Optimal morgenmad for vægttab


BSK
 Share

Recommended Posts

Hvad er der i vejen med microovn?

Hehe, der er dæleme ikke noget i vejen med microovn! Microovn = vores ven :wink:

Jeg har bare i forbindelse med havregrød der skal smides protein i haft bedre erfaringer med at lave det i gryde fordi det er lettere at kontrollere konsistensen. Af en eller anden årsag synes jeg altid at det bliver bedre i gryde, men der er sgu ikke lige en god forklaring - nok bare at vi har en gammel micro hvor man ikke kan indstille tiden i minutter og sekunder så det bliver ordenligt.

Såmænd bare det :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår slet ikke hvordan i kan holde jer mætte på havregryn. Selv spiser jeg ~120gr havregryn go 0,5ltr mælk til morgenmad og så det ud af døren, men når jeg har cyklet de 5km til skole og haft én lektion, så er jeg sq allerede sulten igen.

Måske ikke så optimalt, da jeg jo skal til at cutte, men er pt igang med at finde mit ligevægtsindtag. Indtager i hvert fald ca 3300kcal om dagen.

Sortiarius: Læste i et andet topic at du indtager 1500kcal under cut. Er du en lille spirrevip siden du indtager så lidt? :bigsmile::laugh: Eller det undrer mig bare at der er så stor forskel, hvis du forstår :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår slet ikke hvordan i kan holde jer mætte på havregryn. Selv spiser jeg ~120gr havregryn go 0,5ltr mælk til morgenmad og så det ud af døren, men når jeg har cyklet de 5km til skole og haft én lektion, så er jeg sq allerede sulten igen.

Måske ikke så optimalt, da jeg jo skal til at cutte, men er pt igang med at finde mit ligevægtsindtag. Indtager i hvert fald ca 3300kcal om dagen.

Sortiarius: Læste i et andet topic at du indtager 1500kcal under cut. Er du en lille spirrevip siden du indtager så lidt? :bigsmile::laugh: Eller det undrer mig bare at der er så stor forskel, hvis du forstår :smile:

Hehe, meget kan man kalde mig - men nok ikke lille spirrevip. Da jeg genoptog styrketræning for godt 9 måneder siden vejede jeg 76kg, for to uger siden, før jeg genoptog cutting vejede jeg godt 86kg - en del af den masse jeg har taget på er selvsagt fedt - men noget af det må også være muskel. Nu har jeg cuttet i en uge - og et indtag på de 1500-2000 kcal dagligt fungerer indtil videre fint - jeg er sjældent sulten på trods af jeg nærmest har halveret mit kalorieindtag - jeg tror det handler om at drikke en del vand, og ellers spise kaloriefattige ting som grøntsager når man sidder og er sulten, eventuelt frugt hvis man går død i undervisningen. Desuden synes jeg havregrøden mætter ganske godt - før spiste jeg godt og vel en halv liter A38 og 150gram chokolade crysli til morgenmad - det mættede ikke så godt.

Men ok - har aldrig rigtig cuttet før - og har ikke tidligere haft held med slankekure - og har kun holdt ud i en uge indtil videre - så det er måske lidt for tidligt at erklære det for en succes - måske jeg har skåret kalorierne for meget ned - men det skal også ses i lyset af jeg meget gerne vil have nogle hurtige resultater - der så kan motivere mig lidt - nu må vi se.

Efter jeg er begyndt at styrketræne har jeg fået nogle knap så flatterende kommentarer som "hey - hvorfor har du flyttet dine lår op på dine overarme" og "er din natrium-kalium pumpe gået ud af funktion - du ser ud somom du er ved at lysere" - jeg håber på at cutting kan ændre lidt på det - og så måske fjerne noget af den gode fedtmasse jeg de sidste par måneder har bygget op på mave og lår (træner ikke underekstremiteten overhovedet :unhappy: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår slet ikke hvordan i kan holde jer mætte på havregryn. Selv spiser jeg ~120gr havregryn go 0,5ltr mælk til morgenmad og så det ud af døren, men når jeg har cyklet de 5km til skole og haft én lektion, så er jeg sq allerede sulten igen.

Prøv at lave det til havregrød og smid evt. protein i - det har virket for mig :smile: (Bliver nu stadig hurtigt sulten igen, men det har da udskudt det lidt :wink: )

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Hvis målet er vægttab så er det en meget god idé at spise en meget stor morgenmad 20-40% af dagens kcal antal. Det har jeg ihvertfald læst på t-nation og det har hjulpet mig en del.

