Hvornår bliver det sjovt?


Phoebe
 Share

Recommended Posts

Helt enig - hvis man ikke inden for en overskuelig tid kan finde motivationen til at løbe i løbet, men kun finder motivationen i fx et fremtidigt vægttab, som jo kunne opnås på mange andre måder end ved at løbe, bliver det nok hurtigt surt at løbe. Men hvis man starter i dårlig form er al træning jo næsten surt, og så skal det nok have lidt tid, før motivationen indfinder sig. En fordel kan dog være, at man hurtigt kan spore fremgang fra dårlig form til lidt bedre - des bedre form des langsommere går det (desværre) med framgangen. Så i virkeligheden tror jeg man kan vinde meget ved at fokusere på den fremgang, der er i løbet i starten, frem for at det (igen) var hårdt, da man var ude.

Helt enig der. Og da løb stadigvæk er noget af det mest krævende man kan udsætte kroppen for, så stresser man den mere og får derved hurtigere fremgang. Vupti!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej

Ja altså, jeg har det som så mange andre. Jo bedre form jeg er i, des sjovere er det at løbe..

Jeg bruger ikke kun løb som motion (jeg laver så meget ved siden af, at det ikke er nødvendigt), men også til at stresse af.

Jeg plejer at smække en kasket langt ned i panden og noget musik i ørerne, og så løber jeg somregl først når det er blevet mørkt.

Men jeg synes evt. at du skal finde en anden måde at få motion på, hvis du møg-keder dig, for det leder ingen vegne.

Svømning? Spinning? eller løb i kuperet terræn istedet. Jeg har lige været på Gran Canaria, og det var helt kanont at løbe oppe i bjergene der til forveksling! kan varmt anbefales

Mvh Randi

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil osse være med .... :cooldance:

Jeg er ikke meget for at give point til løb ifht cykling men der er vist ingen vej uden om. Det er højeffektivt i forhold til den tid man forbruger. Især i starten tager det altså ikke lang tid at få det overstået. Løber man 3 km tager det vil 20 - 25 minutter for de helt utrænede mens man når man er kommet i form vel bruger et sted imellem 45 -1½ time på at få træningsturen overstået. Det er fandeme svært at nå i Svømmehallen Fitnesscentret eller Squash hallen på samme tid inklusive transport. Skal jeg have det samme ud af en cykeltur som de veltrænede der løber 10 - 20 skal jeg vel op at runde 2 - 4 time på jernhesten.

Men en løbetur på 3 km kan altså ikke nå at blive kedelig!! At det så ikke er sjovt før man når dertil at tankerne ikke koncentrerer sig om løbeturen imens det står på er en anden sag.

Så hæng i og hold op med det piveri.

Det eneste tilfælde hvor det er lidt svært at anbefale løb er vel hos de personer der er svært overvægtige da de simpelthen ikke kan holde til at løbe.

De fede må svede og de dovne skal dø!! :devil::devil:

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere prøvet at gå i gang med at løbe, men stoppet igen efter kort tid, der jeg synes det er for kedelig!

Nu er jeg så startet igen, for et par måneder siden, men denne gang er det lykkedes at få min mand med på løberiet.

For det første irritere det mig grusomt, at selv om han ALDRIG har rørt en finger hvad motion angår, så kan har løbe både længere og hurtigere end mig. Vi løber en rute på ca. 3 km og egentlig forleden er det lykkedes mig for første gang at løbe ruten uden gåpauser. Jeg syntes det var forfærdeligt! Jeg fik godt nok lidt astma det sidste stykke, selv om jeg havde taget noget medicin forinden, jeg må se at igangsætte en længerevarig behandling.

Mit stor spørgsmål her er:

Hvornår bliver det sjovt at løbe? Hvis ikke min mand var med på vores løbeture, så ville jeg være stoppet for længe siden! Jeg synes det er kedeligt, og temmelig hårdt. Bliver det nogensinde sjovt? Jeg glæder mig til at opleve det, hvis det lykkedes nogensinde. Indtil videre er det smadderhårdt. Men er der lys forude?

Kom gerne med nogle gode tips til at holde det ud!!! :raisebrow:

Kan desværre ikke give dig et tip, da jeg synes at at er vildt kedeligt at løbe uden en bold (ligesom hundene :wink: ) Overvej at finde en anden måde og få dyrket din motion, der er masser af muligheder, find det DU synes er sjovt og motiverende - det er langt mere vigtigt end om du taber 10 eller 12 gram fedt ved at løbe eller cykle -

Jeg håber at du finder noget som du kan lide :4thumbup: - nævner det som jeg kan lide som inspiration - Boksning - styrkeløft - motionscykler - det der skiløbstingagtigenoget der findes i træningscentre og romaskine - jeg skider på hvad der bedst - jeg synes at det handler om motivation :devil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil også give mit besyv med på baggrund af mere end 30 år som motionsløber med op til 300 km om måneden: Det bliver aldrig, aldrig sjovt på en regelmæssig basis! Man vil opleve massevis af ture, hvor tingene kører, tankerne flyver, fuglene synger og alt er godt - men hvis man venter, at hver eller hveranden løbetur vil udvikle sig sådan, vil man komme til at opleve mange skuffelser. De fleste løbeture er hårde, man føler sig stiv og uoplagt, man ville heller se TV eller hygge sig med konen og/eller børnene, vejret er uheldigt osv.

