Kan man få for meget kød?


Phil
 Share

Recommended Posts

Snakkede med en ven i går, og i den forbindelse kom vi til at tale om min kost, som består af masser af kød og grøntsager, og ikke så mange kulhydrater.

Han mente så at det ikke var fordelagtigt at spise så meget kød, noget med at leveren ikke kan nå at omsætte det, er det rigtigt?

Link to comment
Share on other sites

Det er noget med at hvis man spiser for meget kød (læs: rigtig meget), så kan kroppen ikke nå at nedbryde det nede i tarmene og så går det i forrådnelse. Og råddent kød er ikke godt for tarmene.

Arrrh....det lyder godt nok som en røver :laugh:

Så længe du får dine vitaminer (så dine tænder ikke lige pludselig falder ud) sker der nok ikke noget ved det. Tænk på Eskimoerne som æder meget kød...de løber nok ikke rundt med rådent kød i røven :wink:

Men husk vitaminer

Link to comment
Share on other sites

Spiser selv ml. 400-900 gram kød om dagen!

æder du 2 kg. kød, skal din mave nok få lidt at arbejde med, men ellers - FYR DEN AF!!!

Æd dobbelt så mange grøntsager, så skal du bare se de små glade kulhydrater fyre rundt nede i tarmene også... råddent kød... argh, den biologilærer skal vist lige tjekke sine kilder igen :dry:

Vil du smide kilo - bliv veganer - det går stærkt!

Vil du gaine - æd en veganer - det går stærkt - de er oftest ikke så store :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Det er noget med at hvis man spiser for meget kød (læs: rigtig meget), så kan kroppen ikke nå at nedbryde det nede i tarmene og så går det i forrådnelse. Og råddent kød er ikke godt for tarmene.

Lyder lidt som om Lene Hansson har været på spil :)

Link to comment
Share on other sites

Inden i begynder at håne mig burde i måske læse posten igennem igen. Kegler.

Det er noget med at hvis man spiser for meget kød (læs: rigtig meget), så kan kroppen ikke nå at nedbryde det nede i tarmene og så går det i forrådnelse. Og råddent kød er ikke godt for tarmene.
Edited by ThePainTrain
Link to comment
Share on other sites

Inden i begynder at håne mig burde i måske læse posten igennem igen. Kegler.

Hey PainTrain!

No offense kammerat - Det var mere henvendt på Lene Hanssons fantastiske kostråd :tongue:

Jeg kan ikke rigtigt se, hvor kødet skulle gemme sig i tarmene - tarmen er en lang cylinder og hvor skulle det ufordøjede kød dog ligge, når den næste fødebolle kommer igennem??

Tjek din poop - hvis den er hård og megafast, har du højst sandsynligt fået for mange proteiner, flyder den ovenpå, har du fået for meget fedt, er den tynd har du været på druk, og skider du blod har din tur i byen været for vild! - gamle råd fra min mormor - hun er også en klog kvinde, men hendes viden er baseret på en masse hun har hørt - noget er sandt - andet usandt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hans påstand gik på at mennesket ikke kunne leve udelukkende på en kost der bestod af 100% kød på grund af flere ting: Pepsin der nedbryder proteiner i mavesækken kan ikke nødvendigvis nedbryde alt proteinet hurtigt nok. Ydermere er det ikke sikkert at bugspytkirtlen og galdeblæren kan producere bugspyt og galde til at nedbryde kulhydrat, fedt, protein med mere.

Men det er vel åbenlyst for alle at intet er godt for kroppen i alt for store mængder.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, der er nu et stykke mellem de 2 udtalelser her:

Det er noget med at hvis man spiser for meget kød (læs: rigtig meget), så kan kroppen ikke nå at nedbryde det nede i tarmene og så går det i forrådnelse. Og råddent kød er ikke godt for tarmene.
Hans påstand gik på at mennesket ikke kunne leve udelukkende på en kost der bestod af 100% kød på grund af flere ting: Pepsin der nedbryder proteiner i mavesækken kan ikke nødvendigvis nedbryde alt proteinet hurtigt nok. Ydermere er det ikke sikkert at bugspytkirtlen og galdeblæren kan producere bugspyt og galde til at nedbryde kulhydrat, fedt, protein med mere.

