Gerne vægtab, but how?


Fimbul-Vinter
 Share

Recommended Posts

Halløjsovs allesammen, jeg er helt ny herinde så bær over med mig hvis jeg ikke lyder som om jeg ikke har styr på noget. Det har jeg nemlig ikke :bigsmile: ! Jeg søger at tabe mig som mange andre kan jeg forstå. Og som mange andre har jeg 0 erfaring what so ever med sport/motion eller kost, udover de pizzaer jeg VED at jeg har fortæret... Jeg har ladt mig forstå at den bedste måde at tabe sig på er at spise rigtigt, drikke rigeligt med vand og motionere ofte. Men hvad er rigtig spise? Det har tit undret mig. "Sund mad er det rigtige" er der nok et par stykker der vil sige, men for en der ikke har tænkt i de baner før er det ikke lige det mest logiske. Lidt lige som at forklare relativitetsteorien til en chimpanse. Hvad er sund mad? For nogen er kulhydrater og ingen fedt den vigtige faktor, for andre er det protein og ingen kulhydrater. Et andet problem opstår i tiden. Hvor finder i AL den tid til at motionere??? Jeg er på arbejde fra 10-17.30 hver dag og står i butik. Når jeg er færdig der er jeg FÆRDIG, hvis i forstår mig! Ingen overskud. Så tænker man bare på at komme hjem og....... tja spise! Ond ond cirkel, jeg ved det men hvordan pokker bryder man med 10 års vane? Det er vanvittig svært bare det at skulle TÆNKE i andre baner. Jeg er virkelig opsat på at komme i motionscenter, men det er ærlig talt lidt dyrt når man kun er i lære..... Som i kan se har jeg åndsvagt mange spørgsmål der driver mig til vanvid og for at sikre jer mod samme vanvid behøver i kun at svare på et spørgsmål af gangen. Og please, blive ikke vred hvis jeg spørger "but why" til jeres svar. Pap er lettere at forstå hvis det er skåret ud.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Jeg er også ganske ny herinde, men kost har jeg da nogenlunde styr på. Det handler først og fremmest om energiinholdet i det du spiser. Kig på det når du køber ind; det er uhyggeligt så mange kcal der er pr 100 gram i f.eks. chips, fløde eller bare almindeligt hvidt toastbrød.

Du skal kende dit ligevægtsindtag, altså den mængde kcal du skal indtage dagligt for at holde vægten. Det er dit udgangspunkt; så kan du sænk eller hæve dit kcalindtag, alt efter om du ønsker et vægttab eller en vægtøgning. Du kan beregne dit ligevægtsindtag her på MOL, tjek forsiden, de har lige fået en ny beregner :smile:

Jeg synes du skal melde dig ind i et motionscenter. Medmindre man er meget selvmotiverende kan sådan noget som løb godt blive noget man aldrig får taget sig sammen til. Jeg er meldt i et center og får på den måde både motivationen ved hodltræning og nyder godt af adgangen til alle de maskiner jeg ikke har hjemme. Hvis du er lærling kan du måske få studiepris, det er jeg ikke lige klar over.

Men der var i hvert fald starten til svarene på nogle af dine spørgsmål, surf lidt rundt og søg evt. på vægttab eller kost på forsiden, så kommer der et par interessante artikler frem.

Link to comment
Share on other sites

Tiden:

Det er et aktivt valg, en priotering, jeg finder lysten til træning... fordi jeg vitterligt har lyst til at træne, og prioterer derfor min tid derefter.

Du arbejder fra 10-17.30 i butik, det betyder vel at du har fri resten af dagen, det giver 24-(7½+8 (ca. tid du sover)) = 8½, hvis du så bruger 1 time dagligt på motion, så har du stadig 7½ tilbage til whatever :wink:

Kosten:

Grundlæggende handler det om at være i kcal underskud = spise mindre end man forbruger, hvis det er vægttab man er ude efter.

Hvad er dine forudsætninger? Alder, vægt, højde etc.?

