Tour de France 2006


Squatfather
 Share

Recommended Posts

Synes ikke helt ruten er som man kunne have håbet. Men når den bliver nærstuderet kan det være det ser bedre ud. Men den er umiddelbart for flad og med for lidt spænding. Enkeltstarten får enorm betydning i år...

Enig i at Ritter og Rolf er de bedste kommentatorer så jeg håber de to får tjansen til touren - og i øvrigt alle de andre løb...Ellers kunne det da være at du kunne score dig et job hos tv2 Squatfather :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

2006 ruten.

post-1781-1130488059_thumb.jpg

Lidt kommentarer til ruten.

Johan Bruynel, Discovery Channel:

"Jeg forlod præsentationen vred, men hvis der er noget Lance har lært mig, så er det at finde motivation i ubehagelige ting. Vi vil forsøge at vinde Tour'en til næste år", udtaler Bruyneel i en pressemeddelelse.

"Nogen har åbentbart glemt hvad Lance og vores team har gjort for Tour'en de seneste syv år. Vi har levet for Tour'en 365 dage om året, og vi vil fortsætte med dette", siger Bruynell, der specielt var skuffet over, at der i præsentationsvideoen ikke blev vist nogen billeder af Armstrong, men at der var fokus på bl.a. Francaise des Jeux' manager Marc Madiot og to drenge med Cofidis-hatte. "En fransk rytter har ikke vundet Tour'en i 20 år. Hvorfor? De er simpelthen ikke gode nok, og kigger på det endelige Pro Tour resultat, så ser man, at der er fire amerikanere i top-10, mens Frankrig har fire ryttere i top-100. Det må være frustrende for dem", kommer det fra den belgiske manager for det amerikanske cykelhold.

Om selve ruten sagde Bruynell, at den største ændring var udelukkelsen af holdtidskørslen, som Armstrong og co. har vundet de tre seneste år. Discovery manageren mener, at de mange enkeltstarts kilometer er til Jan Ullrichs fordel, men at Ivan Basso fortsat er hans favorit. Bruynelle peger på de tre alpeetaper (15, 16 og 17) som de afgørende.

Bjarne Riis, Team CSC:
”Tour de France er vores absolutte topprioritet, og det bliver en spændende rute at nærstudere. Vi er selvfølgelig kede af, at holdkørslen ikke er med, for det er en disciplin, vi betragter som vores speciale. Umiddelbart ser jeg Alpe-etaperne i den sidste uge, som den absolut hårdeste del af ruten, og der kan godt komme til at ske rigtig meget på de etaper. Vores plan er selvfølgelig oplagt - vi bygger et stærkt hold op omkring Ivan, og der skal ikke herske nogen tvivl om, at vi går efter tage den ultimative triumf til næste år”

Ivan Basso, Team CSC:

”Uanset ruten vil Tour de France altid være enormt krævende, og det bliver ikke anderledes til næste år. Ligesom Bjarne havde jeg selvfølgelig også gerne set, at der havde været en holdkørsel, men sådan skulle det ikke være. Der er et par meget lange enkeltstarter, og jeg vil selvfølgelig arbejde hårdt for at forbedre mig yderligere. Jeg er enig med Bjarne i, at den sidste uge bliver meget hård – heldigvis! Jeg har gennemgået en udvikling over de sidste år, der sætter mig på listen over favoritter, og den rolle har jeg det fint med. Jeg vil gøre alt for at møde op i absolut topform, og jeg ved, at vi kommer til at stille med et meget stærkt hold igen til næste år”
Michael Rasmussen, Rabobank:
De 116 km enkeltstart udelukker mine muligheder i klassementet. Havde der været en bjergenkeltstart, ville det være anderledes, men nu handler det om trøjen og en etapesejr.

Tom Bonnen, Quickstep:

Det er er en klassisk Tour med ni flade etaper, der passer ideelt for ryttere som mig. Prologen er ikke så lang som sidste år, og jeg tror på at jeg kan ende mellem de 25 første og jeg tror ikke at jeg vil tabe så mange sekunder. Det vil være muligt at komme til at slås for den gule førertrøje.

Den grønne trøje er også et af mine mål.

Olaf Ludvig, T-Mobile:
Arrangørerne har igen sat en flot rute sammen. Etapen til Alpe d'Huez bliver 'droningetapen', men de andre bjergetaper er også krævende. Ruten indeholder også nogle mindre kendte stigninger, der gør begivenheden mere interessant.

