Øget muskelmassen sikrer bedre forbrænding


ChristianLykke
 Share

Recommended Posts

...snip...

Til Maxpower's eget eksperiment kan jeg tilføje at jeg ikke er istand til at opnå bare tilnærmelsesvis samme pulsniveau under styrketræning. Her dog kun gennemført som traditionel full-body-program, men med meget korte pauser (hvis nogle). 61 sæt på under 1 time. Pulsen kom aldrig rigtig over 40 % af pulsreserven. Dette skyldes dog nok også at jeg ikke i samme omfang kører til grænsen eller er i stand til dette over længere tid.

Mit eksperiment er selvfølgelig helt uvidenskabelig, men kunne illustrere (ud over forskelle i udførelsesmetode) personer med vidt forskellige udgangspunkter. Hvor MaxPower vel kan siges at have et primært udgangspunkt fra styrketræningen er mit træningsudgangspunkt i cardiotræningen.

Forskellen er narturligvis at min muskelmasse (begrænsede) ikke via styrketræning er i stand til at presse en særlig høj pulsintensitet (hvilket nok er noget tættere på målgruppe, der ønsker vægttab). Desuden skulle min skal vi sige "tilvænning" til kredsløbstræning nok også medføre at loftet for den maximale krydsløbstræning er en del højere end for forholdsvis utrænede (håber jeg). Gennemsnittet ligger måske et sted midt imellem, men kun hvis der virkelig knokles under styrketræningen ellers er det nok tvivlsomt om styrketræningen kan komme i nærheden af forbrændingsniveauet fra konditionstræningen.

Fedt der er andre som vil "ofre" sig for denne spændende tråd :bigsmile:

Der skal bestemt ikke herske nogen tvivl om at vores udgangspunkt er forskelligt, og du har helt ret at det nok er ret urealistisk at en overvægtig og relativt utrænet når op på den forbrænding/snitpuls jeg målte. Jeg er heller ikke i tvivl om at 61 sæt på en time er hårdt, men jeg synes at kunne fornemme på øvelsesvalget, at der er en kraftig overvægt at maskin- og isolationsøvelser? Jeg kan kun lige identificere bænkpres, benpres og pulldown som flerledsøvelser. Det må have noget at sige. Din bedre kondi er som du selv påpeger formentlig også en ret betydende faktor. Næste gang så prøv at måle din puls under squat, gerne relativt high-rep og naturligvis efter en fornuftig opvarmning, så kroppen allerede er godt varm. :smile:

Uanset alt dette, så er det interessant at få et indtryk af spredningen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fedt der er andre som vil "ofre" sig for denne spændende tråd :bigsmile:

Der skal bestemt ikke herske nogen tvivl om at vores udgangspunkt er forskelligt, og du har helt ret at det nok er ret urealistisk at en overvægtig og relativt utrænet når op på den forbrænding/snitpuls jeg målte. Jeg er heller ikke i tvivl om at 61 sæt på en time er hårdt, men jeg synes at kunne fornemme på øvelsesvalget, at der er en kraftig overvægt at maskin- og isolationsøvelser? Jeg kan kun lige identificere bænkpres, benpres og pulldown som flerledsøvelser. Det må have noget at sige. Din bedre kondi er som du selv påpeger formentlig også en ret betydende faktor. Næste gang så prøv at måle din puls under squat, gerne relativt high-rep og naturligvis efter en fornuftig opvarmning, så kroppen allerede er godt varm. :smile:

Uanset alt dette, så er det interessant at få et indtryk af spredningen.

Helt enig også i din kritik af udførelsen. Testen var heller ikke gennemtænke (spontan), men blot en hurtig udgave af mit normale program. Maskinøvelser blev let det foretrukne valgt, da disse var hurtig at "gå til" tidsmæssigt. Desuden har jeg helt sikkert en hang til maskinøvelser som sikkert burde skiftes ud med flere frie øvelser. Min læge mente ikke jeg bør lave squat i øjeblikket (knæproblemer), men ellers er der helt sikker mange øvelsesvalg, der kan forbedres (det er dog hidtil ikke noget jeg har gået forfærdelig meget op i i de par måneder jeg har været igang).

