dejligt vejr, så ville ud og rulle “runden” i z2. Tiden rendte fra mig, så havde lidt travl med at nå rundt, før solen ville gå ned - selvom jeg har lys på cyklen, altid.

Nede ved Letbane-vejarbejdet kører jeg forsigtigt og bliver overhalet af en knallert. Ved det næste røde lyskryds har jeg konstateret, at SÅ hurtigt er den heller ikke men i modvinden ville den være godt selskab, så mig på hjul og holde 37 km/t og være meget mere synlig, end normalt. De steder med “kritisk trafik” lod jeg mig falde tilbage og lukkede hullet bagefter.
Kæææft, det var for fedt at ligge på hjul. Mit lille hoved forstår slet ikke at kollegaen ikke vil. 
Vi kørte dog ind i en byge. Efter nogle minutter ved første rundkørsel vendte jeg rundt og så var projektet at få kørt fra regnen. Jeg var ufattelig heldig med trafik og lyskryds, så jeg fik kørt mig i tørvejr. Det sidste snoede stykke med stier, regnede det igen.


Normalt kan jeg umulig køre så intensivt på Køgevej men jeg så lyset i de der korte ture på 45-60 minutter, hvor man bare fyrer den af. Det er jo ret sjovt.
TrainingPeaks hævede så også min FTP. Det er første gang i år den bliver hævet på baggrund af watt over 20 minutter - ellers har det været efter 30/30-intervaller.

Det var egentlig meningen af jeg ville lave en FTP-test på stueskrumlet, nu den viser så meget forkert at jeg faktisk ikke aner hvad jeg skal gå efter i intervallerne. Men nu kommer der varme sydfra, så det må vente. Jo mindre jeg skal køre på den (og vintercyklen), jo bedre.

Nuldag i morgen

90F1D2F1-7BB2-4881-85E0-95C18B3C7A65.jpeg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

276 - baseret på et højeste wattsnit på 290w. Men havde det ikke været på gl Køge Landevej havde jeg kunne holde det mere jævnt, så ude på landet kunne det godt trække noget mere.
Interval-hjemmesiden har sat mig til 295 (eller var 292???) efter en gang 30/30 men det er jeg også bedre til end jævn kørsel.
Reelt ligger jeg nok ret midt i mellem, tror jeg.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Trods skimmelsvamp en masse, så får vi snart skruet ned til 19 grader på arbejde. Så må vi se om det blusser op igen.
Vi fik derfor lov at lave en ekstrabestilling på varmt tøj. Det skulle komme med posten i dag med det vigtigste var udsolgt fra leverandøren.

Jeg kom dog 20 minutter på stueskrumlet. Mest i zone to og ville slutte med spurt 3 minutter tilbage. Så besvimer stueskrumlet og alle tal går på nul og belastningen forsvinder. Først kommer tallene og senere også belastningen men sikke da noget lort - i tillæg til at alt det andet der er noget lort ved den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk allerede bestilt den. Det var tæt på at jeg helt bogstaveligt smed hvad jeg havde i hænderne, da jeg så annoncen.

Mange vil sikkert argumentere for at “Huset” ikke kvalitetsmæssigt er helt på linie med Matador og Olsen Banden. Omvendt kan den noget, de noget andre ikke kan og populariteten fejlede bestemt ikke noget. Eftersom der ikke har været helt så meget fokus på “Huset” i medierne, så håber jeg at der kommer mange ukendte historier frem i bogen. Der burde være stof til det og jeg har undret mig over at der ikke rigtig var fokus på serien. Det er også ved at være sidste udkald, mens vi der voksede op og har et forhold til “Huset” stadig er mange nok.

Til gengæld tror jeg ikke at der er grobund for flere af den slags bøger om danske serier. Der er vel ikke rigtig flere produktioner oppe i den klasse, hvor der også er emner nok til en bog?

28098467-9FBD-4C4B-BED6-818539401DFF.jpeg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Sidst jeg kørte i stuen via appen Rouvy, fungerede det OK - lige bortset fra fejlvisningen af watt og at pulsen falder ud.

I dag brugte jeg Rouvy til “interval” for første gang. Jeg ville køre en blød FTP-test, for at vurdere hvor jeg ligger. Der ligger en 20-min test blandt intervallerne i appen, så den snuppede jeg i forventning om at den slog ERG-mode fra. Det gjorde den ikke og det var ikke intuitivt nok til at jeg kunne finde funktionen mens jeg trådte. Så det blev til 17 minutter på 260 “watt” og fik den lidt ekstra trin belastning til sidst. 10 bløde minutter før og efter.
Med fejlvisningen fik jeg i dag en FTP på 250watt og vil tro jeg ligger på 255-260. Så må vi se om jeg alligevel gider køre en test, nu jeg har en god ide om tallet.

