Mål tabe 10 kg på 10 uger


Kibo
 Share

Recommended Posts

Ja, det er jo hørt før. Det burde være muligt at tabe 10 kg på 10 uger, men hvad kræver det egentligt?

Jeg er kvinde, 166 cm høj og havde 1 år siden en "kampvægt" på godt 80 kg. Ikke særlig chamerende for en på min højde. Min absolutte maxvægt har været 84 kg, hvilket vel er ca 3 år siden. Havde vist egentlig ikke selv lagt mærke til, at vægten havde sneget sig så langt op. Men efter en julefrokost, så jeg et billede af mig selv og jeg lignede en luftballon (ja bare det var luft :tongue: , men det var det jo ikke). Det satte gang i første omgang af mit vægttab.

Jeg tabte i løbet af det næste år til halvandet 12 kg og vejede i lang tid 72 kg. I november 2003 fik jeg arbejde i Nuuk i Grønland. Jeg fik en masse hyggevenner :4mewantfood: , fredagsøl og ingen motion overhovedet. Vægten sneg sig i løbet af et års tid atter op omkring de 80 kg :mad:

I februar i år begyndte jeg i det lokale motionscenter. I starten var det styrketræning og meget lidt cardio. Det vigtigste for mig var at få en vane. De første par måneder trænede jeg sammen med en anden pige, men hun hoppede fra. Jeg blev strammet meget op. Fordelingen på kroppen er blevet betydelig pænere og jeg har tabt 7,5 kg til dato.

Mandag 24. oktober startede jeg min plan: 10 kg på 10 uger :devil: Min startvægt var da 74 kg.

I morges sagde vægten 72,5 kg :cooldance:

Men hvordan får man et konstant vægttab på 1 kg om ugen..?

Min kostplan ser ud som følger:

Morgen: 1 grøntsags(grov)bolle med agurk, 2½ dl saft light, 1 multi vitamin

Frokost: Grøntsager og kød / salat og kød / bønner, grøntsager og kød (ingen kartofler, ris el pasta)

Aften: Grøntsager og kød / salat og kød / bønner, grøntsager og kød (ingen kartofler, ris el pasta)

Spiser intet fra havet. Kan simpelthen ikke fordrage det...

Har droppet mellemmåltiderne, da det bare gjore mig mere "sulten". Det blev en vane at sidde og gnaske gulerødder hele tiden...

Herudover drikker jeg the, vand og saft light (2 kcal pr. dl færdigblandet saft)

Stopper vægttabet mon, hvis man spiser for ensformigt..?

Kibo

Edited by Kibo
Link to comment
Share on other sites

Men hvordan får man et konstant vægttab på 1 kg om ugen..?

Grundlæggende er det lige til.

1kg vægttab (læs: fedttab) om ugen kræver et dagligt energiunderskud på 1000kcal, da 1kg fedtvæv indeholder ca 7000kcal (rent fedt er 9kcal/gram men fedtvæv indeholder også væske). De 1000kcal kan både nås ved at skære i kosten eller ved at dyrke motion. Faktisk anbefales det klart at benytte sig at begge parametre (kost og træning).

Et slag på tasken er at du skal spise ca 2000kcal om dagen for at indtag og forbrug er det samme (ikke medregnet motion). Dvs, hvis du skulle skære 500kcal fra skal du spise 25% mindre. De resterende 500kcal burde kunne brændes af på en times motion, feks. spinning, løb, cykling, step, aerobic osv osv. Det behøver ikke være det samme hele timen og det behøver heller ikke være lavet i et stræk. Er du i dårlig form er førsteprioritet at bygge formen op, så må kalorieforbrændingen komme i anden række. Efterhånden som du kommer i bedre form vil du kunne bruge mere energi på samme tidsperiode.

Stopper vægttabet mon, hvis man spiser for ensformigt..?

Nej, men det er nu godt at variere så meget man kan. Ikke fordi min kost er specielt varieret, men det kunne være meget værre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hov glemte vist at informere om, at jeg løbetræner regelmæssigt 3 gange om uge á 40 min løb på løbebånd. Jeg løber ikke udendørs pga for meget sne og blæst (bor i nuuk). Og mit motionscenter har et max på 30 minutter på hver cardiomaskine.