Brug et par timer på at kigge lidt i forskellige tråde i det her forum og i forummet "Kost og Kosttilskud"

Hygge

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke kun den sunde kost der er vigtig, ligeså meget mængden. Estimer dit ligevægts indtag ved hjælp af stofskifteberegneren, træk 500 - 1000 kcal fra, og forsøg at indtage dette om dagen. Så skal kiloene nok rasle. Husk protein i form af kylling etc. så du ikke mister for meget muskelmasse.

Hvis du ikke er hip på et motionscenter, så start evt. med at cykle en del, perfekt motion, og de overflødige kilo belaster ikke knæene så meget som f.eks. løb.

Link to comment
Share on other sites

Tiden:

Det er et aktivt valg, en priotering, jeg finder lysten til træning... fordi jeg vitterligt har lyst til at træne, og prioterer derfor min tid derefter.

Du arbejder fra 10-17.30 i butik, det betyder vel at du har fri resten af dagen, det giver 24-(7½+8 (ca. tid du sover)) = 8½, hvis du så bruger 1 time dagligt på motion, så har du stadig 7½ tilbage til whatever :wink:

Kosten:

Grundlæggende handler det om at være i kcal underskud = spise mindre end man forbruger, hvis det er vægttab man er ude efter.

Hvad er dine forudsætninger? Alder, vægt, højde etc.?

Brug et par timer på at kigge lidt i forskellige tråde i det her forum og i forummet "Kost og Kosttilskud"

Hygge

ALLE mennesker har tid til at træne, hvis de prioriterer tiden til det. Hvis du er færdig når du kommer hjem kan det være du kan komme tidligere op om morgenen - du møder forholdsvis sent. Morgentræning kan være en løsning for dig. Og ellers skal du ligge vejen forbi et motionscenter på vej hjem fra arbejde - ikke noget med lige at skulle hjem og smide benene op først; det giver en temmelig stor risiko for at du ikke kommer afsted igen :dry:

Jeg træner i gennemsnit 10-15 timer om ugen og langt den største del af min træning foregår om morgenen inden jeg møder på arbejde. Jeg står op mellem kl. 5 og 6, og har fundet ud af, at det hårde for mig om morgenen er at komme fra vandret til lodret position :tongue: - og det er ikke meget hårdere kl. 5.30 end kl. 7. De længste og mest tidskrævende træningspas (fx lange løbeture) tager jeg i weekenden.

Så du har masser af tid til træning - de fleste mennesker er vågne 16-18 timer i døgnet og så mange timer arbejder de færreste :cool: Jeg møder også administrerende direktører og andre i meget tidskrævende jobs, der løber marathon, så det er ikke tiden, der er problemet, hvis man ikke får trænet. Det er prioriteringen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Fimbul -->

Begynd med at udregne dit ligevægtsindtag med energiberegneren på MOLs forside. Dit ligevægtsindtag er den mængde energi du kan spise *uden* at tabe dig eller tage på. Tricket er så, at spise *mindre* end dit ligevægtsindtag. Motion kan hjælpe her, da du bruger energi ved motion.

Et sjippetov eller en daglig gåtur kan gøre underværker, hvis du ligger 500 kcal under dit ligevægtsindtag.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Hæhæ, jeg må indrømme at jeg nok høre til gennemsnits danskeren :blush: ! Det er en blandet livstil med stor interesse i fjernsyn og film der nok er med til at gøre mig til den jeg er i dag. Mht med det med tiden, så kan jeg med garanti finde den. Problemet er bare at nosse mig sammen! Det er lidt af en udfordring i sig selv. Jeg kan lide at cykle, så det var måske et sted at starte. For et par år siden startede jeg på løb og holdt migselv i gang alene i 3 måneder, men så skete der et eller andet. Når jeg ville løbe begyndte mine skinneben at brænde som om jeg var svømmet ind i en brændmand på stranden. Jeg har det stadig sådan og kan derfor ikke løbe. Men jeg kan af en eller anden mærkelig årsag godt cykle langt uden problemer. Underlige legme.

