In The Zone!


RunnersHigh
 Share

Recommended Posts

Lad os snakke lidt om et spændende begreb, der har mange navne men henviser til det samme.

Jeg kan godt lide at kalde det "flow", fordi det er sådan det føles, når man har det perfekt i træningen. Benene kører af sig selv, man flyver afsted og man er mere i live en nogen sinde før. Alting flyder ligesom bedre end normalt; man i zonen!! :superman:

Så er det store spørgsmål: Hvordan rammer man bedst ind i det flow? For mig handler det om at lægge langsomt ud og hele tiden holde øje med hvordan kroppen reagerer på træningen. På den måde er der størst chance for at jeg rammer det optimale flow. Men der er sikkert andre muligheder, så dem må i da gerne dele.

Lad os sludre lidt om det. Hvad er jeres erfaringer med flow? :smile:

Her følger en oversigt over hvad der kan være med til at opnå optimalt flow ifølge MOLboer på denne tråd. Den bliver løbende opdateret efterhånden som folk melder ind:

  • Langsom opstart

  • Opmærksomhed på kroppens signaler

  • Den rigtige musik

  • Positiv indstilling til træningen

  • Hvor oplagt man er inden man går i gang med at træne

  • Den rigtige påklædning

  • God timing af mad og drikke

  • Arbejde med mål

  • 110% fokus på træningen

Edited by RunnersHigh
Link to comment
Share on other sites

For mit vedkommende har musikken meget at sige... Jeg kan gang på gang mærke at min træning, intensitet og lyst afhænger meget af om jeg mit eget musik i ørerne, eller om jeg træner til centrets hitFM.

Som så mange andre, virker det for mig somom at musikken lige giver det ekstra, som man i mange tilfælde har brug for. Dette gør at træningen føles noget nær perfekt, og man går ikke og ærgrer sig over at man ikke lige fik det sidste rep med pga. manglende lyst.

Egentlig er der en del variabler der gør at flowet (for)bliver et decideret flow.: Mængden af mennesker = hvor lang tid man evt. skal vente på en given øvelse, er i høj grad noget der kan sætte en bremser for den følelse af "flydende overganghed" bla bla, man gerne vil opnå i sit træningspas. Self. handler det endvidere også om gode og dårlige dage, kosten = styrken, osv., men et interessant spørgsmål er vel hvad man selv kan gøre, for at træningen aka. flowet bliver så optimal som mulig?

Link to comment
Share on other sites

Jeps! Det er en kanon følelse, når man mærker at det hele bare kører - tempoet er højt, men der er masser af overskud! :4thumbup:

For mig skal der umiddelbart flere ting til. Ting som vejret, den rigtige beklædning - ikke for varmt, og ikke for koldt - og selvfølgelig "oplagthed" og energi! Og sidst et fornuftigt udlæg!

Når jeg rammer denne "zone" laver jeg typisk også en PR, uden egentlig at have regnet med det! Jeg bliver ektremt oplagt, og energien vælter ind, tempoet øges og øges, indtil man når helt hjem! :superman: Man er flyvende!

Link to comment
Share on other sites

Lad os snakke lidt om et spændende begreb, der har mange navne men henviser til det samme.

Jeg kan godt lide at kalde det "flow", fordi det er sådan det føles, når man har det perfekt i træningen. Benene kører af sig selv, man flyver afsted og man er mere i live en nogen sinde før. Alting flyder ligesom bedre end normalt; man i zonen!! :superman:

Så er det store spørgsmål: Hvordan rammer man bedst ind i det flow? For mig handler det om at lægge langsomt ud og hele tiden holde øje med hvordan kroppen reagerer på træningen. På den måde er der størst chance for at jeg rammer det optimale flow. Men der er sikkert andre muligheder, så dem må i da gerne dele.

Lad os sludre lidt om det. Hvad er jeres erfaringer med flow? :smile:

Her følger en oversigt over hvad der kan være med til at opnå optimalt flow ifølge MOL. Den bliver løbende opdateret:

  • Langsom opstart

  • Opmærksomhed på kroppens signaler

  • Den rigtige musik

  • Positiv indstilling til træningen

  • Hvor oplagt man er inden man går i gang med at træne

  • Den rigtige påklædning

Hey R.H.

Teorien bag begrebet FLOW kommer fra Den ungarnsk fødte Csikszentmihalyi ( vildt Navn )

Han lavede en undersøgelse med fokus på at se, hvordan menneskets evne var ift at forbybe sig i og leve sig ind i en aktivitet. På baggrund af denne undersøgelse kunne han beskrive en tilstand hvor selvet forsvinder og bevægelsen eller aktiviteten fylder en fuldstændigt. Det er denne oplevelse han kalder Flow experience.

Oplevelser af intensiv engagement, dyb koncentration.

Han lavede en figur som beskriver for store udfordringer som angst provokerende og for små udf. som kedsomhed- og for at bevæge sig i flow skal man søge balancen imellem disse punkter.

Så intensivt engagement, dyb koncentration til en udfordring som er passende..

