Langt pokker i MOL


Gregers TF
 Share

Recommended Posts

På 27.10.2022 at 15:43 , Henrik S. skrev:

'Huset' kunne noget andet end bl.a. Matador, fordi den foregik i sin samtid og afspejlede datidens problemstillinger og emner 1:1. Derfor virker nogle af afsnittene også meget outdatede, fordi aktuelle temaer har det med at blive særdeles uaktuelle på et tidspunkt.

Personkarakteristikkerne er også på grænsen til det karikerede og der overspilles ofte imo. 

Tror en af Matadors kvaliteter er at deltagerne opfører sig normalt. Det bliver små hysterisk i huset...

Link to comment
Share on other sites

Altid hyggeligt med lidt “udenoms” i loggen…

Du har helt ret i at der overspilles (mere eller mindre) og det er tæt på at være karikeret. 
I parantes bemærket, så havde min morfar og Flyttemand Olsen absurd mange ligheder. Især i påklædning og temperament.

Men vil det ikke altid være sådan, når der også humor inde over? Selvom de aktuelle problemer blev behandlet, så skulle det jo stadig også være sjovt. Umiddelbart kan jeg ikke komme på noget der både er morsomt og realistisk men kan sagtens tage fejl. Selv de sjældne forviklingscener i Matador (eks: Mads Skjern under de nye møbler mens Arnold plaprer om en ubetalt regning), bliver overspillede. Dog - en af mine ynglingssscener, hvor forstanderen / Frøken Østengram ??? fra Regitzes husholdningsskole er på visit, er ikke overspillet men alligevel vanvittig morsom.

Personligt holder jeg meget af den overspillede måde at spille på, da skuespillerne får lov at lukke op for posen med talenter. Ser og lytter man efter, er det voldsomt mange små detaljer og nok også en af årsagerne til at jeg så “En stor Famile” 4-5 gange i træk, da jeg fik den på DVD. Der blev ved at dukke nye ting op.
Ser/hører man en nyere produktion, så er det (sat på spidsen) nærmere en skolekomedie. Prøv f. eks. at lytte til Borgen uden at se på billederne. Det er næsten som at høre nogen læse op.
I min verden er det ret intetsigende men måske også en del af den dybere årsag til at jeg stort set ikke gider hverken se film eller serier.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Vægten 100 gram ned efter 3600kcal i går men også 9 timers nattesøvn

To timer på cyklen. De 20 minutter ned kollegaen i zone 3, da jeg kom lidt sent af sted - som jeg plejer. Sammen kørte vi zone 1. Planen var zone 2 men der gik hyggeknæver i den. Turen hjem i zone 2, dog. Så stille og roligt, til en forandring.

Det gjorde dog ikke umiddelbart noget godt for friskheden i benene. De er mere trætte end hvis jeg havde fyret den af. Men det plejer nu også at være sådan, så….

Ingen kalorietælling i dag. Kollegaen har sendt konen til Jylland så jeg ska over og guffe pizza :wub:

E0EA63C0-91C1-440F-9CDF-016E99F7AE0A.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Hø… så sent som i forgårs sad jeg på pausestuen på arbejde og var gammelsur og øffede over diverse digitale og computerbaserede løsninger. Modsat LP, Minidisc, papirlapper, bøger osv…

Nu efter dagens IT-nedbrud hos DSB, har jeg flere mails fra kolleger, der spørger om jeg giver kage. Så det gør jeg jo nok på mandag (har friweekend).

Link to comment
Share on other sites

Som nævnt var jeg hos kollegaen. Han var i tvivl om hans turbotræner viste korrekt, så jeg havde mine wattpedaler med, så vi kunne sammenligne de to tal.
Satte han lige ny PR i watt - jo, det tror jeg da på og er jeg temmelig skide misundelig……? Men OK - jeg har hele tiden sagt at hen lavet 17-1800 på toppen, så det er jo kun nyt at der er tal på det. Men stadig…..

