Hvem ville gaine mest?


Viggo
 Share

Recommended Posts

Hej

Min ven er basket og diskuterer hvorvidt en person der træner og samtidig går et par ture (~~50km ialt) pr. dag, ville opnå bedre muskelhypertrofi end en person der bare sad og slappede af?

PS. begge træner og holder et kalorieindtag der nøjagtigt gør dem istand til at KUN gaine muskel. (dvs ham der går ture, har et LIDT højere indtag end ham der slapper af. Ingen af dem gainer noget som helst fedt).

Help us out

Link to comment
Share on other sites

50 km om dagen?

Man kan ikke holde et indtag, der gør at man KUN gainer muskel! Hvis man er i overksud vil man gaine både muskel- og fedtvæv. Jo større aktivitetsniveau man så har, jo mindre fedt vil man gaine (men ikke nødvendigvis mere muskel af den grund). Det er selvfølgelig forudsat at man er "mættet" med hensyn til vægttræning.

EDIT: jeg havde vist ikke helt fattet spørgsmålet. Styrketræner begge to, eller ingen af dem? Jeg er vist ved at gå i ketose efter at have levet af flæskesteg i så lang tid.

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Hvordan skulle en person der sidder og slapper af tillægge sig muskelmasse? :blink:

Hvorforfor i alverden skulle personen der er i kalorieoverskud og styrketræner og går lange ture ikke tillægge sig muskelmasse - ligesom alle andre der styrketræner? :blink:

Forstår ikke dit spørgsmål.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Hvordan skulle en person der sidder og slapper af tillægge sig muskelmasse? :blink:

Hvorforfor i alverden skulle personen der er i kalorieoverskud og styrketræner og går lange ture ikke tillægge sig muskelmasse - ligesom alle andre der styrketræner? :blink:

Forstår ikke dit spørgsmål.

Ingen af dem styrketræner. Den ene går blot ture mens den anden sidder stille.

50 km dagligt er meget og kan godt tænkes at have en negativ effekt på muskelmassen, men udelukkes dette vil han stort set blot beholde sin muskelmasse, mens personen der ligger stille vil miste muskelmasse over tid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forstået det på følgende måde:

1. Begge personer styrketræner optimalt.

2. Begge personer spiser, så de har det nødvendige energioverskud til at opbygge muskelmasse. Med nødvendig menes, at overskuddet er af en sådan størrelse, at der lige netop er energi nok til stede for at muskemasse forøgelsen netop kan finde sted - der er minimal fedtforøgelse.

3. Her kommer forskellen så. Efter styrketræningen opfører de to personer sig anderledes. Den ene person ligger bare og slapper af (restituerer) mens den anden person går 50km om dagen.

Og spørgsmålet: Hos hvilken person vil der være optimale betingelser for muskelmasse forøgelse?

Det er svært at svare på, men jeg vil holde på den person som også er ude at gå ture - han får masser af frisk luft (det er vel godt for helbredet --> bedre psykisk tilstand --> bedre overall situation for optimal muskelmasse forøgelse)

Bare et gæt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forstået det på følgende måde:

1. Begge personer styrketræner optimalt.

2. Begge personer spiser, så de har det nødvendige energioverskud til at opbygge muskelmasse. Med nødvendig menes, at overskuddet er af en sådan størrelse, at der lige netop er energi nok til stede for at muskemasse forøgelsen netop kan finde sted - der er minimal fedtforøgelse.

3. Her kommer forskellen så. Efter styrketræningen opfører de to personer sig anderledes. Den ene person ligger bare og slapper af (restituerer) mens den anden person går 50km om dagen.

Og spørgsmålet: Hos hvilken person vil der være optimale betingelser for muskelmasse forøgelse?

Det er svært at svare på, men jeg vil holde på den person som også er ude at gå ture - han får masser af frisk luft (det er vel godt for helbredet --> bedre psykisk tilstand --> bedre overall situation for optimal muskelmasse forøgelse)

Bare et gæt.

Præcis!

Lige det jeg mente. Dog var der en lille typo, det skulle have været 5lm og ikke 50km.

Link to comment
Share on other sites

Der har også været sådan en sammenligning mellem Ronnie Coleman og Jay Cutler.

Den ene slapper af hjemme på sofaen og bliver nusset af hans kæreste(Cutler), mens den anden klare et job som politimand ved siden af(Coleman).

Og begge bruger +5g test om ugen.. So who cares??

Spørgsmålet må vel gå på om en smule aktiv restitution vil forbedre muskelhypertrofi potentialet?

Det kan meget vel tænkes, hvis personen der går har ringe blodtilførsel og ringe kapillarisering af (i dette tilfælde især benene) de pågældende muskler.

men det er teoretisering når det er mest ubrugeligt. Individuelle forskelle genetisk og i applikationen af viden omkring kost / træning vil altid betyde uendeligt meget mere.

IRL er det det der tæller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share