Profilerne på de 5 bjergetaper.

10. etape, den 12. juli: Cambo-les-Bains - Pau, 193 km

post-1781-1130488914_thumb.jpg

11. etape, den 13. juli: Tarbes - Val d'Aran - Pla-de-Beret, 208 km

post-1781-1130488950_thumb.jpg

15. etape, den 18. juli: Gap - L'Alpe d'Huez, 187 km

post-1781-1130488987_thumb.jpg

16. etape, den 19. juli: Bourg d'Oisans - La Toussuire, 182 km

post-1781-1130489037_thumb.jpg

17. etape, den 20. juli: Saint-Jean-de-Maurienne - Morzine, 199 km

post-1781-1130489078_thumb.jpg

Som det tydeligt ses er de to pyernæetaper på 10. og 11. etape langt fra så hårde som det tidligere er set. Afgørelsen kommer helt sikkert til at falde på de to lange flade enkeltstarter, samt på de 3 etaper i alperne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror bestemt ikke at Ullrich personligt har haft nogen indflydelse på ruten.

Det er derimod heller ikke udsædvanligt at ruten tilrettelægges efter en bestemt rytter(type). Jeg tror ikke der er tvivl om at Tourselskabet gerne ser Ullrich vinde i 2006 - en form for anerkendelse af det han har givet til løbet i alle disse år. Touren er en sportsbegivenhed, der søger at være meget bevidst om sine helte og sin historie..

Link to comment
Share on other sites

Glæder mig rigtig meget.. Og tror på at Ulle tager den.. Forhåbentlig har han med sidste års resultat fået banket ind i hovedet at en 2. plads ikke bare kommer sådan til ham.. Og på denne måde sat sig mere op til touren... I mine øjne er den eneste forskel på Lance og Ulle disciplinen.. Og træner han optimalt er der ingen der kan røre ham(nu hvor Lance er væk)..

Link to comment
Share on other sites

Hvis man hepper på Basso og CSC (hvad de fleste danskere vel gør), så kan man selvfølgelig ikke lade være med at ærgre sig lidt over, at ruten er til Ullrichs fordel, men ud fra et rent spændingsmæssigt synspunkt er det nu glædeligt. Basso har de to sidste år kørt markant bedre end Ullrich, og mens Basso bliver stærkere og stærkere for hvert år, vil Ullrich i 2006 være 32 år (Basso vil være 28) og vil nok højst være ca. lige så god som i 2005. Så hvis ruten havde favoriseret Basso eller blot været 50/50, er der næppe tvivl om, at Basso vil vinde (naturligvis med forbehold for skader og andre uheld). Nu bliver det derimod virkeligt spændende, hvor afgørelsen afhænger af, om Ullrich kan følge med Basso i bjergene, og om Basso kan følge med Ullrich på enkeltstarterne.

Personligt tror jeg stadig mest på Basso, der sandsynligvis vil forbedre sig yderligere på enkeltstarterne, mens jeg ikke tror på, at Ullrich kan forbedre sine bjergben.

Og så må vi selvfølgelig heller ikke tro, at kampen om sejren kun kommer til at foregå mellem de to. Der er også andre stærke ryttere, som vil øjne deres chance i et TDF uden Armstrong.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man hepper på Basso og CSC (hvad de fleste danskere vel gør), så kan man selvfølgelig ikke lade være med at ærgre sig lidt over, at ruten er til Ullrichs fordel, men ud fra et rent spændingsmæssigt synspunkt er det nu glædeligt. Basso har de to sidste år kørt markant bedre end Ullrich, og mens Basso bliver stærkere og stærkere for hvert år, vil Ullrich i 2006 være 32 år (Basso vil være 28) og vil nok højst være ca. lige så god som i 2005. Så hvis ruten havde favoriseret Basso eller blot været 50/50, er der næppe tvivl om, at Basso vil vinde (naturligvis med forbehold for skader og andre uheld). Nu bliver det derimod virkeligt spændende, hvor afgørelsen afhænger af, om Ullrich kan følge med Basso i bjergene, og om Basso kan følge med Ullrich på enkeltstarterne.