Link to comment
Share on other sites

Der er næppe nogle "gode" grunde til vægtkure uden motion og ja desværre er dette næsten frarådet eller i bedste fald overset af flere de store vægtkurs-forretninger (fx. også vægtkonsulenterne).

Nu findes der mange forskellige overvægtsbehandlinger, både mere og mindre anerkendte, som ikke omfatter motion til at starte med. Nogle indfører det så senere i behandlingen, mens andre slet ikke har det med.

Du har ret i, at der helt sikker findes mindre gode grunde til dette :mad:

Dog findes der også nogle meget relevante. Jeg vil her nøjes med at belyse en af dem:

Det meste af vores adfærd består af mønstre som vi gentager igen og igen. Når man har gentaget et mønster i mange år eller måske det meste af livet, kan det være meget, meget svært at ændre/bryde dette mønster.

For mange overvægtigt BMI > 30 betyder et permanent vægttab = en totalt omlægning af deres liv.

Det vil sige at der er en masse dårlige livsmønstre der skal ændres, både hvad angår det mentale, kost vaner, fysisk aktivitet, social adfærd osv.

Hvis du kræver af en person, at han skal ændre sine adfærdsmønstre på alle disse områder på en gang, dvs. alt hvad er kendt og trygt, bliver trykket væk under ham, så er der meget stor risiko for, at projektet bliver uoverskueligt og derfor opgivet.

Ved vægttab er det vigtigste energibalancen. Dvs. at du skal forbrænde mere end du indtager. Mange overvægtige BMI > 30 har en overspisnings adfærd, som gør denne negative energibalance umulig. Derfor starter mange behandlinger med, at man fokusere udelukkende på, at få styr på kosten og spiseadfærden. Dette alene kan kræve mange resurser af den overvægtige ofte både mentalt og socialt, og det vurderes derfor ofte, at det er urealistisk at kræve, at der samtidig skal motioneres.

Jeg ved, at det kan være svært for mange af os sportsnarkomaner at forholde sig til, men motion er for de fleste overvægtige BMI > 30 IKKE sjovt, til at starte med. Dette er dog en delt anden debat, som jeg vil undlade at begynde på nu.

Der vil helt sikker være en masse af jer som sidder og læser dette, som er bevis på det modsatte, og til jer kan jeg kun sige: Fantastisk flot klaret :4thumbup: Mønsterbrydning er noget af det sværeste her i livet, og du har gjort det :4thumbup:

Men der er en masse andre mennesker – i 2003 skrev Ernæringsrådet at der var 350.000 mennesker BMI > 30 i Danmark - som måske ikke har let ved det.

Jeg ved ikke, om vi burde starte en ny tråd, med denne diskussion, da den ikke har så meget med muskelmasse at gøre :blush:

Link to comment
Share on other sites

Nu findes der mange forskellige overvægtsbehandlinger, både mere og mindre anerkendte, som ikke omfatter motion til at starte med. Nogle indfører det så senere i behandlingen, mens andre slet ikke har det med.

Du har ret i, at der helt sikker findes mindre gode grunde til dette :mad:

Dog findes der også nogle meget relevante. Jeg vil her nøjes med at belyse en af dem:

Det meste af vores adfærd består af mønstre som vi gentager igen og igen. Når man har gentaget et mønster i mange år eller måske det meste af livet, kan det være meget, meget svært at ændre/bryde dette mønster.

For mange overvægtigt BMI > 30 betyder et permanent vægttab = en totalt omlægning af deres liv.

Det vil sige at der er en masse dårlige livsmønstre der skal ændres, både hvad angår det mentale, kost vaner, fysisk aktivitet, social adfærd osv.

Hvis du kræver af en person, at han skal ændre sine adfærdsmønstre på alle disse områder på en gang, dvs. alt hvad er kendt og trygt, bliver trykket væk under ham, så er der meget stor risiko for, at projektet bliver uoverskueligt og derfor opgivet.

Ved vægttab er det vigtigste energibalancen. Dvs. at du skal forbrænde mere end du indtager. Mange overvægtige BMI > 30 har en overspisnings adfærd, som gør denne negative energibalance umulig. Derfor starter mange behandlinger med, at man fokusere udelukkende på, at få styr på kosten og spiseadfærden. Dette alene kan kræve mange resurser af den overvægtige ofte både mentalt og socialt, og det vurderes derfor ofte, at det er urealistisk at kræve, at der samtidig skal motioneres.

