Beregn dit energiforbrug


Morten Z
 Share

Recommended Posts

  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Styrketræning er lidt tricky og det er måske for gavmildt at have den som "Moderat motion". Det kræver faktisk at man kører rimeligt mange reps og supersætter. Hvis man kører tungt og holder lange pauser, så svarer styrketræning snarere til en blanding af "Stå og gå" "og "Let motion" .

... er det ikke også det styrkeløfterne gør???

Stå, squat, stå, gå hen og snakke, efter 10 minutter gå tilbage, stå, squat, gå hen til en anden og snakke, 5 minutter senere, gå, bænkpres 2 reps, sidde og snakke og :blahblah:

:laugh::tongue::wink:

Link to comment
Share on other sites

... er det ikke også det styrkeløfterne gør???

Stå, squat, stå, gå hen og snakke, efter 10 minutter gå tilbage, stå, squat, gå hen til en anden og snakke, 5 minutter senere, gå, bænkpres 2 reps, sidde og snakke og :blahblah:

:laugh::tongue::wink:

2 reps?!?!? Are you mad?!?! :crazy:

Men ja, styrkeløft er vel næppe andet end lidt blid motion, men derfor kan jo man godt svede alligevel. :innocent:

Link to comment
Share on other sites

2 reps?!?!? Are you mad?!?! :crazy:

Men ja, styrkeløft er vel næppe andet end lidt blid motion, men derfor kan jo man godt svede alligevel. :innocent:

:blahblah:

Jeg ved ikke hvordan I træner, men selvom jeg snakker, så er jeg alligevel fuldstændigt badet i sved, med forhøjet puls og med "pump" eller whatever ( :tongue: ) i musklerne, 90% af tiden...

Link to comment
Share on other sites

Nu kan styrkeløft jo godt være pænt intens! En smolov i squatten hvor man supersætter med chins indimellem og så over og kører 6x6 med 80% i bænkpres bagefter. Sådan kunne en typisk træning godt se ud for mig :smile:

Man skal jo også tænke på efterforbrændingen ved tung vægttræning ikke er helt uanseelig. Men er da enig i at der også er meget spildtid i centret derfor skal man selvfølgelig kun tælle sæt tiderne ind og ikke alle de pauser man har indimellem.

Jeg skulle vidst have omkring 5000kcal...Er der nogle der gider at omregne dem til bajer :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvede for ikke så længe siden en times styrketræning med pulsur.

Det var en omgang ikke helt ulig min nuværende træning, dvs fullbody med supersæt over hele linjen og MEGET korte pauser. Der er dog ingen tvivl om at korte pauser blev prioriteret højere end hvad der blev løftet, så helt repræsentativt er det næppe.

Jeg kan ikke finde det præcise resultat, men jeg mener snittet var 10-15% mindre end hvad jeg normalt ligger omkring på en spinningtime, dvs. det var cirka 70% af max.

Der er så stor variation i hvor "intenst" folk de træner, så det må kræve en nøje og ærlig vurdering af arbejdet for at kategorisere det korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk muligt at lave et rimeligt simpelt kvantitativt overslag på hvor meget man laver ved et givent program. Man skal blot regne ud hvor meget fysisk arbejde man har udført og herefter dividere med det samlede antal sekunder man har trænet.

Det fysiske arbejde målt i joule kan beregnes ved gange vægten i hver øvelse med løftehøjden og antallet af løft samt omregne kg til Newton. Arbejde beregnes jo som kraft gange vej ( N x m). Kg omregnes til Newton ved at gange med 10.