Personligt tror jeg stadig mest på Basso, der sandsynligvis vil forbedre sig yderligere på enkeltstarterne, mens jeg ikke tror på, at Ullrich kan forbedre sine bjergben.

Og så må vi selvfølgelig heller ikke tro, at kampen om sejren kun kommer til at foregå mellem de to. Der er også andre stærke ryttere, som vil øjne deres chance i et TDF uden Armstrong.

Efter min menig er problemet for Basso enkeltstarterne. Hvis Ulle møder op i form fra uge 1 el. 2 så giver det Basso problemer.. Ulle tabte jo reelt touren i uge 2 da han ikke kunne følge med op af. Det var en helt anden Ulle vi så i 3. uge hvor han angreb og på de stejlere steder sad han med eller begrænsede tabet til de mere eksplosive.. Basso tabte næsten 2 minutter på den sidste enkeltstart... Så hvis Ulle kan begrænse tabet i bjergene, hvilket jeg mener er sandsynligt at han kan, så nupper han den.. Og med 2 enkeltstarter på over 50 km.. Så bliver jeg skuffet hvis ikke han snupper den for næsen af Basso.

Link to comment
Share on other sites

Personligt under jeg virkeligt Ullrich, at vinde denne Tour, Basso har stadig tiden foran sig.

Hvad mener i iøvrigt om indkøbet af Stuar O´grady, og tror i det vil have indflydelse på Jacob Piils, frie rolle såfremt de begge skal køre Touren?

Det er meget tidligt at snakke holdsammensætning.. Men jeg mener at den manglende holdtidskørsel godt kan betyde, at der på CSC's tourhold kan blive plads til en rytter med evner for en friere rolle, som fx. O'Grady.

Hvis Piil har formen er han under alle omstædnigheder kandidat til tourholdet, da han også evner at arbejde som 100% holdrytter. Og så er det bare et plus at have ham med, hvis han alligevel skudde sidde i et tilfældigt udbrud, der holder hjem.

Link to comment
Share on other sites

At Tourruten tilgodeser tempotyper som Ullrich er nu meget naturligt ovenpå et par sæsoner, hvor den primært har været for bjergrytterne. Arrangørerne formår heldigvis, at variere ruten fra år til år, så det ikke altid er de samme egenskaber der vægtes tungest. Så længe der bevares en fornuftig balance imellem de forskelige dicipliner såsom bjerge og ITT er det ihvertfald ikke noget jeg ser som et problem. Uanset hvordan ruten sammensættes kræves det at en en rytter er rimligt komplet for at vinde. :smile:

Med hensyn til Ullrichs alder i forhold til Basso anser jeg ikke dette som et problem for tyskeren. Han har da nærmest den helt rette alder for en GT-rytter. Ullrichs største hurdle bliver som de foregående år, at holde vægten nede i vintermåndenerne og time sin formtop perfekt til Tourens start. Vi må da håbe, at han møder op i sit livs form, så vi får en spændende Tour.

Med hensyn til CSC´s hold til Touren er der jo endnu meget der kan ske. Der kan opstå skader og sygdom, og vi ved jo endnu ikke hvem Riis får ind som de to sidste ryttere i 30 mandstruppen. Umiddelbart vil jeg dog tro, at Riis satser 100% på maksimal støtte til Basso og derfor undlader at tage for mange ryttere med til udbrud i løbets første del.

Mit bud på en trup til at støtte Basso ser således ud:

1. Basso

2. Sastre

3. Lombardi

4. Schleck

5. Voigt

6. Julich

7. Zabriskie

8. Cancellara

9. Sørensen

Den eneste plads der i mine øjne kan være tvivl om er Sørensens. Andre alternativer til den kunne være O´Grady, Piil, Arvesen eller Vandevelde alt efter rytternes form, samt hvilke kvaliteter man vægter højest hos hjælperne. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hyklerisk ... du læser for meget avis og for lidt bøger !!! Leth er menneske ... som han fornuftigt skriver i en velskrevet bog !!! Hvis TV2 sporten, med Morten Selvfed i spidsen, skal være den moralske vogter, eller smagsdommer ... så må alle tænkende væsener da kunne se verden er i Ekstra Bladets vold ... desværre

Han er nu en gang ansat af en virksomhed som har et image, et image der tager år at opbygge. Så uanset om man er enig eller ej i offentlighedens håndtering af denne sag så er tv2 i deres gode ret til at fyre ham.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share