Endvidere styrketræner jeg mindst 2 gange om ugen suppleret med restitutionstræning på motioncykel. Det bliver typisk til 30 min med forholdsvis lav belasning og gens. 75 rpm. Styrketræningen er et såkaldt slankeprogram, der skal forme kroppen. Jeg træner hovedsagelig styrke for overkroppen og mave, mens jeg faktisk ikke træner egentlig styrke for underkroppen, da jeg mener, at løb og cykling må være nok der.

Jeg anvender altid pulsur med kcal-tæller. På en uge uden kraft og energi, hvor jeg også må gå på løbebåndet løber op i omkring 2500 forbrændte kcal, mens en uge med fuld power vel giver omkring 4000 forbrændte kcal. Sidste uge var en poweruge, hvor jeg trænede hver dag. Det var skiftevis cardio og styrke, så min krop ikke brændte sammen. Der løb kcal-forbrændingen op i 5298 kcal, men det var som sagt også en poweruge...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Midtvejs evaluering

I dag skriver vi torsdag d. 24. november, hvilket vil sige, at vi er i uge 5 for mit mål "10 kg på 10 uger"

I morges sagde "kampvægten" 68,9 kg - dvs. -5,1 kg på næsten 5 uger. Det ser ud til at virke...

Jeg dyrker motion 6 gange ugentligt. Her er det skiftevis cardio og styrke. I begge discipliner presser jeg mig selv. Når den står på styrke slutter jeg altid af med 30 min på motionscykel i form af restitution, dvs. ikke så høj belastning men høj kadance. Når den står på cardio, løber jeg 40 min på løbebånd og 30 min på motionscykel med høj belastning og så høj kadance som muligt.

Jeg anvender pulsur og forbrænder et sted mellem 800 og 1000 kcal pr. gang.

Herudover indtager jeg vel ca. 1200-1500 kcal dagligt. Jeg medbringer hver dag min egen tillavede mad i kantinen på arbejdet. Endvidere "dømmes" jeg kedelig i weekenden, da jeg ikke drikker alkohol under mit "program".

Her midtvejs i programmet kan jeg kun sige, at det er skønt at tabe sig: Det er en fornøjelse at se sig selv i spejlet hver dag og se man er blevet mindre :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hvor er det fedt at høre det går efter planen. :4thumbup:

Det eneste jeg vil tilføje er denne lille husker:

Permanente vægtændringer kræver permanente ændringer i kost og/eller aktivitetsniveau.

Selvfølgelig kan du spise lidt mere eller træne lidt mindre når du har nået dit mål, fordi du ikke skal være i underskud, men falder du tilbage i gamle vaner vil kg'erne snige sig stille og roligt på igen.

Men det vidste du sikkert allerede :smile:

Link to comment
Share on other sites

Til MaxPower

Ja, jeg ved alt for godt, at såfremt jeg falder tilbage til de gamle vaner, så går det galt igen. Men jeg ved, at jeg nu har lært lektien.

Ved denne tid for et år siden vejede jeg 11 kg mere, end jeg gør nu, så det er efterhånden længe, at jeg har haft en stabil og let nedadgående vægt. Det er ikke noget problem at holde vægten ved at spise sundt og dyrke motion, men der skal bare noget ekstra til, når vægten skal presses ned. Håber og tror virkelig, at jeg har fået den sunde livsstil ind i systemet nu, så jeg kan holde vægten, (når nu jeg bliver tilfreds med vægttabet) :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med dit vægttab so far.

Det ser ud til, at det er det rigtige du gør.

Jeg blev bare nysgerrig vedrørende en ting. hvordan ka nu bo på Grønland og undgå at spise noget der kommeer fra havet.