Over for dette skal man sætte benefits: Overskud, vægtkontrol, god samvittighed, øget performance på sportsbanen, bekæmpelse af aldersbetinget forfald osv. Så er valget vel ganske let: Man skal tolerere et muligt ubehag 1 % af ugens timer for at nyde benefits de andre 99 %. Det er ikke mange investeringer, der kan opvise så god en forrentning!

Link to comment
Share on other sites

Løbere er vel, ligesom mennesker, forskellige. Vi har, hver vores bevæggrunde for at løbe eller ligge på sofaen. Løb er ikke ubetinget sjovt som sådan, men ligesom arbejde, konen og hverdagen forventer jeg at det går op og ned. Rutchebaner, bakker og livet har alle det tilfælles. Det går op og det går ned.

Jeg kan ikke svare på, hvad der gør det sjovt. Vejret er f.eks. ikke nødvendigvis en succesparameter. Mange af mine bedste ture har været i regnvejr. Nogen gange er det fornemmelsen når jeg kommer ind i varmen efter en lang tur med vind, blæst og regn. Andre gange er det de lange samtaler med træningskammeraterne. PR'ren der kommer i hus. Runners high, det dejlige rush. Følelsen af at gennemføre noget. Måske at blive bedre eller bibeholde formen. Holde vægten, styrken og konditionen.

Der er også noget om den fandenivolskhed, en indre galskab eller måske ens inddre barn, som bliver sluppet løs når en løber tonser afsted i regn, slud, blæst. Op af stejle bakker i skoven, i byen eller på stranden. Ja, løb er ligeså varierende som terrænet, vejret og årstidernes skiften. Eller måske er det glæden ved at der kun skal en tur om dagen til at være på toppen, fyssisk og mentalt, resten af dagen, - hele livet.

Som CoqRouge er inde på, er løb den bedste investering, men ikke nok med det, mennesket er skabt til at løbe. Gud eller tilfældighederne, om man vil, tog ikke højde for cykler, maskiner eller sofaen da mennesket blev til.

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Jeg fatter ikke at jeg engang synes at det var fedt at løbe. :blink: Men da jeg vejede 20 kg mindre og rent faktisk var helt hæderlig til at løbe, synes jeg det var dejligt det meste af tiden. Nu synes jeg at det er møg træls og jeg tænker hele tiden på alle de dejlige kcal jeg spilder ved at tåge rundt i trav når jeg er nød til at dyrke det. Det er jo bare energi, der skal indenbords igen hvis jeg ikke vil tabe dyrtkøbt masse. Men når man vil ind på en uddannelse der kræver en god løbeform må man jo bare bide i det møgsure æble og love sig selv at man vil bulke helt sindsygt når man engang er inde i varmen.... :devil:

Rommel

Link to comment
Share on other sites

For nogle giver det livet mening at løbe. Andre keder sig til døde. Ligesom at nogen gider cykle eller gå til spinning og andre ikke gør.

Hvis man ikke har andre alternative motinsformer at vælge imellem uden at skulle betale penge (som man måske ikke har) er det selvfølgelig træls at løbet ikke umiddelbart vækker begejstring, men jeg tror heller ikke man kan tvinge glæden ved at løbe frem. Det er rigtigt nok, at det føles lettere, hvis man ikke har så mange kg at slæbe rundt på, samt hvis man er i form, og det værste der findes er faktisk (efter min mening) at løbe en tur efter mange måneders løbepause. Så mange vil sikkert opleve at det bliver bedre efter et par måneder, når formen er forbedret.

Men uanset hvor god form man kan være i fra andet sport, vil skiftet altid føles hårdt. Her den anden dag løb jeg en tur for første gang i over 1 måned, og selvom jeg lige har fået målt mit kondital til 63 (med en 2-punkts test), følte jeg at mine lunger og ben var ved at sprænges. :blink: Det er dét der gør, at JEG hader at løbe - fordi jeg nemlig gør det så sjældent, at det føles pisse hårdt hver gang :sneaky2:

Jeg vil til enhver tid hellere cykle/spinne i 6 timer end at løbe 10 km.