08C6BDB7-09E5-45EF-9A22-B59EDDC98D37.jpeg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

En virkelig Meyer ville ikke være rar men som karakter, kan jeg nu godt lide ham.

Mht spurter, så kører kollegaen regulær spurttræning på turbotræneren en, måske to, gange om ugen.

Så meget spurt synes jeg ikke jeg kan finde “restitution til”, hvis jeg også vil køre vo2max og nogle 10-12 minutters. I princippet kunne jeg godt smide lidt flere antrit ind som de andre år, det er bare irriterende med min dårlige (= glatte) frempind, hvor jeg hiver expanderen op, så der er vildt slør i forgaflen bagefter. 

Men en af grundende til at jeg købte det elendige stykke monstrum i stuen, VAR jo faktisk for at kunne køre spurter, da Tacx´en gik i fejlsikret tilstand. Så planen har hele tiden været at der skal ske lidt mere på den front her til vinter.

Fedt vejr. Er i syv sind om jeg skal gøre det let og køre en af de vanlige ture i området.
Eller køre op i mit gamle område v Hillerød, hvor jeg nogenlunde kan finde nogle gode veje at køre på.
Eller køre til det varme Lolland for at køre i kort/kort. Kunne være fedt men har ingen ide om ruter, så det kan ende småkikset…… 

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Det gode først - fedt, fedt, fedt at cykle hvor der småbakker og indbygget intervaltræning. Hvor er det dog meget sjovere end Pestegnen.

Men ellers en ret irriterende dag, der også fik mit fokus hen de forkerte steder.
På vej ud af Avedøre “City”, bliver jeg først overhalet af en Mercer der nok kører 80-90 (50 er tilladt). 2-3 minutter senere en ny Mercedes i samme fart, over for rødt ved cykel/fodgængerovergangen ved Vestvolden. På Hillerødmotorvejens Forlængelse blæser en Audi forbi med 130-40 stykker (90 er tilladt). Så fik man da lige bekræftet de værste fordomme om folk i Preuserslæder :tongue:

Forbi Hillerød og til Skævinge Kirke, som skulle være base. Så kunne jeg også lige runde kirkegården. Men toilettet var låst, så tilbage til Hillerød og i Føtex og klæde om. Lidt i stepdans, gulvene på begge toiletter var klamt overpissede.

Videre til min lillebrors bebyggelse. Men siden sidst har de indført beboerparkering, så jeg måtte finde en sidevej i stedet.

Ruten ud af Hillerød var gravet op, så igennem slottet i stedet. Mange brosten og mange ude og gå tur. På et tidspunkt ligger jeg bag 12-15, der går 4 i bredden. De har set sig tilbage da de hørte mit friløb tikke men gad ikke fylde mindre. Fair nok, jeg venter bare til en hul i de modgående. I mellemtiden kigger de sig tilbage et par gange mere. Straks de sidste modgående var forbi, skyndte de sig at fylde hele vejen bredden. Virkelig “venligt”.

Resten af turen var OK - jeg kørte som vanligt ret dårligt efter en stille dag, så det var ikke meget juice at køre med, så passede på ikke at oversatse. Men dejlige bakker på 30-45 sekunder og havde helt glemt at man i Hørsholm kan ligge med 300-330watt og kun 20 i timen.

På vej hjem ligger vi på en fyldt motorvej med 90-95 - ydersporet hurtigst. På et tidspunkt kommer der en Audi der ligger mindre end en billængde fra bilen foran. Men vejen er fyldt. Hvad f skal det til for?

Herhjemme i bebyggelsen er der pyntet fint op til Halloween og arrangeret at folk der deler slik ud har et lille mærke på døren. Men, nu er der brok over at der er rødligt lys i elevatoren og hængt en stor stofeddekop op, samt kunstigt spindelvæv. Børnene kunne jo blive bange. 