Link to comment
Share on other sites

Hæhæ, jeg må indrømme at jeg nok høre til gennemsnits danskeren :blush: ! Det er en blandet livstil med stor interesse i fjernsyn og film der nok er med til at gøre mig til den jeg er i dag. Mht med det med tiden, så kan jeg med garanti finde den. Problemet er bare at nosse mig sammen! Det er lidt af en udfordring i sig selv. Jeg kan lide at cykle, så det var måske et sted at starte. For et par år siden startede jeg på løb og holdt migselv i gang alene i 3 måneder, men så skete der et eller andet. Når jeg ville løbe begyndte mine skinneben at brænde som om jeg var svømmet ind i en brændmand på stranden. Jeg har det stadig sådan og kan derfor ikke løbe. Men jeg kan af en eller anden mærkelig årsag godt cykle langt uden problemer. Underlige legme.

Det ser ud til at du godt ved hvor hunden ligger begravet. Så det er helt op til dig selv at komme op af sofaen.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg ville løbe begyndte mine skinneben at brænde som om jeg var svømmet ind i en brændmand på stranden. Jeg har det stadig sådan og kan derfor ikke løbe. Men jeg kan af en eller anden mærkelig årsag godt cykle langt uden problemer. Underlige legme.

Det er såmænd ikke så underligt. Det hedder skinnebensbetændelse og ses relativt ofte. Problemet er en tendens til at sætte for meget træning på for hurtigt, da dit hjerte-lunge system og dine muskler 'kommer i form' meget hurtigere end dine led og sener etc. Desværre kan de ikke følge med i længere tid og så brokker de sig (det er vidst den korte, forenklede udgave).

Grunden til, at det så ikke gør ondt, når du cykler (og sikkert heller ikke ville gøre det hvis du fx havde svømmet), er at belastningen der er meget mindre. Jeg mener, når du sætter et ben i jorden under løb støder du meget belastning ned gennem benet meget pludseligt, du ville nok også have haft ondt hvis du havde 'hoppet' ned på pedalerne mens du cyklede.

For at undggå det i fremtiden skal du nok starte blødere ud og ikke øge fr meget for hurtigt ved løb o.l., eller vælge en sport, der er mindre belastende for ledene fx. cykling eller svømning

Edited by maggishness
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror mange opgiver at tabe sig fordi de tror at knokle og svede flere timer dagligt på en motionscykel eller lignende er den eneste vej frem. Motion er et godt middel til at hæve sit kalorieforbrug, og derfor et fint hjælpemiddel, sundt desuden. Det vigtigste ved vægttab er dog kosten. Du kan let tabe fedt helt uden at motionere hvis du bare sørger for at indtage færre kalorier end du forbrænder. Udregn her hvor meget du cirka forbrænder om dagen, og prøv at indtage omtrent 500 kcal mindre end det. Dette gøres ved at veje din mad med en elektronisk vægt, og ved hjælp af varedeklarationer og en lommeregner, at udregne hvor meget energi der er i den mad du indtager. Det er ikke så svært som det måske kan lyde.

Omkring protein, kulhydrater og fedt som du spurgte om er alle tre vigtige på hver sin måde. Du kan læse om det øverst i 'Kost og Kosttilskud' emnet. Der gives også fin information i denne artikel.

Peter :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er en klassisk begynderfejl at lægge alt for hårdt ud med motionen. Man er så top-motiveret, og den skal ikke ha' for lidt, men så efter 2-3 måneder kommer muren hvor alt gør ondt og føles håbløst...

Jeg er selv spinninginstruktør, pilatesinstruktør samt deltidsreceptionist i et motionscenter i Kbh, og ser ovenstående HVERT år, men det betyder bestemi ikke at alt håb er ude :wink:

Jeg vil også foreslå dig morgentræning da man er helt smadret efter at have stået op en hel dag (har også arbejdet i butik)

Du vil også få energi til resten af dagen, så en sidegevinst kan endda være at du ikke springer direkte på sofaen med en pizza, men faktisk får overskud til at lave sund mad.

Mange motionskæder har firmaaftaler, prøv at sondere terrænet i Ålborg og få evt en prøvetime inden.