Ja, det er der mange, der spørger om :tongue: Men det er overhovedet IKKE noget problem. Her er alt den mad, der også findes i et dansk supermarked og så har vi jo yderligere rensdyr, moskus, og diverse fugle. Selvfølgelig er der mulighed for masser af fisk, hval og sæler, men der er altså ikke noget, jeg sætter tænderne i. Jeg hører ALTID for det, når jeg spiser sammen med nye mennesker heroppe. Jeg skal altid bruge mindst 15 minutter på, at diskutere med dem, da alle vil forsøge at overbevise mig om, at jeg går glip af noget... Det kan måske nok være, men jeg spiser det alligevel ikke.

Måske det vil være nemmere blot at sige, at jeg er alergisk over for alt, der kommer fra havet :laugh:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lørdag den 3. december 2005 - uge 6

Jeg er i slutningen af uge 6 i mit projekt. Det har været en "hård" uge. Nålen på vægten rørte sig i 5 dage overhovedet ikke. Jeg gav den alt, hvad jeg havde i mig i centeret, men ligemeget hjalp det. Men heldigvis så er der sket noget de sidste par dage. Det går jo ikke vildt hurtigt lige nu, men alt har ret her.

Vægten står nu på 67,7 kg, dvs. et vægttab på 6,3 kg i løbet af 6 uger. Jeg overholder stadig min plan, men kan mærke at det bliver sværere...

Min BMI er nu 24,6 og jeg er officielt IKKE længere overvægtig med chance for alverdens følgesygdomme. Det er sgu dejligt. Har været overvægtig de sidste 10 år, så jeg går rundt lige nu som om jeg er i en rus...

Og hold kæft, hvor har jeg bare lyst til at købe tøj :nissetunge:

Jeg har faktisk i de sidste 5 år overvejet at få lavet en fedtsugning af mave og hofter. Var til en forkonsultation med plastkirurgen for en 3 år siden (Plastkirurgisk klinik i Randers). Plastkirurgen var så fair at fortælle mig, at resultatet først ville blive pænt, når jeg havde tabt mig til i hvert fald en BMI på 25. Ja, det har jeg jo så nået nu. Min mave er næsten væk og er overbevist om, at jeg også kan træne mig til en lækker "pariser po po". Tror faktisk ikke, at jeg skal have den fedtsugning alligevel...

Edited by Kibo
Link to comment
Share on other sites

Faldt i med et brag

Ja, det skulle jo ske før eller siden... Men at det begyndte 4 timer efter mit sidste optimistiske indlæg, havde jeg jo nok ikke regnet med :crybaby:

Jeg fik gæster og havde stillet nødder, chips og saltstænger frem til dem. Jeg vidste, at det skulle være en aften med rødvin og sprut. Jeg havde lovet vennerne det, da de frygtede, at jeg var ved at blive helt underlig midt i mit "program", da jeg har haft rygrad som en stålbesat regnorm :innocent:

Jeg vidste, at sprutten ville resultere i, at jeg kiggede dybt i det usunde og at min væskebalance ville spille mig et puds de næste par dage.

Og ganske rigtig. Hele ugens vægttab og standhaftighed var spildt efter denne weekend. Det gjorde det jo heller ikke bedre, at jeg fik et par dage i sengen med ondt i halsen, hvor jeg ikke kunne få mit daglige fix af motion :thumb_down:

Men jeg er kravlet tilbage på hesten og har lagret erfaringen i baghovedet. Nu skal jeg bare have overstået de næste 3 tests, som er firmajulefrokosten, juleaften og nytårsaften. Måske bliver mit program "udvidet" med et par uger for at nå i mål, men jeg skal nok komme i mål :bunny:

Edited by Kibo
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

De 10 uger er gået

Vil lige starte med at indrømme, at jeg vist ikke tænkte mig om, da jeg gik i gang med dette projekt. Hvem ved sine fulde fem lægger et slankeprogram hen over december måned med julefrokoster, hygge og masser af mad og druk..? :4slap:

Status

Efter 10 uger har jeg tabt 8,4 kg. Nåede altså ikke helt i mål, men er absolut tilfreds alligevel.

