Olie vs. Vand


White
 Share

Recommended Posts

Mit spørgsmål går sådan set i al sin enkelthed på tun

Olie el. vand? Og hvorfor?

Jeg er helt ny i "trænings" verdenen og er først for få uger begyndt at tænke over hvad jeg rent faktisk probber i munden. Jeg har et højt stofskifte som har gjort at jeg kunne spise hvad jeg ville uden det egentligt påvirkede min vægt. Det med det høje stofskifte har gjort a jeg gerne vil gaine omkring 7 kilo inden nytår. Så er begyndt at finde protein rig kost til at indgå i min daglige kost.

Har læst mig til at tun er et godt "produkt" med højt indhold af protein:

Frølår (16,4 / 0 / 0,3) = 96%

Tund i vand (25,2 / 0 / 1) = 91,8%

Da frølår ikke liiige passer ind i min frokost og tun nok også er billigere (uden at have undersøgt videre) så har tun altså indfundet sig i min frokost. Da jeg står nede i den lokale brugs og skal til at købe første læs ind så kommer jeg til at spørge mig selv omkring hvilke fordele der er i vand fremfor olie og omvendt. Og det er altså ud fra et gainene synspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Generelt er tun på dåse en fin proteinkilde, men jeg vil passe på ikke at indtage for meget tun, da tun er en rovfisk og da der derfor er ophobet en del tungmetaler i. Ikke at du tager skade af at spise tun i ny og næ, men andre proteinkilder kan sagtens findes, også uden at ty til de kunstigt fremstillede (protein pulver). Det kunne være kalkun (også relativt billigt), oksekød og endda linser og bønner.

Gode sunde fedtkilder, kan være nødder. (det hjælper i øvrigt også rigtigt godt på fordøjelsen, når du indtager så meget protein, som det lyder til du vil).

Link to comment
Share on other sites

Tun i olie, er sundt både fordi at mange ikke får nok af det sunde fedt. Og der tæller olien i tunen med, som sund fedt, og så mange kcal ekstra får man heller ikke at man skal til at tænke på det.

Olie smøre både knogler, led, huden, fordøjelsen osv. som er godt hvis man træner hårdt sport..

Link to comment
Share on other sites

Tun i olie, er sundt både fordi at mange ikke får nok af det sunde fedt. Og der tæller olien i tunen med, som sund fedt, og så mange kcal ekstra får man heller ikke at man skal til at tænke på det.

Olie smøre både knogler, led, huden, fordøjelsen osv. som er godt hvis man træner hårdt sport..

Nej, du mener da ikke seriøst at olien, tunen ligger i, tæller med som sund olie? Fiskeolie, den naturlige olie i fisk er sund, olie fra nødder, olivenolien og en del andet vegatabilsk olie er sundt, men den olie, som tunen ligger i, er garanteret noget billigt vindruekerne olie, af en kvalitet der er en del lavere end den olie du kan købe i store dunke hos din lokale grønthandler.

Jeg vil stadig stærkt fraråde tun i olie, hvis det er for fedtets skyld.

Når jeg mener at proteinpulveret er kunstigt fremstillet, er det fordi at protein, i sig selv ikke bare er sådan at finde ude i naturen. Det kommer selvfølgelig et sted fra, men det er stadig et kemisksammensat produkt, som er udvundet ved at rense et eller andet fuldstændigt ud for protein. Protein fra føde er klart det bedste for dig, det er naturligt indtaget og ikke udvundet gennem hård kemisk process.

Link to comment
Share on other sites

Nej, du mener da ikke seriøst at olien, tunen ligger i, tæller med som sund olie? Fiskeolie, den naturlige olie i fisk er sund, olie fra nødder, olivenolien og en del andet vegatabilsk olie er sundt, men den olie, som tunen ligger i, er garanteret noget billigt vindruekerne olie, af en kvalitet der er en del lavere end den olie du kan købe i store dunke hos din lokale grønthandler.

Dem jeg spiser står der solsikkeolie på, ikke så godt som rapsolie, men stadig rimelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var egentligt begyndt at spise sådan en dåse tun dagligt da det er nemt og praktisk med sådan en dåse i tasken. Men har tænkt på om det simpelthen ikke er sundt i de mængder!?

Omkring olien er den nok ikke den bedste, men når man nu dræner den og jeg går ikke op i kcal og fedt da jeg jo egentligt godt ville tage lidt på.

Men spørgsmålet er så om jeg kan spise for meget tun?

Link to comment
Share on other sites

Jeg var egentligt begyndt at spise sådan en dåse tun dagligt da det er nemt og praktisk med sådan en dåse i tasken. Men har tænkt på om det simpelthen ikke er sundt i de mængder!?

Omkring olien er den nok ikke den bedste, men når man nu dræner den og jeg går ikke op i kcal og fedt da jeg jo egentligt godt ville tage lidt på.

Men spørgsmålet er så om jeg kan spise for meget tun?

Jeg ved ikke om man kan kalde det for meget tun, men tungmetaller, som ophobes i tun er skidt, så hold dig fra alt for meget tun. Fint at du dræner det.

- selvom det er solsikkeolie, er kvaliteten nok ikke den bedste

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke om man kan kalde det for meget tun, men tungmetaller, som ophobes i tun er skidt, så hold dig fra alt for meget tun. Fint at du dræner det.

- selvom det er solsikkeolie, er kvaliteten nok ikke den bedste

Hvordan kan det i øvrigt være, at vegetabilske oiler er så billige i andre lande, og relativt dyre herhjemme. I England kan det vetale sig at hælde madolie på sin dieselbil.

or at stoppe det, har britisk politi oprettet en enhed kaldet `The Frying squat´ :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Kan godt se problemet med tungmetaller. Selvfølgelig ikke så godt. Hvad spiser i for at få jeres 6. måltider med protein. Jeg har personligt lidt problemer med at komme derop af.