Eksempel (simpelt program - kun 2 øvelser)

Bænkpres: 3 sæt af 10 reps med 100 kg, løftehøjde 60 cm

Squat: 2 sæt af 8 reps med 130 kg, løftehøjde 110 cm

Træningstid: 20 minutter (1200 sekunder)

Arbejde i Joule

Bænkpres: 3 x 10 x 100 x 0,6 x 10 = 18.000 Joule

Squat: 2 x 8 x 130 x 1,1 x 10 = 22.880 Joule

Sum: 40.880 J

Her er det reelt kun det koncentriske arbejde vi har regnet på, men det koster trods alt også noget at sænke vægtene. Generelt kan man regne med at excentrisk arbejde koster ca. en trediedel af koncentrisk. Vi kan derfor gange med yderligere en faktor på 1,3. Styrketræning kan stimulere til en øget efterforbrænding og hvis man er gået rimeligt til den kan man tillade sig at lægge 15 % oveni. Det samlede arbejde ydre arbejde bliver derfor:

40.880 J x 1,3 x 1,15 = 61.116 J

Hvis vi nu vil sammenligne dette med andre typer af "ydre arbejde", så kan vi udregne den gennemsnitlige effekt målt i watt. Dette gøres ved at dividere med antallet af sekunder:

Effekt = 61.116 J / 1200 s = 51 watt

Alt i alt kan ovenstående træning altså sammenlignes med at køre på 51 watt på en kondicykel i 20 minutter. Hvis man derimod på samme tid havde nået 5 gange så mange reps med vægte der f.eks var 75 % af ovenstående, så begynder det at ligne noget.

Link to comment
Share on other sites

Er det korrekt forstået at man på den måde så "slipper for" at skulle se på kroppens nyttevirkning?

Lige et par kommentarer til dine udregninger :wink:

En løftehøjde i squat på 110cm er vist forbehold meget høje mennesker. Jeg prøvede lige at vurdere min egen dybde op af dørkarmen, og fik noget i retning af 60-70cm.

Men lige præcis i squat, er det der ikke rimelig at medregne en del af sin kropsvægt, for den løfter man jo også?

Jeg kom for øvrigt også til at tænke på mht den rene pulsmåling af styrketræning, at det næppe er sandsynligt man har lavet det samme arbejde, selvom snitpulsen bliver den samme på ved en periodes konditræning.

Lavede lige et simpelt regneark, hvis man har lyst til at lege. Husk at vurdere løftehøjderne rimeligt og tag den lodrette afstand.

edit:

opdateret regnearket lidt.

arbejde_ved_styrketr_ning.xls

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Nu er du jo heller ikke så høj :tongue: - aj, du har sikkert ret. Jeg gad ikke rejse mig fra computeren da jeg sjussede løftehøjden.

Og ja - rigtigt ved squat bør man medregne ca 75% af sin kropsvægt.

Jeg undgik problemet med nyttevirkning ved blot at sammenligne ydre arbejde - altså ikke en egentlig beregning af forbrænding, men mere et sammenligningsgrundlag ift. andre aktiviteter.

Ved styrketræning kan pulsen ikke bruges som et udtryk for arbejdsintensiteten, da pulsen vil være uproportinal høj ift. iltoptagelsen sammenlignet med udholdenhedsaktivitet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Øh, - er det ikke noget med at man nedbryder muskelmasse ved styrketræning, - og at denne muskelmasse så genopbygges over det næste døgnstid og helst en lille smule mere endda.

Troede at det faktisk talte godt med i regnestykket, - så selv dovne SL'ere fik brugt en god portion kcal. der.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Først og fremmest så thumbs-up for beregneren. :4thumbup:

Men er lidt i tvivl om jeg skal anvende Mifflin eller Schofield-formlerne?

Jeg er 1.86 cm høj, vejer 89 kg, har en anslået fedtprocent på en 22-stykker og en moderat aktivitetsniveau (1t powerwalk om dagen, 3 gange styrketræning i ugen).

På en træningsdag ligger Mifflin på 3047 og Schofield på 3166.

Eller er vi ude i peditesser, så man ikke rigtigt kan sige noget fornuftigt...

Link to comment
Share on other sites

På en træningsdag ligger Mifflin på 3047 og Schofield på 3166.