Jeg ved, at det kan være svært for mange af os sportsnarkomaner at forholde sig til, men motion er for de fleste overvægtige BMI > 30 IKKE sjovt, til at starte med. Dette er dog en delt anden debat, som jeg vil undlade at begynde på nu.

Der vil helt sikker være en masse af jer som sidder og læser dette, som er bevis på det modsatte, og til jer kan jeg kun sige: Fantastisk flot klaret :4thumbup: Mønsterbrydning er noget af det sværeste her i livet, og du har gjort det :4thumbup:

Men der er en masse andre mennesker – i 2003 skrev Ernæringsrådet at der var 350.000 mennesker BMI > 30 i Danmark - som måske ikke har let ved det.

Jeg ved ikke, om vi burde starte en ny tråd, med denne diskussion, da den ikke har så meget med muskelmasse at gøre :blush:

Ja du har selvfølgelig ret i der kan være en masse psykologiske barrierer, men set fra et fysiologisk synspunkt er de gode grund mindre gode grund. Da vil jeg påstå at motionen også kan være til stor hjælp for de overvægtige, der er parate til at forsøge sig med motion i høj grad også på det psykologiske plan. Men du har sikkert ret i at det kan være en uoverstigelig barriere for mange.

At der vil være grupper af personer, som vil finde det som en stor barriere at påbegynde motion er heller i en undskyldning for ikke at tilbyde andre kure baseret på en kombination af kostændring og motion.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med dig i, at den bedste behandling af overvægt stort set altid vil være en kombination af både kostændring og motion, samt at hvis personen er parat til også at forsøge sig med motion, så skal det ikke bremses.

Min pointe er bare, at for mange overvægtige BMI > 30 er det uoverskueligt at starte på begge ting på en gang. Og det vigtigste er så først at få styr på energibalancen og dernæst tilføje motionsdelen :xmas:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med dig i, at den bedste behandling af overvægt stort set altid vil være en kombination af både kostændring og motion, samt at hvis personen er parat til også at forsøge sig med motion, så skal det ikke bremses.

Min pointe er bare, at for mange overvægtige BMI > 30 er det uoverskueligt at starte på begge ting på en gang. Og det vigtigste er så først at få styr på energibalancen og dernæst tilføje motionsdelen :xmas:

Vi er grundlæggende enig, men jeg tror der findes en del (sikkert mindretal) af personer med over 30 i BMI, som på et eller andet tidspunkt tidligere i deres liv har dyrket lidt motion. Her vil en anbefaling af motion måske ikke rejse samme barriere.

Desuden vil det helt sikkert virke mere overskueligt, hvis motionen ikke som ofte nu er overladt til eget personligt initiativ (dog evt. via læge el. andet). En organisering af grupper af overvægtige på motionshold ville give en helt anderledes tryghed og motivation for at dyrke motion, så de pågældende ikke føler sig nedværdiget ved at træne med normalvægtige (berettiget eller ej). Så langt er den forebyggende sundhedssektor langt fra kommet, mens der postes milliarder af skattekroner i efterbehandling på sygehusene når den usunde levestil er blevet til sygdom.

Nå vi må heller passe på vi er ved at komme uden for emnet.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Som det allerede er blevet fremhævet, så er det meget svært at sige noget generelt om problemstillingen.

Det er umuligt at fastslå, hvor meget masse en person præcis vil opbygge over et år, da det afhænger af den enkelte, samt træningen og kostens karakter.

Det er måske endnu vanskeligere at bedømme, når man snakker om personer, der er i energiunderskud. Jeg har ikke så mange undersøgelser liggende omkring problemstillingen, som jeg troede.

Vi kender dog alle følgende undersøgelse, der viser et markant gain af LBM ved træning og energiunderskud.

Effect of a hypocaloric diet, increased protein intake and resistance training on lean mass gains and fat mass loss in overweight police officers.