Nogle gange kan jeg ikke lade være at tænke at det var bedst om Putin startede en frisk atomkrig, så vi kunne få udryddet menneskeracen, for vi er satme mange egocentrerede røvhuller. I dag var en af de dage.

Men igen… super dejligt at køre på andre end de vanlige veje.
 

1DEC4F23-144D-4FB3-9072-0D7B13F2441C.jpeg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

På 29.10.2022 at 09:20 , kahlua-kalv skrev:

Personkarakteristikkerne er også på grænsen til det karikerede og der overspilles ofte imo. 

Tror en af Matadors kvaliteter er at deltagerne opfører sig normalt. Det bliver små hysterisk i huset...

Ja, enig, men de er jo også to forskellige ting. Matador var en tv-dramaserie, hvor karaktererne udvikler sig og derfor skal spille lidt mere naturligt. Huset var snarere en sitcom, hvor det hele nulstilles fra episode til episode, og hvor karaktererne helst ikke skal udvikle sig overhovedet. Det giver mere plads til farcen. Der er jo mange episoder hvor fx Flyttemand Olsen får en lærestreg, men næste gang er alt tilbage ved det gamle.

Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, Gregers TF skrev:

På vej ud af Avedøre “City”, bliver jeg først overhalet af en Mercer der nok kører 80-90 (50 er tilladt). 2-3 minutter senere en ny Mercedes i samme fart, over for rødt ved cykel/fodgængerovergangen ved Vestvolden. På Hillerødmotorvejens Forlængelse blæser en Audi forbi med 130-40 stykker (90 er tilladt). Så fik man da lige bekræftet de værste fordomme om folk i Preuserslæder :tongue:

Der er også god gevinst, når politiet lave razziaer:
https://ekstrabladet.dk/krimi/boederegn-97-billister-taget-paa-fersk-gerning/9492630

Link to comment
Share on other sites

Humøret heldigvis bedre i dag. 93,5 kg efter 4200kcal - spiste vel rigeligt i går, i forhold til at turen alligevel ikke blev så lang.

De ringede fra arbejde allerede 8:30 for at høre om jeg kunne møde tidligere. Det var pladdervådt og tåget udenfor, så hvorfor ikke? Jeg endte med at sidde rådighed i 8 timer og ikke lave en pind mens de andre rådigheder kørte, så jeg har nok fået påkørselsvagten.

Efter fyraften, en halv time med 3 x 3/2 på stueskrumlet. Efter hvad jeg kan finde på google, sætter ROUVY-appen enten belastningen efter vejens stigning eller er i ERG-mode til intervaltræning. Intervaller uden ERG kan den ikke, så jeg fandt den fladeste rute og kørte wattene efter cykelcomputeren. Det blev til 290, 300 og 300 watt. På mine cykler havde jeg sigtet efter 350, så det er alligevel en pæn fejlvisning og det forvirrer faktisk mit hoved at tallene er så forskellige fra hvad jeg plejer at se på. Heldigvis er 300 også pænt et rundt tal :-) 

Efter et bad tog jeg tilbage på arbejde og trænede 50 minutter i jernkælderen.
Knæet har ikke ikke klikket i over 24 timer men det gør det selvfølgelig så igen. Jeg tror mere og mere at det skyldes et stramt IT-bånd. Jeg har en sportsmassør som underbo. Jeg ved ikke om de kan be- eller afkræfte eller jeg skal til en fys. Men hvis de har åbent når jeg alligevel skal stemme, så prøver jeg lige at høre om det er noget de vil kigge på.

Derudover en nuldag i morgen.
Jeg kan godt mærke at det er længe siden mormor forlod denne verden, for jeg har slet ikke den samme euforiske feststemning pga. valget som i gamle dage. Sidste valg var det halvtamt og i år er det næsten lige så ligegyldigt som jul og nytår. Men mon ikke jeg alligevel skal se om TV´et stadig virker og kommer AAALT for sent i seng? 