Link to comment
Share on other sites

Det væsentlige er at holde ud. Det ved jeg, idet det tog mig 8 år af mit liv at blive i stand til at tage nogle få, usikre skridt. I dag træner jeg både for at holde mit medfødte handicap i ave, og for generelt at have en god kondition. Nogle gange er jeg nødt til at gå bersærk, og råbe og skrige ad mig selv, for at komme afsted til træning. Men afsted kommer jeg.

Mht. sund kost, så skulle motionen og den sunde mad gerne forstærke hinanden: Du har ikke lyst til friturestegte fritter og en pap-kylling, når du lige har oplevet, hvor meget, der skal knokles for at forbrænde X antal Kcal. Når du omvendt `synder´ lidt (det skal der også være plads til), så giver du den en ekstra skalle, næste gang, du træner.

Selv startede jeg med at skære ned på de usunde ting, jeg nemmest kunne undvære, og det var bajerne. Dernæst kom shawarmaer og anden junkfood.

Good luck

Link to comment
Share on other sites

Ikke mindst kan du tabe dig ved motion og komme i bedre kondi, men motion giver dig velvære og en masse overskud i hverdagen... så det er bare at komme afsted!! Nogle er os idrætsgale mennesker kan blive momentant sindsyge af for lidt motion... Alt for meget energi - der skal slippes ud!! :superman:

Held og lykke med det! Jac

Link to comment
Share on other sites

De indre dæmoner man hele tiden forsøger at bekæmpe vil altid blive mig en klods om benet. Men bekæmpes skal de sgu! Så i morges besluttede jeg mig for at bare gå i gang, så jeg gjorde hvad jeg kunne for at få noget godt morgenmad og ellers komme i gang. Så morgenmaden bestod af havregryn med skummet mælk uden sukker (det kan faktisk godt spises :bigsmile: ) og en kop te. Det gav faktisk mere energi end jeg egentlig havde regnet med! Jeg vil prøve at eksperimentere lidt frem og tilbage og se hvad der sker. Mht mine skinneben, er det noget jeg skulle tage at opsøge en læge for?

Link to comment
Share on other sites

så lige en artikel som muligvis kan være interessant for vægttab generelt: http://www.vaegtklubben.dk/default.asp?id=21

angående maden er det jo super at du er kommet godt fra start! så bare fortsæt med den gode energi! men husk at det skal nydes ofr det er jo sådan din livsstil skal være fremover. så hellere spise ting som ikke skal tvinges ned - du mister bare interessen og viljen ellers.

angående skinnebensbetændelse så har jeg haft det i fire år nu så jeg ved lidt om hvordan det er gerne at ville løbe derudaf men er nødt til at stoppe(dog er vægten ikke mit problem, men det giver/gav et godt kick!)

det jeg dog har erfaret er at cykling er et rigtig godt alternativ, eller svømming!

jeg har også været til lægen og han sagde man da godt kunne få nogle smertestillende piller(mener det var gigtpiller) - men der er jo en grund til man mærker smerten, kroppen er komplekst men klogt opbygget og smerter skal respekteres!

en måde du kan afhjælpe skinnebensbetændelsen på er bl. a. cykling og så stille og rolig gå i gang med at lunte hvor opvarmningen er i form af en cykeltur, derefter en gå tur og så lunte - selvom man jo bare vil løbe!!! tålmodighed er en dyd...

men inden du begynder at luntetræne( :laugh: ) så er genoptræningen essentiel.

gå ind på sportnetdoc.dk og tryk på skader i menuen øverst. tryk derefter på skinnebenet på personen. så skulle der gerne komme et foreslag med blandt andet udvendig skinnebensbetændelse frem.

men held og lykke med genoptræningen + cyklingen/svømningen og derefter lunteturene!

edit*

glemte helt at skrive at når du bør få taget en løbetest så du kan få valgt dig nogle ordentlige løbesko. de sko bør du bruge som hverdagssko og fritidssko da de aflaster en anelse mere i forhold til normale sko. hvis der er dresskode hvor du arbejder(som fx reklamebureau eller hvis du har kundekontakt) så kan man også få nogle såler som er bedre end fx en normal lædersål.

hvis det klemmer lidt på tegnedrengen med hensyn til løbeskoene(kvalitet og pris hænger ofte sammen) så er det værd at kigge på udenlandet hvis du ikke har noget i mod at købe over internettet og har afprøvet en given sko. fx kan jeg sige at jeg bruger asics nimbus serien som i dk koster 1300kr uanset hvor du køber den, jeg har haft to forskellige versioner og begge har jeg køb i england til under 800kr inkl fragt - inden skoene kom på markedet i dk...

pga motion-onlines udemærket politik om at man ikke må reklamere for firmaer linker jeg ikke til butikken. men når du ved hvilken sko du vil have kan du via google søge på sider kun fra fx england eller tyskland.