De sidste 14 dage af december endte i et "hul". Mit mål var blot ikke at tage på, men jeg gjorde ikke noget særligt ved kosten. Jeg prøvede at få min motion, men centeret var lukket i 4 dage hen over julen og så selvfølgelig i denne weekend. Havde ikke den store lyst til undedørs motion, da her lige nu er - 10 grader, men fik gået en del rundt - og det giver selvfølgelig også...

Jeg har på de sidste 11 måneder tabt 13,6 kg - hovedsagelig ved hjælp af motion, men her til sidst også ved hjælp af en rimelig streng kostplan.

Hvad sker der nu

Jeg har tænkt lidt over, hvad mit næste mål er. Jeg mangler 1,4 kg i at nå mit umiddelbare mål, men ønsker at tabe yderligere 6,4 kg. Herefter må jeg "bare" koncentrere mig om at holde vægten :innocent:

Link to comment
Share on other sites

De 10 uger er gået

Vil lige starte med at indrømme, at jeg vist ikke tænkte mig om, da jeg gik i gang med dette projekt. Hvem ved sine fulde fem lægger et slankeprogram hen over december måned med julefrokoster, hygge og masser af mad og druk..? :4slap:

Status

Efter 10 uger har jeg tabt 8,4 kg. Nåede altså ikke helt i mål, men er absolut tilfreds alligevel.

De sidste 14 dage af december endte i et "hul". Mit mål var blot ikke at tage på, men jeg gjorde ikke noget særligt ved kosten. Jeg prøvede at få min motion, men centeret var lukket i 4 dage hen over julen og så selvfølgelig i denne weekend. Havde ikke den store lyst til undedørs motion, da her lige nu er - 10 grader, men fik gået en del rundt - og det giver selvfølgelig også...

Jeg har på de sidste 11 måneder tabt 13,6 kg - hovedsagelig ved hjælp af motion, men her til sidst også ved hjælp af en rimelig streng kostplan.

Hvad sker der nu

Jeg har tænkt lidt over, hvad mit næste mål er. Jeg mangler 1,4 kg i at nå mit umiddelbare mål, men ønsker at tabe yderligere 6,4 kg. Herefter må jeg "bare" koncentrere mig om at holde vægten :innocent:

tillykke med de 8,4 er sq meget godt gået når du har haft december måned med ;) held og lykke med de sidste 6,4 kilo, skal vi sige inden foråret? :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Der findes vist flere udgaver af dette citat - denne her er lidt anderledes:

It is better aim for the stars and hit the moon, than to aim for the

trees, and hit the ground.

Du sigtede højt, og selvom du ikke helt ramte, så var det et flot skud - eller noget :laugh:

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Ja, det er jo hørt før. Det burde være muligt at tabe 10 kg på 10 uger, men hvad kræver det egentligt?

Jeg er kvinde, 166 cm høj og havde 1 år siden en "kampvægt" på godt 80 kg. Ikke særlig chamerende for en på min højde. Min absolutte maxvægt har været 84 kg, hvilket vel er ca 3 år siden. Havde vist egentlig ikke selv lagt mærke til, at vægten havde sneget sig så langt op. Men efter en julefrokost, så jeg et billede af mig selv og jeg lignede en luftballon (ja bare det var luft :tongue: , men det var det jo ikke). Det satte gang i første omgang af mit vægttab.

Jeg tabte i løbet af det næste år til halvandet 12 kg og vejede i lang tid 72 kg. I november 2003 fik jeg arbejde i Nuuk i Grønland. Jeg fik en masse hyggevenner :4mewantfood: , fredagsøl og ingen motion overhovedet. Vægten sneg sig i løbet af et års tid atter op omkring de 80 kg :mad:

I februar i år begyndte jeg i det lokale motionscenter. I starten var det styrketræning og meget lidt cardio. Det vigtigste for mig var at få en vane. De første par måneder trænede jeg sammen med en anden pige, men hun hoppede fra. Jeg blev strammet meget op. Fordelingen på kroppen er blevet betydelig pænere og jeg har tabt 7,5 kg til dato.

Mandag 24. oktober startede jeg min plan: 10 kg på 10 uger :devil: Min startvægt var da 74 kg.