Altså et ordentligt morgenmåltid, en frokost klokken 12, efter skole eller træning, aftensmad og natmad.

Det er de 5 måltider jeg maksimalt kan nå på en dag. Det er sjældent at min frokost er noget særlig, hvis den overhovedet er på. Så jeg ligger for det meste på 4 måltider.

Kunne godt tænke mig at få smidt mere protein i min på nuværende-tidspunkt-ikke-eksisterende-frokost. Troede lykken var gjort med en daglig dåse tun, men det holder jo nok ikke i længden. Hvad gør i?

Skiveskåret pålæg er da en udemærket idé..! Tror jeg vil begynde lidt på den? Nogle proteinrige favoritter?

Link to comment
Share on other sites

Nej, du mener da ikke seriøst at olien, tunen ligger i, tæller med som sund olie? Fiskeolie, den naturlige olie i fisk er sund, olie fra nødder, olivenolien og en del andet vegatabilsk olie er sundt, men den olie, som tunen ligger i, er garanteret noget billigt vindruekerne olie, af en kvalitet der er en del lavere end den olie du kan købe i store dunke hos din lokale grønthandler.

Jeg vil stadig stærkt fraråde tun i olie, hvis det er for fedtets skyld.

JO jeg mente det seriøst.. olien skader ikke, men kan gavne en lille smule, hvis man ikke tager kosttilskud

som olie ved siden af sin mad, så dur både mayonaise og f.eks olie i tun som smørelse..

Men der findes da bedre muligheder, hvis man går op i det.

Har læst det i flere sportsblade, går ud fra at de har undersøgt det bedre end dig og mig.. :smile:

Du kan også bytte tun ud med Markrel i tomat i ny og næ, eller torskerovn er også gode protinens kilder

hvis det skal være nemt og i dåse..

Link to comment
Share on other sites

JO jeg mente det seriøst.. olien skader ikke, men kan gavne en lille smule, hvis man ikke tager kosttilskud

som olie ved siden af sin mad, så dur både mayonaise og f.eks olie i tun som smørelse..

Men der findes da bedre muligheder, hvis man går op i det.

Har læst det i flere sportsblade, går ud fra at de har undersøgt det bedre end dig og mig.. :smile:

Du kan også bytte tun ud med Markrel i tomat i ny og næ, eller torskerovn er også gode protinens kilder

hvis det skal være nemt og i dåse..

Sportsblade skriver mange sjove ting, men ikke alle deres kilder er baseret på valide undersøgelser. Men se det på den måde at olie er sundt, men den olie de bruger til dåsetun er ikke speciel god. Det svarer til at du køber en halvdårlige tomat som har ligget lidt for lang tid og har fået lidt for mange stød, frem for at du går ud og plukker en solmoden tomat fra eget drivhus.

Det er kvaliteten jeg hakker på, ikke produktet overordnet.

Lidt ligesom kildevand og postevand. Rigtig mange drikker kildevand fordi de mener at det er sundere end postevand, men faktisk stilles der i Danmark højere krav til "renheden" af vandet fra vore vandhaner end til det vand der er i kildevandsflaskerne.

Vand begge dele, men forskel på kvaliteten.

Æg er btw også en fin proteinkilde, som igen (desværre) heller ikke skal overdrives med pga det høje kolesterolindhold.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan det i øvrigt være, at vegetabilske oiler er så billige i andre lande, og relativt dyre herhjemme. I England kan det vetale sig at hælde madolie på sin dieselbil.

or at stoppe det, har britisk politi oprettet en enhed kaldet `The Frying squat´ :w00t:

Vegatabilske olier er også relative billige i danmark og det kan faktisk bedre betale sig at køre på olie købt i netto fremfor diesel olie. mener ikke den billigeste rapsolie fra netto er dyere end et par kroner, umiddelbart under halvdelen af hvad diesel koster fra en tankstation.

Link to comment
Share on other sites

Vegatabilske olier er også relative billige i danmark og det kan faktisk bedre betale sig at køre på olie købt i netto fremfor diesel olie. mener ikke den billigeste rapsolie fra netto er dyere end et par kroner, umiddelbart under halvdelen af hvad diesel koster fra en tankstation.

Ok. Jeg har foreslået min far at prøve det på sin nye Avensis D4D (fed øse, i øvrigt), men det gidz han ik.

Link to comment
Share on other sites

Mht. pålæg varierer jeg lidt med hvad der nu er i køledisken. Netto har skinke der er krydret på forskellige måder, foruden kyllingepålæg, roastbeef (lidt dyrere) o.a.

Som mellemmåltid bruger jeg 1 L cheasy/letvægter youghurt. Ca. 400 kcal, ca. 30 g. protein

Edited by Molleally
Link to comment
Share on other sites

Altså det jeg kan læse mig til er følgende:

Jeg kan nemt spise omkring fire dåser tun ugentligt uden at jeg overhovedet for nogle problemer med tungmetaller osv.

Men udover tun har jeg også prøvet at lede lidt rundt nede i den lokale brugs efter nogle andre gode energi kilder. Har købt lidt æg og så kom jeg tilfældigvis til at se på solsikkekerner.

Næringsindhold pr. 100 g:

Energi: 2660 kJ (630 kcal)

Protein: 25 g

Kulhydrat: 5 g

Fedt: 58 g

Fedtprocenten er relativ høj, men eftersom jeg gerne vil værre større ser jeg intet problem i det og det er vel også noget "sundt" fedt. Nogen der har erfaringer med at spise solsikkekerner som protein kilde?

Generelt er nødder vel en god kilde til protein eller?

Edited by White
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share