EB91AF09-D433-4FC8-BD1A-A5E842CC2DBC.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Vægten 700g ned til 92,8 efter 4050kcal og 2,7g protein/kg (jeg vågnede mega sulten to gange, så der røg en proteinbar hver gang). Jeg tror nu ikke vægten er gået ned men mere at den stak af i går.

DOMS allerede god i ben og baller. Glemte at nævne i går at selvom knæet klikker, så gør det heldigvis ikke ondt på nogen måde.

God valgaften, derude :-)

Link to comment
Share on other sites

.. og det BLEV en god valgaften. Hele dagen satte jeg mig op til det og der var drama på DR da resultatet tippede over, da det absolut sidste afstemningssteds stemmer blev talt med. Havde det været en amerikansk spændingsfilm havde det været urealistisk og alt for plat.
Jeg havde også indkøb diverse snolder. 300 gram klejner kostede 1660 kcal ud af de 4600 jeg indtog. 93,8kg i formiddags - jeg vågnede 10:10.

Jeg fik derfor ikke trænet før arbejde. I stedet droppede jeg vasketiden til aften og hoppede på stueskrumlet kl 21 og var færdig halvanden time senere. Det er så det den kan, altså være stille. 
Det blev til fire kiksede antrit, for det kan det så HELLER ikke håndtere. Jeg begyndte med at give nogle gear ekstra, så det var noget at træde i. Når jeg alligevel fik den spolet op, så “gik den i panik” og lagde brutalt mere modstand på. Når mine omdrejning faldt, slap den den igen. 1466 watt + de ca. 10% den viser for lidt er jo slet ikke i nærheden af hvad den kan tåle, så… årh…

Heldigvis er der lavet en pandekage flad rute, så den kørte jeg på og fik 3 x 10 minutter i hus. Efter lidt afrulning fandt jeg en mere spændende rute og rundede op til 90 minutter i alt. Den del var fin-fin.

Carbloadet fra i går og også solid mad et par timer før fyraften til trods, så stank jeg forfærdeligt af ammoniak da jeg var færdig. Og maven rumlede som et jordskælv under bruseren. Skal jeg køre så længe igen, så må jeg vist finde noget at spise.

Sportsfyssen nedenunder havde først tid til at se på knæet på tirsdag men… jeg har som sådan ingen gener andet end lyden og så det at jeg ved det er noget som ikke er optimalt, så det går nok.

5EC06069-FDB9-4719-8BEE-BA5A6555A35E.jpeg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

600 gram væk efter 4000kcal

Mens tøjet var i vaskekælderen, kunne jeg hente bogen om “Huset”. En ordentlig krabat!

Vejret var dejligt, omend en kende blæsende, så fandt jeg sommercyklen og trillede “Runden”. Mest i zone 2 men også lidt spurter de sædvanlige steder. Efter den første time, havde jeg kke lyst til at træde hårdere, for jeg var godt brugt efter i går.

Manden med leen har lige været 6-7 døre længere nede ad svalegangen og hente blokkens særling. En ældre dame på 50-70år. Svært at vurdere, da hun var voldsomt hærget af sprut og stoffer. Flink nok, de få ord hun kunne sige omend hun hørmede af gammel urin. I godt vejr sad hun tit foran pizzamanden og strikkede og ellers rendte hun og samlede flasker, så alle i området kendte hende. Hun har været tiltagende sølle i mange år men i de sidste uger har hun virket mere frisk. Men det er vist typisk at man liver lidt op, før lyset går?
Gevaldigt sidespring men jeg synes altid det er “underligt” når døden kommer tæt på og man sådan RIGTIGT bliver mindet om, at man kun er her i alt for kort tid….

C43E1452-91A9-4DC8-94A5-13D8DA0EB2F8.jpeg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Vægt uændret efter 3750kcal.