Brigham and Women's Hospital, Boston, MA 02115, USA. [email protected]

We compare the effects of a moderate hypocaloric, high-protein diet and resistance training, using two different protein supplements, versus hypocaloric diet alone on body compositional changes in overweight police officers. A randomized, prospective 12-week study was performed comparing the changes in body composition produced by three different treatment modalities in three study groups. One group (n = 10) was placed on a nonlipogenic, hypocaloric diet alone (80% of predicted needs). A second group (n = 14) was placed on the hypocaloric diet plus resistance exercise plus a high-protein intake (1.5 g/kg/day) using a casein protein hydrolysate. In the third group (n = 14) treatment was identical to the second, except for the use of a whey protein hydrolysate. We found that weight loss was approximately 2.5 kg in all three groups. Mean percent body fat with diet alone decreased from a baseline of 27 +/- 1.8 to 25 +/- 1.3% at 12 weeks. With diet, exercise and casein the decrease was from 26 +/- 1.7 to 18 +/- 1.1% and with diet, exercise and whey protein the decrease was from 27 +/- 1.6 to 23 +/- 1.3%. The mean fat loss was 2. 5 +/- 0.6, 7.0 +/- 2.1 and 4.2 +/- 0.9 kg in the three groups, respectively. Lean mass gains in the three groups did not change for diet alone, versus gains of 4 +/- 1.4 and 2 +/- 0.7 kg in the casein and whey groups, respectively. Mean increase in strength for chest, shoulder and legs was 59 +/- 9% for casein and 29 +/- 9% for whey, a significant group difference. This significant difference in body composition and strength is likely due to improved nitrogen retention and overall anticatabolic effects caused by the peptide components of the casein hydrolysate. Copyright 2000 S. Karger AG, Basel

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...3&dopt=Abstract

Følgende er lavet på overvægtige kvinder, der næsten gainer et halvt kilo LBM på 2 måneder, hvor der samtidigt tabes cirka 4 kilo fedt.

Resistance weight training during caloric restriction enhances lean body weight maintenance.

Department of Kinesiology, University of Michigan, Ann Arbor.

To assess the individual and combined effects of weight loss and weight training on body weight and body composition, 40 obese women were randomly assigned to one of four groups for an 8 wk weight-loss study. These groups were control ©; diet without exercise (DO); diet plus weight training (DPE); and weight training without diet (EO). Body weight decreased for DO (-4.47 kg) and DPE (-3.89 kg) compared with C (-0.38 kg) and EO (0.45 kg). Lean body weight (LBW) increased for EO (1.07 kg) compared with DO (-0.91 kg) and C (-0.31 kg) and for DPE (0.43 kg) compared with DO. Upper-arm muscle areas (determined by radiograph) increased for DPE (11.2 cm2) and EO (10.4 cm2) compared with C (2.7 cm2) and DO (2.1 cm2). It was concluded that weight training results in comparable gains in muscle area and strength for DPE and EO. Adding weight training exercise to a caloric restriction program results in maintenance of LBW compared with DO.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...037&query_hl=21

Så det lader til, at det er muligt at opbygge en ikke ubetydelig andel LBM under en diæt, når der styrketrænes, hvilket der også konkluderes i flere reviews. Hvor meget det vil være, vil variere i forskellige kontekster, og er derfor umuligt at sige noget generelt om.

Med hensyn til cardio og bibeholdelse af LBM, så har jeg ikke set så mange studier på området, hvorfor jeg også tidligere har efterspurgt dem. Jeg fandt dog to to frem.

I det første kommer de frem til, at fedttabet er henholdsvis 78% og 97% af det samlede vægttab for cardio alene og cardio og styrketræning. Tallet er kun 69% for diæt alene. Så her bibeholdes LBM stort set kun ved vægttræning kombineret med cardio. Bibeholdelsen af LBM er dog en helt del større end ved cardio alene.

Influence of exercise training on physiological and performance changes with weight loss in men.