Eller er vi ude i peditesser, så man ikke rigtigt kan sige noget fornuftigt...

det er lidt ude i peditesser da vi alle er bygget forskelligt. 2 mænd der begge vejer 80kg og er 180cm og laver præcis det samme vil sandsynligvis ikke forbrænde det samme. muskler forbrænder bl.a mere end fedt.

hvis du vil cutte, hvilket jeg fornemmer, vil jeg gå efter mifflins.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest så thumbs-up for beregneren. :4thumbup:

Men er lidt i tvivl om jeg skal anvende Mifflin eller Schofield-formlerne?

Jeg er 1.86 cm høj, vejer 89 kg, har en anslået fedtprocent på en 22-stykker og en moderat aktivitetsniveau (1t powerwalk om dagen, 3 gange styrketræning i ugen).

På en træningsdag ligger Mifflin på 3047 og Schofield på 3166.

Eller er vi ude i peditesser, så man ikke rigtigt kan sige noget fornuftigt...

Mifflinformlen er relativ ny så der er ikke så mange studier bag. Dog ser den ud til at være mere nøjagtig på individniveau, men som apprenti også siger er forskellen på godt 100kcal uden praktisk betydning. Der er større forskel hvis vi snakker om f.eks overvægtige. Her vil det have betydning hvilken formel der bruges.
Link to comment
Share on other sites

Stubbe og Apprenti >>> I har helt sikkert ret i at det er for ubetydelige differencer til at det for alvor går en forskel. Jeg holder mig på jeres anbefalinger til Mifflinformlen. :)

Har du så smidt noget vægt aka mindsket din fedt% Turben efter at have fulgt tallene fra beregneren?

Morten Z---> du skrev at hvis man var svært overvægtig skulle man nok regne med en vægt der ville svare til et BMI på 28 istedet for ens eksakte vægt... men hvornår er man svært overvægtig? jeg vejer 112kg og har derfor et BMI på 34... godt nok er jeg overvægtig men svært overvægtig ville jeg nu ikke kalde mig selv

Edited by TLunau
Link to comment
Share on other sites

Rent teoretisk skulle jeg have tabt 150g, er lige begyndt på det i dag.

Men til interesserede, så kan jeg komme med en opdatering om en måneds tid. Kører så nøjagtigt som det kan lade sig gøre, så der skulle blive basis for nogle blærede excel-grafer.

Link to comment
Share on other sites

Rent teoretisk skulle jeg have tabt 150g, er lige begyndt på det i dag.

Men til interesserede, så kan jeg komme med en opdatering om en måneds tid. Kører så nøjagtigt som det kan lade sig gøre, så der skulle blive basis for nogle blærede excel-grafer.

Gerne :smile:

Vil du oplyse hvad du vejer, højde, alder, samt BMR er og hvor meget du forbrænder på træningsdage etc? bare sådan af ren nysgerrighed

Link to comment
Share on other sites

Gerne :smile:

Vil du oplyse hvad du vejer, højde, alder, samt BMR er og hvor meget du forbrænder på træningsdage etc? bare sådan af ren nysgerrighed

Du kunne jo kigge en 4-6 indlæg længere oppe, min ven.. :bigsmile::wink:

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Turben vil det sige at du kun spiser 2500-2600kcal på træningsdage? lyder et a' møj :bigsmile:

Jeg forbrænder i ifølge beregneren ca. 4000kcal på træningsdage hvis jeg sætter de 2 timer jeg er til træning til at være let motion... på ikke træningsdage forbrænder jeg ca. 3400kcal :wink:

Link to comment
Share on other sites

Turben vil det sige at du kun spiser 2500-2600kcal på træningsdage? lyder et a' møj :bigsmile:

Jeg forbrænder i ifølge beregneren ca. 4000kcal på træningsdage hvis jeg sætter de 2 timer jeg er til træning til at være let motion... på ikke træningsdage forbrænder jeg ca. 3400kcal :wink:

Jeg ligger helt nede på 2000kcal, stiler efter 1 kg om ugen, hvilket skulle være 7000 kcal´s underskud, hvis jeg har forstået tingene korrekt. Nu er jeg godt buttet, og jo federe man er, jo højere kcalunderskud kan man holde sig, uden at miste for meget precious muskelmasse. Og du er jo noget tungere end mig :wub: , så hvis jeg forbrænder lige over 3000 og du 4000, så kan det vel ikke være helt skævt.