Tidligt op for at runde læge der udskrev en turbo-Lamisil, da jeg har fået svamp på ryggen. Det må blive noget med at komme det på bagsiden af en ske og så smøre med den men det må jeg prøve at fintænke på arbejde. Svampen sidder oven i en andet mærke som hedder noget umuligt at huske og lige ved siden af arret fra et modermærke der er skåret af, så var lidt bekymret for at det var noget andet, nu det er svært at se rigtigt hvad der sker på ryggen.

Derefter var jeg jubeloptimist og hoppede på stueskrumlet for at køre lidt intervaller. Men.. udover at jeg har været AAAAALT for tidligt oppe, så er benene som beton og har endda en smule DOMS i lægge og baller. Efter “ingen” tid skruede jeg ned for belastningen og lidt efter kyllingede jeg helt ud. Jeg burde aldrig være begyndt men nogle gange vil hovedet mere end kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Vægt uændret efter 3250kcal

Jeg ville have taget tilbage til arbejde for at styrketræner efter fyraften i går. Men det var J-dag og jeg orkede ikke flere fuldetosser, end dem jeg havde kørt rundt med.
Så det blev i dag i stedet. En god times tid med en fullbody, uden at eksperimente med hvad knæet kan lige. Kun bulgarsk split squat, leg extensions og lårcurl, som jeg tidligere har konstateret ikke (umiddelbart) driller det. 

Pgq arbejdstider bliver de næste to dage nuldage og så må jeg se hvad fyssen giver mig lov til, når han har kigget på knæet på tirsdag.

Link to comment
Share on other sites

Mandag var min stemme næsten væk og uden at være snottet, så “løb der noget bagom”, så al varme blev tændt så jeg forhåbentlig blev frisk til fyssen i dag.

Lidt hæs men ellers OK. Et par gange konstaterede fyssen at jeg havde store lår. Sjovt som folk der arbejder med kroppe, er ret åbne for at nævne den slags. Ellers er det jo mere eller mindre forbudt. Især spøjst, når så mange poster flexede biceps, eller skøjte/cykellår og lign. på insta og TikTok. Der tier man også med evt ros, som man jo skulle tro at folk opsøger. Men viser de et foto af en bil, fiskestang eller modeltog, så må man gerne. Jeg forstår ikke helt logikken i det….

Nå, men jeg blev hivet og vredet i og han mente ikke at jeg var gået rigtigt i stykker. Han fandt et ømt punkt på begge knæ, hvor tre muskler mødes - navnet for bøvlet til min hukommelse. Det fokuserede han mere på en knæklydene og det der “svupper” derinde. Det er også OK. Jeg har fået nogle øvelser som jeg HELT sikkert vil have godt af: Udstræk og stabilisering.

Nu det var dejligt lunt, hoppede jeg senere på sommercyklen og kørte en lille omvej ud til diget, for at løsne lidt op efter pausen. Masser af watt, så stoppede og lavede en soft-reset, bare så det var på plads.
Stueskrumlet reagerer jo langsomt, så det er oplagt at tage de korte intervaller udenfor. Efter et par fine antrit (fik næstbedste all-time peakpower og den bedste nogensinde på flad vej), blev det til 30/15 ud over diget. Jeg var dog meget urealistisk og trådte flere watt end jeg ville kunne holde til. Stoppede i tide (efter 7) og kørte derefter to blokke med 6 i hver.
Ville køre diget hjemover med 300w men fik lagt hårdt ud og ville så gå efter 310, for det føltes fint. Røg over 315 og gik så efter 320. OK, så var jeg alligevel så presset at jeg ikke kunne styre snotten der rendte fra mig og jeg kyllingede da også ud efter 8 minutter.

Interval-hjemmesiden gav mig årets højeste FTP baseret på “det hele” men det er slet ikke realistisk. Men stadig fin form i begyndelsen af november, hvor den plejer at være være aftaget. Det er på bekostning af styrketræningen, så det har en bagside men….