Department of Kinesiology, Noll Physiological Research Center, The Pennsylvania State University, University Park 16802, USA. [email protected]

PURPOSE: The purpose of this study was to examine the physiological effects of a weight-loss dietary regimen with or without exercise. METHODS: Thirty-five overweight men were matched and randomly placed into either a control group (C; N = 6) or one of three dietary groups; a diet-only group (D; N = 8), a diet group that performed aerobic exercise three times per week (DE; N = 11); and a diet group that performed both aerobic and strength training three times per week (DES; N = 10). RESULTS: After 12 wk, D, DE, and DES demonstrated a similar and significant (P < or = 0.05) reduction in body mass (-9.64, -8.99, and -9.90 kg, respectively) with fat mass comprising 69, 78, and 97% of the total loss in body mass, respectively. The diet-only group also demonstrated a significant reduction in fat-free mass. Maximum strength, as determined by 1-RM testing in the bench press and squat exercise was significantly increased for DES in both the bench press (+19.6%) and squat exercise (+32.6%). Absolute peak O2 consumption was significantly elevated in DE (+24.8%) and DES (+15.4%). There were no differences in performance during a 30-s Wingate test for the DE and DES, whereas D demonstrated a significant decline in peak and mean power output. Resting metabolic rate (RMR) (kcal x d(-1)) was not significantly different for any of the groups except for the DE group. There were no significant changes in basal concentrations of serum glucose, BUN, cortisol, testosterone, and high density lipoprotein (HDL) cholesterol for any of the groups. Serum total cholesterol and low density lipoprotein (LDL) cholesterol were significantly decreased for all dietary groups. Serum triglycerides were significantly reduced for D and DES at week 6 and remained lower at week 12 for D, while triglycerides returned to baseline values for DES. CONCLUSIONS: These data indicate that a weight-loss dietary regimen in conjunction with aerobic and resistance exercise prevents the normal decline in fat-free mass and muscular power and augments body composition, maximal strength, and maximum oxygen consumption compared with weight-loss induced by diet alone.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...375&query_hl=13

Det er nogenlunde samme konklusion, omkring 80-20 ratioen ved cardio, i følgende, hvor der dog realiseres 2-3 gange så stort et underskud, end de omkring 500 kcal, som vi normalt snakker om, hvilket selvfølgelig kan have en stor betydning.

The independent and combined effects of 16 weeks of vigorous exercise and energy restriction on body mass and composition in free-living overweight men--a randomized controlled trial.

Department of Medicine, University of Western Australia, Western Australian Institute for Medical Research, Perth, Australia.

This study assessed the effects of 16 weeks of energy restriction and vigorous exercise on body mass and body composition. Sixty sedentary men, mean body mass (mean +/- SD) 96.3 (13.9) kg and mean age 42.4 (5.0) years, were randomly assigned to either continue their normal energy intake or restrict energy intake by 4,186 to 6,279 kJ. d(-1). Each group was further randomized to a control light exercise program, or a vigorous exercise program for 3 half-hour sessions per week. Vigorous exercise improved maximum oxygen consumption (Vo(2max)) by approximately 24% (0.56 [95% confidence interval, 0.47 to 0.65) L. min(-1), P <.001) with no significant changes in body mass, body composition, or fat distribution. With energy restriction there was a significant reduction in body mass of 10.1 (8.0 to 12.2) kg, lean body mass (LBM) of 2.4 (1.5 to 3.3) kg, fat mass (FM) of 7.7 (5.9 to 9.6) kg, waist to hip ratio (WHR) of 0.03 (0.01 to 0.04), and the sum of 6 skinfolds of 26.9 (15.4 to 38.4) mm (P <.001). Combining vigorous exercise with energy restriction resulted in no further changes in measures of body composition. We conclude that in sedentary free-living overweight men, 16 weeks of energy restriction, but not vigorous intensity exercise, results in substantial reductions in body mass, LBM, and FM. Furthermore, vigorous intensity exercise when combined with energy restriction did not modify or enhance the changes in body fat distribution or body composition seen with energy restriction alone. The independent effects of exercise to induce changes in body mass and composition in the longer term in free-living overweight subjects on an energy-restricted diet deserve further study. Copyright 2003, Elsevier Science (USA). All rights reserved.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...0&dopt=Abstract

Hvis der er nogen, der har andre undersøgelser, så må de meget gerne poste dem, så vi kan få et større bedømmelsesgrundlag.

Men set i forhold til ovenstående undersøgelser, så mener jeg ikke, at en forskel på 10 kilo er helt hen i vejret, når vi snakker et vægttab over et år, hvor der skal tabes 20-30 kilo. I hvert fald ikke, hvis vi fastholder, at der kan opygges LBM ved vægttræning under diæten, og at den mistede LBM ved cardio alene vil udgøre mere end 20% af vægttabet.

