Vil rigtig gerne ha lidt input...


Cat
 Share

Recommended Posts

Hey :bigsmile:

Jeg sidder lige og roder lidt med en opgave i fysioterapi….

Baggrund:

En gammel mand (79) er faldet og har slået sit ene knæ… Det hævede, blev varmt og rødt.. Nu er hævelsen faldet og der er smerte til 4 på en vasskala

Manden føler at knæet er ustabilt og har dårlig balance – føler sig dog ikke svimmel….

Der ses atrofi af quadriceps (specielt vastus medialis).. Ekstension -10 og fleksion 100…. Har desuden begyndende slidgigt….

Det jeg så er i tvivl om er om jeg eventuelt har overset noget i mine umiddelbare tanker om en palpatorisk undersøgelse… Jeg har tænkt at man selvfølgelig kan se atrofien, og åbenlyst at bevægeligheden er nedsat… Endfeel’en gætter jeg umiddelbart til være sej ved fleksion i modsætning til normalen… Desuden ville jeg lave 0-5muskeltest….

Noget væsentligt jeg har glemt eller ikke har tænkt på??

Senere har jeg en ide om at jeg vil give ham noget manuel behandling og udvælge forskellige styrke og balanceøvelser… Noget specifikt jeg skal tænke på i den sammenhæng???

Håber at der er et par kloge hoveder som muligvis er i stand til at hjælpe lidt da jeg er sikker på jeg har overset noget vigtigt…..

Håber der er et par kloge hoveder der kan komme med input :bigsmile: :xmas:

Link to comment
Share on other sites

Hvad med patellas sporing på femur? Hvis VMO er dårlig kunne man forestille sig en lateral sporing af patella.

Desuden Lachmann test til ACL samt test af MCL & LCL (hvis du skal teste)

Desuden en proprioceptiv test for om han formår at mærke hvorledes knæet er placeret uden at kigge. Kan ikke huske navnet på den, men søg evt i bøgerne eller på google på proprioceptiv knee test. Hvis ikke du har success må du lige skrive.

God fornøjelse

Link to comment
Share on other sites

Hvad med patellas sporing på femur? Hvis VMO er dårlig kunne man forestille sig en lateral sporing af patella.

Desuden Lachmann test til ACL samt test af MCL & LCL (hvis du skal teste)

Desuden en proprioceptiv test for om han formår at mærke hvorledes knæet er placeret uden at kigge. Kan ikke huske navnet på den, men søg evt i bøgerne eller på google på proprioceptiv knee test. Hvis ikke du har success må du lige skrive.

God fornøjelse

Har faktisk også overvejet det med patellasporingen, netop pga VMO... Men kom af en eller anden grund væk fra det igen.... Så takker :4thumbup:

Skal egentlig ikke teste, men kigger da lige på dem alligevel :innocent: .. Er jo lidt nysgerrig :rudolph: ....

Proprioceptiv test lyder lovende... :bigsmile: ... Vender tilbage hvis jeg ikke finder hvad jeg søger....

Mange tak :superman: ...

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk også overvejet det med patellasporingen, netop pga VMO... Men kom af en eller anden grund væk fra det igen.... Så takker :4thumbup:

Skal egentlig ikke teste, men kigger da lige på dem alligevel :innocent: .. Er jo lidt nysgerrig :rudolph: ....

Proprioceptiv test lyder lovende... :bigsmile: ... Vender tilbage hvis jeg ikke finder hvad jeg søger....

Mange tak :superman: ...

Jamen velbekomme da. Det jo vigtigt at være forberedt på 3 semester eksamen :wink: . Kører det stadig med en masse cases som man får inden eksamen og kan øve sig på?

Link to comment
Share on other sites

Tænker du en fin muskeltest når du vil score 0-5? Ellers vil en grov muskeltest oftest være den første man vælger for derefter, hvis der er belæg for det, uddifferentierer de svage muskler enkeltvis.

Nu har du ikke skrevet noget om funktionsundersøgelse, men den skal jo altid med også...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share