Edited by hot1tot
Link to comment
Share on other sites

Lad os snakke lidt om et spændende begreb, der har mange navne men henviser til det samme.

Jeg kan godt lide at kalde det "flow", fordi det er sådan det føles, når man har det perfekt i træningen. Benene kører af sig selv, man flyver afsted og man er mere i live en nogen sinde før. Alting flyder ligesom bedre end normalt; man i zonen!! :superman:

Så er det store spørgsmål: Hvordan rammer man bedst ind i det flow? For mig handler det om at lægge langsomt ud og hele tiden holde øje med hvordan kroppen reagerer på træningen. På den måde er der størst chance for at jeg rammer det optimale flow. Men der er sikkert andre muligheder, så dem må i da gerne dele.

Lad os sludre lidt om det. Hvad er jeres erfaringer med flow? :smile:

Her følger en oversigt over hvad der kan være med til at opnå optimalt flow ifølge MOL. Den bliver løbende opdateret:

  • Langsom opstart

  • Opmærksomhed på kroppens signaler

  • Den rigtige musik

  • Positiv indstilling til træningen

  • Hvor oplagt man er inden man går i gang med at træne

  • Den rigtige påklædning

Jeg er enig i de ovenstående punkter, men tilføjer lige et par ting der kan gøre min træning til et "flow" :smile:. Det har meget med dit punkt til hvordan man bliver oplagt og klar til træningen at gøre:

Perefekt følelse af at have spist det rigtge og tilstrækkeligt i god tid før træning. Så kroppen er klar til at yde og man ikke er træt når man starter! Jeg synes også at mine muligheder for flow øges hvis jeg ved at jeg har mad/prot. shake med i tasken til bagefter - så kan jeg fyre det hele af uden at tænke på 30 minutters bustur på tom mave.

Jeg kan også opnå et optimalt flow, hvis jeg på forhånd har sat mig et rigtig godt mål med træningen - og jeg under træningen føler at det er muligt at nå! (Der er selvfølgelig også risiko for et for højt sat mål, men stadig er følelsen når man når noget man har kæmpet for fed og giver et kæmpe kick!)

Jeg kan også opnå et flow hvis jeg har styr på faktorer udenom træningen. F.eks. at alle lektier er klaret, at maden står på bordet når jeg kommer hjem etc. så jeg kan koncentrere mig 110% om træningen!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er begyndt at eksperimentere lidt med hvordan jeg får mest flow, sus og intensitet for pengene når jeg løber.

metoden:

løb i komfortzone > løb udenfor komfortzone > løb tilbage til komfortzone

Så løber jeg f.eks 3km opvarmningsløb hvor jeg løber i min komfortzone. Dvs. jeg løber i et tempo der er fuldstændig behageligt og ikke presser mig det mindste. Så vil jeg løbe intervalløb af 10-20 sek. varighed hvor jeg for hvert interval øger presset til jeg er langt ude af min komfortzone. Til sidst vil jeg vende tilbage til min komfortzone og løbe i et behageligt afjogninstempo

Det fungerede godt i går, jeg vil prøve igen i morgen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Som Hot1tot skrev er der allerede lavet en del om flow.

Lidt fra en opgave jeg skrev for nogle år siden omkring motivation i idræt:

"Flow

Blandt de oplevelsesorienterede teorier er bl.a. et koncept fremført af tjekken M. Csikszentmihalyi kaldet flow, som er en særlig oplevelsesdimension som kan opstå når personen involverer sig i en aktivitet, hvor der er balance mellem oplevede kompetencer og oplevet udfordring. Kort fortalt indeholder oplevelsen af flow følgende karakteristika, dog uden at alle behøver at være tilstede:

-handling og opmærksomhed smelter sammen

-koncentration om opgaven – dvs. irrelevante stimuli forsvinder

-temporær forsvinden af bekymringer mm.

-trancendens af egogrænser

-følelse af at være del af noget større

-ændret tidsopfattelse

-følelse af potentiel kontrol

For at kunne opnå flow er det som før nævnt af altafgørende betydning, at der i aktiviteten er balance mellem oplevede kompetencer og oplevet udfordring. To andre begreber nævnes i denne sammenhæng: angst (anxiety) og kedsomhed (boredom). Angsten opstår når aktiviteten stiller så store udfordringer, at personen opfatter sit færdighedsniveau som langt fra tilstrækkeligt. Kedsomhed udvikler sig hvis personen føler at dennes evner går langt ud over det som aktiviteten kræver. Flow har størst tendens til at forekomme i den smalle zone, hvor der både er en følelse af at udfordres og en oplevelse af at mestre denne udfordring.

Ifølge Csikszentmihalyi kan man sige: jo mere flow en aktivitet giver desto større tendens til at blive ved, samt tendens til at vælge den igen. Og jo flere aktiviteter i livet der indeholder flow, desto større tilfredshed og livsglæde. Der er ingen tvivl om at flow opleves som en indre belønning, og at man når man er i flow ikke er motiveret af noget ydre. Det er dog svært at svare på om motivationen ved flow er indre eller ydre. På den måde er det vel indre motivation. På den anden side set er det et samspil mellem indre og ydre faktorer, der afgør om man opnår flow. Aktiviteten skal være designet på en bestemt måde (ydre) for at ramme lige præcis den måde den enkelte udøver er skruet sammen på (indre)."