Det er rigtigt, og det har jeg skrevet:

- ikke at være bange for at indtage morgenmad (kalorier) - Lene hanssons L**T om at man ikke må spise andet en frugt før klokken 12 er aldrig bevist hensigtsmæssigt. Det anbefales at omkring 20-25% af dit daglige energiindtag skal ske via din morgenmad. (Kilde: de Nordiske næringsstofanbefalinger 2004)

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår slet ikke hvordan i kan holde jer mætte på havregryn. Selv spiser jeg ~120gr havregryn go 0,5ltr mælk til morgenmad og så det ud af døren, men når jeg har cyklet de 5km til skole og haft én lektion, så er jeg sq allerede sulten igen.

jeg kan nu godt holde to lektioner/ 1 forelæsning, men af samme grund har jeg også 3 måltider med(afhænging af hvor mange timer jeg skal være på uni i alt). så det der vejer mest i min taske er henholdsvis madpakke, bøger og laptop :4thumbup:

det skal dog siges at jeg kun har 500meter og det meste af vejen går ned af bakke derhen.

men ja, havregrød mætter en del mere en havregyn, det tager dog lidt længere tid at lave.

angående madpakken, laver jeg som regel en skål salat og smider en dåse tun i som mit middagsmåltid. kl 10 og kl 14(og nogle gange kl 16 hvis jeg ved jeg skal lave gruppearbejde eller lignende) spiser jeg to tre sammeklappede rygbrødsstykker, med ca 50g kødpålæg i hver - masser af protein. det er måske ikke så optimalt under cut, men så kan du jo bare lave noget mere salat!

husk at lave madpakken om aftenen så du ikke glemmer det / kommer i tidsnød om morgenen! :blush:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv begyndt at spise Havregryn ( 1 dl) med Skummet mælk ( 2Dl) , Æblestykker og 1 spsk. rosiner til at søde lidt med.

Det holder mig mæt til ved 10.00-10-30, hvor jeg så spiser et stykke rugbrød m. skinke eller smøreost samt et stykke agurk.

Er det ikke okay at begynde en dag med??

Måske i ville hjælpe mig med at bedømme mit daglige indtag!?

Morgenmad : Som beskrevet øvers.

Formiddag - Mellemmåltid : Som beskrevet øverst.

Forkost : Salat, Tomat, Agurk andet grønt . Et stykke "rent" kød. Fisk, kylling el. andet.

Mellemmåltid eftermiddag : (Ved træning, ca fire gange om ugen. 4 dl skummetmælk, samt grovbolle eller rugbrød m. ost og kødpålæg, Skinke el. andet ) Ved de tre dage uden træning. Et æble + en skive rugbrød.

AFten : Ca 30gram pasta eller ris. ca 100 gram grøntsager. Fedtfatttigt kød., Kylling, oksekøb el. andet. (90gr)

Sen aften _ Snack. Gulerod/agurk stænger, saltstænger eller frugt.

Hvordan ser det ud??

Træner 4 gange om ugen - Hver gang 15 min. intensivt løb. samt 50 min styrketræning.

Vil jeg kunne tabe 5 kilo på tre måneder med dette?? Jeg er 168 høj, og vejer 60.0 kg. og jeg er en på pige;-) hihi

Tak tak,

Mvh BSK

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv begyndt at spise Havregryn ( 1 dl) med Skummet mælk ( 2Dl) , Æblestykker og 1 spsk. rosiner til at søde lidt med.

Det holder mig mæt til ved 10.00-10-30, hvor jeg så spiser et stykke rugbrød m. skinke eller smøreost samt et stykke agurk.

Er det ikke okay at begynde en dag med??

Måske i ville hjælpe mig med at bedømme mit daglige indtag!?

Morgenmad : Som beskrevet øvers.

Formiddag - Mellemmåltid : Som beskrevet øverst.

Forkost : Salat, Tomat, Agurk andet grønt . Et stykke "rent" kød. Fisk, kylling el. andet.

Mellemmåltid eftermiddag : (Ved træning, ca fire gange om ugen. 4 dl skummetmælk, samt grovbolle eller rugbrød m. ost og kødpålæg, Skinke el. andet ) Ved de tre dage uden træning. Et æble + en skive rugbrød.

AFten : Ca 30gram pasta eller ris. ca 100 gram grøntsager. Fedtfatttigt kød., Kylling, oksekøb el. andet. (90gr)

Sen aften _ Snack. Gulerod/agurk stænger, saltstænger eller frugt.

Hvordan ser det ud??

Træner 4 gange om ugen - Hver gang 15 min. intensivt løb. samt 50 min styrketræning.