Planen er at prøve SATS i morgen før arbejde - overkroppen kan da i hvert fald få lidt tæsk og så må jeg se kvad knæet vil.
Udover knæøvelserne (5 x 1 minut til hvert ben), tager jeg også lige min rotator cuff med. Den er givetvis udfordret på samme måde med at det basale halter.
Ligesom zone 2… jeg ser et mønster :tongue:

C6446A07-8017-4558-8F02-062A1FE9F148.jpeg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

92,7 kg efter 4050 kcal 

Jeg skulle måske ikke have presset kroppen i går. Og slet ikke stået og knævret på svalegangen i et kvarter i det svedvåde cykeltøj og p….fryse imens.
Stemmen er mega ru og jeg har en kaktus langt nede i halsen. 36,7 i “feber”.

Har sygemeldt mig, så jeg ikke smitter hvis det smitter. I gamle dage var jeg gået på arbejde men det er vist en blivende bivirkning af corona, at det gør man ikke mere.

Et lille gensyn til sidste energikrise og kolde krig. Jeg ved ikke om jeg var for ung til at opfatte krisestemningen men jeg oplever det som om man håndterede det bedre dengang.
Musikken var  i hvert fald ikke så deprimerende som det vi producerer i dag.

 

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Gregers TF skrev:

Han fandt et ømt punkt på begge knæ, hvor tre muskler mødes - navnet for bøvlet til min hukommelse.

Jeg havde engang for 100 år siden tilløb til noget senebetændelse ved knæet på et sted, hvor tre sener/muskler mødes. Jeg kan heller ikke huske det latinske navn, men i folkemunde bliver det kaldt for 'gåsefod'. Måske er det det samme sted?

Link to comment
Share on other sites

Det kunne man godt forestille sig. Han gav kun det svære navn. Jeg må prøve at huske at spørge næste gang.

I morges vågnede jeg tidligt fordi min hals gjorde ondt. Ret underligt er det første jeg gør at gå på google og taste ondt i halsen og så kommer der et forslag med “uden hoste”. KLIK. Der blev anbefalet at gå til læge.

Min lægehus har åben konsultation fra 8-8:45, så hurtigt i bad osv og til Rødovre. I kø som nr 27 men jeg blev råbt op efter 1-2 minutter. Blev podet og jeg har halsbetændelse.
Fik udskrevet penecillin som jeg hentede straks apoteket åbnede. Det var effektivt!

Så nu kan jeg lægge det til svamp på ryggen og bøvl med knæet - føler mig lidt laset for tiden.
Og jeg skal på efteruddannelse i næste uge og bilen til service. Det er jo lige før jeg bliver stresset, nu jeg er vant til at tusse rundt i min stille boble uden aftaler.

Link to comment
Share on other sites

Tak begge.
Jeg har gang i en spiseske :tongue: De første gange var det ikke perfekt men efter nogle gange har jeg lært at styre den, selvom alt skal gøres omvendt i forhold til det jeg ser i spejlet.



Jeg er lige blevet færdig med boget om “Huset”. Fin bog med en masse, for mig, ny viden. Ingen dramaer som i bogen om Olsen Banden. Men bestemt alle pengene værd. Og så blev titlen afsløret på parodien på Herskab og Tjenestefolk. Den  ligger på youtube, så er naturligvis også blevet set, omend det var lidt skuffende.

Da jeg forhåbentlig er rask i næste uge, så må næste punkt blive at forberede mig til efteruddannelsen som jeg skal på, på tirs-tors.
Jeg har også små 90 nye grammatikvideoer på 10-12 minutter der ligger og venter.

Endelig så jeg har fået min arbejdesturnus for næste år. De fleste hverdage er perfekte til at sove igennem og nå at cykle før arbejde.

0152AECC-950E-4353-8E15-FC550EDA2C67.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share