I morges sagde vægten 72,5 kg :cooldance:

Men hvordan får man et konstant vægttab på 1 kg om ugen..?

Min kostplan ser ud som følger:

Morgen: 1 grøntsags(grov)bolle med agurk, 2½ dl saft light, 1 multi vitamin

Frokost: Grøntsager og kød / salat og kød / bønner, grøntsager og kød (ingen kartofler, ris el pasta)

Aften: Grøntsager og kød / salat og kød / bønner, grøntsager og kød (ingen kartofler, ris el pasta)

Spiser intet fra havet. Kan simpelthen ikke fordrage det...

Har droppet mellemmåltiderne, da det bare gjore mig mere "sulten". Det blev en vane at sidde og gnaske gulerødder hele tiden...

Herudover drikker jeg the, vand og saft light (2 kcal pr. dl færdigblandet saft)

Stopper vægttabet mon, hvis man spiser for ensformigt..?

Kibo

Hej,

Du kan sagtens tab 1 kilo eller mere om ugen med Vægt Konsulenters kur. Jeg har prøved det og det virker.

Jeg har selv lavet men egen opskrifter da Vægt Konsulenteners er for dyrt.

Hilsen Joanne

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

I stedet for at lave mit eget topic, så fortsætter jeg på denne, som beskriver det samme som jeg vil - 10 kg på 10 uger!

Jeg er 115 kg og 193 cm høj, og er ret muskuløs, dog har jeg før vejet 150 kg, så jeg ser ikke så cut ud. Jeg har været nede på 97 kg, men fik problemer (med hoften - gjorde ondt at sparke til fodbolde og tage armbøjninger blandt andet - nogen bud?) og tog lidt på. Så startede jeg på uni, og med al den stillesiddende aktivitet, fredagsbar mv, så har jeg taget 10 - 15 kg på i løbet af 2 år. De skal væk!

Jeg overvejer at starte en blog herinde - vil det ikke være en god ide? - såfremt nogen gider læse den, og hjælpe mig op på hesten i svære tider :D

Hvad er mit ligevægtsindtag ca? - Jeg er ret solidt bygget, 193 cm høj og vejer 115 kg. Hen over sommeren skal jeg arbejde på et lager, og vil motionere ved siden af.

Hvad er det bedste sted at motionere, her over sommeren? - Jeg bor i aalborg, og vil ikke give 400 for en måned i et center - SU'en tillader det ikke.

Jeg har brug for lidt hjælp også - ser i, jeg arbejder hen over sommeren på et lager, hvor der selvfølgelig er en masse søde sager, som skal pakkes på paller. Nogengange er der uheld, hvilket betyder at der tit er en æske med kage eller lign som er åbnet. Sidste år blev jeg tit træt hen ad dagen, og det var jo nemt at spise en kage (i ved, de små kager fra karen wolf fx) for lige at overleve dagen. Hvad kan i anbrfale at tage med for at stabilisere min trang til sukker, og tage den værste sult, og som er nemt at spise - dvs, det skal ikke svine? - Jeg har tænkt på bananer, og evt. nogle kiwi skåret ud i både - hvad ellers?

Tja, det hele handler vel om at jeg gerne vil af med nogle fedtdepoter om hoften, så jeg håber de bliver mindre hvis jeg gør en indsats!

Tak for hjælpen, Mvh.

Link to comment
Share on other sites

I stedet for at lave mit eget topic, så fortsætter jeg på denne, som beskriver det samme som jeg vil - 10 kg på 10 uger!

Jeg er 115 kg og 193 cm høj, og er ret muskuløs, dog har jeg før vejet 150 kg, så jeg ser ikke så cut ud. Jeg har været nede på 97 kg, men fik problemer (med hoften - gjorde ondt at sparke til fodbolde og tage armbøjninger blandt andet - nogen bud?) og tog lidt på. Så startede jeg på uni, og med al den stillesiddende aktivitet, fredagsbar mv, så har jeg taget 10 - 15 kg på i løbet af 2 år. De skal væk!