Men måske man skulle sige 5-10 kilo for at være på den sikre side. :nissetunge:

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

Ugh- Jeg har ikke så meget tid for tiden, da jeg har gang i mit eget studie vedrørende ændringer i kropsvægt og kropssammensætning hos adipøse. Jeg vil dog kort kommentere 2 hovedpunkter som er særdeles vigtige for konklusionen.

1) Du bygger hovedsageligt din konklusion omkring hvor meget muskelmasse der kan opbygges under diæt på det ene studie af Demling. Det er yderst gode resultater der opnåes. Andre studier viser dog mere "normale" resultater.

2) I den meta-analyse MaxP linker til tidligere anslås at ved et vægttab på 10 kg er 1,7 kg FFM ved diæt kombineret med motion. I disse studier har man et større energiunderskud end 500 Kcal og tab af FFM er derfor større end det vil være ved et energiunderskud på 500 Kcal.

Link to comment
Share on other sites

Stubbe:

Ugh- Jeg har ikke så meget tid for tiden, da jeg har gang i mit eget studie vedrørende ændringer i kropsvægt og kropssammensætning hos adipøse.
Det lyder spændende. Jeg håber, at du vil poste resultaterne, når de foreligger.
1) Du bygger hovedsageligt din konklusion omkring hvor meget muskelmasse der kan opbygges under diæt på det ene studie af Demling. Det er yderst gode resultater der opnåes. Andre studier viser dog mere "normale" resultater.

Ja det er jeg klar over, men som du kan se, så bygger jeg bestemt heller ikke tallene på den undersøgelse, da vi så skulle op og snakke om meget store gains i LBM på et år. Lad os bare sige, at man kan gaine i hvert fald 3 kg LBM på et år, hvor man er på diæt, hvilket altså er mindre, end de gainer i den nævnte undersøgelse på 12 uger.

Vi snakker altså overvægtige nybegyndere, der træner et helt år med et moderat underskud, så det kan du vel ikke være meget uenig i. Jeg tror, at gainet ofte vil være større.

2) I den meta-analyse MaxP linker til tidligere anslås at ved et vægttab på 10 kg er 1,7 kg FFM ved diæt kombineret med motion. I disse studier har man et større energiunderskud end 500 Kcal og tab af FFM er derfor større end det vil være ved et energiunderskud på 500 Kcal.

Den meta-undersøgelse havde jeg faktisk overset, men jeg kan ikke se, at den skulle bevirke, at de 5-10 kilo ikke stadig passer ganske godt. Hvor meget var deres underskud da på?

Lad os sige, at vores personer skal tabe 25 kilo fedt. Ud fra den kan de regne med at tabe over 4 kilo LBM. Så hvis vi benytter ovenstående tal, så er forskellen altså på over 7 kilo.

Link to comment
Share on other sites

Den meta-undersøgelse havde jeg faktisk overset, men jeg kan ikke se, at den skulle bevirke, at de 5-10 kilo ikke stadig passer ganske godt. Hvor meget var deres underskud da på?
Der er delt op efter om energiindtaget er ligevægtsindtag eller diæt, og diæt igen delt op om det er over eller under 1000 Kcal.

Det lyder spændende. Jeg håber, at du vil poste resultaterne, når de foreligger.
Jeg kan fortælle at kvinderne mistede 29% FFM pr kg vægttab og mænene mistede 35% FFM pr kg vægttab. Deres energiunderskud var ca 7000KJ og 9000KJ for henholdsvis kvinder og mænd. Dette er et relativt stort underskud og nok endda for lavt sat. De er samtidigt fysisk aktive 3 timer dagligt.

Jeg er pt ved at se hvilke af de undersøgte parametre der kan forklare vægttab og FFM/kg.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan fortælle at kvinderne mistede 29% FFM pr kg vægttab og mænene mistede 35% FFM pr kg vægttab. Deres energiunderskud var ca 7000KJ og 9000KJ for henholdsvis kvinder og mænd. Dette er et relativt stort underskud og nok endda for lavt sat. De er samtidigt fysisk aktive 3 timer dagligt.

Jeg er pt ved at se hvilke af de undersøgte parametre der kan forklare vægttab og FFM/kg.

