Progression i 20-rep breathing squat program!


Årgang82
 Share

Recommended Posts

Hej Alle!

Er begyndt at køre 20-rep breathing squat og har brugt de sidste 2 uger på at gøre mig fortrolig med det hele. Ikke mindst de 20 reps squat! Workloaden har dog ikke været den store omvæltning, da jeg har trænet HST før, men der er nu stadig forskel! Ligger allerede og kører de 20xsquat med det samme som jeg kørte de 5 reps med i mit HST program! :superman:

Nå, men nu ligger landet bare sådan, at jeg tager en uges deloading inden jeg starter på en frisk omgang i det nye år og for ikke at komme skævt ind på det hele, vil jeg gerne høre hvordan i syntes det ville være fornuftigt at gribe det hele an!

HST havde jo den fordel at alt var besluttet for én på forhånd i form af regneark :4thumbup:

På forhånd tak og glædelig JUL :newyear:

Link to comment
Share on other sites

HST havde jo den fordel at alt var besluttet for én på forhånd i form af regneark :4thumbup:

Det synes jeg da ikke er nogen fordel. Så tager programmet jo slet ikke hensyn til din udvikling og aktuelle form. M.h.t. 20 reps breathing squat bør du øge vægten, når du føler, at du er klar til det. Hvis du kun lige akkurat kom igennem den 20. rep med lungerne hængende ud af halsen, og du fra rep nr. 15-16 stykker tvivlede på, om du kom levende gennem de sidste reps, så skal du ikke sætte mere vægt på. Ellers så skal der mere på stangen næste gang :wink: .

Eftersom 20 reps breathing squat er en ekstrem øvelse bør du starte med så lav en vægt, at du ikke er i tvivl om, at du kan gennemføre. Derefter kan du øge med 2½kg om ugen, indtil du begynder at nærme dig den grænse, som jeg beskrev ovenfor. Derefter kan du nøjes med at øge med 1kg af gangen, når du føler dig klar til det. Det handler om at presse dig til grænsen. Ikke at ryge ud over den.

Link to comment
Share on other sites

Det med, at det hele var besluttet for en på forhånd i HST, var ikke ment helt så bokstaveligt! Det jeg prøvede at sige var at man ud fra arket kunne danne sig en rød tråd igennem programmet fra uge til uge! Undskyld hvis jeg ikke formulerede mig tydeligt nok.

Brugte bestemt ikke progressionsudregningerne til noget som helst, men i HST blev man hver 2. uge tvunget til at ændre reps og kg så progressionen kom helt af sig selv! Dette er bare ikke tilfældet med 20-reps....

Desuden gik mit spørgsmål om progression ikke kun på de 20xsquat men på hele programmet. Er helt med på at morgenmaden skal op og vende en tur i mundhulen under squat. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Det synes jeg da ikke er nogen fordel. Så tager programmet jo slet ikke hensyn til din udvikling og aktuelle form. M.h.t. 20 reps breathing squat bør du øge vægten, når du føler, at du er klar til det. Hvis du kun lige akkurat kom igennem den 20. rep med lungerne hængende ud af halsen, og du fra rep nr. 15-16 stykker tvivlede på, om du kom levende gennem de sidste reps, så skal du ikke sætte mere vægt på. Ellers så skal der mere på stangen næste gang :wink: .

Eftersom 20 reps breathing squat er en ekstrem øvelse bør du starte med så lav en vægt, at du ikke er i tvivl om, at du kan gennemføre. Derefter kan du øge med 2½kg om ugen, indtil du begynder at nærme dig den grænse, som jeg beskrev ovenfor. Derefter kan du nøjes med at øge med 1kg af gangen, når du føler dig klar til det. Det handler om at presse dig til grænsen. Ikke at ryge ud over den.

Ville være lykkelig hvis jeg havde muligheden for at stige med kun 1 kilo af gangen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det med, at det hele var besluttet for en på forhånd i HST, var ikke ment helt så bokstaveligt! Det jeg prøvede at sige var at man ud fra arket kunne danne sig en rød tråd igennem programmet fra uge til uge! Undskyld hvis jeg ikke formulerede mig tydeligt nok.

Brugte bestemt ikke progressionsudregningerne til noget som helst, men i HST blev man hver 2. uge tvunget til at ændre reps og kg så progressionen kom helt af sig selv! Dette er bare ikke tilfældet med 20-reps....

Desuden gik mit spørgsmål om progression ikke kun på de 20xsquat men på hele programmet. Er helt med på at morgenmaden skal op og vende en tur i musndhulen under squat. :bigsmile:

Jeg er selv i fuld gang med programmet (3 mdr), og det er et yderst fremragende program. Går ud fra du har læst TJs artikel om selvsamme?

Personligt har jeg gjort det på samme måde som anbefalet, mht. squatten. Det er self. individuelt, men en progression på ca. 2,5 kg. i udvalgte basisøvelser ca. hver 14. dag, har for mig været meget realistisk.

Indtil videre har jeg gainet omkring 10 kg, steget 20 kg i squatten, 15 i dødløft og 20 i bænk. (repsne er dog også faldet lidt, men det er, som du sikkert ved, hele pointen med programmet.

Men ihvf virker det, og jeg ønsker dig go fornøjelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv i fuld gang med programmet (3 mdr), og det er et yderst fremragende program. Går ud fra du har læst TJs artikel om selvsamme?

Personligt har jeg gjort det på samme måde som anbefalet, mht. squatten. Det er self. individuelt, men en progression på ca. 2,5 kg. i udvalgte basisøvelser ca. hver 14. dag, har for mig været meget realistisk.

Indtil videre har jeg gainet omkring 10 kg, steget 20 kg i squatten, 15 i dødløft og 20 i bænk. (repsne er dog også faldet lidt, men det er, som du sikkert ved, hele pointen med programmet.

Men ihvf virker det, og jeg ønsker dig go fornøjelse.

Er det begynder gains? For hvis ikke, så er det fandeme leeee' :blink: Det er også meget godt om det er begynder gains :nissecool:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er steget 15kg i bænk og 10kg i skrå bænk siden jeg startede for cirka 2måneder siden. Har trænet i over 4år.

Tror det var springet fra mange års split programmer der fik min krop til at reagere.

men Konge program! :king: (Er selvfølgelig også steget i alt det andet, ville bare ikke lige skrive det nu og her :blush: )

Men til hensyn til hvordan du skal starte i det nye år, så brug en uge eller to til at finde ud af hvor du er rent styrke mæssigt.

Tag hvad du tror du kan, og så tag den derfra - vægt af eller på.

Sådan har jeg gjort hvis der har været uventet pauser eller ferie der har forhindret træningen.

Link to comment
Share on other sites

Er det begynder gains? For hvis ikke, så er det fandeme leeee' :blink: Det er også meget godt om det er begynder gains :nissecool:

Har trænet i 3-4 år, så begyndergains er det inta... Men ja, ædt i gennem har jeg sq. :4mewantfood: :4thumbup:

Det har til tider også været ret så hårdt... - på grænsen til at brække mig ca. hver gang, men har indtil videre formået at holde det inde :)

Men igang med dig, trådstarter... - efterhånden er der erfaringer der taler for programmets funktionelle virkning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share