Med hensyn til at indtaste træning, så er jeg ret konservativ. I dag kørte jeg noget 5*5, hvilket tog ca. 45 kvarter. Her satte jeg 15 min under "moderat motion" og 30 under "stå og gå". Synes det passer meget godt, for det er jo kun ret kort tid man yder. Her på mandag skal jeg køre noget EDT inspireret og der kommer der til at komme langt mere ind under "moderat motion". Så er der selvfølgelig lige det med den høje efterforbrænding af styrketræning... Så der er mange spørgsmål der blafrer i vinden, men nu kører jeg med denne lidt konservative tilgang. Kommer med nogle opdateringer, så snart jeg har tilstrækkeligt data at arbejde med, så om en 7-10 dage kan det være jeg kan udtale mig lidt mere kvalificeret..

Btw: god lille offentligt samtale btw. Nu bliver det så meget sværere at opgive og godt det samme. :4signme:

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Jeg ligger helt nede på 2000kcal, stiler efter 1 kg om ugen, hvilket skulle være 7000 kcal´s underskud, hvis jeg har forstået tingene korrekt. Nu er jeg godt buttet, og jo federe man er, jo højere kcalunderskud kan man holde sig, uden at miste for meget precious muskelmasse. Og du er jo noget tungere end mig :wub: , så hvis jeg forbrænder lige over 3000 og du 4000, så kan det vel ikke være helt skævt.

Med hensyn til at indtaste træning, så er jeg ret konservativ. I dag kørte jeg noget 5*5, hvilket tog ca. 45 kvarter. Her satte jeg 15 min under "moderat motion" og 30 under "stå og gå". Synes det passer meget godt, for det er jo kun ret kort tid man yder. Her på mandag skal jeg køre noget EDT inspireret og der kommer der til at komme langt mere ind under "moderat motion". Så er der selvfølgelig lige det med den høje efterforbrænding af styrketræning... Så der er mange spørgsmål der blafrer i vinden, men nu kører jeg med denne lidt konservative tilgang. Kommer med nogle opdateringer, så snart jeg har tilstrækkeligt data at arbejde med, så om en 7-10 dage kan det være jeg kan udtale mig lidt mere kvalificeret..

Btw: god lille offentligt samtale btw. Nu bliver det så meget sværere at opgive og godt det samme. :4signme:

He det lyder godt :tongue:

Link to comment
Share on other sites

men hvornår er man svært overvægtig? jeg vejer 112kg og har derfor et BMI på 34... godt nok er jeg overvægtig men svært overvægtig ville jeg nu ikke kalde mig selv

jeg mener svært overvægt defineres ved bmi på 35. men det kommer lidt an på hvilket land man beregner ud fra. jeg mener usa's grænse er 37 og deres overvægts grænse er på 27.

for at kontrollere kan du søge lidt på google(jeg er selv for doven)

Link to comment
Share on other sites

jeg mener svært overvægt defineres ved bmi på 35. men det kommer lidt an på hvilket land man beregner ud fra. jeg mener usa's grænse er 37 og deres overvægts grænse er på 27.

for at kontrollere kan du søge lidt på google(jeg er selv for doven)

Du misforstår mig :smile: det jeg spurgte til var Morten Z's definition på svær overvægt... en BB'er eller styrkeløfter kan jo sagtens være svær overvægtig i forhold til BMI men samtidig have en lave fedtprocent :wink:

Link to comment
Share on other sites

 Share