Ja det er et meget stort underskud. Hvis jeg skulle have et underskud på 9000KJ, så ville jeg ikke få meget indenbords.

Er der inkluderet vægttræning i den fysiske aktivitet, eller består den udelukkende af cardio?

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

Ja det er et meget stort underskud. Hvis jeg skulle have et underskud på 9000KJ, så ville jeg ikke få meget indenbords.

Er der inkluderet vægttræning i den fysiske aktivitet, eller består den udelukkende af cardio?

For de fleste er der en mængde styrketræning med og for alle er der aktiviteter som svømning med. Det relativt store tab af FFM tænkes at skyldes det store energiunderskud muligvis kombineret med den høje aktivitet.
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også at det lyder som et meget stort energi underskud. Jeg tænker at forsøgspersonerne må have føle en ekstrem sult. Er der lavet nogle registrering er af dette (sultfølelse)? :4mewantfood:

Hvor lang tid skulle denne diæt holdes og hvor mange kunne ikke gennemføre den?

Er der nogle negative fysiologiske konsekvenser ved et så lavt energi indtag? Her tænker jeg både kortsigtet og langsigtet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også at det lyder som et meget stort energi underskud. Jeg tænker at forsøgspersonerne må have føle en ekstrem sult. Er der lavet nogle registrering er af dette (sultfølelse)? :4mewantfood:

Hvor lang tid skulle denne diæt holdes og hvor mange kunne ikke gennemføre den?

Er der nogle negative fysiologiske konsekvenser ved et så lavt energi indtag? Her tænker jeg både kortsigtet og langsigtet?

Hvis det er en sund og fiberrig kost er der ikke de store problemer med at blive mætte. Der er ikke registreret på sultfølelsen, men jeg har haft samtaler med flere af dem som bekræfter ovenstående, hvilket jeg også har fået bekræftet fra andre fagpersoner som er i kontakt med disse eller andre personer i lignende situation.

Min undersøgelse varede 13 uger og inkludere 52 som alle gennemgik hele forløbet, derudover var der 20-30 som blev ekskluderet af andre grunde men som også gennemgik diæten.

Kortsigtet kan der tænkes at være ting som træthed, kuldskær, irritabel, indlæring mm. altså faktorer som forårsages af et kraftigt underskud, på langsigt kender jeg ikke til nogen dokumenterede negative effekter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har set nogle forskellige forsøg, der er lavet for at belyst de psykologiske effekter af diæter.

De er af meget forskellig videnskabelig karakter, men alligevel interessante. Nogle af konsekvenserne er:

Under forsøgene : Overfokusering på mad, koncentrationsbesvær, humørsvingninger og depression.

Efter forsøgene : Tab af kontrol over deres spiseadfærd, med risiko for overspisningsadfærd. Ændringer i kognition og selvkontrol som kan medfører spiseforstyrrelser.

De fleste spiseforstyrrelser udspringer af slankekurre. Jeg ved ikke om størrelsen af nedsætningen af det daglige energiindtag har betydning for risikoen for udvikling af spiseforstyrrelser? Men måske kunne et meget stort energi underskud trigge prædispositioner?

Link to comment
Share on other sites

De fleste spiseforstyrrelser udspringer af slankekurre. Jeg ved ikke om størrelsen af nedsætningen af det daglige energiindtag har betydning for risikoen for udvikling af spiseforstyrrelser? Men måske kunne et meget stort energi underskud trigge prædispositioner?
Hvis du mener at de fleste af alle spiseforstyrelser og ikke kun anorexi udspringer af slankekure må du gerne komme med nogle kilder så jeg kan læse mere. Eventuelt definer spiseforstyrrelse. Jeg forstår ikke din kobling mellem energiunderskud og spiseforstyrrelser. Normalt vil det være personer med "spiseforstyrrelser", bredt forstået, der kan have et så stort energiunderskud, altså den anden vej rundt. Hvis alm. personer faster eller indtager VLCD, altså er i stort energiunderskud, er der jo heller ikke noget der tyder på det giver spiseforstyrrelser.
Link to comment
Share on other sites

Hvis du mener at de fleste af alle spiseforstyrelser og ikke kun anorexi udspringer af slankekure må du gerne komme med nogle kilder så jeg kan læse mere.