Edited by Cyclingspinner
Link to comment
Share on other sites

Uden at have læst alle indlæggene i denne tråd, kommer jeg med mit svar :) Skyd mig ikke, hvis der har været noget i den stil :P

Well, jeg er først begyndt at løbe for en eller to måneder siden - jeg kan ikke lige huske, hvornår det var, men jeg er efterhånden ved at blive bidt af det. I starten var det rimelig hårdt, men efter nogle uger, begyndte man at mærke formen stige. Jeg vil helt klart foreslå, at man løber når det er mørkt. Jeg har eksperimenteret lidt med det, og det føles altså som om, det går hurtigere, når det er mørkt. :cooldance:

Desuden er det også godt at have nogle mål. Alle mennesker har konkurrencegenet, det handler bare om at finde det. Man behøver ikke at føle "trang" til at konkurrere mod andre - det kan også være udfordrende nok at kæmpe mod sig selv, og det er egentlig lidt dét, jeg godt kan lide.

I øvrigt er jeg efter et godt stykke tids løb begyndt at få lyst til at dyrke mere idræt, så nu er jeg begyndt at gå til noget konditionsboksetrænings-halløj, og det gør det faktisk endnu sjovere. Det er selvfølgelig ikke lige sjovt altid, når man ligger og er ved at knække sig på gulvet, men bagefter har man den bedste følelse i kroppen, og man kan gå i seng med god samvittighed, selvom der er et eller andet, man ikke lige har fået lavet, som man burde lave :)

Så mit råd er: Hvis du ikke synes, at det er sjovt at løbe, så fortsæt et par måneder, så bliver det helt sikkert sjovt! Hvis det stadig ikke er sjovt, så fortsæt indtil det bliver sjovt - så har man i hvert fald fået noget godt ud af det, uanset hvad :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Al træning handler om motivation. Er man ikke motiveret, holder det jo ikke i længden og så kan det hele jo være lige meget. Hvis du synes det er røvkedeligt at løbe, så find på noget andet du kan lide. Personligt har jeg det sådan, at motivationen ligger i at blive bedre. Bedre teknink, bedre kondition, bedre stil osv. FInd din egen personlige kamp. Jeg kan anbefale svømning, der er mange stilarter og tekniske detaljer at arbejde med. Og så lige en tur i saunaen, så er man et nyt og bedre menneske!! :rolleyes: God træning!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har også tidligere været en habil løber, uden dog at syntes det var særlig fedt..............og det kun fordi jeg var storryger med lungerne halsene efter mig, på hver eneste løbetur, ikke fedt - men dejligt bagefter :dry:

Har nu investeret i et pulsur, en discmann og i et par go`e løbesko, droppet smøgerne , og har................taa daaaaaa løbet en 5 km. uden problemer og med lungerne i fuld behold :4thumbup:

Musikken er er rigtig god til at motivere mig, lidt ligesom rengøring uden musik :innocent:

mvh Hall

Link to comment
Share on other sites

Cykling vs. løb. Måske en død diskussion, men jeg vil alligevel give mit besyv med.

Det kan godt være at det per tidsenhed "gir" mere at løbe. Men jeg gider godt se den almindelige motionist være ude at løbe fire fem timer i træk et par gange om ugen, som det er muligt efter bare et år på cyklen...

Link to comment
Share on other sites

Cykling vs. løb. Måske en død diskussion, men jeg vil alligevel give mit besyv med.

Det kan godt være at det per tidsenhed "gir" mere at løbe. Men jeg gider godt se den almindelige motionist være ude at løbe fire fem timer i træk et par gange om ugen, som det er muligt efter bare et år på cyklen...

Finten er jo så at det ikke er nødvendigt at løbe 4-5 timer i træk for at få noget ud af det rent konditionsmæssigt og træningsmæssigt....

At du så måske forbrænder flere kalorier på de 4-5 timer ifht en lang løbetur på 1½ time er en anden sag.

.... og tro mig .. jeg er selv brændende entusiast indenfor de 2 hjulede .. ( hvilket vist udelukker spinning :-)

Link to comment
Share on other sites

Skidt med hastighed og distance, bare nyd turen. Stop op og kig hvis du ser noget smukt eller spændende. Gør løbeturen til dit mentale frikvarter.

hold da op for en kvinde kommentar :nissetunge: - men ok, nu er det jo også en kvinde der har startet tråden...

det der, hvertfald for mig, er sjovere ved at løbe er det kick man får bagefter. det kan jeg på ingen måde få ved at svømme eller cykle - uheldigvis har jeg skinnebensbetændelse så jeg har ikke løbet de sidste fire år. derimod for jeg mit "kick" ved at styrketræne når man kan mærke musklerne pumpe efter hver afsluttet øvelse(hvis det eventuelt var noget?)

men som mange andre siger så find dig en sportsgren som du eventuel har bedre motivation til - for det er alt afgørende!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share