Jeg overvejer at starte en blog herinde - vil det ikke være en god ide? - såfremt nogen gider læse den, og hjælpe mig op på hesten i svære tider :D

Hvad er mit ligevægtsindtag ca? - Jeg er ret solidt bygget, 193 cm høj og vejer 115 kg. Hen over sommeren skal jeg arbejde på et lager, og vil motionere ved siden af.

Hvad er det bedste sted at motionere, her over sommeren? - Jeg bor i aalborg, og vil ikke give 400 for en måned i et center - SU'en tillader det ikke.

Jeg har brug for lidt hjælp også - ser i, jeg arbejder hen over sommeren på et lager, hvor der selvfølgelig er en masse søde sager, som skal pakkes på paller. Nogengange er der uheld, hvilket betyder at der tit er en æske med kage eller lign som er åbnet. Sidste år blev jeg tit træt hen ad dagen, og det var jo nemt at spise en kage (i ved, de små kager fra karen wolf fx) for lige at overleve dagen. Hvad kan i anbrfale at tage med for at stabilisere min trang til sukker, og tage den værste sult, og som er nemt at spise - dvs, det skal ikke svine? - Jeg har tænkt på bananer, og evt. nogle kiwi skåret ud i både - hvad ellers?

Tja, det hele handler vel om at jeg gerne vil af med nogle fedtdepoter om hoften, så jeg håber de bliver mindre hvis jeg gør en indsats!

Tak for hjælpen, Mvh.

Et vægttab kræver kun én ting: Motivation. Uden den kan du glemme det. Drop det der "10 kg på 10 uger", det er overhovedet ikke en holdbar løsning. Jeg garanterer dig for at de 10 kg sniger sig tilbage igen, når du måske får tabt dem. Det optimale er at ændre din livvstil til noget du kan leve med, samtidigt med at du lever sundere og taber dig. Den rytme kan sagtens tage tid at finde. Lad være med at presse dig selv med en deadline!

Drop træningscentre. De dur kun til styrketræning. Konditionstræning kan sgu ligeså godt foregå udenfor, i form af en gåtur, cykeltur eller løbetur. Det vigtigste er at røre sig! Kager og andet pap mad skal du selvfølgelig holde fra hverdagen, og kun spise en gang imellem. Kan du ikke det, er din motivation ikke optimal. Det handler ikke om at se godt ud på stranden, det handler om dit helbred og dit velvære. Du skal gå 100% ind for det, ellers kan du ligeså godt lade være.

Groft brød, magert kød, fisk, frugt og grøntsager er perfekt mad til at slanke sig. Væn dig til at tage frugt med på arbejde, og spis grøntsager til hvert enkelt måltid. Og det vigtigste af alt - hav tålmodighed. Det sker ikke bare sådan lige, og hvis det gør, er det højst sandsynligt ikke en stil du kan køre fremover = kiloene kommer tilbage igen! Du vil takke dig selv for at tage dig den tid det tager, tro mig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kan ikke lade være med at komme med en lille update. Havde helt glemt denne tråd.

Hold da op - havde helt glemt, at jeg havde været igang med det projekt år tilbage. Hmm gad vide, om man skulle prøve igen...haha

Nej spøg til side. Det lykkedes faktisk at komme fra en kampvægt på 84 kg ned til 59 kg og jeg var bare verdens lykkeligste kvinde. Men som alle andre, der tror, at man bare kan droppe motionen og den sunde livsstil og stadig holde vægten faldt jeg også i. :nonono:

Jeg har ingen undskyldninger, men kan blot indrømme, at der har sneget sig 10 kg på sidebenene siden jeg i 2007 vejede 59 kg.

Øv øv øv.

Jeg er dog efter billederne fra netop afholdte sommerferie motiveret for at komme igang igen - og ja, det bliver med endnu et sindsygt projekt, hvor jeg vil kickstarte mit vægttab. Det er bare det, der virker bedst for mig. :laugh:

Forresten så er jeg så småt begyndt at spise fisk - man kan åbenbart ikke bo I Grønland i længere tid uden at komme til det. Her tog jeg åbenbart også fejl..haha..

God sommer til alle - og nyd varmen

Kibo

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share