Både inden for anoreksi, bulimi og overspisning (binge eating) er slangekurer, diæt og faste hovedårsagen til overspisningsadfærden. (Fairburn er en af de førende på området se fx. C.G. Fairburn: ”Overcomming Binge Eating” 1995)

Jeg forstår ikke din kobling mellem energiunderskud og spiseforstyrrelser. Normalt vil det være personer med "spiseforstyrrelser", bredt forstået, der kan have et så stort energiunderskud, altså den anden vej rundt. Hvis alm. personer faster eller indtager VLCD, altså er i stort energiunderskud, er der jo heller ikke noget der tyder på det giver spiseforstyrrelser.

Koblingen mellem energiunderskud og spiseforstyrrelser skulle gerne fremgå af de forsøg jeg refererede til før. Forsøgende viste som sagt tegn på, at forsøgspersonerne efterfølgende havde tab af kontrol over deres spiseadfærd, med risiko for overspisningsadfærd. Ændringer i kognition og selvkontrol som kan medfører spiseforstyrrelser.

Som sagt kan der stilles spørgsmåls tegn ved forskellige ting ved forsøgene (se fx Polivy et al. 1994 ”Effects of anxiety on eating: Does palatability moderate distress-induced overeating in dieters? Journal of Abnormal Psychology, 103, 505-10)

Edit: For overblik se evt. Jane Ogden: "The psychology of eating" 2003, side 124-125

Edited by ChristianLykke
Link to comment
Share on other sites

Både inden for anoreksi, bulimi og overspisning (binge eating) er slangekurer, diæt og faste hovedårsagen til overspisningsadfærden. (Fairburn er en af de førende på området se fx. C.G. Fairburn: ”Overcomming Binge Eating” 1995)
Jeg ved ikke om det var en anerkendt teori for 10 år siden, der er bare ikke meget der tyder på det i dag, men vil lige læse din sidste ref.
Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke om det var en anerkendt teori for 10 år siden, der er bare ikke meget der tyder på det i dag, men vil lige læse din sidste ref.

Jeg ved godt, at det var en kraftig simplificering af forløbet, og at der selvfølgelig er andre bagvedliggende årsager. Men streng diæt er ved både anoreksi, bulimi og overspisning (binge eating) ofte den udløsende faktor for overspisningsadfærden.

Kognitiv model for bulimi (C.G.Fairburn):

Lavt selvværd -> Ekstremt bekymret over figur og vægt <-> streng diæt <-> overspisning <-> afskaffelse -> lavt selvværd -> ………………

Jeg vil selvfølgelig ikke hævde, at alle der går på diæt eller slankekur vil få spiseforstyrrelser. Men mange får overspisningsadfærd (specielt ved ekstreme kurer), og for nogle kan dette være en trigger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved godt, at det var en kraftig simplificering af forløbet, og at der selvfølgelig er andre bagvedliggende årsager. Men streng diæt er ved både anoreksi, bulimi og overspisning (binge eating) ofte den udløsende faktor for overspisningsadfærden.

Kognitiv model for bulimi (C.G.Fairburn):

Lavt selvværd -> Ekstremt bekymret over figur og vægt <-> streng diæt <-> overspisning <-> afskaffelse -> lavt selvværd -> ………………

Jeg vil selvfølgelig ikke hævde, at alle der går på diæt eller slankekur vil få spiseforstyrrelser. Men mange får overspisningsadfærd (specielt ved ekstreme kurer), og for nogle kan dette være en trigger.

Sat lidt på spidsen påstår du at de fleste/mange adipøse personer er blevet det på grund af en/flere strenge diæter da de var normal/let overvægtige? Det glæder jeg mig til at læse mere om :xmas: indtil da kan jeg kun kommentere at det lyder meget usansynligt. Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Sat lidt på spidsen påstår du at de fleste/mange adipøse personer er blevet det på grund af en/flere strenge diæter da de var normal/let overvægtige?

Nej :nissegrin:

Gruppen af adipøse personer er en uhomogen gruppe. Hvad der hos den enkelte er skyld i forskydning af energibalancen, kan være genetiske, livsstils, farmakologiske eller psykologiske faktorer.

Jeg vil meget gerne komme mere ind på de psykologiske faktorer, men det bliver efter min eksamen :innocent:

Edited by ChristianLykke
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share