Vil jeg kunne tabe 5 kilo på tre måneder med dette?? Jeg er 168 høj, og vejer 60.0 kg. og jeg er en på pige;-) hihi

Tak tak,

Mvh BSK

Ska lige siges at det er fuldkornpasta, der er tale om til aftensmaden.

dog alm. ris...

Kan i hjælpe!,-)

Link to comment
Share on other sites

til bsk:

kosten ser meget fornuftig ud.

det ville dog hjælpe lidt hvis du skrev hvor meget energi du får gennem hele dagen og ca hvad dit kalorieforbrug er i løbet af dagen(det kan du beregne på forsiden af mol, hvor du gerne skulle finde en beregner et eller andet sted).

angående din sen aften ville jeg personligt lave noget dressing, hvertfald de dage hvor du har trænet, ud af fromage frais 0,5%(som indeholder 64%protein) så det ikke kun er kulhydrater du indtager som sidste måltid.

men 5kg på 3måneder er bestemt overkommeligt!

jeg mener at hvis man siger man er 200kcal i underskud alle ugens syv dage så vil man tabe sig 200g på en uge.(hæng mig dog ikke op på det)

- hvis ovenstående sætning holder vand vil du således skulle være omkring 500-400kcal i underskud om dagen for at opnå din målsætning

men husk at drikke rigeligt med vand, gerne over to liter om dagen - det skal dog ikke ende i det ekstreme med otte liter som jeg læste en herinde fra gjorde...

Link to comment
Share on other sites

Så prøvede jeg idag igen :4mewantfood: - dine råd hjalp en smule men synes stadig jordbærsmagen er en smule suspekt :smile: . Jeg er dog imponeret over hvor godt det mætter - så jeg giver det en uge og se om jeg vænner mig til det. Jeg vil dog fastholde min ret til at tilføje en teskefuld sukker for at få massen ned :smile:

jeg plejer bare at lave havregrød på den normale måde og imens jeg kokkererer tager jeg mig en protshake for at være sikker på at få nok protein.

jeg putter ikke mit pulver i havregrøden da jeg fornemmer der stadig er stor tvivl om hvorvidt proteinet denaturer og bliver mindre brugbart.

angående sukkeret så prøv at købe flydende SØD. jeg drypper ca 10 dråber over når jeg har lavet grøden - det smager ganske udemærket!(du kan selvfølgelig også putte det i mens det koger for at få en ensartet smag).

ps. da jeg købte flydende SØD, var det vist nok noget der hedder perfekt sød(vægtvogterne tror jeg) da det kun kostede 29kr hvor normal flydende SØD kostede 42kr for samme antal ml... - det bliver hurtigt nogle ører når man er storforbruger som jeg :laugh:

Edited by apprenti
Link to comment
Share on other sites

jeg plejer bare at lave havregrød på den normale måde og imens jeg kokkererer tager jeg mig en protshake for at være sikker på at få nok protein.

jeg putter ikke mit pulver i havregrøden da jeg fornemmer der stadig er stor tvivl om hvorvidt proteinet denaturer og bliver mindre brugbart.

angående sukkeret så prøv at købe flydende SØD. jeg drypper ca 10 dråber over når jeg har lavet grøden - det smager ganske udemærket!(du kan selvfølgelig også putte det i mens det koger for at få en ensartet smag).

ps. da jeg købte flydende SØD, var det vist nok noget der hedder perfekt sød(vægtvogterne tror jeg) da det kun kostede 29kr hvor normal flydende SØD kostede 42kr for samme antal ml... - det bliver hurtigt nogle ører når man er storforbruger som jeg :laugh:

For mig er problemet ved at tage en shake ud over havregrøden 600g skummetmælk - drikker du shaken med vand, eller?

Link to comment
Share on other sites

det er meget forskelligt. i starten kunne jeg ikke døje smagen af mit protpuvler(choko - holder mig til jordbær næste gang fremover!), så der blandede jeg det op i kakaomælk, nu kan jeg godt tage det med minimælk. jeg er dog startet på cutting for lidt tid siden og mælken er derfor byttet ud med vand men for at kunne nyde shaken blander jeg enten lidt sød eller noget rigtigt kakaopulver i - sø smager det ganske delikat - men smagsløge er jo forskellige så jeg vil bare prøve mig frem.

en af mine buddies blander sin jordbærshake med lidt citronsaft - men har ikke længere noget jordbærpulver så skal ikke kunne sige om han bare har forskruede smagsløge...

held og lykke med eksperimenterne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share