Desuden kan den originale bog af tjekken med det tossede navn findes her: Flow

Link to comment
Share on other sites

Hej hr. Bandit.

Tak for et rigtig spændende indlæg. Jeg kan genkende de fleste af de faktorer du refererer:

-handling og opmærksomhed smelter sammen

-koncentration om opgaven – dvs. irrelevante stimuli forsvinder

-temporær forsvinden af bekymringer mm.

-trancendens af egogrænser

-følelse af at være del af noget større

-ændret tidsopfattelse

-følelse af potentiel kontrol

Dog oplever jeg ikke nødvendigvis "koncentration om opgaven" men snarere "øget opmærksom om alt muligt både indeni og udenfor". For mig handler det om at være i live som aldrig før; at være fuldstændig til stede i en uforlignelig intensitet som man sjældent oplever andre sted; et sus; et high; et runnershigh!

"følelse af potentiel kontrol"? Hvad er det lige det betyder? Mulig kontrol af hvad?

Bemærk for øvrigt at jeg personligt ikke nødvendigvis ligger mig op af Csikszentmihalyis definition af flow. Jeg ved at når tingene flyder, så er jeg hvor jeg skal være og vice versa. Men kedsomheds/angst dikotomien er helt sikkert rigtig god at have i redskabsskuffen som en grov målestok til at rette ind efter.

Mvh. Runner :smile:

Edited by RunnersHigh
Link to comment
Share on other sites

jeg kommer bedst ind i "flow" når jeg har mange bekymringer(undervisningsopgaver og lignende jeg ikke gider lave) så jeg vil gerne melde mig på temporær bekymringsfrihed

og det er da klart at jo mere oplagt jeg er desto nemmer kommer jeg ind i flowet. men jeg kan altså ike blive mere end 100% fokuseret :wink: og kan sagtens komme ind i flowet ved 80% (hvorfor har nogle svært ved at indrømme de kun giver 80% til træning? - ja, der er nogle gange hvor alt lykkeds og alt går op i en højere enhed - det kaldes 100%...)

mens jeg skriver dette indlæg sveder jeg stadig efter at have været ude og løbe en tur på 20minutter. jeg var måske maks 3minutter i flowet i træk, men jeg gav højest 70% af hvad jeg kunne - nogle gange er man bare ikke lige oplagt på at løbe.

Link to comment
Share on other sites

Hej hr. Bandit.

Tak for et rigtig spændende indlæg. Jeg kan genkende de fleste af de faktorer du refererer:

-handling og opmærksomhed smelter sammen

-koncentration om opgaven – dvs. irrelevante stimuli forsvinder

-temporær forsvinden af bekymringer mm.

-trancendens af egogrænser

-følelse af at være del af noget større

-ændret tidsopfattelse

-følelse af potentiel kontrol

Dog oplever jeg ikke nødvendigvis "koncentration om opgaven" men snarere "øget opmærksom om alt muligt både indeni og udenfor". For mig handler det om at være i live som aldrig før; at være fuldstændig til stede i en uforlignelig intensitet som man sjældent oplever andre sted; et sus; et high; et runnershigh!

"følelse af potentiel kontrol"? Hvad er det lige det betyder? Mulig kontrol af hvad?

Bemærk for øvrigt at jeg personligt ikke nødvendigvis ligger mig op af Csikszentmihalyis definition af flow. Jeg ved at når tingene flyder, så er jeg hvor jeg skal være og vice versa. Men kedsomheds/angst dikotomien er helt sikkert rigtig god at have i redskabsskuffen som en grov målestok til at rette ind efter.

Mvh. Runner :smile:

I know. Csikszentmihalyi bruger også de mange elementer, så stort set alle idrætsaktiviteter dækkes.

med "følelse af potentiel kontrol" menes at man føler man har overskud over situationen. Specielt i idrætsdicipliner der er interaktionsdominerede som eksempelvis badminton eller boksning giver dette mening. :smile:

Ifølge tjekken behøver alle elementerne dog heller ikke være til stede for at vi kan tale om flow. Det ultimative flow må dog være en form for runnershigh (fedt navn iøvrigt), hvor hjernen begynder at sekrere dopamin og seratonin mm i store mængder. Ekstremløberen Chris Norre fortalte mig engang om et løb på godt 800 km over 10 dage i Alaska, hvor han pludselig fik runners high. Fra at løbe de fornuftige 12 km/t han havde planlagt fik han en pludselig lykkefølelse, tårene løb ned af kinderne på ham og han kunne ikke lade være med at spæne derudaf med 15-17 km/t. Efter ca. 10 min gik det over og han fik skruet tempoet ned i et fornuftigere gear... Må være fedt at have prøvet!! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share