Lidt rigets tilstand:

Det hele er gået lidt i stå efter mit stunt med knæet. Det blev bedre i de første dage men nu sker der ikke rigtigt mere.
Er det en mus? Nok ikke alligevel.
Irritation under knæskallen? Måske. Jeg bliver i hvert fald øm under den, når jeg har siddet med bøjet ben.
Kan det være senen op til hoften (et xx-bånd jeg ikke kan huske hvad hedder)? Det passer i hvert fald på knæk-lyden og jeg også kan mærke det i Lateralis når knæet knækker/senen svirper.

Uanset hvad så er det ikke så slemt at noget skal gøres, andet end at jeg skal træne udenom med brug af sund fornuft. Jeg har træningstøj med på arbejde og tager i SATS på vejen hjem og ser hvad der umiddelbart kan laves uden knæet øffer over det.

Min kalorietælling går i fisk om aftenen hvor jeg har mest brug for den, så jeg begynder igen at sætte tal ind i loggen for at holde mig lidt i ørene.

Til gengæld er min søvn kommet på plads og jeg vågner omkring 3:15 om natten og får sovet omkring 8 timer, hvis ikke naboerne larmer.
 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Gregers TF skrev:

Mange vil sikkert argumentere for at “Huset” ikke kvalitetsmæssigt er helt på linie med Matador og Olsen Banden. Omvendt kan den noget, de noget andre ikke kan og populariteten fejlede bestemt ikke noget. Eftersom der ikke har været helt så meget fokus på “Huset” i medierne, så håber jeg at der kommer mange ukendte historier frem i bogen. Der burde være stof til det og jeg har undret mig over at der ikke rigtig var fokus på serien. Det er også ved at være sidste udkald, mens vi der voksede op og har et forhold til “Huset” stadig er mange nok.

'Huset' kunne noget andet end bl.a. Matador, fordi den foregik i sin samtid og afspejlede datidens problemstillinger og emner 1:1. Derfor virker nogle af afsnittene også meget outdatede, fordi aktuelle temaer har det med at blive særdeles uaktuelle på et tidspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Først - det blev blot en halv times styrketræning i DSBs kælder. Jeg havde over tre kvarters pause, før jeg kun skulle køre til Hundige og lægge et tog i seng. Det fristede at spare en masse tid.

Og meget rigtigt skrevet, Henrik. Trods jeg anser mig som større fan end de fleste, så er enkelte afsnit lidt for underlige. Især når nogen er meget flippede eller intellektuelt langhåret i pelsvest. 

Og pudsig timing, for det er jo ikke længe siden jeg havde musikken “The beat goes on” i loggen. Som ofte, ledte jeg også dengang efter andre udgaver og fandt en gammel svend med Sonny og Cher (nedenfor). Og tankerne faldet faktisk præcis på “Huset”, hvor jeg indtil da havde mistænkt Balling for at fantasere lidt for meget. Men det konstaterede jeg at han nok alligevel ikke gjorde. I hvert fald var det ikke grebet af ingenting.

Gad vide om i hvert fald Sonny har indhaleret noget sjovt, før de skød videoen eller det var bare DET, at tåge sådan rundt. Under alle omstændigheder en stil fra en svunden tid. 

 

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Vågnede først 9:20 og skal møde 11:08, så ingen træning i dag - skal i vaskekælderen i aften. 
Let DOMS i baller og knæet føles som “normalt”, trods dobbelttræningen i går.

100 gram tabt efter 3750kcal i går. Som det ses, så trænger jeg til at få vendt tendensen!

84686CCD-F7B5-4E82-A3FC-53687832BC24.jpeg

Link to comment
Share on other sites

"Det hele er gået lidt i stå efter mit stunt med knæet. Det blev bedre i de første dage men nu sker der ikke rigtigt mere.
Er det en mus? Nok ikke alligevel."

 

Med stor fare for at skrive om noget jeg ikke ved noget om spørger jeg.

Har du prøvet med et knæbind, sådan et neopren bind. Bare for at holde det varmt.

Det har nogle gang hjulpet mig, når noget irriteret mit knæ.

(Tænker at du allerede bruger knæbind, så skal du bare se bort fra denne besked.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share