Force-Velocity


Cat
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg sidder lige og hygger mig lidt med en force/power-velocity opgave :4thumbup: ...

Læste lidt om effekt og der står følgende i min bog

".... figuren viser at effekten er størst når fiberen er belastet med ca 1/3 af den maksimale isometriske spænding og hastigheden er ca 1/3 af det maksimale"

Og det er jeg helt med på... mine resultater viser det samme.... så det er jo perfekt.... Men så er det bare at jeg gerne selv vil forstå hvorfor det er sådan??? Er der en der gider forklare mig det?, for det jeg har citeret står for sig selv (og altså uden forklaring i bogen) :innocent:

Takker på forhånd :bigsmile:

Edited by Cat
Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg sidder lige og hygger mig lidt med en force/power-velocity opgave :4thumbup: ...

Læste lidt om effekt og der står følgende i min bog

".... figuren viser at effekten er størst når fiberen er belastet med ca 1/3 af den maksimale isometriske spænding og hastigheden er ca 1/3 af det maksimale"

Og det er jeg helt med på... mine resultater viser det samme.... så det er jo perfekt.... Men så er det bare at jeg gerne selv vil forstå hvorfor det er sådan??? Er der en der gider forklare mig det?, for det jeg har citeret står for sig selv (og altså uden forklaring i bogen) :innocent:

Takker på forhånd :bigsmile:

Det er en fysisk mekanisk forklaring:

Effekt er jo det arbejde/energi der udføres pr tidsenhed: A/t

Et arbejde er defineret som kraft (force) gange vej: F * d

Når hastigheden er tæt på 0 er kraften F stor, men vejen lille jf hastighed. Når Hastigheden er stor er kraften noget lavere.

Det der siges er således, at det er omtrent i det nævnte interval der kan der er optimalt forhold mellem de to faktorer.

Ganske nørdet forklaring, som kan være svær at sætte billeder på i hovedet (var det i hvert fald for mig da jeg først stødte på det) og svær at overføre til noget praktisk. Din krop ved i forvejen hvad der er optimalt mht hastighed... Et glimrende eksempel er jo hvornår du skifter gear på cyklen. Du ved hvornår gearet er for let og man er langt til højre på force/velocity kurven, og modsat ved du også når gearet er for tungt at træde og man nærmer sig isometrisk arbejde.

Mere interessant i mine øjne er, at utrænede ikke er i stand til excentrisk at komme ret meget over isometrisk styrke, men man faktisk skal være nogenlunde trænet for at kunne udvikle den fine force/velocity-kurve som de fleste lærebøger indeholder.

Den excentriske deficit tilskrives primært neurale faktorer og holder sig længe efter man er holdt op med at træne, hvor musklerne naturligvis atroferer. :smile:

Fortsat god læsning!! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share