Edited by apprenti
Link to comment
Share on other sites

De indre dæmoner man hele tiden forsøger at bekæmpe vil altid blive mig en klods om benet. Men bekæmpes skal de sgu! Så i morges besluttede jeg mig for at bare gå i gang, så jeg gjorde hvad jeg kunne for at få noget godt morgenmad og ellers komme i gang. Så morgenmaden bestod af havregryn med skummet mælk uden sukker (det kan faktisk godt spises :bigsmile: ) og en kop te. Det gav faktisk mere energi end jeg egentlig havde regnet med! Jeg vil prøve at eksperimentere lidt frem og tilbage og se hvad der sker.

Man opdager også tricks efterhånden til at spice maden op og gøre den mere lækker uden ekstra kalorier. Havregryn er også lækkert som havregrød f.eks., tar' 5 minutter at lave. Du kan eventuelt gøre det sødt ved at smide noget Flydende Sød i, hvilket er uden kalorier. Kanel kan også smides på havren. Det behøver skam ikke at være kedeligt at have styr på sin kost.

Peter :wink:

Link to comment
Share on other sites

Havregrød med kanel?? Ikke dårligt! :4mewantfood: Mht løbesko, så vil det ikke undre mig at det var dem der var med til at skade mine ben. Det var ikke jordens dyreste sko, men når man er fattig studerende :crybaby: er dyre løbesko ikke det der river i ens pengepung som det første. Men hvis jeg vidste dengang hvad jeg ved nu, så havde jeg købt de dyre sko! Man kan jo altid være klog bagefter :wink: Jeg må bare leve med mit "Joakim Von And" valg! Jeg tror nok jeg vælger svømning som en del af min træning da jeg har læst at man bruger mange forskellige muskler til det og at ens kondi bliver i toppen. Desuden har jeg set hvor yndefulde selv søelefanter er i vand :wink: .

Link to comment
Share on other sites

jeg er skam også selv studerende... og 800kr er ikke meget at smide efter nogle løbesko. det skal lige siges at de sko jeg bruger er toppen af poppen, så hvad der i dk koster 1200-1500kr kan du få til omkring eller under 800kr, hvis du vil bruge en time på at søge lidt.

og 800kr er jo ikke så meget når man (hvertfald jeg) ser på hvad der er af udgifter til bøger andet studie relevant(som en tre,fire,fem fredags øl :laugh: ). penge er jo en prioteringsag. fx var jeg i går inde og hører nogle højtalere til 30k per styk og hvis min ven som inviterede mig med til præsentationen havde omkring 100.000 på sin konto havde han med garanti brugt halvdelen af sin surt opsparet formue på to højtalere. andre bruger pengene på biler, motionsudstyr og så er der nogen som os der er nødsaget til at bruge vores få håndører på bøger og faste udgifter.

angående de faste udgifter(som fx mad) så kommer man langt med pasta og tun. det koster omkring 5kr for aftensmaden... og hvis du har nogle krydderier behøver det ikke at være så surt at spise sundt og billigt. havregryn/grød med kanel er et godt eksempel. personligt hælder jeg brun farin over, men jeg skal heller ikke tabe mig. men hvis en skefuld sukker om morgenen er det der afgører om du holder den sunde linje gennem længere tid, så er der vel ikke nogen herinde der har et problem med det...

"Desuden har jeg set hvor yndefulde selv søelefanter er i vand"

skønhed kommer indefra... det er det ydre der tænder(noget du er ved at forbedre), men det indre der tæller(hvertfald i længden :laugh: )

men keep up the good work! :superman:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share