Men det er vel åbenlyst for alle at intet er godt for kroppen i alt for store mængder.

Men jeg synes du undgår at svare på spørgsmålet om hvor det ufordøjede kød (som åbenbart ender med at gå i forrådnelse) skulle kunne opholde sig henne? Hvis vi vel og mærke snakker om et normalt fungerende tarmsystem, så ligger tingene altså ikke stille i flere dage...

Link to comment
Share on other sites

Hvordan skal jeg svare på et spørgsmål der er rettet mod en teori der ikke er min egen? Jeg går ikke i gymnasiet mere og har derfor ikke den lærer mere.

Hvad vil du have at jeg skal sige?

Og du siger at der er et stykke imellem de to udtalelser... jeg kan ikke se at de er i konflikt med hinanden, uddyb gerne.

Link to comment
Share on other sites

Altså:

Selvfølgelig kan man få for meget af det hele!

Hvis man udelukkende æder kød og INTET andet - så kan man se på de gamle sømænd, der fik skørbug, tabte tænderne og det hele.

Hvis man UDELUKKENDE får asparges, så bliver man en lille pind.

Hvis man KUN æder Hvidløg får man dårlig ånde.

Hvis man KUN æder ribs, får man dårlig skider

etc. etc.

Men når der er tale om "alm." måltider, kan man ikke få for meget kød - det er sgu' meget få, der pløjer et kg. kød om dagen og intet andet. Hvis man tænker sig om og æder en masse varieret - økologisk :wink: - grønt til, så er det bare med at høvle indenbords. Når nogen folk æder kød og tager proteinpulver, kreatin og hele svineret samtidig, så skal man ikke være bange for at æde en bøf ekstra til morgenmad, som alle store stærke drenge gør det :devil:

Alt vel - og god æder :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan skal jeg svare på et spørgsmål der er rettet mod en teori der ikke er min egen? Jeg går ikke i gymnasiet mere og har derfor ikke den lærer mere.

Jamen selvom det ikke er din egen teori, må du da gerne forholde dig lidt kritisk til den. At fordøjelsesprocessen jo netop går temmelig hurtigt, synes jeg umiddelbart udelukker at noget direkte går i forrådnelse.

Og du siger at der er et stykke imellem de to udtalelser... jeg kan ikke se at de er i konflikt med hinanden, uddyb gerne.

Nu formulerede jeg mig heller ikke særlig præcist - jeg mener ikke at de er i direkte konflikt med hinanden. Det første der faldte mig ind, da jeg læste det første indlæg var: "Lene Hanson", mens det andet indlæg jo straks er noget mere fornuftigt. Så hvis du i det første indlæg, havde begrundet det med forklaringen fra din biologilærer, så var du nok sluppet for de fleste kommentarer fra folk. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Og du siger at der er et stykke imellem de to udtalelser... jeg kan ikke se at de er i konflikt med hinanden, uddyb gerne.

I den ene udtalelse beskriver du mængden af kød som "for meget kød", hvormed man står uklar omkring hvor meget det er. Fx tænkte jeg her på, for meget kød = mere protein end nødvendig.

I den anden udtalelse beskriver du mængden af kød som værende 100% af ens indtag, hvilket ikke er til at misforstå.

Så forskellige... ja.

Link to comment
Share on other sites

At den første udtalelse er vag ændrer ikke på det faktum at jeg havde 100% i tankerne i begge udtalelser... at folk så tolker det anderledes må stå for deres regning.

:4thumbup: Minder lidt om en udtalelse jeg engang hørte en pige sige "Du skal ikke høre hvad jeg siger, men hvad jeg mener" :laugh:

Edited by zulore
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share